Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-15, 09:56
Medlem
Ja Sverige och Finland borde gå med i Nato.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/antligen-blir-sverige-ett-normalt-land/

"Sverige tar nu det slutgiltiga klivet in i den västliga gemenskapen. Aldrig mer ska vi vackla mellan öst och väst. Luften pyser ur den uppblåsta svenska självbilden."

"Plötsligt kan även Försvarsmakten sluta låtsas. Det har varit uppenbart länge att ÖB inte har haft någon annan idé än att försvara Sverige tillsammans med Nato. Nu kan han säga det öppet: Ett Natomedlemskap skulle underlätta uppgiften att försvara Sverige mot ett väpnat angrepp ”avsevärt” och den krigsavhållande effekten ”ökar markant”, som det står i Försvarsmaktens analys."

"Ideologin släpper sitt grepp om säkerhetspolitiken och det har blivit lättare att andas."

"Allt det som vänstern sörjer denna vår är en källa till ogrumlad glädje för många av oss andra.
Äntligen har Sverige hittat hem. Decennierna av säkerhetspolitisk ökenvandring är över. Sverige utgör en självklar del av den västliga gemenskapen och nu tar vi det slutgiltiga steget in i den."

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag måste även i denna tråd ställa frågan om någon besitter mer upplysningar om Sven Ruin, upphovsman till en bok med titeln Världens dummaste folk? - så blir de godtrogna svenskarna grundlurade. Han har i några insändare i finlandssvenska Hufvudstadsbladet och Åbo Underrättelser varnat för följderna med ett NATO-medlemskap, och bland annat påstått att det i Norge talas om hur jänkarna "ockuperar" landet. Att NATO-motståndare (och säkert även förespråkare) kan tillgripa huvudlösa argument är i och för sig inget nytt, men detta är ett ämne jag gärna vill veta mer om. Hvad siger ni, kjære norske flasjbakkere?

Uppmärksamma de varnande rösterna från Norge
https://www.hbl.fi/artikel/uppmarksamma-de-varnande-rosterna-fran-norge/
Själv har jag speciellt på senare år haft mycket att göra med Norge. Jag menar att vi bör mer uppmärksamma de varnande rösterna från Norge, ett land som antagligen i ännu högre grad är en vasallstat. Sedan jag skrev om det i min första bok har framkommit att i Norge förekommer uppfattningen att amerikansk militär närvaro påminner om ockupation. Till och med delar av norska försvaret uppges i NRK ha uttryckt oro över utvecklingen, som styrs utifrån.

Angående Sveriges och Finlands samarbete med nazisterna under andra världskriget har jag hört bortförklaringar förr, men jag vill invända mot mycket av dem. Nazistsympatier fanns definitivt hos flera ledande personer i Sverige, speciellt innan kriget och då det i början av kriget gick bra för Tyskland, vilket naturligtvis kan ha påverkat landets handlingar.
Ett längre inlägg om Ruins inte så lite hysteriska varningar för NATO finns i denna tråd.

(FB) Putins fanclub i Europa - vilka är de?
De "varnande orden" från Norge kommer från några jävla vänsterpartister.

Till de Natofientliga moderatorerna här: om ni raderar detta inlägg igen så kommer jag att klaga om det på Flashbacks "Klagomål och kritik".
Citera
2022-05-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det är en 88% majoritet i riksdagen för Nato och minoritetsregeringen arbetar även för medlemskap Nato. Vi har representativ demokrati i form av parlamentarism i Sverige. Beslut fattas således i regering och riksdag i en demokratisk process.

Dessutom är inte Nato en global polis, men det bör även du har lärt dig vid det här laget.

Representativ demokrati, men ett av de större partierna gick till val på ett nej till NATO.
Svårt att kalla detta för en demokratisk process.
Citera
2022-05-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nu är det inte bara Turkiet. Kroatien sa nej med men låt oss diskuttera sa dem. Hur många andra länder har Maggan och Linde inte pratat med? ¨Grekland, Spanien, Ungern, Albanien, Nordmakedonien? Hur sossarna retat upp flera länder?
Finns säkert en del uttalanden där regeringen Löfven tillrättavisat Spanien för att den skickar tillbaka unga desperata män till Marocko...

Nu när Erdogan visat vägen är det nog fler ledare som vill ta chansen att plocka poäng från de relativt hjälplösa svenska och finska regeringarna.
Citera
2022-05-15, 10:00
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Representativ demokrati, men ett av de större partierna gick till val på ett nej till NATO.
Det är vad som sker i riksdagen via de partier som är valda.
Citera
2022-05-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vinsten för Nato att få med Sverige och Finland väger tyngre än Erdogans krumbukter. Han kommer att vika ner sig när Sanna Marin synar bluffen och säger att det är ok, Finland är inte så desperata att de börjar med något trams sekunden innan klubban ska falla.

Både Marin och Andersson ska vara tydliga med att om kravet för ett medlemsskap är att Erdogan ska vinna några politiska poäng på hemmaplan så var nog inte medlemskapet så mycket värt ändå när det inte går att lita på alla medlemmar.

Ja men vi är nya medlemmar. Är det så självklart att andra medlemsländer skulle vara så intresserade av att tvingas välja mellan oss och Turkiet? Eller vad det utfallet skulle bli.

Sen vet åtminstone inte jag hur förankrat vårt beslut är hos de andra länderna. Frågan är om S hunnit med tanke på snabbheten i processen. Inte heller om det här med Turkiet kan utlösa en dominoeffekt där andra ev. tveksamma länder följer efter. Klart står väl ändå att Erdogans utspel åtminstone teoretiskt öppnar för det.

Själv är jag förvånad över att han gick ut offentligt om det hela är en förhandlingsfråga. Att anklaga ett annat land för att sanktionera terrorism är en grav offentlig förolämpning minst sagt.
Citera
2022-05-15, 10:05
Medlem
Citat:
Sverige kommer att vika sig för både USA och Turkiet. Turkiets position vid Svarta havet gör dem till en viktig spelare i konflikten med Ryssland. USA är intresserat av att bevaka sina egna geopolitiska intressen, inget annat. Det är naivt att tro att USA är oegennyttigt eller att närmandet till Rysslands gränser bara var en oskyldig anslutning av länder till NATO, och inte en aggressiv utvidgning.
Det här måste åtminstone Finland veta, men de drivs av Rysslandsrädsla, det är begripligt även om det hade varit mycket klokare att satsa på att få slut på kriget i Ukraina i stället för att öka spänningarna i regionen.
Sverige är redan på väg att ändra en grundlag för USA:s skull och kan säkert komma att ändra fler.
En grundlagsändring kan i alla fall inte slutföras förrän efter valet, dessutom knappast av en expeditionsministär utan stabil egen majoritet i riksdagen. Och det var en del av sossetoppens och NATO-lobbyns kalkyl att alltihop skulle vara klart i god tid före valet. Man skulle inte hinna med någon debatt annat än den hårt regisserade teater vi har fått se de senaste veckorna, toppat med att "Finland fattar egentligen beslutet åt oss, vi måste föja efter".

Om man måste gå in och ändra på tunga lagar/grundlagar så tappar man just detta viktiga momentum.

Det börjar bli litet väl många begravda hundar som är på väg upp på marken.
Citera
2022-05-15, 10:05
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Grattis, för min del tror jag inte någonting kan stoppa det vid det här laget. Inte ens fred i Ukraina.

Sverige väntar just nu på de svenska socialdemokraterna. Vad kan möjligen gå fel här?
Citera
2022-05-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det är vad som sker i riksdagen via de partier som är valda.

Det var allt en byråkratisk formulering.
Ett av de större partierna gick till val på nej till Nato. Grundlagen ändras utan att svenskarna har förstått vad det handlar om. Många upplever det som att de inte längre har något att rösta på. Vad som sker i riksdagen via de partier som är valda kan ju vara skenprocesser, medan de egentliga besluten fattas i Turkiet och USA.
Citera
2022-05-15, 10:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Finns säkert en del uttalanden där regeringen Löfven tillrättavisat Spanien för att den skickar tillbaka unga desperata män till Marocko...

Nu när Erdogan visat vägen är det nog fler ledare som vill ta chansen att plocka poäng från de relativt hjälplösa svenska och finska regeringarna.

Absolut. Maggan och Linde tror fortfarande att "Sverige är välkomna överallt, vi är ju ändå den största biståndsgivaren i världen"
Citera
2022-05-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En grundlagsändring kan i alla fall inte slutföras förrän efter valet, dessutom knappast av en expeditionsministär utan stabil egen majoritet i riksdagen. Och det var en del av sossetoppens och NATO-lobbyns kalkyl att alltihop skulle vara klart i god tid före valet. Man skulle inte hinna med någon debatt annat än den hårt regisserade teater vi har fått se de senaste veckorna, toppat med att "Finland fattar egentligen beslutet åt oss, vi måste föja efter".

Om man måste gå in och ändra på tunga lagar/grundlagar så tappar man just detta viktiga momentum.

Det börjar bli litet väl många begravda hundar som är på väg upp på marken.

Men ser du något som tyder på att de som röstade för grundlagsändringen kommer att rösta annorlunda nästa votering? Eller är det ens någon debatt om den? Jag tror många svenskar inte känner till den eller hur allvarlig den är för Sverige.
Citera
2022-05-15, 10:12
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp

De "varnande orden" från Norge kommer från några jävla vänsterpartister.

Tack för upplysningen. Jag valde att öppna en sprillans ny tråd i ämnet.

(FB) Hur diskuteras och kritiseras NATO i medlemsländerna, främst Norge och Danmark?
Citera
2022-05-15, 10:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Fast Socialdemokraterna behöver inte be sina väljare om tillstånd. De flesta röstar på partibeteckningen inte på politiken. Säger S-ledningen nej så är i princip alla S-väljare också för ett nej och argumenterar hårt för det mot alla som säger ja. Ändrar sig S-ledningen till ett ja nästa dag följer S-väljarna med utan friktion och utpekar alla som säger nej som spioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in