2022-05-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Det er tydelige tegn i etterforskningen som kan tolkes som et snarlig gjennombrudd. Enkeltvis kan disse nye utspillene fra politiet virke svake, men sett i den store sammenhengen kan dette være de avgjørende brikkene i puslespillet. Det er allerede to som er siktet i saken, og det med god grunn. Jeg har derfor stor tro på en løsning på mysteriet i løpet av året.

Jeg har også stor tro på en løsning om ikke så lenge, men du har jo tidligere skrevet at saken i realiteten er løst, det er kun tiltale, rettssak, bevisførsel og dom som står igjen.

Godt at du endelig begynner å moderere deg, selv om troverdigheten din har forsvunnet som dugg for solen.
Citera
2022-05-14, 10:13
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han har jo pekt mot forretningsforbindelser, bl.a. MN, i sine eposter til politiet.
Han har med andre ord ikke bare ønsket å peke vekk fra seg selv, men også
på konkrete personer. Da kan dette være hensiktsmessig basert på f.eks. at
han har brukt vedkommendes utstyr. Har han f.eks. brukt en printer hos Elkraft
uten at noen var tilstede,
kan dette vanskelig bevises alene.

Kjøp av utstyr er således mer risikabelt, gitt at man potensielt etterlater flere spor.
Et kontantkjøp er kanskje ikke direkte sporbart til kjøper, men siden kontanter er
mindre i bruk i våre dager, og det er særlig uvanlig å kjøpe elektronikk og den
slags med kontanter, er det sannsynligvis også lettere for politiet å finne frem til.
La oss si at Herr X går inn på Clas Ohlson en bestemt lørdag formiddag i 2018
og kjøper en billig HP-printer med en 500-lapp, så registeres jo kjøpet som
kontant betaling. Hvor mange slike kontantkjøp av printere ble gjort på CO i
Lørenskog i 2018? Sannsynligvis en liten brøkdel av det totale antallet.

Alt i alt går det ikke an å gjennomføre denne forbrytelsen uten å ta sjanser.
Spørsmålet er hvilke sjanser som er mest risikofylt.

1) Hvor er dette bekreftet? At TH faktisk har navngitt NM? Med tankte på at det er en kjent sak at NM var vertskap for torpedofesten hvor W*lliam Ell*ngsen ble skutt og drept rett før nokas-ranet i 2004 (derav sørgebåndene til ranerne). Svært uklokt av TH å peke direkte på personer med en slik bakgrunn. Du har jo tidligere også hevdet hevdet at det ble svært godt mottatt i TT at navnet jeg tidligere har forsvart her ble hissig nevn i saken.

2) Tvilsomt at man bruker blekkskrivere på et kontor som har en viss størrelse. I alle fall ikke om noen i ledelsen går for å være sparsommelige.
Citera
2022-05-14, 10:24
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Viktig detalj.
Har noen av dere en skrevet tidslinje over viktige detaljer i saken som er nyere enn denne fra sjakkmatt, og som kan postes her? Det hadde vært veldig greit.
Hvilken dato skjedde forresten bilrispingen?
Når ble ansatte eller medarbeidere på Futurum "grillet" i avhør og hva dreide avhørene seg om? Var det om alibi? Jeg finner ikke igjen artikkelen.

Jeg kan ikke svare på noe av dette. Det eneste jeg vet er at ingen blir "grillet" i avhør lengre. Det er en ryddig prosess uten bruk at press og lureri. Den tiden er forbi. Takket vært Asbjørn Rachlew og hans innsats for å reformere norsk politi sine avhørsmetoder. Alle avhørene i denne saken er også tatt opp på video.

Men for folk som kanskje ikke har vært i avhør før, så virker det kanskje overveldende å bli kalt inn i en så alvorlig sak. Men igjen, så er det stor forskjell om man blir kalt inn til avhør hos lokalt politi på Lørenskog og hos Kripos. Hos kripos sitter det jo et team med etterforskere og teknikere som følger avhøret direkte på video og som sender inn oppfølgingsspørsmål til avhørsleder. Da kjenner man sikkert mer på ubehaget.
Citera
2022-05-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
1) Hvor er dette bekreftet? At TH faktisk har navngitt NM? Med tankte på at det er en kjent sak at NM var vertskap for torpedofesten hvor W*lliam Ell*ngsen ble skutt og drept rett før nokas-ranet i 2004 (derav sørgebåndene til ranerne). Svært uklokt av TH å peke direkte på personer med en slik bakgrunn. Du har jo tidligere også hevdet hevdet at det ble svært godt mottatt i TT at navnet jeg tidligere har forsvart her ble hissig nevn i saken.

2) Tvilsomt at man bruker blekkskrivere på et kontor som har en viss størrelse. I alle fall ikke om noen i ledelsen går for å være sparsommelige.
Jeg prøvde å finne svar i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Citat:
Ursprungligen postat av GeanJenie
Vet noen hvor det kommer fra at TH peker på MN? Jeg finner det ikke noen steder foreløpig.
Det kommer fra bogen Lørenskog Mysteriet.

Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Slik jeg forstår det i boken , er dette fra e- postene TH skriver til politiet.

Ja, har også vært usikker på det, men har kommet frem til at den det gjelder må være RD.

Hagen skriver at forsvinningen har scener og bilder som fra en dreiebok. Jeg mistenker at det er TH selv som er forfatter av den dreieboken...Som superskurk har han tillagt MN den rollen, først ved å ringe ham i det aktuelle tidpunktet, for så så skylde på at det var MN som ringte ( hvilket politiet fant ut at det IKKE var) slik at han ikke fikk ringt kona.
Senere utpeker han MN som en mistenkelig hovedfigur i « dreieboken « sin. Jeg ser for meg at TH har laget filmen om sitt liv, hvor alle andre har fått tildelte roller. En Forbrytelse og Straff II.

Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Jaså, sier du det?
Merker meg at du forsøker å legge skylden på to ukjente kryptoeksperter som NRK kjenner identiteten til. Du maser og maser om det samme i månedsvis. Men hvem er disse ekspertene som du påstår RU har snakket med? Kanskje de jobber i Norges Høyesterett, som du også repeterer til det kjedsommelige.

I e- postene til politiet, ført i pennen av BB, finner TH hele tiden andre potensielle GM. Forretnngsforbindelsen MN er førstekandidat virker det som, deretter flere andre til politiet navngitte personer. Typisk vaskeekte manipulator å konsekvent legge skylden på andre.

Citat:
Siterer MN fra artikkel i DN (28.04.20):
– Hagen har aldri vært involvert i dem daglige driften, sier Nerbye, som ikke vil karakterisere samarbeidet dem imellom, hverken tidligere eller i den senere tiden.
Av alle som har uttalt seg offentlig om TH er vel dette en av de mer ambivalente, slik jeg ser det.
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-14 kl. 10:38.
Citera
2022-05-14, 10:35
Medlem
Citat:
Han har jo pekt mot forretningsforbindelser, bl.a. MN, i sine eposter til politiet.
Han har med andre ord ikke bare ønsket å peke vekk fra seg selv, men også
på konkrete personer. Da kan dette være hensiktsmessig basert på f.eks. at
han har brukt vedkommendes utstyr. Har han f.eks. brukt en printer hos Elkraft
uten at noen var tilstede, kan dette vanskelig bevises alene.

Hvis TH er skyldig og han har planlagt denne forbrytelsen i alle år, så burde sporene lede til ekssvogeren, og målet være å få eksvogeren dømt for kidnapping og drap på AE. Men en slik løsning hører nok mest hjemme i fiksjonens verden.
Citera
2022-05-14, 10:43
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Hvorfor poster du en gammel oversikt som ikke tar hensyn til nye opplysninger i saken. Den inneholder en rekke feil.

Citat:
03. august 2019: Over 10 millioner utbetalt
stemmer heller ikke. Pengene ble betalt ultimo juli 2019. TH brukte tiden mellom 08.juli og 2X. juli på å handle inn nok krypto. Artikkelen til VG om dette ble riktignok publisert 03. aug
Citera
2022-05-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -HellYeah-
Politiet har hatt hemmelig etterforskning mot TH siden sommeren 2019.

Så DNA i trapp og data fra tlf har de nok hatt som bevismateriale før det.

Nyheter denne uken:
1) TEH forklarer seg utydelig.
2) ukjent mann på video.
3) AEH er dyttet utfor en trapp.
4) TH og MN deler 100mill i utbytte (cirka like mye som 10 mill euro..!)

Politiets tidslinje for beviser og indiserier hadde vært veldig interessant å vite mer om.
Tipper DNA trapp kom i et meget tidlig tidspunkt i saken. Data fra tlf på et senere.
Kartlegging 6000timer overvåking har tatt tid.
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Eneste motiv han har er om han fryktet aeh på eiersiden, oppsplitting eller salg av andeler i foretaket for å utbetale aehs andel av fellesboet. Endring i eierstruktur er ikke nok som motiv for medvirkning til drap.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Der står i bogen, at samtalen varer fra 10.38 til klokken 11.12.
Tusen takk til deg.

For å dele faktaopplysninger som jeg har gått glipp av.

TH ringte opp MN og hadde en 34 minutter lang telefonsamtale med tørrprat. Det er nærliggende å tro at TH hadde alibi i tankene.

TH er neppe noen mester i smalltalk. Kan det ha vært noe annet enn alibi han var ute etter.

Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, det var avslørende og en glipp i gjennomføringen at han igjen begynte med iPhone etter forsvinningen. I alle fall ble han avbildet med en slik uten for Kripos.

Ang den samtalen med MN så kan man spekulere i om MN har stilt opp som alibi her mens TH gikk til S4. En lang rar samtale med vissvass. Kanskje de ikke liker hverandre så dårlig som det kommer frem, snarer tvert i mot. Distanseringen kan være villedning.
Interessante innlegg.
Citera
2022-05-14, 10:51
Medlem
Hmmm, forstår jeg riktig? Så Elkraft sjefen MN vanket i samme miljø som Ellingsen, Halimi, Ham**da, Betew og resten av gjengen på tidlig 2000 tallet?? Det betyr jo ikke noe idag, men likevell interessant om det stemmer. Denne gjengen var også gode venner med Nazer ligan i Gøteborg.
Citera
2022-05-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Hmmm, forstår jeg riktig? Så Elkraft sjefen MN vanket i samme miljø som Ellingsen, Halimi, Ham**da, Betew og resten av gjengen på tidlig 2000 tallet?? Det betyr jo ikke noe idag, men likevell interessant om det stemmer. Denne gjengen var også gode venner med Nazer ligan i Gøteborg.

Er jo utrolig hvordan TH klarte å forhandle seg fram til 70% eierandel av et selskap han ikke er aktiv i engang, mens MN ble sittende med en stusselig andel, klart man blir sur lol
Citera
2022-05-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Horst vet ikke mer om saken enn de fleste andre som synser om dette.
Han fremstiller seg som ekspert og har sterke meninger.
Citera
2022-05-14, 11:01
Medlem
Citat:
Du glemte et sjukt viktig poeng her, at SH plutselig fikk denne mailen få dager etter at politiet endret etterforskningen til å gjelde drap. Svært ubeleilig for TH.
Har ikke glemt det. Var kun retorisk i fremstillingen som du var om apple...
Citera
2022-05-14, 11:05
Medlem
Citat:
Jeg kan ikke svare på noe av dette. Det eneste jeg vet er at ingen blir "grillet" i avhør lengre. Det er en ryddig prosess uten bruk at press og lureri. Den tiden er forbi. Takket vært Asbjørn Rachlew og hans innsats for å reformere norsk politi sine avhørsmetoder. Alle avhørene i denne saken er også tatt opp på video.

Men for folk som kanskje ikke har vært i avhør før, så virker det kanskje overveldende å bli kalt inn i en så alvorlig sak. Men igjen, så er det stor forskjell om man blir kalt inn til avhør hos lokalt politi på Lørenskog og hos Kripos. Hos kripos sitter det jo et team med etterforskere og teknikere som følger avhøret direkte på video og som sender inn oppfølgingsspørsmål til avhørsleder. Da kjenner man sikkert mer på ubehaget.
var det ikke noe feil på båndopptager etter at th fikk fjernet video?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in