Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-14, 00:03
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ryssland hade aldrig invaderat Ukraina om det inte varit för den USA- (och EU-) stödda statskuppen i landet och marionettregimens flagranta provokationer. Men ok, nu har FI och SE lurats in i NATO, och vi har ett nytt kallt krig. Jättebra, eller hur?

Mordor har försökt betvinga Ukraina i 300 år. Stäppmongolerna från öst har svekfullt alltid kallat ukrainska folket för ”brödrafolk”, men det är ju en känd lögn.

NATO har bara funnits i ca 70 år och har inget med den djupa historiska konflikten att göra.
Citera
2022-05-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Stenlund har blykoll på läget..
https://swebbtv.se/w/24Ncwhzeu9QsDuLAD9Fwsv

Mycket bra ! Magnus är bra !
Citera
2022-05-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Sverige hade möjligheten att visa världen hur vi håller huvudet kallt i ett pressat läge. Nu springer vi rakt in i Natos famn och skriker efter hjälp.

Inte direkt! Vi borde gått med 1949 tillsammans med Danmark och Norge.
Citera
2022-05-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronaless
Pravda skriver i dag att det blir militär hämnd. Med tanke på att de faktiskt invaderade Ukraina finns det ingen anledning att tro att de inte skulle skicka kärnvapnen de redan visst har aktiverat i Kaliningrad. För övrigt, att inte vilja att vi går med i NATO i detta känsliga läge och att man till varje pris inte vill ha krig är inte samma sak som att man skulle vara särskilt ryssvänlig.

Skrämselkampanjen går på högvarv i Mordor!
Tyvärr verkar du falla offer för den.
Citera
2022-05-14, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Skrämselkampanjen går på högvarv i Mordor!
Tyvärr verkar du falla offer för den.
Jag hoppas bara att jag slipper säga "vad var det jag sa".
Citera
2022-05-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronaless
Jag hoppas bara att jag slipper säga "vad var det jag sa".

Du behöver inte vara orolig. Ryssjävlarna tjänar föga på att bomba Sverige: Nato eller ej.
Citera
2022-05-14, 01:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, det är en poäng, det håller jag med om. Men om ryssarna inte vill att neutrala länder ska gå med i NATO, kanske de inte ska förevisa vad som händer med neutrala länder genom att invadera dem...Baltländerna med i NATO, inte invaderade (trots hit om det), Ukraina neutralt, blir invaderat.

Ganska förutsägbart vad andra neutrala länder i regionen kommer att göra då...

Ryssland är ju inte mäktigare än valfritt europeiskt land med mer än 5 miljoner invånare, USA är de ju inte i närheten av. Kanske nationalgardet i Alaska...

Den som tror att Ryssland invaderat Ukraina för att lägga under sig området geografiskt får givetvis tro det. Den som ha lite insikt och vilja att tänka utanför sitt snäva synfält vet att närheten mellan Ryssland och Ukraina inte liknar något annat, ja möjligen då Vitryssland.

Varför annekterar inte Ryssland Kazakstan i stället för Ukraina? Kazakstan är ju inte heller med i NATO. Det är alltså inte heller så enkelt som vissa vill göra gällande att det bara handlar om att inte vara med i NATO.
Citera
2022-05-14, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Så vi ska böja oss för vad Putin säger? Och när han ökar kraven, ska vi gå med på dem också, tills vi är en lydstat med rubel som valuta?

Nä, nu drar VI en gräns, och dvärgen med storhetsvansinne får rätta sig efter det. Hans handlande får konsekvenser. Invaderar man sina grannländer och ställer en massa krav på andra hur de ska sköta sin säkerhetspolitik, då får man och skörda det man sått.

Blir det ökande kostnader, så tar jag det med glädje, lätt värt det!

Det är klart att Putins handlande får konsekvenser, men inte för Ryssland, utan för oss här i Sverige. Tycker nästan det är komiskt att Erdogan sticker upp med en åsikt mot självgoda Sverige, nu står vi kanske snart med rumpan bar, och JA vi kommer få skörda det vi sått, det kommer Putin se till om vi går med i Nato. Nej tack till Nato, vi är säkrare utan dem.
Citera
2022-05-14, 01:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte direkt! Vi borde gått med 1949 tillsammans med Danmark och Norge.

Ja med facit i handen att S kastade alla sina tidigare principer över bord fortare än kvickt så hade det givetvis varit att föredra.

Citat:
Du behöver inte vara orolig. Ryssjävlarna tjänar föga på att bomba Sverige: Nato eller ej.

Delar din uppfattning även där.
Citera
2022-05-14, 02:08
Avslutad
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G6jO6/linde-rysslands-regim-kan-hota-med-giftattacker
Man kan tänka sig att Ryssland sedan en tid tillbaka har ett antal starkt motiverade och tränade illegala personer eller legala flyktingar att utföra olika slags terrordåd mot Sveriges intressen, privatpersoner, offentliga politiker, infrastruktur, skog, landskap och övrig ekonomi.

Rimligt är att dessa kanske tiotal personer just nu var för sig sitter t.ex. utanför olika varuhus och tigger pengar i avvaktan på signal med sina t.ex. hyrbilar parkerade. Dessa behöver såklart inga avancerade vapen för att ställa till med fullständig kaos.

Om fallet är så kan de troligen prata svenska och kostnaden för deras gärningar kan bokstavligen bli astronomiska.
Det vore den mest rimliga vendetta för Ryssland att svara med då de skulle vara synnerligen svåra att spåra och kan fortsatta praktiskt tagit i en evighet.
Citera
2022-05-14, 02:16
Avslutad
Det är lätt att tänka sig att dessa eventuellt tiotal personer sammanlagt skulle kunna ställa till med tusenfaldig skada jämfört med t.ex. Gryningspyromanen, Breivik och palmemördaren tillsammans.

Ryssland har garanterar den förmågan. Vad gör Sverige och Säpo då? Vad säger Ann Linde och övriga NATO-förespråkare... Jag hoppas få höra uttalanden.
Citera
2022-05-14, 02:39
Medlem
Benmaergskylans avatar
Man kunde ju tro att Finland stoppat sin el import innan man ansöker om Nato men nej, Ryssland stoppar sin el export till finland, wtf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in