Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
Jag gillar verkligen inte Hanna. Men måste bara fråga, är du läkare? Vet du hennes längd och vikt? Vad vet du om hur mycket hennes organ klarar av innan dom slutar fungera? lol
Google-läkare kanske?
Nä, jag är inte läkare, som jag skrivit tidigare är jag anorektiker så har en del erfarenheter av detta.
Och nej BMI-värdet var bara en ren gissning, utifrån mig själv och vad jag sett på behandlingshem. Men är man uppmärksam så finns det en del fysiska tecken som kan avslöja hur allvarligt det är.
Ett exempel: Det var nån som klagade på hennes ”skägg” här häromdagen, det är inte vanlig kroppsbehåring utan det är lanugohår (tunt hår som ser ut lite som dun). Och det får man inte om man ”bara” är på t ex BMI 17. Det kommer först när underhudsfettet försvinner, och uppkommer för att kroppen ska kunna hålla värmen och på det sättet spara energi. För mig uppkom det när jag hade BMI mellan 14 och 15. (Såklart kan vissa få det vid något högre BMI, det är inte skrivet i sten). Och när jag hade liiite lägre än så var sjukvården oroliga att mitt hjärta skulle stanna. Eller för att jag bara skulle ramla i min lägenhet, för det hade jag kunnat dö av (pga organen skyddades inte längre av fett). Men nog om det!
Och gällande vad Hannas organ klarar av och inte, det vet jag såklart inte. Hon var normalviktig när hon gick in i Robinson och nu när hon varit där över en månad så va hon (uppenbarligen) väldigt underviktig, vilket hon själv skrivit på sin instagram. Nu klarar hon ju av det fysiska med tävlingar osv och ren gissning igen är att det troligen beror på att hon inte varit underviktig under så lång tid så hennes kropp har inte helt hunnit anpassa sig till det.
Så nej ingen läkare här, mestadels gissningar bara.