2022-05-16, 13:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag svarade:
Jag har aldrig sett ett exempel på när detta fenomen sker.

Jag frågar:
Har du något exempel att visa mig när en trycksatt atmosfär successivt övergår till ett vakuum?

Du svarar:
Du svarar ju aldrig.

Jag ger upp.

Det är ju inget svar.

Vad skulle problemet med atmosfär bredvid ’rymd’ vara? Vad är det som är så konstigt med det?
Citera
2022-05-16, 13:30
Medlem
Citat:
Okej, visa mig ett exempel på när en trycksatt atmosfär övergår till ett tomrum likvärdigt det du tror rymden representerar.
Kan du inte släppa idén om att vakuum kommer att suga ut jordens atmosfär? Det är verkligen omöjligt att få plattisar att inse att det är skillnad på en dammsugare och rymden. Jorden är beviset på att lägre tryck kan existera bredvid högre. Jag vet inte om det går att återskapa på annat sätt.
Citera
2022-05-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ju inget svar.

Vad skulle problemet med atmosfär bredvid ’rymd’ vara? Vad är det som är så konstigt med det?

En motfråga är inget exempel.

Det konstiga med det är att du inte tycks kunna visa mig ett exempel på när detta fenomen sker. Tryck bredvid ett vakuum. Varsågod.
Citera
2022-05-16, 13:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Det konstiga med det är att du inte tycks kunna visa mig ett exempel på när detta fenomen sker. Tryck bredvid ett vakuum. Varsågod.
Är inga andra än plattjordare som påstår att tryck skulle existerar bredvid absolut vakuum. Rymden är inte absolut vakuum. Det är ingen av oss som hävdar att tryck skulle existera bredvid tomrum så varför skulle vi då visa exempel på det?
Citera
2022-05-16, 13:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det är du som ställer motfrågor till mig.

Men jag vet ju varför du så ogärna vill redogöra för vad som är så konstigt med atmosfär intill ’rymd’. Du inser att ditt lilla ’smarta’ argument skulle förintas.

Atmosfär intill rymden hittar du typ 100 mil rakt upp ifrån där du är nu.
Citera
2022-05-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är du som ställer motfrågor till mig.

Men jag vet ju varför du så ogärna vill redogöra för vad som är så konstigt med atmosfär intill ’rymd’. Du inser att ditt lilla ’smarta’ argument skulle förintas.

Atmosfär intill rymden hittar du typ 100 mil rakt upp ifrån där du är nu.

Jag har bett dig visa mig ett exempel på ett vakuum som existerar bredvid en atmosfär. Du har inte visat mig ett sådant exempel. Du har berättat för mig att det fungerar så, bara. Jag måste lita på dig.

Jag har också sagt att det är därför jag har ett problem med idén. Det tycks inte gå att återskapa. Det finns inga exempel på det här fenomenet, förutom ett där jag måste lita på dig att det bara funkar så.
Citera
2022-05-16, 13:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har bett dig visa mig ett exempel på ett vakuum som existerar bredvid en atmosfär. Du har inte visat mig ett sådant exempel. Du har berättat för mig att det fungerar så, bara. Jag måste lita på dig.

Jag har också sagt att det är därför jag har ett problem med idén. Det tycks inte gå att återskapa. Det finns inga exempel på det här fenomenet, förutom ett där jag måste lita på dig att det bara funkar så.

Det du famlar efter är tryckskillnader. Det är inte 100% vakuum ens i rymden, sett till stora volymer. Enstaka molekyler finns där.

Som sagts tidigare, en kubikmeter där det finns 2 gasmolekyler kan finnas intill en kubikmeter med en molekyl.

Och en kubikmeter luft på marknivå ned sina 1 000 000 000 000 000 000 000 000 molekyler kan finnas bredvid en med 999 999 999 999 999 999 999 999 molekyler.

Bara som exempel.

Tryckskillnaden i atmosfären förekommer hela tiden, och det är ingen skillnad bara för att det är två låga tryck nära varandra.
Citera
2022-05-16, 13:59
Medlem
Citat:

Du har problem med idén, säger du. Ändå vet vi att trycket blir lägre och lägre ju högre vi kommer. Då har jag svårt att förstå hur du tycker att detta fungerar när du inte tror på det som har förklarats för dig. Vad tror du inte på? Du måste ha lite tankar om det, eller hur.
Citera
2022-05-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du har problem med idén, säger du. Ändå vet vi att trycket blir lägre och lägre ju högre vi kommer. Då har jag svårt att förstå hur du tycker att detta fungerar när du inte tror på det som har förklarats för dig. Vad tror du inte på? Du måste ha lite tankar om det, eller hur.

Vad har ett tryck som blir lägre och lägre att göra med idén att ett tryck kan existera bredvid ett vakuum? Är det samma sak, tycker du? Bevisar du att ett tryck kan existera bredvid ett vakuum genom att visa på hur trycket blir lägre om jag åker högre upp?
Citera
2022-05-16, 14:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad har ett tryck som blir lägre och lägre att göra med idén att ett tryck kan existera bredvid ett vakuum? Är det samma sak, tycker du? Bevisar du att ett tryck kan existera bredvid ett vakuum genom att visa på hur trycket blir lägre om jag åker högre upp?

Var är det vakuum menar du?
Citera
2022-05-16, 14:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja 0.9999999 bar bredvid 1 bar är exakt samma sak som 0.000000000001 bar bredvid 0.0000000000011 bar. Jag fattar inte vad du anser skulle vara skillnaden? Om du med vakuum menar totalt tomrum så borde väl du ha fått förklarat för dig typ en miljon gånger nu att detta inte existerar?
Senast redigerad av Jonas1968 2022-05-16 kl. 14:18.
Citera
2022-05-16, 14:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Tänk tanken klart.

Trycket minskar ju högre upp du kommer. Okej?

Du fortsätter upp, trycket minskar.

Vad händer till slut med något som bara minskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in