Jag har inte tillgång till HELA slasken, det var under pågående att få ut massor, men när Steffe dog, så drog Reh*n det ett varv till och det reducerades in absurdum.. pga sekretess.
Att polisen försöker rädda sitt eget skinn råder inga tvivel om.
Jag behöver inte sidhänvisa, det är alldeles för rörigt och innefattar uppgifter från fup, slask och rättegång. Typ omöjligt.
Attjag blir påhoppad för att vara icke trovärdig, gör inte min lust starkare.
Jag tvingar ingen att tro på mig, jag vet att någonting är åt helvete, från början till slut.
På den tiden det begav sig, när "vi" köpte loss FUP, för ett antal tusenlappar levererades hela på en och samma gång (många som la ner mycket jobb för att få den levererad/publicerad).
Det var hela FUP som levererades (med div raderingar så klart).
Gäller andra regler vad gäller "slasken"? Har du köpt ut den med några sidor i taget? Går det att välja vilka delar av den ca 12000 stora "slasken" man vill köpa loss?
På den tiden det begav sig, när "vi" köpte loss FUP, för ett antal tusenlappar levererades hela på en och samma gång (många som la ner mycket jobb för att få den levererad/publicerad).
Det var hela FUP som levererades (med div raderingar så klart).
Gäller andra regler vad gäller "slasken"? Har du köpt ut den med några sidor i taget? Går det att välja vilka delar av den ca 12000 stora "slasken" man vill köpa loss?
Vem som helst kan begära att få ta del av offentliga handlingar som inte innefattar sekretess, om sekretess råder, kan man be om att myndighetspröva beslutet, överklaga det.
Det kostar pengar och tid.
Vem som helst kan begära att få ta del av offentliga handlingar som inte innefattar sekretess, om sekretess råder, kan man be om att myndighetspröva beslutet, överklaga det.
Det kostar pengar och tid.
Det förstår jag så klart...
Men, du svarar inte på mina undringar till dig i inlägget.
Går det att beställa delar av slasken och få den levererad?
Jag trodde att man köper loss hela (eller inget). Jag tänker att det är svårt att bestämma sig för vilka delar man vill ha loss av dessa runt 12000 sidor (finns det någon innehållsförteckning att ta del av innan man bestämmer sig?).
Du skriver att du inte har HELA slasken, hur mycket av alla dessa sidor har du köpt loss?
Ja, S*OA åkte nog hem till HD eftersom hon var orolig och tjejerna och BA stannade hos dom (T orolig).
Jag tror inte att S*OA åkte til häktet och lämnade någon mobil och dator där innan SD blev släppt alltså (inte din teori, utan den skribents påstående du svarade tidigare ).
Det fanns liksom vare sig tid eller mening att åka till SD på häktet, då ingen visste hur läget såg ut och både HD och barnen var oroliga. SD hade ju dessutom cykel med sig, vilket borde betyda att han lämpligen tog sig hem med den och säkert inte ville cykla hem med en dator, när S*OA ändå skulle till HD.
Jag tror alltså som du här.
Vad gäller ditt tillägg stämmer det, och det var så jag menade. Han satte sig (med flit???) och väntade i den väntsal som fanns i anslutning till den dörr där han ämnade polishuset vid första förhöret på tidiga em, medan poliserna ju väntade honom vid typ huvudentrén.
Jag har alltid trott att SD köpte sig tid där. Han utgav sig att kunna komma på den udda minuten, väldigt snabbt, allt för att visa sin oskyldighet. Inget att dölja eller hinna göra sig av med, ungefär. I själva verket satte han sig vid fel ingång och fick tid på sig att radera en massa genom att ta nästan tusen bilder på entrégolvet, fullt medveten om att en mängd information raderades.
SD förstod mycket väl att han nu plötsligt hade ögonen på sig. Ett förhör till inom loppet av bara timmar. Och naturligtvis fattade han att mobilen skulle kunna beslagtas.
Nu hade han ju också raderat den sista konversationen mellan honom och Lena på mordnatten.
Visserligen har det varit mycket konstigheter i den här utredningen, men någon komplott (konspiration) mellan polisen, SD och familjen Axelsson, det tror jag inte på.
Håller med Dig i ovanstående inlägg!
Dock som jag kommer ihåg det så stod SD utanför polishuset och tog en massa bilder. Kommer också ihåg att bilder var tagna på insidan av huset.
Vet inte om jag ev blandar ihop det med första förhöret... inför vilket förhör var det han hade kontakt med HD via SMS när han skrev "raderar löpande" ang frågan om hans kontakter med LW? Hade HD vetskap om det första förhöret?
Tillägg: Är också övertygad om att SOA åkte till Hjärsta med telefon/dator på senkvällen. Fanns ingen anledning att åka till polishuset med utrustningen som skulle med på resan. Ingen visste när och om han skulle bli släppt, men OM SD blev släppt så behövdes reservdito.
Senast redigerad av Tufsankatt 2022-05-16 kl. 10:33.
Dock som jag kommer ihåg det så stod SD utanför polishuset och tog en massa bilder. Kommer också ihåg att bilder var tagna på insidan av huset.
Vet inte om jag ev blandar ihop det med första förhöret... inför vilket förhör var det han hade kontakt med HD via SMS när han skrev "raderar löpande" ang frågan om hans kontakter med LW? Hade HD vetskap om det första förhöret?
Stefan Davidsson kände sig utsatt för påtryckningar på sitt "företagande" och provocerade tillbaka.
Så vitt jag vet så förvaras "slasken" på polishuset, vill man läsa den så får man
masa sig dit. Jag är väldigt tveksam till att man som privatperson får
tillstånd till å läsa den.
Den får inte kopieras eller fotograferas av, handskrivna anteckningar är tillåtet.
En del kanske kommer ihåg att den ena försvararen satt på polishuset och läste den
inför rättegången.
Har därför svårt att tro att den finns i privat ägo, undrar hur det gick
till i så fall.
Så vitt jag vet så förvaras "slasken" på polishuset, vill man läsa den så får man
Den får inte kopieras eller fotograferas av, handskrivna anteckningar är tillåtet.
En del kanske kommer ihåg att den ena försvararen satt på polishuset och läste den
inför rättegången.
till i så fall.
Du har helt rätt, slasken måste läsas på plats och den går inte att köpas ut, Backman sände en kollega till polishuset för att ta del av slasken, jag har också svårt för att tro att slasken finns i privat ägo, men kanske personen som har slasken är så snäll att hen lägger upp den här i tråden.
inför rättegången.
till i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Du har helt rätt, slasken måste läsas på plats och den går inte att köpas ut, Backman sände en kollega till polishuset för att ta del av slasken, jag har också svårt för att tro att slasken finns i privat ägo, men kanske personen som har slasken är så snäll att hen lägger upp den här i tråden.
Varför tar ni inte reda på fakta innan ni basunerar ut era trådsanningar?
Försvararna har tillgång till slasken, det är del av dokumentationen.
Att man som privatperson får ta del av delar ur förundersökningar och sidomaterial (slask) är bra. Det krävs att man kontaktar rätt myndighetspersoner, så får man hoppas på det bästa. Det är olika mycket sekretess beroende på olika omständigheter. Ibland får man reda på mer än man önskat
Tillägg: Är också övertygad om att SOA åkte till Hjärsta med telefon/dator på senkvällen. Fanns ingen anledning att åka till polishuset med utrustningen som skulle med på resan. Ingen visste när och om han skulle bli släppt, men OM SD blev släppt så behövdes reservdito.
Vi tror lika.
Ja, du har nog rätt där. Jag har nog alltid trott att de där plattorna var inne i polishuset.
Förhör SD:
"SD tillfrågas också om varför han strax innan han går in i polishuset tagit 937 bilder med sin
mobilkamera. SD svarar att han inte har någon förklaring. Han nekar till att ha tagit bilderna.
Han har haft mobilen i handen och chattat och liknande och kan inte erinra sig att han tagit
några bilder. SD delges också uppgifter om att han tidigare på fråga fått instruktioner från en
dataexpe1i om hur man kan radera tagna bilder från sin telefon. Då nämndes att om man tar
ett antal bilder kan man radera tidigare bilder. SD kan ändå inte lämna någon rimlig
förklaring till varför han med telefonen i handen och tittande på chatt etc, tar 937 bilder med
sin mobilkamera på polishusets entreplattor."
"SD tillfrågas varför han tagit 937 bilder med sin mobilkamera när han står ute vid entren till
polishuset på eftermiddagen 2018-05-15 SD väntar på att komma in till en utredare för
förhör om L W :s försvinnande"
Är det vedertaget att motivet var att Lena hotade att avslöja deras fortsatta affär om han åkte till USA med Hanna?
Enklast är väl att titta på domen som summerar hur de uppfattat det hela.
Hovrätten tittar på förövaren och nämner stor press på våren. Pga separation och att HD skaffat ny partner.
De nämner även konflikten mellan HD och LW.
Att SD försöker styra och kontrollera situationen och fortsatt hemlighålla vilket LW "har svårt att acceptera".
Hon hotar att avslöja den alltjämt pågående relationen.
HovR bedömer att utifrån hur hon blivit behandlat finns inga tecken på att hon tänkt låta avsluta relationen i tysthet.
Stark press samtidigt som han planerade drömresa med drömkvinna.
Det är tydligt att Stefan Davidsson under våren 2018 var satt under stor press på grund
av relationen med Lena Wesström. Hanna Davidsson hade flyttat till en egen lägenhet
och träffat en ny man. Konflikter mellan Lena Wesström och Hanna Davidsson hade
uppstått samtidigt som Lena Wesström visade upp en ny starkare sida gentemot Stefan
Davidsson.
När det gäller Stefan Davidssons och Lena Wesströms relation fram till årsskiftet 2017–
2018 så präglades denna av att Stefan Davidsson var den som styrde kommunikationen.
Bland annat genom att han ensidigt bestämde när och om Lena Wesström fick kontakta
honom genom att använda sig av regler om ”radiotystnad” (RT) och konstanta hot om
att inte fortsätta kontakten om Lena Wesström inte efterlevde de regler som Stefan
Davidsson ställde upp. Även om detta till viss del kan förklaras av att Stefan Davidsson
ville hålla relationen hemlig är det tydligt att Lena Wesström hade stora problem att
acceptera hans beteende och hade ett stort behov av att prata med sina vänner om
situationen. Flera av de hörda personerna har uppgett att förhållandet påverkade Lena
Wesström negativt. Det har även framkommit att Lena Wesström har upplevt Stefan
Davidssons agerande mot henne som skrämmande, vilket bl.a. föranledde att hon vid
några tillfällen var i kontakt med polisen och även gjorde anmälningar om misshandel
och ofredande. Anmälningar som sedermera lades ner.
Samtidigt som Lena Wesström hotade att avslöja den alltjämt pågående relationen står
det klart att Stefan Davidsson hela tiden ville hitta tillbaka till Hanna Davidsson. Något
som framstår som en omöjlighet så länge Lena Wesström fanns kvar i bilden. Utifrån
hur Lena Wesström upplevt sig bli behandlad av Stefan Davidsson finns också tydliga
tecken på att hon inte tänkte låta relationen avslutas i tysthet.
Även om det kan framstå som märkligt att slå fast att det mot denna bakgrund funnits
ett tydligt motiv för Stefan Davidsson att beröva Lena Wesström livet är det alldeles
uppenbart att Stefan Davidsson vid tiden för gärningen befann sig under stark press på
grund av den fortsatt hemliga relationen med Lena Wesström samtidigt som han
planerade att åka till USA med Hanna Davidsson, en resa som han benämnt ”drömresan med drömkvinnan”.
Senast redigerad av develi 2022-05-16 kl. 12:58.
inför rättegången.
till i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Varför tar ni inte reda på fakta innan ni basunerar ut era trådsanningar?
Försvararna har tillgång till slasken, det är del av dokumentationen.
Att man som privatperson får ta del av delar ur förundersökningar och sidomaterial (slask) är bra. Det krävs att man kontaktar rätt myndighetspersoner, så får man hoppas på det bästa. Det är olika mycket sekretess beroende på olika omständigheter. Ibland får man reda på mer än man önskat
Då kommer jag plötsligt ihåg (klister in citatet i ditt inlägg eftersom det oturligt nog försvinner när man svarar. Tyvärr verkar länken död, lite synd då jag prenumererar på NA):
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är ÅK som tycker att det är ovidkommande.
Citat:
"[...]Dessutom finns det nästan lika mycket sidomaterial som vi måste gå igenom. Min kollega sitter just nu på polisstationen och går igenom det."
Du kan ju tala om för Backmans kollega att han bara slösar tid
Mindes plötsligt att det var irritation från försvarets sida, då de fick läsa den förbaskade sklasken på 12000 sidor (????) på polisstationen. Eller liknande.
Hur blev det sen, fick dom inte ut den i digitalt format, då är det ju skandal. Tyvärr minns jag inte längre turerna runt det här.
Så om försvaret fick sitta på polisstationen, hur kan då mumsbulle sluppit det?