Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-13, 12:57
Medlem
När självaste Påven, som såvitt jag vet är helt opartisk i det mesta (förutom barnporr), bor mitt i Europa, avgudad av många och respekterad av lite färre.

T.o.m han menar på att NATO provocerar Ryssland. https://www.wsj.com/livecoverage/rus...XGK8xNoHxJPQFs

Ska vi gå med i en organisation som provocerar till våld?

Jag vet inte men det känns lite som att folk har tappat det, speciellt människor som bestämmer.

Eller så vill man det, att det rörs om i grytan. Vi har ju jobbat mot det målet ett tag med lyckad resultat.

Vem är jag, liten liten i sammanhanget.
Citera
2022-05-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Skriftliga garantier dem har man för att kunna visa upp för omvärlden och att dem är värda guld.
Det är så djävla enkelt ett skriftligt avtal vilken förbinder båda parterna till att uppfylla och hålla det som är avtalat.
Fan att hela samhället bygger på avtal.

Och du tror ryssarna bryr sig om det? De hittar bara på att nånting hänt (typ att någon dratt en smällare i nån rysk sommarstugeägares soptunna) och så är det avtalet ogiltigförklarat.

Nej, NATO-medlemsskap är vårt bästa val just nu, det kan man inte snacka bort!
Citera
2022-05-13, 13:01
Medlem
Putin håller möte med säkerhetskansliet i samband med Sverige och Finlands anslutning till NATO för att diskutera åtgärder. -Sputnik
Citera
2022-05-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Otroligt historielöst uttalande. Ungern blev ett mål 1956, Tjeckoslovakien blev ett mål 1968, Afghanistan blev ett mål 1979 (senare även för USA), Georgien blev ett mål 2008, och Ukraina blev ett mål 2014. Ser du sambandet?

Sverige har inte varit ett »mål« och det kommer även den säkerhetspolitiska analysen fram till.

Det som är det farliga, folk fattar inte att Sverige är ett skitland som ingen bryr sig om. Tills vi går med i NATO och gör oss till ett mål.....
Citera
2022-05-13, 13:02
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Du får ursäkta mig, men jag hittade inte några fullständiga argument i din text. Läs gärna Ett försämrat säkerhetspolitiskt läge - konsekvenser för Sverige Ds 2022:7 länk här (FB) Bör Sverige och Finland gå med i NATO? och kritisera deras argument. Vi vill alla läsa sådana.

Jag tycker min argument är ganska tydliga men jag kan sammanfatta dom igen nedan;
- Det finns inget behov av NATO-medlemskap
1. Sverige och Finland är EU nationer djupt förankrade i västvärlden och kommer högst troligen få militärt stöd utifrån vid en eventuell konflikt med Ryssland oberoende av NATO-medlemskap eller ej.
2. Ryssland kommer inte söka sig efter nästa konflikt när det, även om man utgår från ryska källor, kostat (betydligt) mer än beräknat att gå in i Ukraina och konflikten är långt ifrån över.
3. Både Sverige och Finland är betydligt svårare nötter att knäcka militärt än Ukraina som gränsar till de mer utvecklade delarna av Ryssland och består i huvudsak av plant landskap vilket gynnar den ryska armén. Både Finland och Sverige har betydligt mer avancerade försvar än Ukraina och minst sagt mindre gynnsamma geografiska förutsättningar i förhållande till Ukraina vilket räcker gott och väl i form av avskräckande faktorer i nuläget. I dom få områdena där ryssarna stött på skog i Ukraina (Norra Kiev ex.) har det lett till ett enormt huvudbry för den ryska armén och den där lilla skogsplätten är ojämförbar med Finland och Sveriges skogar.

- Det finns värde i alliansfriheten
1. Det finns värde i alliansfriheten i form av politiskt kapital. Även om vi skulle utgå från att det Allan Widman och Mikael Oscarsson säger är sant att Ryssland oaktat NATO-medlemskap räknar in Sverige i västvärldens krets så finns det nivåer kopplat till detta. Ryssland har inga nämnvärda truppantal vid den finska gränsen i nuläget men detta kommer troligen att ändras i samband med ett NATO-medlemskap vilket jag anser vara fullt rimligt att ta som bevis för att det finska och svenska ryktet kommer att sjunka i Moskva.
2. Även länder som exempelvis Kina kommer reagera negativt mot ett finskt och svenskt NATO-inträde.

Jag hoppas jag framfört mina argument tydligt nu.
Senast redigerad av Teu 2022-05-13 kl. 13:04.
Citera
2022-05-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Sverige är det bästa landet i världen, och det vackraste. Vad har drivit dig till att bosätta dig i Sverige, när du uppenbarligen hatar oss. Flytta hem. Jag skriver flytta hem i typ vartannat inlägg jag skriver. Det behövs.

Född här och fri i att tycka det blivit ett skitland med skitmänniskor som dig.
Citera
2022-05-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siggesiggebigge
Det som är det farliga, folk fattar inte att Sverige är ett skitland som ingen bryr sig om. Tills vi går med i NATO och gör oss till ett mål.....
Det som kan göra Sverige till ett bra och modigt land igen är alltså att vi (i somligas fantasi) rusar fram först, på USA:s kommando, och riskerar att bli skjutna i huvudet?

Hell yeah.
Citera
2022-05-13, 13:08
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.lashback
Intressant åsikt. Vad grundar du den på?

AfS är såvitt jag vet inte "Putinälskare", däremot kritiska till att man enögt bara ser en sida hela tiden. Vilket media och politiker i Sverige gör konstant.

Länken du angav har ju inget med partiets inställning till ryssland att göra...
Artikeln vid länken handlar om Roger Richthoff som blev petad från SD på grund av hans Rysslandshyllning, då det kanske inte är allmänt känt så finns en artikel om detta https://www.expressen.se/nyheter/sd-...landshyllning/
Citera
2022-05-13, 13:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Det är Putin som har avvikit från spelreglerna. Vi var helt okej med att vara alliansfria. Att gå med I NATO är ett lämpligt svar. Det gör det mycket svårt för Putin att gå efter Baltikum. Han har inget intresse utav Sveriges fastland. Han vill gärna knyta ihop Kaliningrad med St. Petersburg.

Oavsett hur mycket jag avskyr Putin så tycker jag inte att invasionen av Ukraina bör styra frågan om varken svenskt eller finskt NATO-medlemskap. Den som tror att invasionen i Ukraina har lett till ett förhöjt hot mot Sverige eller Finland lever i en fantasivärld. Hade Ryssland rullat över Ukraina på en vecka hade min åsikt troligtvis varit annorlunda men som det ser ut i dagsläget så kommer Ukraina, som sagt, snarare tjäna som ett avskräckande exempel för både Ryssland och Kina från att inleda nya konflikter.

Att knyta ihop Kaliningrad med St. Petersburg hade inneburit en invasion av nationer som redan idag är NATO-medlemmar. Hur detta skulle påverka ett svenskt eller finskt NATO-medlemskap vet jag inte riktigt. För övrigt skulle det innebära ett fullständigt världskrig om detta skedde. Föga troligt.
Citera
2022-05-13, 13:13
Medlem
A32s avatar
Svenska folket måste få uttrycka sin åsikt och vilja till ett medlemskap i NATO!

Jag anser att Sveriges Riksdag inte har mandat att rösta om att ansöka om medlemskap inom NATO-alliansen enär sittande partier inte har haft det som intention och ambition i gångna valrörelse (-er). Dessutom har sittande regering och riksdag mindre än fyra (4) månader kvar av mandatet De fått av Svenska folket.

NATO medlemskapet kräver inte en s.k. Brandkårsutryckning.

Vad Jag menar är att P P P, Politisk, Panik och Prestige, inte skall var tillämpbart för denna viktiga fråga.

Varför?
Sverige har varit alliansfritt i över tvåhundra år och är så fortfarande. Vilket Jag påstår medförde att vi klarade oss från inblandning i såväl 1:a som 2:a världskriget.

Under och efter det s.k. Kalla kriget har det hänt mycket inom Europa och världen beträffande krig och krigshot.
Utöver Balkankriget så har Ryssland, tidigare Sovjetunionen, haft mycket för sig i nämnda sammanhang utan att vi i Sverige slagit på stora NATO-trumman.
Exempelvis såsom hot och handlingar i händelser som Ungern 1956, Tjeckoslovakien på 70-talet, Afghanistan och Tjetjenien under 90-talet, Georgien 2008 samt Krim 2012.

Saker vi, Svenska folket, bör beakta inför vårt ställningstagande är, varför invaderar Ryssland just nu Ukraina, om det inte har bäring på såväl Natos som EU´s utökade försök och förslag till utbredning?
Är Svenska folket även beredda att binda sig till att för all framtid låsa sig till att öronmärka minst 2 % av BNP till Försvaret och detta utöver medlemsavgifter till NATO? Pengar som inte går att deala om för reformer etc.

Kommer Sverige framgent kunna stå upp på barrikaderna och hävda att ”Vi vill ha fred på jorden” och hävda framtida nedrustningar av alla dess slag oavsett om det handlar om kärnvapen eller inte? Nej det kan Sverige naturligtvis inte göra eftersom vi efter 2010 upprustar kraftigt och dessutom har en ambition att ingå medlemskap i en kärnvapenallians.

Alla dessa funderingar och bakgrunder måste upp till bred diskussion i någon form mellan såväl förtroendevalda och svenska folket, som i dagligt tal kallas, vanligt folk!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Sverige är det bästa landet i världen, och det vackraste. Vad har drivit dig till att bosätta dig i Sverige, när du uppenbarligen hatar oss. Flytta hem. Jag skriver flytta hem i typ vartannat inlägg jag skriver. Det behövs.

Pga kriget så kommer massor av människor svälta, speciellt i Mellanöstern och I norra Afrika. Flykting vågen som väntar kommer få 2014-15 att se ut som en picknick. Upprepande strömavbrott och en hög brist på mat är straffet från Putin och Ryssland vilket är uppgjort sedan länge. Ingenting händer av en slump.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det som kan göra Sverige till ett bra och modigt land igen är alltså att vi (i somligas fantasi) rusar fram först, på USA:s kommando, och riskerar att bli skjutna i huvudet?

Hell yeah.

Det jävliga är ju att de flesta som nu säger ja till medlemskap inte alls är villiga till det. De vill bara ha egen hjälp och juridiskt stöd att enligt artikel 5 aldrig själva behöva hjälpa till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in