2022-05-15, 18:24
  #4201
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Du glömmer att land efter land har skickat in vapen, ammunition, förnödenheter och supporttrupper.

Alla krig handlar om att hantera resurser.
Ukraina om det stod isolerat hade viftat med vit flagg två veckor efter invasionen.

USA har snart slut på Javelin missiler efter att ha skickat i stort sett samtliga till Ukraina.

https://m.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/us-facing-shortage-of-javelin-anti-tank-missiles-post-supplies-to-ukraine-report-articleshow.html

En bra video om ämnet. Javelins kommer bli utbytta mot bättre lv vad det lider.
https://youtu.be/F2ptG1IxZ08
Citera
2022-05-15, 18:33
  #4202
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
En bra video om ämnet. Javelins kommer bli utbytta mot bättre lv vad det lider.
https://youtu.be/F2ptG1IxZ08

Javelin är pv och inte lv.
Citera
2022-05-15, 18:50
  #4203
Medlem
Britisk etterretning mener russerne har mistet en tredel av de bakkestyrkene som utgjorde angrepsstyrken i februar, og tidligere har de vist at de kommer med ganske så riktige påstander.
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1525704460214878208
Ikke mye å skrive hjem om for de russiske styrkene i Ukraina med andre ord.
Citera
2022-05-15, 18:56
  #4204
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Javelin är pv och inte lv.

Självklart
Hursomhelst verkar artilleriet ta hand om Ryssens fordon i nuvarande läge.
Citera
2022-05-15, 19:40
  #4205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Inga länder har skickat "supporttrupper". Att andra länder ger stöd till Ukraina gör inte det ryska misslyckandet mindre pinsamt. Ryssland har under lång tid visat sig vara ett militärt u-land när det kommer till flyg- och flottresurser, nu visar det sig att även armén är skrot. Vi får väl bara invänta att ryska ICBMs rostar sönder långsamt, precis som resten av skitlandet.

USA har inte "snart slut" på javelin. För övrigt så spelar det ingen roll om det är amerikanska soldater som skjuter sönder ryska stridsvagnar eller ukrainska soldater, det som spelar roll är att robotarna gör det de är byggda för, döda ryssar. En träff är en träff, och en förkolnad rysk besättning är en förkolnad rysk besättning. Det är nog till och med bara bra för USA, nu kan man kan öka produktionen innan omstruktureringen av den egna försvarsmakten är färdig.

Helt rätt och mycket klokt. Sett ur ett amerikanskt egoistiskt perspektiv är det bara bra att skicka Javelins till Ukraina. Hellre att ukrainarna förstör ryskt pansar (och tar förluster) än att USA måste göra exakt samma sak men med egna döda.

När väl ryssen är knäckt är det bara Kina kvar som kan ses som ett jämbördigt hot. Så visst måste USA fylla på Javelinlagren så det finns om Kinesen kommer men det kommer USA hinna med.
Citera
2022-05-15, 19:43
  #4206
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Självklart
Hursomhelst verkar artilleriet ta hand om Ryssens fordon i nuvarande läge.

Den här är fin om man har exakta koordinater o pumpa i väg med artilleri

https://m.youtube.com/watch?v=GZ2XF_gRgRU
Citera
2022-05-15, 20:01
  #4207
Medlem
Rysslands armé brukar alltid rankas som den näst starkaste i världen. I framtida listor kommer denna placering behövas sänkas ett par snäpp, om de ska ha någon trovärdighet.
Citera
2022-05-15, 20:05
  #4208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Rysslands armé brukar alltid rankas som den näst starkaste i världen. I framtida listor kommer denna placering behövas sänkas ett par snäpp, om de ska ha någon trovärdighet.

Absolut, men ranking är svårt. Man har alltid utgått från siffror på antal soldater, antal stridsvagnar, antal fartyg och antal kärnvapen. Ganska sällan då verkligen tittat på om det är i brukbart skick eller vad för krigssituation som militären är optimerad för.

Jag skulle nog säga att i praktiken håller även krigsföringen på att förändras. Det spelar liksom ingen roll längre om man har 100.000 soldater, när det är strider där små grupper åstadkommer enorm förödelse.

Konvojen som fastnade på väg till Kiev är ett exemplariskt exempel där en liten grupp på 20-50 man stoppade tusentals soldater från att ens komma fram till fronten.
Citera
2022-05-15, 20:12
  #4209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Konvojen som fastnade på väg till Kiev är ett exemplariskt exempel där en liten grupp på 20-50 man stoppade tusentals soldater från att ens komma fram till fronten.
Ja, de var viktig, men kanskje det viktigste trekket de gjorde var å bruke naturen som også tidligere har beskyttet Kyiv.

26. februar saboterte ukrainske styrker demningen som skiller elven Irpin fra Kyivsjøen. Vannet fosset ned i Irpin-elven og druknet en rekke veier inn til hovedstaden. Dermed ble naturen blant Ukrainas viktigste våpen.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/05/15/195845161/elven-irpin-reddet-kyivriket-over-1000-ar-senere-stanset-den-russerne
Citera
2022-05-15, 20:14
  #4210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ja, de var viktig, men kanskje det viktigste trekket de gjorde var å bruke naturen som også tidligere har beskyttet Kyiv.

26. februar saboterte ukrainske styrker demningen som skiller elven Irpin fra Kyivsjøen. Vannet fosset ned i Irpin-elven og druknet en rekke veier inn til hovedstaden. Dermed ble naturen blant Ukrainas viktigste våpen.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/05/15/195845161/elven-irpin-reddet-kyivriket-over-1000-ar-senere-stanset-den-russerne

Ja det också. Smart taktik.
Citera
2022-05-15, 20:17
  #4211
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ja, de var viktig, men kanskje det viktigste trekket de gjorde var å bruke naturen som også tidligere har beskyttet Kyiv.

26. februar saboterte ukrainske styrker demningen som skiller elven Irpin fra Kyivsjøen. Vannet fosset ned i Irpin-elven og druknet en rekke veier inn til hovedstaden. Dermed ble naturen blant Ukrainas viktigste våpen.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/05/15/195845161/elven-irpin-reddet-kyivriket-over-1000-ar-senere-stanset-den-russerne

Detdär planerade finnarna också, år 1944. De använde det inte, tror jag.
Citera
2022-05-15, 20:33
  #4212
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Den här är fin om man har exakta koordinater o pumpa i väg med artilleri

https://m.youtube.com/watch?v=GZ2XF_gRgRU

Tyvärr ska det endast ha levererats en handfull Excaliburs om jag förstått det rätt. De är dyra men du får ändå två för samma pris som en Javelin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in