2022-05-14, 17:19
Medlem
Madagascars avatar
Något mer om ryssarnas misslyckade försök att korsa floden Donets i närheten av Severodonetsk:

Images from the scene show dozens of burnt-out armoured vehicles on the banks of the river.

Ukrainian information service, InformNapalm, said that Russia began its crossing attempt on 8 May.

But as soon as they crossed, Ukrainian forces destroyed the pontoon bridge in the water, and Russian troops "fell into the trap", it said.

The UK ministry of defence claimed on Friday that the incident - which it said was a "highly risky" attempt to cross the water - revealed the pressure Russian commanders were under to make progress.

The river flows through the Donestsk and Luhansk regions - both major Russian military targets.

Moscow has not yet commented on the attacks, and the BBC has not independently verified Mr Hayday's account of the battles.

But the official described "a great accumulation" of Russian troops making repeated attempts to encircle Ukrainian forces.

"We still can't bring down Russia's offensive pace," he said. "Russia continues to attack in this direction, and we are forced to defend ourselves."

In repeated attacks, Ukrainian troops had "eliminated approximately 70 units of Russian heavy weapons and equipment", disrupting attempts to cross.

It isn't clear how many Russian soldiers were killed in the battalion, which would typically consist of more than 500 troops.

https://www.bbc.com/news/world-europe-61399440, igår
Citera
2022-05-14, 17:23
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jo men jag förväntade mig ändå tusentals ryska jägarsoldater som rörde sig fritt i skog och mark med tält etc.

Ja det gjorde jag med, men vi har blivit matade med falsk propaganda om hur stark o begåvad ryssen är. Fortsätter detta behöver vi inte oroa oss på flera år då det tar många år att ersätta allt ryssen förlorat i kriget.
Citera
2022-05-14, 17:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja det gjorde jag med, men vi har blivit matade med falsk propaganda om hur stark o begåvad ryssen är. Fortsätter detta behöver vi inte oroa oss på flera år då det tar många år att ersätta allt ryssen förlorat i kriget.
Kommer ryssarna ens kunna behålla sina erövringar (jag tänker främst på landtungan från Kherson till Donetsk)? De tycks ju nu även släppt ambitionerna på att ta Kharkiv.

Jag är dåligt uppdaterad sedan ett par veckor på hur det ser ut på de andra fronterna men det tycks stillastående för min del. Och min enkla bedömning är att ryssarna med tiden långsamt blir svagare (Putins position blir svagare och de förlorar mycket soldater och material) samtidigt som ukrainarna blir långsamt starkare (de får mer och bättre vapen i gåvor).
Citera
2022-05-14, 17:36
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jo men jag förväntade mig ändå tusentals ryska jägarsoldater som rörde sig fritt i skog och mark med tält etc.

Problemet är att ryska jägarsoldater inte skulle kunna röra sig så fritt, det är en rätt väsentlig skillnad att verka som jägarsoldat när man försvarar sig som Ukraina huvudsakligen gjort, jämfört med att anfalla som ryssarna gjort. Jag tror inte ryssarna har den sofistikerade utrustning(iaf inte i stort antal) som krävs för att kunna hålla sig dolda, de måste dessutom få in underhåll, Ukraina har haft god tid på sig att placera ut dolda depåer etc. De olika ryska specialförband som fanns inne i tex. Kiev när kriget(specialoperationen) startade fick det svårt.
Citera
2022-05-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Jag vet redan svaren. Jag vill veta vad DU kan. Du kommer med vissa påståenden som inte har några som helst belägg i någon historiebok och då blir det naturligtvis intressant att veta vad DU påstår.

Jag har dock en ganska klar bild redan av dina kunskaper...

För att återgå till grundämnet så fortsätter bara den ryska floppen.

Flodövergångarna kändes inte helt genomtänkta och framförallt inte bra genomförda. Terrängen där där de slog broarna var väldigt kanaliserande och förutsägbara.

Det var heller inte tillräckligt med artilleriförberedelser eller annan form av understöd. Eftersom det inte sköts ned några flygplan eller helikoptrar kan man dra slutsaten att flodövergångarna inte stöddes av flygresurser vilket är helt skandalöst.

Det verkar inte heller förkommit någon form av counterbattery fire för att hålla nere Ukrainskt artilleri.

Enligt rysk doktrin skall/bör flodövergångar inledas med helikopterburna landsättningar på motsatt strand för att säkra terrängen där övergången skall ske. Det verkar inte förekommit (jag kan förstå varför, det finns inga sådana förband kvar i skick att genomföra det samt att de inte har tillräckligt med luftherravälde för att förbandet skall överleva anflygningen)

Det borde varit rejält med förbekämpning, luftlandsättning och SEDAN flodövergång. Samt under flodövergången rejält med understöd för att hålla nere ukrainskt artilleri och eller eldledare.

Det som genomfördes nu vara bara pinsamt vad jag kan bedöma. Jag tror mig veta varför. För att ryssen inte kan samverka och koordinera. De kan inte genomföra den här typen av operationer då de aldrig övat realistiskt på det. Vidare att de "plottrat" bort allt understöd i form av flyg och robotar hittills under kriget. De fick aldrig luftherravälde helt enkelt. Detta då de inte kan kriga på riktigt.

istället för få kraftfulla slag har de snärtat med fingrarna lite här och lite där utan någon som helst form av realistisk plan eller samverkan. Nu är de slutkörda och då kan det bara gå utför.

Nu är det väl så att man har tilldelat detta frontavsnitt ett visst antal resurser (om man nu skall tro dessa nyheter) ett uppdrag att slå sig igenom fronten för en kniptångsmanöver men ingenting om vilka krav man ställt från militärledningen. Det här misslyckandet kan ju faktiskt även bero på ärelystet chanstagande befäl... som likt en misslyckande spelmissbrukare sätter in högre och högre insatser när den misslyckas.

Det kloka (i mina militärstrategiskt okunniga ögon) vore att sätta hårt tryck med beskjutning av ställningar och försörjningslinjer så mycket som möjligt. Dels för att nöta ned ukrainas bra förband, veta var de befinner sig och endast gå fram när svagt/obefintligt motstånd kan väntas. Precis vad de ryska och donbassstrupperna nu i stort håller på med. Däremot sätta in starka försvarsstyrkor när ukrainarna försökt sig på offensiv (som vid Izum där ryssarna än så länge har lyckats).

Den här omtalade flodövergången om den nu skett på det vis som beskrivs skyller jag helst på en oduglig ärelysten general. :-)
Citera
2022-05-14, 19:09
Medlem
Citat:
Tänker på något svenskt klipp när några sovjetiska soldater slår ut något svenskt kraftverk och dödar svenskar poliser.

Mytomspunna ryska elitsoldater som slår till från igentans och tar ut vakter med kniv etc.

Men man får väl erkänna att man köpte propagandan.
Frågan är dock om den sovjetiska armen höll högre kvalite.
Läst att man tränade hårt fysiskt, men inte så mycket om komplicerade övningar.

Som jag ser det så är enda räddningen att Ryssland blir en riktig demokrati, växer ekonomiskt och får ner korruptionen.
Men det känns som även om det skulle gå åt det hållet så skulle det ta årtionden.

Mycket av det Ryssland har idag är väl sovjetisk matriel så om man kör slut på den va gör man då?
Citera
2022-05-14, 19:19
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu är det väl så att man har tilldelat detta frontavsnitt ett visst antal resurser (om man nu skall tro dessa nyheter) ett uppdrag att slå sig igenom fronten för en kniptångsmanöver men ingenting om vilka krav man ställt från militärledningen. Det här misslyckandet kan ju faktiskt även bero på ärelystet chanstagande befäl... som likt en misslyckande spelmissbrukare sätter in högre och högre insatser när den misslyckas.

Det kloka (i mina militärstrategiskt okunniga ögon) vore att sätta hårt tryck med beskjutning av ställningar och försörjningslinjer så mycket som möjligt. Dels för att nöta ned ukrainas bra förband, veta var de befinner sig och endast gå fram när svagt/obefintligt motstånd kan väntas. Precis vad de ryska och donbassstrupperna nu i stort håller på med. Däremot sätta in starka försvarsstyrkor när ukrainarna försökt sig på offensiv (som vid Izum där ryssarna än så länge har lyckats).

Den här omtalade flodövergången om den nu skett på det vis som beskrivs skyller jag helst på en oduglig ärelysten general. :-)

Problemet är att det inte räcker med att vara oduglig. Man måste vara gravt förståndshandikappad för att försöka företa en landstigning under de förutsättningar som rådde.
Du får för övrigt gärna förtydliga vad du anser att ryssarna har lyckats så bra med vid Izium. Helst med någon form av någorlunda vederhäftiga källor. Den där framgångsrika nednötningen skulle jag gärna också få veta mer om. Hittar inget om det där jag letar. Det enda ställe jag sett att ryssarna verkligen försöker nöta ned är Azovstal. Än så länge med likartat begränsad framgång om man ser till resultat i förhållande till insatta resurser och förluster.
Citera
2022-05-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Problemet är att det inte räcker med att vara oduglig. Man måste vara gravt förståndshandikappad för att försöka företa en landstigning under de förutsättningar som rådde.
Du får för övrigt gärna förtydliga vad du anser att ryssarna har lyckats så bra med vid Izium. Helst med någon form av någorlunda vederhäftiga källor. Den där framgångsrika nednötningen skulle jag gärna också få veta mer om. Hittar inget om det där jag letar. Det enda ställe jag sett att ryssarna verkligen försöker nöta ned är Azovstal. Än så länge med likartat begränsad framgång om man ser till resultat i förhållande till insatta resurser och förluster.

Som jag förstår har Ukraina satt in stora resurser att skära av knipstången ryssarna försökt etablera söder om Izum västerifrån utan att lyckas och även när man gjort det inifrån (österifrån) dessförinnan misslyckats. Ukrainarna har väl helt arbetat efter regelboken men det har ännu inte gått.

Du följer enbart ukrainska "segerbulletiner", får höra om alla misslyckanden som ryssarna och Donbasstrupperna gör men vet inte tex att ukrainska trupper har utsatts för hård beskjutning på ganska många håll österut och nordost om den stora inbuktningen. Söderut är det märkligt stilla däremot och eftersom den Ukrainska militärledningen (tillsammans med Nato-experter säkerligen är mycket välinformerad) så är det väl troligtvis där ett stort genombrottsförsök är att vänta när Ukraina fått skicka runt sina mest försvarsdugliga och av rysk beskjutning nednötta förband tillräckligt. Visst - jag kanske är ett offer för önsketänkande men du borde kanske ta dig en funderare på om du är det med?

Det finns ett väldigt farligt rykte som om det är sant kan skada USA´s anseende något otroligt i Ukraina som ryska sidor nu sprider: De här habitsarna som nu USA och ett par västländer nu levererar till Ukraina är strippade på de moderna styrsystem de annars är utrustade med. Jag tror personligen inte att ryktet är sant för så innihelvete dumma kan väl ändå inte USA vara?

En länk här och observera att det INTE är en officiell rysk nyhetsbyrå. Så spridande av falska rykten kan de smita lite lättare undan med. :-) https://southfront.org/trust-issues-us-removed-digital-fire-control-systems-from-m777-howitzers-supplied-to-kiev-forces/
Citera
2022-05-14, 21:16
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Här är ett typ exempel på att man inte prioriterat utrustning för soldater. Gamla stålhjälmar från 60-70 talet. Gevär från 1940 talet. Det är sjukt att de ens går ut i krig (militär insats) med sån skit, dessutom signalerar ju det att ryssen har gammal skit som inte ens är underhållen.

Det där kan lika gärna vara gjort med flit . Det är rekryterade " frivilliga " från Donbass och Krim . Således kan Ryssland lösa flera problem samtidigt och kan de lösa en uppgift så är det bra och stryker de med är det också bra då det gör det enklare att " Russifiera " områdena . Döda hjältar skapar inga problem .

Gammalt beprövat koncept i Ryssland . Döda männen och befrukta deras änkor . Med tvång om så krävs
Citera
2022-05-14, 21:32
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Som jag förstår har Ukraina satt in stora resurser att skära av knipstången ryssarna försökt etablera söder om Izum västerifrån utan att lyckas och även när man gjort det inifrån (österifrån) dessförinnan misslyckats. Ukrainarna har väl helt arbetat efter regelboken men det har ännu inte gått.

Du följer enbart ukrainska "segerbulletiner", får höra om alla misslyckanden som ryssarna och Donbasstrupperna gör men vet inte tex att ukrainska trupper har utsatts för hård beskjutning på ganska många håll österut och nordost om den stora inbuktningen. Söderut är det märkligt stilla däremot och eftersom den Ukrainska militärledningen (tillsammans med Nato-experter säkerligen är mycket välinformerad) så är det väl troligtvis där ett stort genombrottsförsök är att vänta när Ukraina fått skicka runt sina mest försvarsdugliga och av rysk beskjutning nednötta förband tillräckligt. Visst - jag kanske är ett offer för önsketänkande men du borde kanske ta dig en funderare på om du är det med?

Det finns ett väldigt farligt rykte som om det är sant kan skada USA´s anseende något otroligt i Ukraina som ryska sidor nu sprider: De här habitsarna som nu USA och ett par västländer nu levererar till Ukraina är strippade på de moderna styrsystem de annars är utrustade med. Jag tror personligen inte att ryktet är sant för så innihelvete dumma kan väl ändå inte USA vara?

En länk här och observera att det INTE är en officiell rysk nyhetsbyrå. Så spridande av falska rykten kan de smita lite lättare undan med. :-) https://southfront.org/trust-issues-us-removed-digital-fire-control-systems-from-m777-howitzers-supplied-to-kiev-forces/

Humor... Inget att backa upp påståendena med, utan bara mer dunkande på samma trumma. Lite fler obekräftade rykten och sen en hänvisning till southfront som nån form av oberoende sanningskälla samtidigt som du gormar om "ukrainska segerbulletiner"... Jag gissar att "Tramspelle" står med som mellannamn på ditt körkort?
Citera
2022-05-14, 21:35
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
De har gjort allt bra vid Izium! Så pass att de nu drar sig tillbaka från Charkivregionen. Nu går Ukraina på offensiven vid Izium men de fattar inte att ryssarna redan uppnått sina mål där. Hört från välinformerade källor att dessa förband nu ska omplaceras för offensiven mot Finland nästa vecka. De planerar att fira midsommar i Stockholms skärgård.

Ja jag hörde att Ukraina bjudit på badsemester för hugade ryssar. Kan vara en bra återhämtning. Ryssland ska visst samtidigt passat på att förstärka sina marina stridskrafter med ett antal bepansrade flodubåtar. Om de bara kan få dem att sluta vara stationära kunde de ju vara behjälpliga med att infiltrera de finska sjöarna via diverse älvar.
Citera
2022-05-14, 22:14
Medlem
Är det här det andra försöket att ta sig över floden? Det står ju redan en mängd förstörda fordon runt om. Jag antar att det är rök som fordonet ovanför bron står och släpper ut men jag har svårt att tänka mig att det gör speciellt mycket nytta. Vid ca 30 sekunder in i klippet så verkar det komma en rad fordon som jag antar är på väg mot övergången (lite svåra att se eftersom de kommer bakom texten). Och i slutet av klippet börjar stridsvagnen till höger rulla ner mot floden. Tycker nästan lite synd om ryssen som står på fordonet ute i floden samtidigt som granaterna landar runt om.
https://www.youtube.com/watch?v=ApluLef1S3U
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in