2022-05-15, 10:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag känner till dessa diskrepanser samt att vi även kan tillägga det märkliga i könsbestämningen av vittnet också.
Minns nu inte på rak arm, men det är i.a.f. i flera fall i början bara "en person" som vi inte får reda på om det var ett manligt eller kvinnligt vittne.

Men till ditt påpekande som berör förhör över telefon så har vi en annan version i april-förhöret.(bandat? sid 22)

F: Kommer du ihåg hur det vittnet såg ut som berättade, tycktes berätta om dig, alltså utseendemässigt?
E: Inte i detalj annat än att jag uppfattade det som en ung person, ja 25 - 30 någonting , och en ung polisman, en relativt kort ung polisman, också ung till åldern.
Visst är det märkligt att SE, som under mycket svåra ljus- och avståndsförhållanden ändå kunde göra en så pass säker köns-, färg- och åldersbestämning av Grändmannen, här inte ens kan säga vilket kön Supervittnet har. Detta alltså trots att SE stod så nära Supervittnet att han kunde höra när uppgifterna lämnades till polisen. Kan det möjligen vara så att SE mycket väl vet vem Supervittnet är, men att han av någon anledning vill lämna utrymme för spekulation här?

Och frågan om var Supervittnet skall ha gjort sina iakttagelser är också fortfarande obesvarad, men det måste väl rimligen ha varit någonstans längs mördarens flyktväg. Kanske ända borta vid Snickarbacken?
Senast redigerad av Draifos 2022-05-15 kl. 11:07.
Citera
2022-05-15, 11:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Varför bör jag det"?

Tja, för att du läst mycket och är intresserad. Då brukar man ha något alternativ. Du kör med 12 garderat med x och det är givetvis helt okej.

? Garderat med x?
Ser inte vitsen med att kära ned sig i teorier utan tvärtom.
Citera
2022-05-15, 11:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jag tror du är en väldigt vettig person som tyvärr har dukat under i olika överanalyserar om SE. Sett många som dig i tråden.Du återkommer till att misstankarna mot SE är gissningar/skarvningar.

Problemet med dessa tankebanor är att de på något sätt gör en dygd av att vara överdrivet skeptisk om allt. Detta innebär att fakta viktas på ett helt skevt sätt. Därför underskattas betydelsen av de hårda faktan om SE som gör honom till en extremt trolig mördare

Som sagt, kan även vända på detta inlägg helt.
Du har dukat under och blivit fast i din teori och överanalyserar alla uppgifter så att de ska peka mot SE.
Du borde vara mer skeptisk till den "hårda faktan", vad du vill lägga in i detta som är så hårt.

Att tala om honom som extremt trolig mördare tycker jag precis visar mitt resonemang.
Citera
2022-05-15, 11:55
Medlem
Citat:
En sammanfattning om varför SE anses misstänkt:

1. Han är i närheten av mordplatsen när mordet sker.
2. Ej bekräftad som närvarande efteråt.
3. Några detaljer i signalementet stämmer eventuellt in.
4. Han har (kanske) sprungit samma väg som mördaren.
5. Menar att han förväxlats med gärningsmannen.

Efter 36 år står vi här med dessa uppgifter.

Sprang han och gömde mordvapnet hos sin mor tro , och sedan tillbaka ?
Hon bodde inte allt för långt bort .
Citera
2022-05-15, 12:08
Medlem
Citat:
Som sagt, kan även vända på detta inlägg helt.
Du har dukat under och blivit fast i din teori och överanalyserar alla uppgifter så att de ska peka mot SE.
Du borde vara mer skeptisk till den "hårda faktan", vad du vill lägga in i detta som är så hårt.

Att tala om honom som extremt trolig mördare tycker jag precis visar mitt resonemang.

Nej, det går inte att vända på inlägget. Han befann sig på gatan i tid för att få syn på Palme och skjuta honom. Det är den viktigaste faktan i varje mordutredning.

Palmeutredningen är inte unik på något sätt. Om en person som beter sig misstänkt befann sig på en mordplats är han med största sannolikhet mördaren. Det är så 99 procent av alla mord klaras upp av polisen.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-05-15 kl. 12:20.
Citera
2022-05-15, 12:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Nej, det går inte att vända på inlägget. Han befann sig på gatan i tid för att få syn på Palme och skjuta honom. Det är den viktigaste faktan i varje mordutredning.

Palmeutredningen är inte unik på något sätt. Om en person som beter sig misstänkt befann sig på en mordplats är han med största sannolikhet mördaren. Det är så 99 procent av alla mord klaras upp av polisen.

Ja, vi lär aldrig bli överens, men det du skriver nu framkom inte i ditt tidigare inlägg.
Du saknar även uppgift om vapen här, vilket är en förutsättning.

Jag är av åsikten att SE inte alls betett sig så märkligt utan tycker det att det som många gånger påstås är slarvigt. Hans uppgifter har oftast enklare förklaringar.
Citera
2022-05-15, 12:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Instämmer och tycker inte att detta är speciellt tungt.
Ser man sedan på sista punkten så blir den samtidigt en uppgift som lika gärna kan ha kommit från et vittne som precis innan fått höra ett helt annat signalement från närmaste vittnet Lisbeth.
Citera
2022-05-15, 12:52
Medlem
Citat:
Vet inte om du bara är ironisk eller faktiskt tror att det är så enkelt?
Är han GM så ljuger han självklart och om otroligt mycket, det ser jag också när jag tar genvägen att placera honom som GM först och sedan titta på uppgifterna.
Gör man dessutom detta och "fastnar" så blir det klart svårare att värdera uppgifterna och se en annan bild än dessa 50-60 talet(eller fler) lögner, chansningar och märkliga uppgifter.

Om vittnet SE sedan faktiskt ljugit om än det ena eller det andra gör honom inte till GM, så vägen dit är längre än tvärtom. Är SE GM så vet vi i princip exakt vad han måste ha ljugit om.

Jag var både ironisk o gjorde en förenkling av det...

Jag skrev ju att skillnaden är att dom som tror han ljuger har han som misstänkt...

Så du har ju lite rätt i att även om Engström ljuger om exakt allt så gör det inte honom till GM men det gör honom till misstänkt väl ?
Citera
2022-05-15, 12:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag var både ironisk o gjorde en förenkling av det...

Jag skrev ju att skillnaden är att dom som tror han ljuger har han som misstänkt...

Så du har ju lite rätt i att även om Engström ljuger om exakt allt så gör det inte honom till GM men det gör honom till misstänkt väl ?

Hypotetiskt, så absolut.
Citera
2022-05-15, 15:02
Medlem
Citat:

Jag vill lägga till att hans berättelse inte heller stämmer alls med övriga vittnens . Han har mycket dålig koll på vad som skedde på platsen minuterna efter mordet.

Han placerar sig dessutom i mördarens ställe vid flera tillfällen i sina utsagor.

Hans uttalanden och formuleringar i media och brev är misstänksamma. Och varför springa samma väg mördaren flydde i Rapport? Han stämmer hyfsat med GMP och mycket väl på Clarkes GMP " the probable assassin ". Vidare var mordet amatörmässigt utfört vilket tyder på en mindre professionell GM som tex SE .
Citera
2022-05-15, 15:07
Medlem
Roerligs avatar
Kände SE någonsin till att han en tid 1986 betraktades som intressant (inte bara som vittne) av PU och att vissa utredningsåtgärder vidtogs med anledning av detta?

Om han gjorde det, gällde det även före rättegångarna mot CP?
Citera
2022-05-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Är där 130 personer som stämplade ut precis samtidigt och på samma plats där OP gick förbi. Där säkerhetschefen på sitt företag säger att man är skytten ?
Slarvigt passningsspel av dig och tekning i egen zon.

Fast han stämplade ju inte ut när Palme gick förbi precis. Mordet förblir olöst, gubben är död och den utpekade kan inte tala för sig så lycka till att gå vidare i det här. Så gå på nästa olösta mord istället finns många, gängen lämnar minst 2 varje vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in