2022-02-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
(min fetning)
Helt omöjligt vet jag inte. Att månen ser upp och ner ut på andra halvklotet är väl ungefär samma som om vi sätter upp en klocka i taket - från ena sidan rummet kommer den att se rättvänd ut, och uppochner från motsatta sidan?

Sen en grej med månens faser får jag inte ihop. Nämligen hur månen ser när det är ljust. Om månens faser beror på jordklotets skugga, borde det inte alltid vara fullmåne då den syns i fullt dagsljus?

För ett tag sedan (ca en vecka eller två) såg jag månen i fullt dagsljus, vid två tillfällen med några dagars mellanrum. Första gången var strax före halvmåne, och andra gången syntes drygt halva månen. Båda gångerna var solen helt synlig och det var helt molnfritt. Har svårt att få ihop hur jordskuggan skulle kunna orsaka en halvmåne om både sol och måne är fullt synliga (dvs ingen jord emellan som kan skymma).

Klockan ligger platt mot taket i ditt exempel, så det finns inget upp eller ner egentligen, om du istället hänger den (eller hänger upp en boll istället) så kommer den aldrig att vara upp och ner i från något håll så länge du rör dig på en platt yta.

Och som nämnts, faserna beror på vilken vinkel vi ser månen i förhållande till solen, har inget med jordens skugga att göra.

Lys med en ficklampa på en tennisboll så kan du få fram precis samma sak.
Citera
2022-02-15, 16:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Just den detaljen är ju kanske inte det starkaste beviset för rund jord men södra korset rakt söderut både i Sydamerika och Australien är ett starkare bevis. Om jorden ser ut som en skiva så är ju söder från Argentina och Australien motsatt riktning. Södra korset rakt söderut från Australien skulle alltså betyda att Södra korset är rakt norrut från Argentina.
En fyrkantig plattjord mer likt Mercator skulle ge Södra korset rakt söderut på båda platserna men skulle ju istället göra att den berömda "isväggen" skulle gå från Nord- till sydpolen. Att dölja en isvägg långt ner i Antarktis kan ju vara möjligt även om det är svårt men att dölja en isvägg tvärs igenom Stilla havet kan ju inte ens dom mest övertygade plattjordarna tro att det är möjligt.
OK.
Citat:
Enda gången jordskuggan är inblandad är vid månförmörkelse. Jordskuggan har ingenting med månens faser att göra. Sov du dig igenom alla astronomilektioner?

Va? Ok, det var som fan.
Citera
2022-02-15, 16:19
Medlem
dwgs avatar
Om jorden är nu plats så hade vi inte haft horisonten. Och du hade även sett alla länder från månen.

Att folk fortfarande tror att dem är platt
Citera
2022-02-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Om jorden är nu plats så hade vi inte haft horisonten. Och du hade även sett alla länder från månen.

Att folk fortfarande tror att dem är platt

Dock är ju alla foton ifrån rymden fake..😁

Barn förstår hur det hänger ihop, men inte flatearther...
Citera
2022-02-15, 19:58
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Precis. Jävla bakåtsträvare med Jesuskomplex.
Vi har ju fått presenterat hur allt fungerar när vi var 6-7 år redan, klädd i rymdpyjamas sen 2 års ålder. Om barn kan greppa komplicerade koncept och förstå dom samt kan bevisa utan problem exakt hur saker fungerar börjar jag ju tro att dessa personer måste ha nån sorts inlärningssvårighet.
Eller bara vill vara speciella.

Och skulle alla "$pace agencys" samarbetar då eller?
Horisonten är ju kurvan så vad är det som ska listas ut egentligen.
Och allt i rymden är ju runt. Milky way är ju en sfär. Galaxer öht. Alla asteroider är också perfekta sfärer.

Max Tegmarks bok, vårt matematiska universum rekommenderas. Väldigt tankeväckande.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-02-15 kl. 20:03.
Citera
2022-02-16, 06:20
Medlem
Citat:

Källa på att alla foton är fake ta tex blue marble googla det.
Det är tagit på månen från jorden med hasselbladskamera.
Skaffa ett foto på jorden är platt kom med bevis
Citera
2022-02-16, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Källa på att alla foton är fake ta tex blue marble googla det.
Det är tagit på månen från jorden med hasselbladskamera.
Skaffa ett foto på jorden är platt kom med bevis

Jag var ironisk.... Därav skrattande gubben och den förklarande texten att barn förstår men inte flatearthers.

Det kvittar vilka bevis man presenterar för dem, allt är CGI som inte passar deras fantasivärld.
Citera
2022-02-16, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Precis. Jävla bakåtsträvare med Jesuskomplex.
Vi har ju fått presenterat hur allt fungerar när vi var 6-7 år redan, klädd i rymdpyjamas sen 2 års ålder. Om barn kan greppa komplicerade koncept och förstå dom samt kan bevisa utan problem exakt hur saker fungerar börjar jag ju tro att dessa personer måste ha nån sorts inlärningssvårighet.
Eller bara vill vara speciella.

Och skulle alla "$pace agencys" samarbetar då eller?
Horisonten är ju kurvan så vad är det som ska listas ut egentligen.
Och allt i rymden är ju runt. Milky way är ju en sfär. Galaxer öht. Alla asteroider är också perfekta sfärer.

Max Tegmarks bok, vårt matematiska universum rekommenderas. Väldigt tankeväckande.

Inte för jag vill vara den som är den, men Vintergatan är en disk (det finns sfäriska galaxer) och asteroider är (och kometer) är vanligen knöliga och rätt oregelbundna och knappast perfekta sfärer.

Finns ens perfekta sfärer?
Citera
2022-02-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Finns ens perfekta sfärer?
Det beror på hur perfekt den måste vara. Om vi till exempel tar jorden så har den Mount Everest och Marianergraven. Om du står på månen och tittar på jorden (utan kikare) syns inte dessa ojämnheter.

För att bli riktigt perfekt får himlakroppen inte rotera. Dess yta och innehåll behöver vara i vätskeform så att gravitationen blir jämn. En neutronstjärna har en väldigt slät yta, dock roterar den ofta snabbt, vilket gör att den är inte klotrund.
Citera
2022-02-16, 12:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag var ironisk.... Därav skrattande gubben och den förklarande texten att barn förstår men inte flatearthers.

Det kvittar vilka bevis man presenterar för dem, allt är CGI som inte passar deras fantasivärld.
Ja hur kan dom tro att ett foto från 1972 är CGI. Alla som vet hur datorgrafik såg ut på den tiden fattar ju att Blue Marble inte kan vara CGI.
Citera
2022-02-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Det beror på hur perfekt den måste vara. Om vi till exempel tar jorden så har den Mount Everest och Marianergraven. Om du står på månen och tittar på jorden (utan kikare) syns inte dessa ojämnheter.

För att bli riktigt perfekt får himlakroppen inte rotera. Dess yta och innehåll behöver vara i vätskeform så att gravitationen blir jämn. En neutronstjärna har en väldigt slät yta, dock roterar den ofta snabbt, vilket gör att den är inte klotrund.

Jag har läst någonstans att om jorden vore stor som en biljardboll, skulle den vara lika slät.
Citera
2022-02-16, 23:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag har läst någonstans att om jorden vore stor som en biljardboll, skulle den vara lika slät.
Jorden är 4000 mil runt och radien är 637 mil och avståndet i höjdled mellan Challengerdjupet(Djupaste stället i Marianergraven). knappt 11 000 meter havsytan och Mount everest topp är 8800 meter över havsytan är ca knappt 19 kilometer så det skulle verkligen inte bli några stora skrovligheter om man gjorde en skalenlig modell av jorden i en bilardbolls storlek.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-02-16 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in