2022-05-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Till slut så kommer du till en punkt där ett tryck existerar bredvid ett vakuum. Hur mycket du än försöker komma runt det med att säga att trycket minskar och minskar och minskar. Att du inte är kapabel att ifrågasätta hur ett tryck, hur litet det än må vara, kan existera bredvid ett vakuum, är ju lite fascinerande. Men absolut, tro vad du vill. Bli inte upprörd när någon trycker lite på att du ska kunna demonstrera dina fantastiska påståenden, bara. :-)

Du måste nog förklara vad du tror att vakuum är och vad det har för egenskaper. Tror du att vakuum (ingenting) kan dra molekyler till sig?

Citat:
... Att du inte är kapabel att ifrågasätta hur ett tryck, hur litet det än må vara, kan existera bredvid ett vakuum...

Det är uppenbart att du varken förstår vad tryck eller vakuum är. Ett litet tryck är en (1) syremolekyl på en kubikmeter. Vakuum är noll syremolekyler.

Varför skulle inte en syremolekyl kunna existera bredvid ingen syremolekyl? Varför skulle inte två syremolekyler kunna existera bredvid en syremolekyl?

Citat:
Det är också jättebevisat att ett tryck bredvid ett vakuum inte går att genomföra.

Det är en direkt lögn. Det finns inga bevis för att en molekyl inte kan finnas bredvid ingenting.

Citat:
.. Att du inte är kapabel att ifrågasätta ...

Och det ska komma från en idiot som varken förstår vad vakuum är eller begriper att det behövs en kraft för att accelerera en massa.

Vakuum är ingenting och ingenting är självklart inte en kraft. Ingenting kan inte dra bort molekyler.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-16 kl. 12:23.
Citera
2022-05-16, 12:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Till slut så kommer du till en punkt där ett tryck existerar bredvid ett vakuum. Hur mycket du än försöker komma runt det med att säga att trycket minskar och minskar och minskar. Att du inte är kapabel att ifrågasätta hur ett tryck, hur litet det än må vara, kan existera bredvid ett vakuum, är ju lite fascinerande. Men absolut, tro vad du vill. Bli inte upprörd när någon trycker lite på att du ska kunna demonstrera dina fantastiska påståenden, bara. :-)

Varför kan det extremt låga trycket inte finnas bredvid nästan vakuum? Berätta är du rar
Citera
2022-05-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför kan det extremt låga trycket inte finnas bredvid nästan vakuum? Berätta är du rar

Visa mig ett exempel på när ett extremt lågt tryck befinner sig bredvid ett vakuum, är du rar.
Citera
2022-05-16, 12:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Visa mig ett exempel på när ett extremt lågt tryck befinner sig bredvid ett vakuum, är du rar.

Nej nu ställde jag en fråga. Om du verkligen är intresserad av atmosfären så svara på varför det extremt låga trycket inte kan finnas intill nästan vakuum.

Jag kan svara på din fråga sen, men kollra inte bort detta nu.
Citera
2022-05-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej nu ställde jag en fråga. Om du verkligen är intresserad av atmosfären så svara på varför det extremt låga trycket inte kan finnas intill nästan vakuum.

Jag kan svara på din fråga sen, men kollra inte bort detta nu.

Därför att jag aldrig har sett ett exempel på när detta sker. Varsågod att visa mig, så vi kan släppa frågan.
Citera
2022-05-16, 12:48
Medlem
Citat:

Det hittar du i vilken vakuumkammare som helst. I den vakuumkammaren kommer ingenting att befinna sig strax bredvid en molekyl.

Varför skulle det vara något märkligt med att det finns ingenting (vakuum) bredvid en molekyl? Exakt vad är det du tror att ingenting ska göra med den stackars molekylen? Äta upp den?

Den här meningsutbytet är bara löjligt. Du för fram en tes att "vakuum" inte kan existera bredvid "tryck" utan att ens begripa vad vakuum och tryck är. Och utan att ens reflektera över någon så fundamentalt som Newtons rörelselagar.
Citera
2022-05-16, 12:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Därför att jag aldrig har sett ett exempel på när detta sker. Varsågod att visa mig, så vi kan släppa frågan.

Här frågar du efter bevis på något som inte är det minsta konstigt. Eller?

Citat:
Om jag frågar dig efter bevis för att ett vakuum kan existera bredvid en trycksatt atmosfär, och du svarar "lufttrycket minskar med höjden" - har du då gett mig ett bevis?

Varför är en tryckskillnad i höjd likvärdigt en atmosfär jämte ett vakuum?

Varför är det konstigt med atmosfär bredvid rymdens (nästan)vakuum? Vad skulle hända?
Citera
2022-05-16, 12:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej du kommer aldrig till den punkten eftersom absolut vakuum dvs absolut tomrum inte existerar. Det är ett låg tryck bredvid ett ännu lägre tryck. Punkten med tryck bredvid vakuum dvs. absolut tomrum existerar inte. Inte ens rymden mellan galaxerna är absolut vakuum.
Citat:
Vad hände med att du skulle visa mig ett exempel? Ska vi hoppa över den delen, så att du kan fortsätta ställa frågor istället?

Visa mig ett exempel på en trycksatt atmosfär som successivt övergår till ett vakuum.
Jordens och alla planeter med atmosfär som övergår i rymden är ju ett exempel. Dock inte absolut vakuum då rymden inte är totalt tomrum.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-05-16 kl. 13:03.
Citera
2022-05-16, 13:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag svarade:
Jag har aldrig sett ett exempel på när detta fenomen sker.

Jag frågar:
Har du något exempel att visa mig när en trycksatt atmosfär successivt övergår till ett vakuum?

Du svarar:
Du svarar ju aldrig.

Jag ger upp.
Om du med vakuum menar totalt tomrum så är det ju ingen av oss som hävdar att detta kan ske. Rymden är inte absolut tomrum. Det handlar om olika tryck som existerar bredvid varandra beroende på att atmosfärens gaser dras nedåt av gravitationen som allt annat.
Citera
2022-05-16, 13:13
Avslutad
Citat:
Jag svarade:
Jag har aldrig sett ett exempel på när detta fenomen sker.

Jag frågar:
Har du något exempel att visa mig när en trycksatt atmosfär successivt övergår till ett vakuum?

Du svarar:
Du svarar ju aldrig.

Jag ger upp.
Totalt vakuum existerar inte som du säkert vet.

Är det så att du egentligen vill ha ett exempel på att ett högre tryck kan successivt övergå till ett betydligt lägre tryck?
Citera
2022-05-16, 13:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Okej, visa mig ett exempel på när en trycksatt atmosfär övergår till ett tomrum likvärdigt det du tror rymden representerar.
När planeters eller stjärnors atmosfärer övergår i rymden är nog det enda exemplet. Vad annat en planeter och stjärnor menar du skulle kunna ge tillräcklig gravitation för att dom skulle fungera som exempel på detta?
Vill du se detta för dig själv så kan du ju boka en tripp upp i rymden för femtio mille?
Vill man konstatera att jorden snurrar så är det enklarre och billigare att mäta upp rotationen med ett gyroskop.
Dessutom tomrum? Rymden är inte tomrum utan bara extremt låg tryck.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-05-16 kl. 13:33.
Citera
2022-05-16, 13:17
Medlem
Citat:
Om det är så löjligt så kan du ju få presentera en trycksatt atmosfär som successivt övergår till ett vakuum utan beskymmer.

Det finns inga "trycksatta atmosfärer". Men om du pratar om en vanlig atmosfär så är jorden ett bra exempel på hur atmosfären succesivt tunnas ut.

Och ja ditt resonemang är jättelöjligt av den enkla anledningen att du förmår inte ens förklara vad det är för märkligt med att atmosfären stannar kvar på jorden. Du för fram att du tycker något är märkligt utan att ens kunna förklara varför du tycker det är märkligt.

Att atmosfären finns bredvid vakuum är exakt vad man kan förvänta sig. Motsatsen, att ingenting (vakuum) på något mysko sätt skulle trolla bort atmosfären ter sig för mig som en absurd idé. Jag förstår inte din ståndpunkt och du är helt oförmögen att förklara dig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-16 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in