Citat:
Ursprungligen postat av
COV-NL63
Du får ursäkta mig, men jag hittade inte några fullständiga argument i din text. Läs gärna Ett försämrat säkerhetspolitiskt läge - konsekvenser för Sverige Ds 2022:7 länk här
(FB) Bör Sverige och Finland gå med i NATO? och kritisera deras argument. Vi vill alla läsa sådana.
Jag tycker min argument är ganska tydliga men jag kan sammanfatta dom igen nedan;
-
Det finns inget behov av NATO-medlemskap
1. Sverige och Finland är EU nationer djupt förankrade i västvärlden och kommer högst troligen få militärt stöd utifrån vid en eventuell konflikt med Ryssland oberoende av NATO-medlemskap eller ej.
2. Ryssland kommer inte söka sig efter nästa konflikt när det, även om man utgår från ryska källor, kostat (betydligt) mer än beräknat att gå in i Ukraina och konflikten är långt ifrån över.
3. Både Sverige och Finland är betydligt svårare nötter att knäcka militärt än Ukraina som gränsar till de mer utvecklade delarna av Ryssland och består i huvudsak av plant landskap vilket gynnar den ryska armén. Både Finland och Sverige har betydligt mer avancerade försvar än Ukraina och minst sagt mindre gynnsamma geografiska förutsättningar i förhållande till Ukraina vilket räcker gott och väl i form av avskräckande faktorer i nuläget. I dom få områdena där ryssarna stött på skog i Ukraina (Norra Kiev ex.) har det lett till ett enormt huvudbry för den ryska armén och den där lilla skogsplätten är ojämförbar med Finland och Sveriges skogar.
-
Det finns värde i alliansfriheten
1. Det finns värde i alliansfriheten i form av politiskt kapital. Även om vi skulle utgå från att det Allan Widman och Mikael Oscarsson säger är sant att Ryssland oaktat NATO-medlemskap räknar in Sverige i västvärldens krets så finns det nivåer kopplat till detta. Ryssland har inga nämnvärda truppantal vid den finska gränsen i nuläget men detta kommer troligen att ändras i samband med ett NATO-medlemskap vilket jag anser vara fullt rimligt att ta som bevis för att det finska och svenska ryktet kommer att sjunka i Moskva.
2. Även länder som exempelvis Kina kommer reagera negativt mot ett finskt och svenskt NATO-inträde.
Jag hoppas jag framfört mina argument tydligt nu.