Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Jag trodde det var möten mellan kön vi diskuterade. Det blir väl inga förhållanden som börjar på en koncert heller.
Kultur spelar roll i hur förhållanden startar. Jag talar om 50-talet då musik uppfyllde en slags roll i hur män och kvinnor blev ihop. Min farmor fann min farfar i ett sådant dansställe exempelvis. Vår moderna kultur är inriktad i en slags upplevelse som är frånkopplad från någon större sammanhang. Den är extremt inriktad på dina personliga preferenser, och dessa preferenser skiljer sig markant mellan könen ofta.
En man tål inte att stå och hoppa till Zara Larsson och en kvinna tål inte att lyssna på metal där sångaren skriker ut krigiskt om död och elände. När de ändå träffas på en nattklubb så är det i en kulturell kontext där musiken bara handlar om lust, och mötet handlar sällan om annat än bara lust. Att beaka just romantisk kärlek mellan män och kvinnor är liksom svårt att få till från intet, det känns lite larvigt i vår moderna kontext, och jag har själv svårt med kärleksballader. Men något är fel på en kultur som slutar att besjunga kärleken, det tycks alldelles uppenbart.
Men dansar en man och kvinna till moonriver från Frank Sinatra på 50-talet fanns givetvis större chans att magin uppstår än att de hånglar medan Kanye West sjunger golddigger. Vi har växt upp i en sådan vulgariserad kulturliv att vi varit som grodan i den stadigt uppvärmande vattnet, knappt märkt av att något är på riktigt fel med precis allt vi växt upp med.
Ska resa väldigt långt bak i tiden och ta denna sefardisk-judiska texten där "den ideala gudsfruktiga frun" lovsjungs, sången heter "kvinnan av värde", något som fortfarande judarna sjunger om på stora giftermål:
https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/258901/jewish/Eshet-Chayil.htm
Nu...när du läser det tycks det vara överdrivet moraliserande möjligen, men se när du hör det som musik så förmedlar den direkt känslan av mannens kärlek till denna kvinna (som kvinnor upplever
som ett ideal värd att efterleva, då kvinnor törstar efter mannens kärlek):
https://www.youtube.com/watch?v=xMr06YBD83s
Tänk nu ifall högermän i flashback skulle lovsjunga idealkvinnan istället för att tjata på kvinnor att leva efter sådana ideal? Kanske Sverige skulle ha Israels fertilitetsnivå på över 3 barn per kvinna (eller åtminstone icke-ortodoxas 2 barn per kvinna)? Folk idag tror att kultur är typ underhållning, något som får tiden att gå, men sanningen är att kultur har sitt finger i precis allt som människor tänker och hur de beter sig och vad de begär....
Tittar du på melodifestivalen med din familj sitter du inte bara och har det mysigt...din dotter kanske sitter och dagdrömmer om att vara som popdivan på tv, din son får lära lite om alla människors lika värde i montagen mellan sångerna...
Men vi är på fel tråd för att diskutera sådant (kulturtråden är bättre), och detta med problemet med moderna kulturens avsaknad av mötesplatser mellan män och kvinnor är också bara en liten del av variablerna i varför vi är påväg att försvinna som folk. Låt nu merapi och strix diskutera vidare om abort, de kanske är påväg att nå en slutsats?