2022-05-14, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Ta deg en pause nå, du fyller opp tråden med svada
Nå, ikke si det. Vi hjelper politiet

Kanskje avslørende spor av sølt blekk finnes på en kontorpult eller på et klesplagg?

Men hvordan er det mulig å skrive ut flere utskrifter og være sikker på at man ikke smitter over sitt dna til arkene?
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-14 kl. 02:39.
Citera
2022-05-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Det kan man ikke konkludere med slik jeg ser det. Dessuten ser det ut til at alt man kan være i behov av er et papir med trykk fra samme printeren som ble benyttet i løsepengekravbrevet. Med andre ord det er håp i hengende snøre.

Hvorfor skulle man vaere i behov av et papir fra samme skriveren etter så lang tid? Finnes ikke noe mening med det.
Citera
2022-05-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ja, det kan ha vært skrevet mange utkast før vedkommende fikk til det rette dokumentet. Å skrive et dokument på fem sider tar nok sin tid.

Ja og da tenker jeg at det avgjørende for antall kopier er om korrekturleser, den ansvarlige for sluttproduktet på stolen, foretrakk rød markeringspenn til oppgaven eller var en racer på tastaturet. Er ikke en slik penn funnet i SV4 på gulvet eller husker jeg helt feil?
Senast redigerad av Kokadu 2022-05-14 kl. 02:41. Anledning: Rettet
Citera
2022-05-14, 02:42
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det vil jo være en sjanse å ta, å bruke andres utstyr. Hvis politiet engang finner frem til printeren.

Men selv om TH har kjøpt ny printer og registrert den på stjålet id, så kan allikevel politiet komme et stykke lenger om de finner den stjålne id'en.

Printeren må være registrert på et navn for å kunne brukes. Registreringen kan tidfestes. Kanskje også lokaliseres, da det må finnes en ip-adr knyttet til registeringen.

Jeg vil tro at om noen nå plutselig husker at en av de siktede lånte en printer i aktuelt tidsrom, at de varsler politiet og at de fremdeles har printeren.

Han har jo pekt mot forretningsforbindelser, bl.a. MN, i sine eposter til politiet.
Han har med andre ord ikke bare ønsket å peke vekk fra seg selv, men også
på konkrete personer. Da kan dette være hensiktsmessig basert på f.eks. at
han har brukt vedkommendes utstyr. Har han f.eks. brukt en printer hos Elkraft
uten at noen var tilstede, kan dette vanskelig bevises alene.

Kjøp av utstyr er således mer risikabelt, gitt at man potensielt etterlater flere spor.
Et kontantkjøp er kanskje ikke direkte sporbart til kjøper, men siden kontanter er
mindre i bruk i våre dager, og det er særlig uvanlig å kjøpe elektronikk og den
slags med kontanter, er det sannsynligvis også lettere for politiet å finne frem til.
La oss si at Herr X går inn på Clas Ohlson en bestemt lørdag formiddag i 2018
og kjøper en billig HP-printer med en 500-lapp, så registeres jo kjøpet som
kontant betaling. Hvor mange slike kontantkjøp av printere ble gjort på CO i
Lørenskog i 2018? Sannsynligvis en liten brøkdel av det totale antallet.

Alt i alt går det ikke an å gjennomføre denne forbrytelsen uten å ta sjanser.
Spørsmålet er hvilke sjanser som er mest risikofylt.
Citera
2022-05-14, 02:44
Medlem
Citat:
Ja og da tenker jeg at det avgjørende for antall kopier er om korrekturleser, den ansvarlige for sluttproduktet på stolen, foretrakk rød markeringspenn til oppgaven eller var en racer på tastaturet. Er ikke en slik penn funnet i SV4 på gulvet eller husker jeg helt feil?
Det stemmer
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opXq17/slik-var-aastedet-etter-at-anne-elisabeth-hagen-forsvant

Sitat:
På gulvet ved et av teppene lå det en rød penn. Tom Hagen forklarte i avhør det ikke var normalt, men at det kunne være hunden som var årsaken til at den lå der.

Tusj, blyant, kulepenn - What ever - de er alle betegnet som penner - uavhengig om du vil skrive eller tegne.
Elektrikere bruker merkepenner for å markere nøyaktig hvor et skrue-hull skal være - disse har gjerne en lang tynn spiss.

Slik du ser i dette eksempelet:
https://www.elektroimportoren.no/merkepenn-lyra-ink-tusj-roed/88348/Product.html

Jeg er dessuten nysgjerrig på hvem som drakk kaffe fra koppen som sto på peisen.

Sitat fra artikkelen i lenken øverst:
(...) og på peisen ved kjøkkenet sto det en kaffekopp.
Citera
2022-05-14, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det stemmer

Se der. Der fant vi kanskje ut av hva akkurat den pennen opprinnelig var benyttet til. Og at korrekturleseren da kan ha vært i huset i SV4 dagen dette skjedde eller bodde der.
Senast redigerad av Kokadu 2022-05-14 kl. 03:23. Anledning: Tillegg
Citera
2022-05-14, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hvorfor skulle man vaere i behov av et papir fra samme skriveren etter så lang tid? Finnes ikke noe mening med det.
Fordi det kan vel bevise at trusselbrevet ble skrevet ut på samme skriver?
Citera
2022-05-14, 02:52
Medlem
Citat:
Se der. Der fant vi kanskje ut av hva akkurat den pennen opprinnelig var benyttet til. Og at korrekturleseren da kan ha vært i huset i SV4 dagen dette skjedde.
Jeg lurer på hvem sine fingeravtrykk som var på den pennen og på den koppen som Havhest nevnte.
Citera
2022-05-14, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fordi det kan vel bevise at trusselbrevet ble skrevet ut på samme skriver?

Men da må vedkommende også lagre skriveren for at politiet skal kunne bevise det. Man kan ikke bare si at vi tror og tror at det er slik. Sånn fungerer det ikke i et rettssamfunn.
Citera
2022-05-14, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Han har jo pekt mot forretningsforbindelser, bl.a. MN, i sine eposter til politiet.
Han har med andre ord ikke bare ønsket å peke vekk fra seg selv, men også
på konkrete personer. Da kan dette være hensiktsmessig basert på f.eks. at
han har brukt vedkommendes utstyr. Har han f.eks. brukt en printer hos Elkraft
uten at noen var tilstede, kan dette vanskelig bevises alene.

Kjøp av utstyr er således mer risikabelt, gitt at man potensielt etterlater flere spor.
Et kontantkjøp er kanskje ikke direkte sporbart til kjøper, men siden kontanter er
mindre i bruk i våre dager, og det er særlig uvanlig å kjøpe elektronikk og den
slags med kontanter, er det sannsynligvis også lettere for politiet å finne frem til.
La oss si at Herr X går inn på Clas Ohlson en bestemt lørdag formiddag i 2018
og kjøper en billig HP-printer med en 500-lapp, så registeres jo kjøpet som
kontant betaling. Hvor mange slike kontantkjøp av printere ble gjort på CO i
Lørenskog i 2018? Sannsynligvis en liten brøkdel av det totale antallet.

Alt i alt går det ikke an å gjennomføre denne forbrytelsen uten å ta sjanser.
Spørsmålet er hvilke sjanser som er mest risikofylt.

Ho Laila-fra-Lødingen valset vel inn på Clas Ohlson og kjøpte printer, betalte med kort, om jeg ikke husker feil. Og så kastet hun printeren etterpå. Det fantes overvåkningsbilder både fra kjøpet og kastingen, tror jeg.

Men tatt ble hun.

TH har lagt ned utrolig mye energi i å skjule sporene sine.

Og selv om han kan ha ønsket å peke på noen han kjenner, så vil jo det i seg selv peke tilbake på han selv. Hvis det er brukt printer som er plassert i lokaler TH har hatt tilgang til, så ville det peke mer mot TH enn mot den uskyldige tredjeparten.

Den uskyldige tredjeparten vil jo ha alibi. Et ekte alibi. Ikke de konstruksjoner TH har skaffet seg.

Vi kan vel ikke utelukke at OHG sin stjålne id har blitt brukt til ny pc og ny printer. I så fall har politiet kommet mye lenger enn jeg hadde trodd. Så akkurat det er neppe sannsynlig.
Citera
2022-05-14, 02:59
Medlem
Citat:
Se der. Der fant vi kanskje ut av hva akkurat den pennen opprinnelig var benyttet til. Og at korrekturleseren da kan ha vært i huset i SV4 dagen dette skjedde.

Pennen ville trolig vært til hunden slik at hunden kunne leke med pennen slik at hunden ikke skulle bjeffe etter at hunden var låst inne i et rom.
Citera
2022-05-14, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Znorkern må slutte å spamme. Trollene må slutte å svare spammeren.

Sammenhengen i diskusjonen blir jo helt ødelagt.

Edit.

Eller spammern + følgetrollene kan ta resten av chatten sin på pm.

Husk dette! Jeg er ikke noe troll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in