2022-05-15, 09:08
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Vad som är riktigt "intressant" förutom vilka moderniseringar som medföljer kanonerna och hur pass effektiva de är är ju ändå hur de ukrainska artilleristerna och övriga armen skulle reagera på om de får sekunda vara? Det måste du ju ändå inse?

Det är väl ändå klart att det kan anses som allvarligare om mer officiella ryska nyhetsförmedlare sprider rena lögner eller falska rykten än Southfront. En sådan skala finns väl överallt i alla samhällen?

Jag tycker personligen det är roligare, mer givande och intressantare att pröva mina tankar med personer som har större fakta/grundkunskaper än jag. När de som besitter stora kunskaper går till personangrepp förstår jag att jag tänker klokt. :-) När de vänligt rättar mig förstår jag att jag inte hade så mycket att komma med och lärt mig något nytt. Det sistnämnda uppskattar jag mest.

Ni måste väl förstå att en ukrainare och i synnerhet någon som varit i strid inte kommer räkna antalet dödade ryssar efter kriget och glädja sig över det utan om krigets utfall rent landmässigt, hur många man har att sörja och hur pass det återstående landet är förstört. Nu och då kommer det vara av betydelse hur stödet från Nato varit och vad det varit avsett för. Om det varit för ett starkt och sammanhållet Ukraina inkl Donbass och Krim eller om det varit för att förstöra Ryssland och försvaga det ekonomiskt och politiskt.

Så det som skrivs på Southfront om kanonerna från i alla fall USA som levererats är sant? Det glädjer mig verkligen för jag trodde detta rykte enkelt skulle vederläggas.

Tänk att ni alltid är så ömma om tårna... Du ställer dig bredbent och börjar lasta in dynga med grep i tråden. Slänger ut tramsiga rykten helt utan källhänvisning. Om du hade följt tråden hade du sett att i stort sett alla nya uppgifter åtföljs av hyfsade källor. Sen ska man alltid försöka värdera det som skrivs. Men att slentrianmässigt avfärda alla källor som anges som "ukrainska segerbulletiner" samtidigt som du själv nogsamt undviker att underbygga nåt av skiten du skriver. Nåja, utom att du tog upp en ny grej, för att avleda uppmärksamheten från att du inte har nåt som stöder det du skriver får jag väl anta, och baserar det på southfront... Really?

Låt mig gissa. Du kommer fortsätta undvika att bemöta alla frågor och istället låtsas att du blir utsatt för grova personangrepp? Låt mig avsluta med ett personangrepp då, så du har nåt att gnälla över. Tönt!
Citera
2022-05-15, 09:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Frågan är dock om man hade bättre standard för sin tid under sovjet eller om det var som nu.
Då har man haft en papperstiger under hela kalla kriget om man bortser från alla kärnvapen.

Tror ändå att det sovjetiska systemet innebar bättre ordning på den militära förmågan än dagens Ryssland.
Den där kriminella förfallet kom väl under 1990 talet.
Innan under Sovjet så var det väl ändå hyffsad ordning i samhället med skola, lite missbruk, lägre kriminalitet, åtminstone ingen organiserad som idag där landet töms på resurser.

Sen KGB som styrde upp så att säga.

Dock kan jag väl tänka mig att det hade gått till på liknande sätt med kollonner av pansarfordon.
Korruptionen var definitivt mindre under Sovjettiden, men det grundläggande felet med svagt hjulunderhåll och oflexibel styrning av förbanden fanns redan då.
En Sovjetarmé som ex i norra Sverige förhindrats att använda järnvägsunderhåll hade haft svårt att avancera söderut i någon takt.
Under 80 talet så tappade Sovjet även mark i den tekniska utvecklingen.
Citera
2022-05-15, 09:59
Medlem
Citat:
Frågan är dock om man hade bättre standard för sin tid under sovjet eller om det var som nu.
Då har man haft en papperstiger under hela kalla kriget om man bortser från alla kärnvapen.

Tror ändå att det sovjetiska systemet innebar bättre ordning på den militära förmågan än dagens Ryssland.
Den där kriminella förfallet kom väl under 1990 talet.
Innan under Sovjet så var det väl ändå hyffsad ordning i samhället med skola, lite missbruk, lägre kriminalitet, åtminstone ingen organiserad som idag där landet töms på resurser.

Sen KGB som styrde upp så att säga.

Dock kan jag väl tänka mig att det hade gått till på liknande sätt med kollonner av pansarfordon.

Utrustningen var ju slagkraftig förutom de sista åren. Då drog USA ifrån med t ex F-15 som Sovjet inte lyckades svara på riktigt förrän 15 år efter. Och då hade man halkat efter på elektroniken, t ex radiolänk.

Viggen fick väl RBS15 1980 ca.. där någon gång i tiden 70-80-tal.

Jag tror Gorbatjev insåg det bl a, att man var frånåkta teknologiskt.

Korruptionen var väl av annat än monetärt slag, men svågerpolitik och nepotism lär det ha varit redan då.
Citera
2022-05-15, 11:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Utrustningen var ju slagkraftig förutom de sista åren. Då drog USA ifrån med t ex F-15 som Sovjet inte lyckades svara på riktigt förrän 15 år efter. Och då hade man halkat efter på elektroniken, t ex radiolänk.

Viggen fick väl RBS15 1980 ca.. där någon gång i tiden 70-80-tal.

Jag tror Gorbatjev insåg det bl a, att man var frånåkta teknologiskt.

Korruptionen var väl av annat än monetärt slag, men svågerpolitik och nepotism lär det ha varit redan då.
RBS15F kom senare, däremot hade man RB04 i moderna varianter.
Citera
2022-05-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
RBS15F kom senare, däremot hade man RB04 i moderna varianter.

okej, tänkte mig att "sjömålsrobot 80" var den första av RBS 15.
Citera
2022-05-15, 11:58
Medlem
Tydligen har Turkiet erbjudit sig att evakuera alla Ukrainare från Mariupol och internera dem. Ryssarna påstås vägra detta.

Känns efterblivet av ryssen. Vad är syftet med att fortsätta strida med dem? Om syftet är att ta kontroll över stålverket och man kan göra detta utan strider och förluster är ju denna lösning ypperlig.

Istället vill tydligen Ryssland fortsätta strider och därmed binda upp resurser och förlora män för att ta kontrol över området (som de då kunde få utan strid...)

Så då måste det ryska syftet vara prestige (vi ska döda dom allihop för att vi vill det) samt/eller se till att de själva lider stora förluster av sina proxies från Donbass och Luhansk.

Att ryssen fattar efterblivna beslut är ganska vanligt men NÅN gång borde de väl fatta ett vettigt beslut, om så bara av en slump ty även blinda hönor hittar frön ibland.
Citera
2022-05-15, 12:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Tydligen har Turkiet erbjudit sig att evakuera alla Ukrainare från Mariupol och internera dem. Ryssarna påstås vägra detta.

Känns efterblivet av ryssen. Vad är syftet med att fortsätta strida med dem? Om syftet är att ta kontroll över stålverket och man kan göra detta utan strider och förluster är ju denna lösning ypperlig.

Istället vill tydligen Ryssland fortsätta strider och därmed binda upp resurser och förlora män för att ta kontrol över området (som de då kunde få utan strid...)

Så då måste det ryska syftet vara prestige (vi ska döda dom allihop för att vi vill det) samt/eller se till att de själva lider stora förluster av sina proxies från Donbass och Luhansk.

Att ryssen fattar efterblivna beslut är ganska vanligt men NÅN gång borde de väl fatta ett vettigt beslut, om så bara av en slump ty även blinda hönor hittar frön ibland.

Det hela luktar galen diktator som vägrar se verkligheten. Saddam Hussein, Adolf Hitler... det finns många exempel. Vi får se om Putin, i likhet med de två nämnda föregångarna, tillslut blir en s k "raketgubbe" som hotar med alla möjliga domedagsvapen.
Citera
2022-05-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det kan jag hålla med om. Tror dock att Sovjet även då var toppstyrt och individuella soldater skulle inte tänka själv endast följa order. Så taktiken är nog densamma. Mycket av utrustningen är ju gammal skit, men tror att under Sovjet tiden så höll man igång och servade utrustning.
Som du säger 90 talet öppnade upp för korruption, ekonomiska framgångar och det har följt en röd tråd från Kalsongförgiftaren till, ministrar, generaler och företagschefer alla ville ha en del av kakan.
Det ser vi nu att man inte tillåter självständiga soldater och man har rundat hörn och mörkat underhåll och kvalitet för girigheten. Något som diktatorn själv utnyttjat väl. Trots allt kan han vara världens rikaste som vissa tror. där hans lyxskepp är värd flera miljarder när han har en årslön på 2,5 miljoner.
Mycket sovjet utvecklade som Ryssland idag använder var ju hyffsat bra för sin tid.
Var väl i slutet av 70 talet som man började halka efter tekniskt.
Citera
2022-05-15, 12:53
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Mycket sovjet utvecklade som Ryssland idag använder var ju hyffsat bra för sin tid.
Var väl i slutet av 70 talet som man började halka efter tekniskt.

Japp. Det var när man i väst började införa elektronik och kompositer i stor skala som ryssarna hamnade ohjälpligt efter, även när det gällde materiel för markkrig.
Citera
2022-05-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Alla krig handlar om att hantera resurser.

Ukraina om det stod isolerat hade viftat med vit flagg två veckor efter invasionen.

Nej. Inte efter två veckor.

Den hjälp omvärlden levererat har nog visserligen varit oumbärlig, särkilt i det långa loppet. Men att Ukraina skulle varit förlorat efter två veckor? Nej.. Inte en chans.

Tror faktiskt inte att Ukraina skulle vara förlorat ännu utan utländsk hjälp. Den ryska armén kan (som vanligt) inte kriga. Ha ryssarna någonsin kunnat?

Däremot skulle nog kanske de Ukrainska förlusterna varit mycket större.. Men vad är det konstiga? I krig behöver man hjälp av andra. Så har det väl varit i alla tider!

Citat:
USA har snart slut på Javelin missiler efter att ha skickat i stort sett samtliga till Ukraina.
Senast redigerad av Macke85 2022-05-15 kl. 13:02.
Citera
2022-05-15, 17:09
Medlem
Citat:
Du glömmer att land efter land har skickat in vapen, ammunition, förnödenheter och supporttrupper.

Alla krig handlar om att hantera resurser.
Ukraina om det stod isolerat hade viftat med vit flagg två veckor efter invasionen.

USA har snart slut på Javelin missiler efter att ha skickat i stort sett samtliga till Ukraina.

https://m.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/us-facing-shortage-of-javelin-anti-tank-missiles-post-supplies-to-ukraine-report-articleshow.html

Inga länder har skickat "supporttrupper". Att andra länder ger stöd till Ukraina gör inte det ryska misslyckandet mindre pinsamt. Ryssland har under lång tid visat sig vara ett militärt u-land när det kommer till flyg- och flottresurser, nu visar det sig att även armén är skrot. Vi får väl bara invänta att ryska ICBMs rostar sönder långsamt, precis som resten av skitlandet.

USA har inte "snart slut" på javelin. För övrigt så spelar det ingen roll om det är amerikanska soldater som skjuter sönder ryska stridsvagnar eller ukrainska soldater, det som spelar roll är att robotarna gör det de är byggda för, döda ryssar. En träff är en träff, och en förkolnad rysk besättning är en förkolnad rysk besättning. Det är nog till och med bara bra för USA, nu kan man kan öka produktionen innan omstruktureringen av den egna försvarsmakten är färdig.
Citera
2022-05-15, 18:17
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Nvm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in