Citat:
Ursprungligen postat av
MisterSeven
Som jag skrev, Ebba Busch är en ORM, slingrar sej fram i livet på jakt efter nya byten, denna gång var Esbjörn bytet, ett oerhört lätt byte trodde hon nog.
.
Hur Rättsväsende, Polisväsende, Partikollegor, Journalister, m fl har kunnat låta bli att genomlysa hur denna ORM har slingrat sej igenom hela denna affär om Esbjörns gamla familjegård är fullständigt horribelt, nej upp till ytan med allt, boka nästa lediga tid på Uppsala Tingsrätt, lägg allt upp till allmän genomlysning. Även då hur ORM Ebba agerade fram tills att hon fick fast Esbjörn signatur på papper, där finns det många hundar begravda.
Att låta Esbjörns gamla familjegård återgå till honom är givetvis fullt möjligt än vad ni Ebbas gelikar gapat och skrikit om i snart två år.
Det du tar upp med alla som låter detta ens få pågå beror på okunnighet om den juridik som tillämpas av Ebba Busch och hennes mäklarvän, där de hittat på att mixa tvingande lag med dipositiv lag, en sak som ingen har tänkt på, innan dessa ljushuvuden mötte varandra och allt blev möjligt.
Avtalsrätten är dispositiv i detta fal i allt som rör Ebba Busch mellanhavanden med Esbjörn, förutom det guldkorn i Jordabalken som är tvingande lag, där en köpare måste fullfölja ett köpeavtal som han skrivit under. Där vi ser en iskall kalkyl om att Cesars hustru inte får misstänkas om att avtalet inte skulle vara "schysst och korrekt" likt Ebba Busch framfört på sin Facebook.
Jordabalken är tvingande lag. De tog från Jordabalken, och Jordabalken gav tillbaka, med att också en lagfart har tvingande regler om rekvisit i lag för att bevilja lagfart. En lyckad kupp initialt som visar hur korskallarna som inte följer den vanliga vägen, får inte heller ett smidigt avslut på affären. Folk flest köper och säljer bostad med en villig säljare där mecckelriet inte sker under en sten. Efter att mäklaren friskrivit sig från inblandning.
Vid ovanliga affärer utan mäklare är det familjemedlemmar, vänner, och saker som går igenom utan konflikter eftersom man är överens. Nu var Ebba Busch en främling som klampade in i Esbjörns liv, utan tidigare bekantskap, än skvaller om honom och hans fastighet.
Den andra juridiken, är den långa vandringen i rättsväsendets purgatorium fram till pärleporten, som är ovanlig i vilken sorts talan som inges. Ebba Busch inger en talan om båttre rätt, när det är ett avtalsbrott och eventuell ekonomisk skada som skett.
Att en främling utan andra beröringspunkter än habegär med en fastighet, skulle ha en bättre rätt, utan att ha tidigare beröringspunkter med fastigheten som vistelser, dold äganderätt, ekonomiska uppgörelser m.m. är kreativt tolkning av lagen, då jag hittar inget liknande rättsfall.
Jag har undrat mycket om varför Ebba Busch kommer undan med det hon håller på med, när andra politiker få gå för minsta lilla oegentlighet eller felsägning. Jag undrar också varför hennes talan inte avvisades av Uppsala tingsrätt då den är grundlös, eller varför tingsrätten inte bett om förtydligande av talans grunder. Avtalet är inte en grund i talan, bara ett bevis som ska styrka en talan.
När tingsrätten fastställer förlikningsavtalet, trots inlaga från Esbjörn om att han inte har förtroende för sina advokater, vet jag att detta var något en domstol tyckte var läskigt.
När det gälle att avluta en konflikt har parterna i ett civilmål full frihet att avsluta en tvist, när de vill och frihet att komma överens om hur de ska reglera sina mellanhavanden.