2022-05-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Du jämförde mig med hitler och jag jämför staten med Putin, hot och våld är tydligen framgångsrikt. Han är duktig på att sprida en falsk ridå bland sin befolkning och det är vi tydligen i Sverige också. Nästa gång ska jag prova deras arbetsmetoder. Skål!

Hot och våld, framgångsrikt? Är det vår-groggen som har åkt fram? För du menar väl inte att du, återigen, ska dra gråtvalsen om att insatsstyrkan hälsade på när Jönssonligan var mitt uppe i sin högskoleprovskupp? Eller att förhörsledarna var dumma som "hotade" dig?

On topic: Du fick väl ett ganska kort fängelsestraff som dessutom kommer räknas av mot häktestid? (Dvs inget att böla över)
Citera
2022-05-14, 20:26
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Hot och våld, framgångsrikt? Är det vår-groggen som har åkt fram? För du menar väl inte att du, återigen, ska dra gråtvalsen om att insatsstyrkan hälsade på när Jönssonligan var mitt uppe i sin högskoleprovskupp? Eller att förhörsledarna var dumma som "hotade" dig?

On topic: Du fick väl ett ganska kort fängelsestraff som dessutom kommer räknas av mot häktestid? (Dvs inget att böla över)
Struntar fullständigt i vad insatsstyrkan gör när de har tråkigt på jobbet. Och mitt straff är väl det minsta problemet, det största problemet är konsekvenserna som domen innebär för samhället.
Jag tänker inte bara kämpa för att saker ska bli rätt för min egen skull vettu
Citera
2022-05-14, 20:26
Medlem
Citat:
Edit: Vad firar vi? Att staten misslyckats ännu en gång och nu har satt sig i en ännu sämre sits än innan rättegången ägde rum?

Staten har väl, i högsta grad, lyckats: Jönssonligan bakom lås och bom, lite tillfuskade pengar som tillfaller statskassan och så lite signalvärde på det.
Citera
2022-05-14, 20:29
Medlem
Citat:
det största problemet är konsekvenserna som domen innebär för samhället.

Ja, så himla tråkigt att vi inte får in fler fuskare på läkarprogrammet, juristprogrammet etc! Det behövs verkligen mer inkompetens på de svenska högskolorna ...

Dessutom har du förverkat din rätt att klaga över samhället: det är precis sådant fusk som du arbetat FÖR som leder till inkompetens inom samhället. Snacka om ödets ironi om det i någon form har drabbat dig och resten av Jönssonligan ...
Citera
2022-05-14, 20:30
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Staten har väl, i högsta grad, lyckats: Jönssonligan bakom lås och bom, lite tillfuskade pengar som tillfaller statskassan och så lite signalvärde på det.
Och de juridiska konsekvenserna då? Fuskpengar som tillfaller statskassan är ju småpengar om du funderar på vad domen innebär för samhället. Konsekvenserna kanske går utanför ditt förstånd
Citera
2022-05-14, 20:33
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ja, så himla tråkigt att vi inte får in fler fuskare på läkarprogrammet, juristprogrammet etc! Det behövs verkligen mer inkompetens på de svenska högskolorna ...

Dessutom har du förverkat din rätt att klaga över samhället: det är precis sådant fusk som du arbetat FÖR som leder till inkompetens inom samhället. Snacka om ödets ironi om det i någon form har drabbat dig och resten av Jönssonligan ...
Den här domen visar ju att fusk på högskoleprovet inte har någon som helst betydelse i samhället, det är ju ingen som sköter sina arbeten i alla fall och kompetensen är ju obefintlig.
Jag har kämpat för att det här ska leda till en juridiskt korrekt dom, eftersom det är bäst för samhället. Du verkar ju vara en riktig nöt.

Vem fan bryr sig om att döma några människor för att ha medhjälpt en icke brottslig gärning om det leder till potentiella miljardförluster för samhället?

Om du på allvar firar den här domen så hoppas jag någon mer intellektuell människa förklarar de juridiska konsekvenserna för dig. Då kommer du nog inte fira mer.
Senast redigerad av 23-aringen 2022-05-14 kl. 20:39.
Citera
2022-05-14, 20:40
Medlem
Citat:
Den här domen visar ju att fusk på högskoleprovet inte har någon som helst betydelse i samhället, det är ju ingen som sköter sina arbeten i alla fall och kompetensen är ju obefintlig.
Jag har kämpat för att det här ska leda till en juridiskt korrekt dom, eftersom det är bäst för samhället. Du verkar ju vara en riktig nöt.

Okej, så om jag förstår dig rätt har domarna i HD, som lagt hela sitt yrkesliv på att förstå och korrekt tolka svensk lagstiftning MISSUPPFATTAT hur det står till. Samtidigt har DU, som i bästa Jönssonligan-manér åkt fast, förstått precis hur det hela ligger till. Måste vara någon sorts världsrekord i Dunning -Kruger-effekten vi talar om här ...

Och samtidigt har du, som lyckats hamna i fängelse, kommit fram till att det är jag som är en "riktig nöt"
Senast redigerad av PolisenOrebro 2022-05-14 kl. 20:45.
Citera
2022-05-14, 20:44
Medlem
Citat:
Vem fan bryr sig om att döma några människor för att ha medhjälpt en icke brottslig gärning om det leder till potentiella miljardförluster för samhället?

Du förstår fortfarande inte att osann försäkran är ett brott?

https://www.nj.se/nyheter/hd-atal-efter-hogskolefusk-inte-i-strid-med-forbudet-mot-dubbelbestraffning

Nej, lagstiftaren har inte skrivit: "Det är olagligt att fuska på högskoleprovet" i brottsbalken. Lika lite som de har skrivit: "det är förbjudet att slå någon med ett järnrör". Lagstiftning sker på en mer abstrakt nivå än så.
Citera
2022-05-14, 20:52
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Okej, så om jag förstår dig rätt har domarna i HD, som lagt hela sitt yrkesliv på att förstå och korrekt tolka svensk lagstiftning MISSUPPFATTAT hur det står till. Samtidigt har DU, som i bästa Jönssonligan-manér åkt fast förstått precis hur det hela ligger till. Måste vara någon sorts världsrekord i Dunning -Kruger-effekten vi talar om här ...

Och samtidigt har du, som lyckats hamna i fängelse, kommit fram till att det är jag som är en "riktig nöt"
Det finns ingen som har tolkat någonting, om någon hade gjort det så hade de förklarat för allmänheten varför man inte gör som det står i lagstiftningen och i förarbetena till dessa. Att kringgå lagens ursprungliga syfte är definitivt ett allvarligt samhällsfusk.
Det ironiska är att de som varit högljuddast om hur fel fusket på högskoleprovet, själva är sådana personer som fuskar. Jag har aldrig tidigare skådat en likande situation där det gnälls om förhållandevis skitsaker som man blåser upp som jordens undergång, när man själv beter sig som en jubelidiot och glömmer vad man faktiskt ställer till med.

Slutdiskuterat, lycka till i livet med din nedvärderande attityd.
Jag kan börja erbjuda rådgivning till de som helt vill undvika att betala skatt om du nu tycker att det är bättre. Jag föredrar i alla fall att få en korrekt dom och tänker prioritera det.
Citera
2022-05-14, 20:53
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Du förstår fortfarande inte att osann försäkran är ett brott?

https://www.nj.se/nyheter/hd-atal-efter-hogskolefusk-inte-i-strid-med-forbudet-mot-dubbelbestraffning

Nej, lagstiftaren har inte skrivit: "Det är olagligt att fuska på högskoleprovet" i brottsbalken. Lika lite som de har skrivit: "det är förbjudet att slå någon med ett järnrör". Lagstiftning sker på en mer abstrakt nivå än så.
Vem fan bryr sig om en osann försäkran? Menar du på allvar att vi ska sätta hela skattesystemet i gungning för att någon ska få en villkorlig dom eller ett års fängelse?
Idiot. Du verkar vara lika trångsynt som pundarna som hanterat det här ärendet. Tror att det barast fusk på ett intagningsprov som är huvudfokus.
Citera
2022-05-14, 21:00
Medlem
Citat:
Vem fan bryr sig om en osann försäkran? Menar du på allvar att vi ska sätta hela skattesystemet i gungning för att någon ska få en villkorlig dom eller ett års fängelse?

Hahaha, full blown psykos nu? Hela skattesystemet är inte i gungning, annat än i din fantasivärld.

Citat:
Idiot. Du verkar vara lika trångsynt som pundarna som hanterat det här ärendet. Tror att det barast fusk på ett intagningsprov som är huvudfokus.

Japp, så måste det vara: alla som hanterat ärendet (eller kommenterat i den här tråden och inte hållit med dig) är idioter och pundare. Alla är totala idioter utom du själv, det juridiska geniet, som blivit dömd i samtliga instanser ...
Citera
2022-05-14, 21:05
Medlem
Citat:
Vem fan bryr sig om en osann försäkran?

Det demokratiska samhället, bryr sig ... Därav att det är kriminaliserat.

Här kan du läsa mer:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommittedirektiv/atgarder-for-att-forhindra-fusk-vid-hogskoleprovet_H6B191

Och eftersom jag är tveksam om du kan hantera större textmängder så får du följande serverat och mest relevanta del fetmarkerat:

Med stöd av bemyndigandet har UHR fr.o.m. provtillfället hösten 2016 infört krav på att provdeltagare ska lämna en försäkran om att de inte har använt otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt har försökt att vilseleda vid provet. Om en provdeltagare i strid med sin försäkran ändå har vilselett och lämnat osann uppgift vid provet kan denne ha gjort sig skyldig till brottet osann försäkran (15 kap. 10 § brottsbalken). Även den som främjar brottet utan att själv ha utfört gärningen kan under vissa omständigheter dömas för medhjälp till osann försäkran.

Hade du - och resten av Jönssonligan - läst och tagit till er av den meningen hade ni sluppit en flera år lång rättsprocess. Ni hade också sluppit förnedringen att dömas av samtliga instanser som dömt i ärendet ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in