2022-05-11, 00:06
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Swedbank idag upp från 2,79 till 3,19% på en treåring.
10 dagar senare, Swedbank från 3.19- 3.69.
Citera
2022-05-11, 09:01
Medlem
Jag har 1,19% rörlig ränta (3-mån) hos SHB. Stort lån men vi som hushåll har också stora inkomster.

Rörlig ränta var ett aktivt val pga flytt som sammanföll med rådande läge. Min erfarenhet säger mig att marknaden tenderar att prissätta för extremt åt vardera håll i inledningen av kriser. Därför tror jag inte räntan kommer bli så hög som marknaden prisar på sikt.

Om jag har fel får jag ta kostnaden. Men det är åtminstone en kalkylerad risk.
Citera
2022-05-11, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Nja... iofs har jag tillräckligt på mitt bankkonto för att betala av hela mitt bolån rakt av här och nu så jag sover gott om natten, men jag förstår vad du menar. Vi får se vad som händer nästa år. Inget är skrivet i sten.

Njaee.. Har du inte alls, annars skulle du betalat av det.
Citera
2022-05-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArbetarArbitrage
Jag har 1,19% rörlig ränta (3-mån) hos SHB. Stort lån men vi som hushåll har också stora inkomster.

Rörlig ränta var ett aktivt val pga flytt som sammanföll med rådande läge. Min erfarenhet säger mig att marknaden tenderar att prissätta för extremt åt vardera håll i inledningen av kriser. Därför tror jag inte räntan kommer bli så hög som marknaden prisar på sikt.

Om jag har fel får jag ta kostnaden. Men det är åtminstone en kalkylerad risk.
Du kommer ha 1,44% efter nästa 3mån period, kanske tom 1,69% om nästa villkorsändring är 1 juli eller 1 augusti.
Citera
2022-05-11, 11:57
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Njaee.. Har du inte alls, annars skulle du betalat av det.
Tack för att du vet min ekonomi bättre än jag själv och informerar mig.
Nu ska du få höra varför jag inte gjort det ännu.

Anledning 1. Jag var för några år sedan på gränsen till att mista bostaden pga att jag och chefen inte var överens om min framtid inom företaget. Så jag fick hastigt lämna och var på ruinens brant efter några månader.
ALDRIG MER skulle jag hamna i den sitsen igen där någon retarderad chef kunde ha sådan makt över mig. Så jag har bara lagt pengar på hög och har nu en buffert som få kan drömma om. Skulle jag ännu en gång hamna i en konflikt med någon idiot så har jag till att kunna betala hyra i flera år och hinner förhoppningsvis inom den tiden skaffa nytt jobb.
Så att inneha "Fuck off" pengar har varit prioritet. Dessutom så äger man ingenting i detta livet som man kan ta med i graven.

Vi får se om jag betalar av lånet på ett bräde nästa år när min 1,5% ränta är slut.
Citera
2022-05-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
10 dagar senare, Swedbank från 3.19- 3.69.
Handelsbanken höjde idag också, från 3,14 till 3,64 på 3åringen. Andra höjningen i maj.
Citera
2022-05-11, 19:40
Medlem
Taigamannens avatar
Sitter i en rätt dålig sits. Sålde BR i februari och köpte villa med tillträde i juni. Kass timing.

Ökat belåningsgraden från 70% till 82%, från drygt 1 800 000 i lån till drygt 3 600 000 i lån delat på två pers.

Ränterbjudandet vi har nu för kommande lån ligger på 1,96 % ett års bunden och 2,94 % tre års bundet, och jag väntar mig att dom kommer höja mer innan lånet läggs upp.

Att jämföra med att jag på nuvarande lån för bostadsrätten ligger på 1,4 % tre månaders.
Citera
2022-05-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taigamannen
Sitter i en rätt dålig sits. Sålde BR i februari och köpte villa med tillträde i juni. Kass timing.

Ökat belåningsgraden från 70% till 82%, från drygt 1 800 000 i lån till drygt 3 600 000 i lån delat på två pers.

Ränterbjudandet vi har nu för kommande lån ligger på 1,96 % ett års bunden och 2,94 % tre års bundet, och jag väntar mig att dom kommer höja mer innan lånet läggs upp.

Att jämföra med att jag på nuvarande lån för bostadsrätten ligger på 1,4 % tre månaders.
Ingen vidare bra start att börja villalivet med hög belåning och runda slängar 16k/mån i ränta+amortering.

Se över elpriserna och försök binda till bra pris, ni vill nog inte åka på 10-15k i elräkning dec-feb.

Lycka till med nya huset
Citera
2022-05-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taigamannen

Jag hör dig, vi sålde i december köper nu i maj och har fått ett tjugotal ränteerbjudanden därefter i och med alla höjningar. Vi har nu 2,3% på ettårig och 3,2% på femårig. Att jämföra med 1,44% på ettårig och 2,05% på femårig efter vårt första bankmöte tidigt i år.

Senast igår höjde flera banker 0,4-0,5 över alla bindningstider. Det suger såklart, vi har råd, men vi kunde valt tidigare tillträde men avstod..

Det kommer kosta att bo, men vi har samtidigt köpt något av ett drömhus där vi vill bo resten av livet.
Citera
2022-05-11, 23:19
Avslutad
Det som är riktigt fult märker jag är att bankerna och google frontar sina listräntor hårt som "bolåneränta" etc. Tro mig, det sker inga "förhandlingar" med de större tryggare bankerna. Det sitter en tjänsteman framför er och flinar och säger att det är listränta som gäller. Inga möjligheter till förhandling för den stora massan.

Det som nu sker är fubar. Det finns en anledning till att 3 månaders släpar efter änsålänge. Snart stängs käftarna
Citera
2022-05-11, 23:54
Medlem
-0,35% ränta. Bor i Danmark skall tilläggas.
Citera
2022-05-12, 00:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Bundit på ca 2% i tio år. Rätt belåten med det tidigare och riktigt nöjd med det idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in