2022-05-14, 19:12
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Rattade in på hennes Facebook och mina farhågor gick i uppfyllelse.

Uppenbart en tjej som föräldrarna valt att offra för sin egen politiska- och värdegrundspredika.

Ett tips jag kan lämna är om din vänlista på Facebook består av 21 personer var av en hel del vänsterpartister och en handfull radiotjänstanställda, dessutom om majoriteten av dessa är familjemedlemmar lär du ha svårt för det sociala i livet.

Du tror att ungdomar idag använder Facebook? Förlåt, men nej. Inte många tonåringar har Facebook till mer än inloggning på div andra ställen… alltså som en inloggningstjänst för andra medier.

Det är Snapchat, tiktok och instagram som gäller för de unga.
Citera
2022-05-14, 19:17
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex-ander
Hennes föräldrar nämnde henne Zelda. Det säger allt vi behöver veta om situationen. Stackars unge.

Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det största frågan är väl varför man döper en unge till Zelda.

Citat:
Ursprungligen postat av kottarnaskonung
Vill inte vara den som är den men av utseendet och namnet att dömma är det ingen större skräll. Kan inte tänka mig att föräldrar som döper sitt barn till Zelda är särskilt duktiga på att hjälpa sitt barn med skolan

Citat:
Ursprungligen postat av SuperViting
När någon heter Zelda kan man gissa att fokus i familjen ligger på andra saker än utbildning. Kan hon inte bara blåsa i en magisk visselpipa så kommer enhörningen skuttande med de sedvanliga projektpengarna som ska krossa ”glastaket” alla dessa ”kompetenta och starka kvinnor”?

Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Bara att hon heter Zelda säger ju allt om hennes föräldrar som såklart är ansvariga för hennes misslyckande. Tragiskt

Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Med det namnet är väl det mesta möjligt. Helt klart har päronen misslyckats hela vägen från dop tills Zelda nått nästan vuxen ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jag skulle bli mer förvånad om någon med namnet Zelda gick ut med godkända betyg.

Ja, jag tänker också på Legend of Zelda, tv-spelet som kom 1986, när jag hör namnet Zelda. Men det innebär ju egentligen att jag är medelålders. Zelda är, enligt svenskanamn.se ett kvinnonamn som kommer från jiddisch och betyder "tur" eller "kvinnlig krigare". Det kan också vara en variant av det germanska Griselda, vilket härstammar från orden gris "grå" och hild "strid".

Nån mer som vill göra sig lustig över hennes namn och tror sig vara unikt vitsig? Annars kanske övriga kan gå vidare med själva grundfrågan i trådstarten.

Edit: 9:a och 10:a på bollen, typ....
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Namnet, utseendet och beteendet skvallrar om ingen/svag pappa.

Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Bara namnet Zelda säger väl allt. Börja med skaffa sej ett vettig namn, inte efter ett tv spel.

Varför hon klara skolan vet inte. Men det intressanta är att "forskare" vill att man skall ta bort betyger underkänt. Vad är det för jävla flum samhälle? Man förordnar. Klara man inte av få 3:a i dom vanligaste ämnerna utan få bara 1 och 2 , då är man svag.

Det var länge sen vi hade betygssystemet 1-5. På den tiden (sent 90-tal försvann den skalan) fick man i alla fall betyg i alla ämnen, även om det bara var en 1:a (dvs det sämsta, för er som inte var med då). idag kan man gå ur grundskolan helt lottlös, därför att kraven ser helt annorlunda ut. Jfr gärna med infon i mitt inlägg tidigare i tråden (nr 80, (FB) Zelda gick ur grundskolan utan godkända betyg ). Jag är ingen skolexpert men jag har haft en del anledning att fundera över situationen/läroplanen av idag.
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-05-14 kl. 20:11.
Citera
2022-05-14, 19:19
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Du tror att ungdomar idag använder Facebook? Förlåt, men nej. Inte många tonåringar har Facebook till mer än inloggning på div andra ställen… alltså som en inloggningstjänst för andra medier.

Det är Snapchat, tiktok och instagram som gäller för de unga.
Du missar poängen.

Hennes föräldrar har format henne till en person som är dömd att misslyckas.

Sen spelar det ingen roll om hon bänkar sig framför tiktok istället för Facebook.
Citera
2022-05-14, 19:22
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Du missar poängen.

Hennes föräldrar har format henne till en person som är dömd att misslyckas.

Sen spelar det ingen roll om hon bänkar sig framför tiktok istället för Facebook.

Nja, du dömde ut hennes sociala förmåga för att hon hade enbart 21 vänner på Facebook, varav en majoritet säkert är vänner till hennes föräldrar. Hade du tyckt att hon varit mer socialt lyckad om hon hade 211 vänner på facebook, med mer synbar politisk spridning?
Citera
2022-05-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hur är detta möjligt ?

För tre år sen gick Zelda Bingert ut nian. Sedan dess har hon mest varit hemma och suttit på sitt rum. Zelda är en av alla de 16 000 ungdomar som varje år går ut grundskolan utan godkända betyg

– Alla verkade ha så trevligt och lyckas med allting, och jag kunde inte. För mig var det helt omöjligt med skolan, säger Zelda.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/zelda-19-ar-for-mig-va-det-helt-omojligt

Namnet, utseendet och beteendet skvallrar om ingen/svag pappa.
Citera
2022-05-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Kan finnas flera anledningar till detta.

Intellektuell funktionsnedsättning
Dåliga hemförhållanden
Autismspektrat (Adhd, Add, etc)

Sen mognad, låg motivation och dåligt självförtroende.

Brist på ordentligt stöd från skolan.

Nu är ju inte adhd och add samma sak som att vara på autism-spekrat. Men de är neuropsykiatriska diagnoser allihop.
Citera
2022-05-14, 19:48
Bannlyst
Bara namnet Zelda säger väl allt. Börja med skaffa sej ett vettig namn, inte efter ett tv spel.

Varför hon klara skolan vet inte. Men det intressanta är att "forskare" vill att man skall ta bort betyger underkänt. Vad är det för jävla flum samhälle? Man förordnar. Klara man inte av få 3:a i dom vanligaste ämnerna utan få bara 1 och 2 , då är man svag.
Citera
2022-05-14, 19:52
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Ja, jag tänker också på Legend of Zelda, tv-spelet som kom 1986, när jag hör namnet Zelda. Men det innebär ju egentligen att jag är medelålders. Zelda är, enligt svenskanamn.se ett kvinnonamn som kommer från jiddisch och betyder "tur" eller "kvinnlig krigare". Det kan också vara en variant av det germanska Griselda, vilket härstammar från orden gris "grå" och hild "strid".

Nån mer som vill göra sig lustig över hennes namn och tror sig vara unikt vitsig? Annars kanske övriga kan gå vidare med själva grundfrågan i trådstarten.

Edit: 9:a på bollen, typ....

Fast det finns ju en poäng i föräldrar som döper sina barn till udda namn har större chans att faila i livet..
Citera
2022-05-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangesoundcloud
Enkel lösning på dessa problem, och föräldrarna har uppenbarligen inte brytt sig tillräckligt eftersom vem som helst kan räkna ut detta med röven.

1. ”Tvinga” (självklart med morot mer än piska) barnet att göra läxor, närvara i skolan etc. Kräv mer stöd av skolan ifall barnet ligger efter. Som förälder måste man kanske sitta med när hen gör läxor osv. Belöningar ifall hen sköter sig i skolan, och konsekvenser ifall hen inte sköter sig. Finns massor av enkla individanpassningar väl i skolan.

2. Se till att barnet får hjälp av bup eller liknande om hen mår dåligt. Att vara 13-16 och inte orka med skolan är inte normalt och bör utredas med hjälp av läkare lr psykolog.

Svenska skolan är hemsk, och jag som är ung (under 25) kan skriva under på det. Då måste man som förälder gå in och hjälpa till.
När jag gick i grundskolan fick jag höra från både föräldrar och lärare att det var helt normalt att vara deprimerad och hata livet i tonåren. Hade varit kul om den synen på tonårsdepression har förändrats sen dess.
Citera
2022-05-14, 20:07
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Fast det finns ju en poäng i föräldrar som döper sina barn till udda namn har större chans att faila i livet..

Jo förvisso, särskilt om man kollar på de sk y-namnen som än idag är en social markör för WT. Men samtidigt har ju föräldrar på bred front de senaste 25 åren åtminstone slagit knut på sig för att vara så unika som möjligt. Det var längesen det gick fyra Erik, två Niklas och tre Malin i samma klass (som i min grundskoleklass).

Idag är det Mila, Neo, Ava, Hilding, Lo, Charlie, Tage, Knut, Artur, Ilse, Folke, Jordan, Sixten, Marcia och Estrid som springer runt på förskolegården när jag hämtar mina yngsta barn. Välbeställt svenskt medelklassområde.

Zelda är inte så avvikande uttalsmässigt från Selma.
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-05-14 kl. 20:15.
Citera
2022-05-14, 20:18
Medlem
Realisten73s avatar
Hängde väl för mkt med Link!
Citera
2022-05-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
I min mening räcker det gott med svenska, matte, historia och samhällskunskap som ämnen i grundskolan. Resten av tiden kan eleverna välja vad de vill hålla på med; dans, bild, mekanik, elektronik, yoga, matlagning, föda upp kaniner, forska om rymden, lära sig språk etc. Finns ingen mening med att tvinga eleverna genom en massa skit de inte kommer ha användning för.

https://www.astranova.org/

(Raketforskare som gjorde en egen skola.)
Senast redigerad av Flachkopf 2022-05-14 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in