2022-05-16, 14:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Reproduktion och dess "kostnader" har alltid varit en fråga mellan könen, så även hos andra arter.
Och HADE det nu varit ansvarslöshet som sådan som varit din sort av konservatism egentliga målsättning så hade du ju inte debatterat med kvinnor eller feminister specifikt eller hur, utan du hade suttit och debatterat med slarviga killar.

Killarna är välkomna närhelst de har möjlighet.

Citat:
All vettig politk måste utgå från hur människor FAKTISKT fungerar och hur människor verkligheten FAKTISKT ser ut och inte hur man vill att de ska fungera eller hur man vill att de ska se ut.

Båda könen äger sexualitet, båda könen behöver sina möjligheter till frihet och självbestämmande.
Båda könen lever i en verklighet där saker som fattigdom, socioekonomiska dåliga förhållanden, våld, ohållbar livssituationer etc etc är en verklighet.

Och därför tvingar vi inte människor at bli föräldrar då de inte vill eller inte kan.

End of story.

Därför behövs undervisning och förmedlande av god moral, något som idag inte sker överhuvudtaget i det offentliga Sverige.
Citera
2022-05-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nej, det är givetvis inte oväsentligt. Vi bör arbeta med att få ner antalet oönskade graviditeter, och inte arbeta för att ändra abortlagstiftningen.

Det viktiga är alltså att förändra människors beteenden, och detta tror jag personligen är svårare än att bara kasta in sexualkunskap i skolan. Svenskar är i regel lata på att arbeta med civilsamhället och hoppas alltid på att institutioner ska göra jobbet. Jag frågar mig hur familjer uppfostrar sina tonårsbarn först och främst.

Vi behöver då ha en diskussion med familjer som exempelvis brukar räknas som white trash och även invandrarfamiljer. Jag tror dock att den sistnämnda inte befinner sig inom vår kulturella sfär, så vi får fokusera med att ha en diskussion som når ut till fattiga svenska föräldrar.

Unga kvinnorna själva kan vi antagligen inte nå, lika lite som vi kan nå ut till de unga männen. De lever oansvariga liv och tar inte saker på allvar. Möjligen är många utav dem rentav ofta drogpåverkade.

Är det underklassen som aborterar? Vet vi något om det?

Det verkar som om vi vet väldigt lite runt en fråga som är så existentiellt grundläggande. Fast vad vet jag om det, jag försöker bara googla...

Unga människor kan vara förvånansvärt eftertänksamma, knepet är kanske att få dem att vilja bli vuxna. Tittar jag på män runt 40 år så ser jag vuxna män med kepsar på sned... i kunskapskanalen steg en akademiker fram i skrynklig kavaj och pyjamaströja... i TV!!!

I don't wanna grow up... skaldade Tom Waits... och där är vi liksom...
Citera
2022-05-16, 14:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det underklassen som aborterar? Vet vi något om det?

Det verkar som om vi vet väldigt lite runt en fråga som är så existentiellt grundläggande. Fast vad vet jag om det, jag försöker bara googla...

Unga människor kan vara förvånansvärt eftertänksamma, knepet är kanske att få dem att vilja bli vuxna. Tittar jag på män runt 40 i år så ser jag vuxna män med kepsar på sned... i kunskapskanalen steg en akademiker fram i skrynklig kavaj och pyjamaströja... i TV!!!

I don't wanna grow up... skaldade Tom Waits... och där är vi liksom...

I statistiken som preseterades i läkartidningen var 30% av svenska kvinnor som aborterade arbetslösa och 33% av invandrarkvinnorna var arbetslösa.

https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2004/29550.pdf

(sida 2)

Men du har rätt, vi vet väldigt lite om frågan. Jag spekulerar kring tomrummen i den statistik som finns tillgänglig.

För att vuxenlivet ska kännas attraktivt så måste det finnas med en stark känsla av respekt som drivkraft för unga att vilja efterlikna den vuxne. Fenomenet "töntfamiljepappa" projiceras väldigt mycket i media, inte bara i Sverige som i USA.

Den pondus och respekt som en fadersgestalt tidigare hade har försvunnit. Unga vill då förbli unga, då de upplever att vuxenlivet innebär i princip slutet på livet så som de känner igen den.

Töntpappan tror jag är en resultat av överdriven fokus på jämlika förhållanden. Den verkar tråkig och trist, något som unga helst vill undvika.
Citera
2022-05-16, 14:22
Medlem
Citat:
I statistiken som preseterades i läkartidningen var 30% av svenska kvinnor som aborterade arbetslösa och 33% av invandrarkvinnorna var arbetslösa.

https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2004/29550.pdf

(sida 2)

Men du har rätt, vi vet väldigt lite om frågan. Jag spekulerar kring tomrummen i den statistik som finns tillgänglig.

För att vuxenlivet ska kännas attraktivt så måste det finnas med en stark känsla av respekt som drivkraft för unga att vilja efterlikna den vuxne. Fenomenet "töntfamiljepappa" projiceras väldigt mycket i media, inte bara i Sverige som i USA.

Den pondus och respekt som en fadersgestalt tidigare hade har försvunnit. Unga vill då förbli unga, då de upplever att vuxenlivet innebär i princip slutet på livet så som de känner igen den.

Töntpappan tror jag är en resultat av överdriven fokus på jämlika förhållanden. Den verkar tråkig och trist, något som unga helst vill undvika.

Så kan det vara. Det är inte särskilt attraktivt att vara man idag.
Citera
2022-05-16, 14:24
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Så kan det vara. Det är inte särskilt attraktivt att vara man idag.

Några som Jordan Peterson gör ett jävligt bra jobb i att återbygga "den goda fadern"-arketypen och sälja till unga män dess värde.

Det behövs antagligen bara fler Jordan Petersons i Världen. En sak med Jordan Peterson är att han inte tomt moraliserar, utan berättar en bra historia åt unga män. Detta blir hemläxan åt konservativa män.

Han diskuterar aborter på ett mer sofistikerad sätt också:

https://www.youtube.com/watch?v=W05rjd06ZoE
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-05-16 kl. 14:31.
Citera
2022-05-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Killarna är välkomna närhelst de har möjlighet.

Därför behövs undervisning och förmedlande av god moral, något som idag inte sker överhuvudtaget i det offentliga Sverige.

Trams...vi har gott om spridning av god moral, grejen är att den goda moralen idag inte har de prioriteringar som den hade förr...

Förr var det sexualitet som var det stora NO-NO.
Idag är det faktiskt inte en speciellt prioriterad fråga och betraktat som det det faktiskt är, en i grunden positiv och fullt naturligt handling mellan människor.

Var tacksam för att vi slupper den där idiotiska sexualfientligheten tack.
Citera
2022-05-16, 18:40
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

God moral lär man sig från sina föräldrar i första hand. Skolan har väldigt lite att lära om etik, då lärarna inte har samma emotionella band till eleverna som föräldrarna. Det är möjligt att det finns undantag till detta, men i regel så känns det ganska hopplöst att hoppas på att skolan ska lära barn om rätt och fel. Föräldrarna lär först och främst ut god moral genom att agera som god exempel för barnen, och då barn lever med föräldrar genom hela sina korta liv så kan de se föräldrarna från alla vinklar, medan läraren bara dyker upp en kort period för att spela rollen som lärare i deras liv. Det är därmed svårt för barn att lära sig att vara människa från en lärare, få känner till mycket om människan bakom lärarmasken, vi kan inte se människan i alla dess dimensioner (och då blir det mycket svårt att lära ut moral).

Samma problem dyker upp när staten tror de kan lära invandrare om svensk etik genom någon kurs om svenskhet, hopplöst byråkratisk och idiotisk sätt att lära ut värderingar.

Problemet med Sverige är att man haft en övertro på staten som folkuppfostrare. Sedan så bär varje lärare sin egen etik, så den moral som lärs ut kommer snarare vara feminism och vänsterideer, vilket de dock kommer misslyckas med att lära ut, då eleverna inte tar det seriöst.

Jag kommer själv ihåg hur killarna skrattade under sexualundervisningen när lärarinnan började prata om att killar ska inte förvänta sig att riktiga kvinnor ska se ut som det som syns på porr, med stora bröst och trådsmal midja. Någon snubbe skrek ut något i stil med "men de borde det" och alla fnissade till.

Verkligheten och kartan skiljer sig något enormt, att lära ut moral till tonårsgrabbar är inte som att lära ut algebra (vilket är tillräckligt svårt). Jag minns att hela drog- och sexundervisningen var lite av ett föremål för skämt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-05-16 kl. 18:56.
Citera
2022-05-16, 18:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
God moral lär man sig från sina föräldrar i första hand. Skolan har väldigt lite att lära om etik, då lärarna inte har samma emotionella band till eleverna som föräldrarna. Det är möjligt att det finns undantag till detta, men i regel så känns det ganska hopplöst att hoppas på att skolan ska lära barn om rätt och fel.

Problemet med Sverige är att man haft en övertro på staten som folkuppfostrare. Sedan så bär varje lärare sin egen etik, så den moral som lärs ut kommer snarare vara feminism och vänsterideer, vilket de dock kommer misslyckas med att lära ut, då eleverna inte tar det seriöst.

Jag kommer själv ihåg hur killarna skrattade under sexualundervisningen när lärarinnan började prata om att killar ska inte förvänta sig att riktiga kvinnor ska se ut som det som syns på porr, med stora bröst och trådsmal midja. Någon snubbe skrek ut något i stil med "men de borde det" och alla fnissade till.

Verkligheten och kartan skiljer sig något enormt, att lära ut moral till tonårsgrabbar är inte som att lära ut algebra (vilket är tillräckligt svårt). Jag minns att hela drog- och sexundervisningen var lite av ett föremål för skämt.

Instämmer i allt väsentligt. Men. Många barn i dagens Sverige har inte två föräldrar. Därför är en viktig åtgärd att från offentligt håll signalera, och uppmuntra, tydligare att vuxna människor har uppgiften att både parbilda, gifta sig, hålla samman och skaffa barn. Först när kärnfamiljen åter blir norm, i både formalia och i praktik, ökar förutsättningarna för att föräldrarna rätt skall kunna förses med redskap för god moralisk påverkan på sina barn.
Citera
2022-05-16, 19:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Instämmer i allt väsentligt. Men. Många barn i dagens Sverige har inte två föräldrar. Därför är en viktig åtgärd att från offentligt håll signalera, och uppmuntra, tydligare att vuxna människor har uppgiften att både parbilda, gifta sig, hålla samman och skaffa barn. Först när kärnfamiljen åter blir norm, i både formalia och i praktik, ökar förutsättningarna för att föräldrarna rätt skall kunna förses med redskap för god moralisk påverkan på sina barn.

Det låter fortfarande för mekaniskt, det är osäkert ifall det offentliga har kunskaper eller pondus för att lära ut hur människor ska leva. Det du måste göra här är att återskapa ett ideal, och för att skapa ett ideal så måste ett fenomen närmast målas med en mytologisk grandiositet, som nästan skriker ut "detta är livets mening". Idag så har tjejer Kardashians som idoler, herregud...det är alltså att vara kändis i social media som de upplever vara livets mening. För att låta mindre dekadenta drömmar florera så måste du ta striden om människors hjärtan.

Vi lever inte i Nordkorea, så du måste förföra unga att leva efter dina ideal igenom den kaotiska informationsöverflödet vi idag lever i, eller möjligen lära föräldrar att uppfostra sina barn på rätt sätt. Jordan Peterson gör ett jävligt bra jobb när det gäller just detta. Vi är i en strid om att först och främst förföra unga tillbaka till en mer ansvarstagande ställning. Vi måste berätta sagor, historier...etc.

Som Jordan Peterson själv säger så fungerar det inte på barn att likt syrsan i Pinochio säga att det är fel att ljuga. End of story. Men när barnet däremot sett igenom hela filmen så har han upplevt VARFÖR det är fel att ljuga. Upplevelser är viktiga, tonårsgrabbar måste alltså känna vad som är rätt och fel. Att förstå det likt en matematisk ekvation räcker inte i detta fall.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-05-16 kl. 19:32.
Citera
2022-05-16, 20:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det låter fortfarande för mekaniskt, det är osäkert ifall det offentliga har kunskaper eller pondus för att lära ut hur människor ska leva. Det du måste göra här är att återskapa ett ideal, och för att skapa ett ideal så måste ett fenomen närmast målas med en mytologisk grandiositet, som nästan skriker ut "detta är livets mening". Idag så har tjejer Kardashians som idoler, herregud...det är alltså att vara kändis i social media som de upplever vara livets mening. För att låta mindre dekadenta drömmar florera så måste du ta striden om människors hjärtan.

Vi lever inte i Nordkorea, så du måste förföra unga att leva efter dina ideal igenom den kaotiska informationsöverflödet vi idag lever i, eller möjligen lära föräldrar att uppfostra sina barn på rätt sätt. Jordan Peterson gör ett jävligt bra jobb när det gäller just detta. Vi är i en strid om att först och främst förföra unga tillbaka till en mer ansvarstagande ställning. Vi måste berätta sagor, historier...etc.

Som Jordan Peterson själv säger så fungerar det inte på barn att likt syrsan i Pinochio säga att det är fel att ljuga. End of story. Men när barnet däremot sett igenom hela filmen så har han upplevt VARFÖR det är fel att ljuga. Upplevelser är viktiga, tonårsgrabbar måste alltså känna vad som är rätt och fel. Att förstå det likt en matematisk ekvation räcker inte i detta fall.

Igen, jag håller med Dig. Emellertid behövs allt. Föräldrar behöver upplysas, skolor behöver få ändrade direktiv för vilka värden som skall förmedlas, public service måste radikalt ändras. Överhuvudtaget behöver samhället ställas om från radikalindividualism, multikulturalism och globalism till mer av familj, samhälle, nation, tradition, plikt och ansvar. Här har familjerna en central roll, men givetvis även de offentliga institutionerna. Vi kan t ex acceptera att skattefinansiera direkt samhällsnedbrytande verksamheter såsom normkritiskteori och radikalfeminism.
Citera
2022-05-16, 21:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Trams...vi har gott om spridning av god moral, grejen är att den goda moralen idag inte har de prioriteringar som den hade förr...

Förr var det sexualitet som var det stora NO-NO.
Idag är det faktiskt inte en speciellt prioriterad fråga och betraktat som det det faktiskt är, en i grunden positiv och fullt naturligt handling mellan människor.

Var tacksam för att vi slupper den där idiotiska sexualfientligheten tack.

God moral är inte sexualfientlig, utan fastmer sexualansvar. Sex har positiva, riskfyllda och negativa sidor. Allt detta måste belysas och risker och negativa sidor måste motarbetas. Men, moral är betydligt mer än sex. Det handlar i hög grad om ansvar, t ex ansvar för att utbilda sig, att arbeta, att sköta sig i största allmänhet, att delta i samhällsbygget och inte vara en onödig belastning. Det vill säga en god moral är långsiktigt bra för individen, för familjen och för samhället - en dålig moral är motsatsen.
Citera
2022-05-17, 07:12
Medlem
Citat:
Igen, jag håller med Dig. Emellertid behövs allt. Föräldrar behöver upplysas, skolor behöver få ändrade direktiv för vilka värden som skall förmedlas, public service måste radikalt ändras. Överhuvudtaget behöver samhället ställas om från radikalindividualism, multikulturalism och globalism till mer av familj, samhälle, nation, tradition, plikt och ansvar. Här har familjerna en central roll, men givetvis även de offentliga institutionerna. Vi kan t ex acceptera att skattefinansiera direkt samhällsnedbrytande verksamheter såsom normkritiskteori och radikalfeminism.

Eller också jobbar vi på att få män inse sin egen vikt för barn, och deras moraliska "plikt" att faktiskt ta delvårdnaden av ett barn i de fall han inte är gift med mamman.

Ett barn kan ha 2 närvarande föräldrar även om dessa inte är gifta med varandra.

Det gäller alltså att prioritera vad som är av vikt, och vad som faktiskt inte är speciellt viktigt.
Det är inte speciellt viktigt att folk är gifta, men det är rejält viktigt att de har ett gott samarbete om ev. barn och att barn har tillgång till 2 bra föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in