2022-05-14, 14:41
Avslutad
När någon heter Zelda kan man gissa att fokus i familjen ligger på andra saker än utbildning. Kan hon inte bara blåsa i en magisk visselpipa så kommer enhörningen skuttande med de sedvanliga projektpengarna som ska krossa ”glastaket” alla dessa ”kompetenta och starka kvinnor”?
Citera
2022-05-14, 14:45
Avslutad
- Vad heter du?

- Jag heter Zelda.

- Shit, dig varvade jag när jag var 11 år. Vad jobbar du med idag?

- ...
Citera
2022-05-14, 14:53
Medlem
junkbords avatar
Hennes föräldrar http://www.e-magin.se/paper/9gk2x56v/paper/46#/paper/9gk2x56v/47
Citera
2022-05-14, 15:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Hennes föräldrar http://www.e-magin.se/paper/9gk2x56v/paper/46#/paper/9gk2x56v/47
Hennes föräldrar är 15 och 19 år?
Citera
2022-05-14, 15:28
Medlem
Petruccianis avatar
Detta är det oundvikliga och till viss del tragiska resultatet av ett samhälle som under mycket lång tid slutat lägga sin huvudsakliga energi på att lösa den eviga frågan om hur vi kan uttrycka våra normala behov som en biologisk varelse på ett samtidigt välfungerande sätt i ett större ordnat samhälle.

Istället har många fått se sin energi mer eller mindre ofrivilligt sugas ut i det ena lönlösa projektet efter det andra, som ändå bara har som yttersta mål att låta oss strunta i fundamentala realiteter ett litet tag till, stoppa ner huvudet i sanden extra hårt, och snarare bara kunnat låta oss fortsätta att putsa och polera våra egna fantasifoster ända tills kollisionskursen med verkligheten blev för hård och skeppet kappsejsade totalt.
Citera
2022-05-14, 15:32
Medlem
Med en förälder som radiojournalist och en som kompositör borde det inte vara svårt hitta jobb som "nåt inom kultur". Vänstern behöver alltid nya förtrupper och man kan få pengar och uppmärksamhet genom exempelvis klimatstrejk eller något feministiskt-aktivistiskt eller hbtq. Hon kan kalla sig Håkan och sedan kräva diskrimineringspengar från alla som inte tilltalar henne som "han".

Kul att de hittade en svensk tjej som misslyckades med grundskolan. Misstänker att hon inte är så representativ... typ 90% har utländska namn.
Citera
2022-05-14, 15:42
Medlem
Finns det ens någon mening i att lära ut Pythagoras sats till folk med funktionsnedsättning?
Ge dem jobb ett jobb där det inte krävs någon intelligens, t.ex. inom vården, rotarbete eller rutarbete. Om deras produktivitet är för låg för att rättfärdiga deras löner så får man helt enkelt sänka lönerna. En sjuksköterska bör t.ex. aldrig kunna tjäna över 15 000kr/mån brutto.
Citera
2022-05-14, 15:46
Medlem
Enkel lösning på dessa problem, och föräldrarna har uppenbarligen inte brytt sig tillräckligt eftersom vem som helst kan räkna ut detta med röven.

1. ”Tvinga” (självklart med morot mer än piska) barnet att göra läxor, närvara i skolan etc. Kräv mer stöd av skolan ifall barnet ligger efter. Som förälder måste man kanske sitta med när hen gör läxor osv. Belöningar ifall hen sköter sig i skolan, och konsekvenser ifall hen inte sköter sig. Finns massor av enkla individanpassningar väl i skolan.

2. Se till att barnet får hjälp av bup eller liknande om hen mår dåligt. Att vara 13-16 och inte orka med skolan är inte normalt och bör utredas med hjälp av läkare lr psykolog.

Svenska skolan är hemsk, och jag som är ung (under 25) kan skriva under på det. Då måste man som förälder gå in och hjälpa till.
Citera
2022-05-14, 15:56
Medlem
activateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperViting
- Vad heter du?

- Jag heter Zelda.

- Shit, dig varvade jag när jag var 11 år. Vad jobbar du med idag?

- ...

Haha
Själv så fick jag Zelda som födelsedagspresent på 80-talet. Skänkte bort till min systerson i slutet på 90-talet (vilket jag ångrar). Inte så schysst mot Zelda iofs..

Skämt åsido, Zelda borde ha fått bättre stöd i skolan. Hoppas att det fixar sig för henne ändå. Hon är fortfarande ung, och har möjligheter att få rätt hjälp och en utbildning som passar för henne.
Om inte annat så kanske hon leva på föräldrarnas fonder och besparingar då jag gissar att hennes föräldrar är från övre medelklass.
Citera
2022-05-14, 15:57
Medlem
Synd men borde ju finnas något praktiskt yrke där hon kan lära upp sig på för att komma ut I arbetslivet hade en nära vän som ej gick ur skolan men fick börja jobba inom snickeri och arbeta upp sig där för att sedan efter ett par år läsa upp sina betyg när motivationen kom att lämna yrket för ett annat.
Citera
2022-05-14, 15:57
Medlem
Zelda är ett jättefint namn, men bara för att ett namn inte är bland dom 10 vanligaste i Sverige,så ska det gnällas hos ultrakonservativa idioter. Tjejen borde börja på Komvux ja, så hon kommer ikapp, självstudier är bra också!
Citera
2022-05-14, 16:02
Medlem
Frisims avatar
Hon nämner att hon hade några E några D en gäng streck och något F. Streck får man om det helt saknas betygsunderlag, man har inte gjort några prov, redovisningar eller aktivt deltagit i undervisningen överhuvudtaget. När det dessutom handlar om högstadiet, så läser man ett ämne över tre år, att under den tiden inte prestera något betygsunderlag alls får mig att tro att hon var hemmasittare redan i grundskolan.

Jag kan tycka att vi ska ha mer flumskola, så att fler elever har möjlighet att lyckas. Skolsystemet är i nuläget byggt på tankar från den industriella revolutionen, att alla elever ska lära sig samma saker, i samma takt och att naturvetenskapliga ämnen värderas högst.

I min mening räcker det gott med svenska, matte, historia och samhällskunskap som ämnen i grundskolan. Resten av tiden kan eleverna välja vad de vill hålla på med; dans, bild, mekanik, elektronik, yoga, matlagning, föda upp kaniner, forska om rymden, lära sig språk etc. Finns ingen mening med att tvinga eleverna genom en massa skit de inte kommer ha användning för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in