2022-05-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Hur fan kan det vara sån jävla ökning?

Vill man ta död på alla människor? Inga människor ska kunna spara enda krona och alltid leva på gränsen? Löneökningen är katastrofal i det här landet också.

Fan vad trött man blir på det här fittlandet.

Varför lånar folk mer än de klarar är väl en bättre fråga.
Citera
2022-05-15, 21:36
Medlem
1.7% t.o.m. jan 2027.

Har 4 miljoner i lån på två pers. Blir till att spara och investera lite extra nu fram till 2027 så att man kanske slipper en räntechock då. Man kan ju hoppas att inflationen seglar iväg en del också.
Citera
2022-05-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Hur fan kan det vara sån jävla ökning?

Vill man ta död på alla människor? Inga människor ska kunna spara enda krona och alltid leva på gränsen? Löneökningen är katastrofal i det här landet också.

Fan vad trött man blir på det här fittlandet.
3% är knappast en hög ränta. Och när folk tog lån utgår jag från att man räknande på betydligt högre räntor och vad det skulle innebära.

Sen är ju lån ett uttag av framtida arbete. Så utgår även från att folk just amorterar.

Jag är mycket förvånad över allt gnäll man hör nu på räntorna. Har fått till mig flera år att högre räntor inte är några problem. Så varför allt gnäll?
Citera
2022-05-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bundit på ca 2% i tio år. Rätt belåten med det tidigare och riktigt nöjd med det idag.
Perfekt att ha koll på sin kostnad 10 år framåt! Så borde fler ha tänkt. Men bettar man på låga räntor så får man ju även ta smällen om det motsatta sker.
Citera
2022-05-16, 15:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Perfekt att ha koll på sin kostnad 10 år framåt! Så borde fler ha tänkt. Men bettar man på låga räntor så får man ju även ta smällen om det motsatta sker.

Tack. Verkligen. Är dock lite osäker på om jag mindes fel. Jag har allt bundet och allt går på autogiro så jag har aldrig behövt tänka på kostnaden men det kan vara så att räntan är 2,9% och inte 2%. För mig är det precis sak samma, det är fickpengar oavsett. Något som 10 eller 15% inte blir.
Citera
2022-05-17, 10:20
Medlem
mhns avatar
Vårt treåriga lån går ut om en månad. Haft 1,5%, men pratade med Swedbank igår, och om vi vill binda om lånet på tre år så kan de inte gå lägre än 3,4%. Jag vet att räntan har gått upp en del på senaste tiden, men låter inte det väldigt högt? Deras risk är i princip obefintlig då vi är belånade under 60%, har inga andra skulder, ett prickfritt UC score och tillsammans tjänar ca 70 kkr brutto och har ca 2 miljoner i besparingar. Lånet är 1,5 miljoner.

Jag har ett möte med Danske Bank nästa vecka, förhoppningsvis så ger de mig en lägre ränta. Jag har även skickat in låneansökan till Skandiabanken.

Eller så säljer vi av alla våra aktier och betalar av lånet på ett bräde, men är osäker på om det är det mest ekonomiskt förnuftiga draget.
Senast redigerad av mhn 2022-05-17 kl. 10:23.
Citera
2022-05-17, 10:34
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Vårt treåriga lån går ut om en månad. Haft 1,5%, men pratade med Swedbank igår, och om vi vill binda om lånet på tre år så kan de inte gå lägre än 3,4%. Jag vet att räntan har gått upp en del på senaste tiden, men låter inte det väldigt högt? Deras risk är i princip obefintlig då vi är belånade under 60%, har inga andra skulder, ett prickfritt UC score och tillsammans tjänar ca 70 kkr brutto och har ca 2 miljoner i besparingar. Lånet är 1,5 miljoner.

Jag har ett möte med Danske Bank nästa vecka, förhoppningsvis så ger de mig en lägre ränta. Jag har även skickat in låneansökan till Skandiabanken.

Eller så säljer vi av alla våra aktier och betalar av lånet på ett bräde, men är osäker på om det är det mest ekonomiskt förnuftiga draget.
Gå in på SBAB´s hemsida. Där kan du enkelt ange bostadens värde, önskat lånebelopp och få se din ränta de erbjuder. Ser ut som du borde hamna mellan 2,9-3,0 med den belåningsgraden på en treårig bindning.
Citera
2022-05-17, 10:54
Medlem
Citat:

Jag har Skandiabanken och deras erbjudande är redan nedprutat så att säga. Men de beaktar om ni har banken även till andra affärer, och så brukar andra banker göra också.

Har ni minskat ert engagemang i Swedbank?

Enligt compricer är deras verkliga snittränta idag 2,43%.

https://www.compricer.se/borantor/
Citera
2022-05-17, 11:05
Medlem
Snart dags att få bolånet utbetalt på ca 2.5m

Vad tror ni jag kan få för ränta på detta bolån?

Belåningsgrad på ca 68%

SBAB ger mig 2.96 på 3 årig bunden ränta. Är det en bra deal eller finns det möjlighet att gå lägre?
Citera
2022-05-17, 12:27
Medlem
nekmennits avatar
förhandla om ränta på bolån

Har för närvarande rörligt bolån, är det dags att förhandla trots att det är rörligt? Kommer fan inte ihåg hur jag gjorde förr.

Vad har ni för ränta just nu? Listräntorna är ju horribelt höga.
Citera
2022-05-17, 12:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekmennit
Har för närvarande rörligt bolån, är det dags att förhandla trots att det är rörligt? Kommer fan inte ihåg hur jag gjorde förr.

Vad har ni för ränta just nu? Listräntorna är ju horribelt höga.

Ja, listräntorna är katastrof. Du ska, beroende på dina förutsättningar, förhandla ner listräntan på rörligt kanske 70-110 punkter. Se gärna denna tråd för att se vad folk har för boräntor: (FB) Vad har ni för bolåneränta?
Citera
2022-05-17, 16:46
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:

Begär amorteringsunderlag från Swedbank. Det är bankspråk för "nu flyttar jag mitt lån". Då ska du se att du får bästa villkoren från Swedbank.
Annars är SBAB smidiga och har oftast lägsta räntan helt utan larviga förhandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in