Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-11, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Härliga nyheter!

Sverige och Storbritannien har skrivit på en solidaritetsförklaring!

Källa:

https://sverigesradio.se/

Tips till tråden: Presskonferens snart från Harpsund på SVT Play Live om detta.
Citera
2022-05-11, 13:38
Medlem
Alphaomegarices avatar
Börjar media i Sverige bli mer objektiva? Jag trodde TV4 nyheterna skulle klippa ut Putin tal ur kontext och ger oss en fel bild. Icke.
Putin berättar bland annat om NATO.

https://youtu.be/H_KU941dnbA
Citera
2022-05-11, 13:57
Medlem
Vi gick med i EU 1995. Högern var drivande. Vi skulle hamna utanför det nya ekonomiska systemet, få stängda gränser mot ett annars öppet Europa, missa militära förmåner osv.

Knappt 10 år senare var det fullt ös på högern - inte minst här på FB - om vilken ondska EU var, som tvingade andra länder att ändra sina prioriteringar och val, som skulle bestämma åt oss i vårt eget hus. pådyvlade oss eftergifter som skulle försämrar och riskerar förhållandena vi hade, bara för att överensstämma med en kollektiv nivå-bild inom EU.

Stora delar av extremhögern i England tog allt detta på blodigt allvar, och propagerade extremt effektivt för att England skulle lämna EU och bli ett stolt självbestämmande land igen, och inte någon bandhund åt skitländer på utsidan som ska förvärra England från dom problem som redan fanns. Resultatet blev Brexit i England, och i Sverige är som bekant extremhögern väldigt EU-fientligt, SD och AFS inte minst, men ännu inte lika högljudda.

Som en rolig anekdot, när EU-frågan kom på tapeten i första hälften av 90-talet, så spred högerextrema grupperingar ett rykte, om att ifall "öppnade gränserna", så skulle det komma hit tio tusen tyska bögar. Ja, det är faktiskt sant, dom gjorde det!

Så, om vi går med i Nato, ja det kommer nog inte hit tio tusen tyska bögar, men jag förutspår att det kommer inte ens ta 10 år, denna gången, innan högern är dom som tar till full strupe igen, om vilken ondska Nato är, som tvingar andra länder att ändra sina prioriteringar och val, som ska bestämma över oss i vårt eget hus. Pådyvla oss eftergifter som försämrar och riskerar förhållandena vi redan har, bara för att överensstämma med en kollektiv militär allians.

"Nänänä, men skärp dig! Du fattar ju inte hur det fungerar, så kommer det inte bli. Så kan det inte bli, funkar inte så. Har aldrig gjort." sa folk 1995, som svar på när man nämnde nackdelar med EU.

Alea iacta est
Senast redigerad av Robbinist 2022-05-11 kl. 14:11.
Citera
2022-05-11, 14:03
Medlem
Magdalena Andersson säger nu uttryckligen på pk med Boris Johnson att Sverige fått säkerhetsgarantier från flera länder vid eventuell NATO-ansökan.
Citera
2022-05-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det förefaller som om många av ryssarna i Donbass inte är särskilt sugna på att bli ”befriade”. Det handlar inte om något behjärtansvärt befrielsekrig. Det är systematiska bombningar mot civila mål och infrastruktur, massavrättningar och våldtäkter. Ryssarna är avskum.

Rättelse:
Putins köpta och felinformerade dvs lurade soldater är möjligen avskum , men det är främst Putin själv som är ett avskum !!

"Ryssarna" däremot tror att det sker en liten "operation" för att rensa ut nazister , dom är helt grundlurade av Putin och hans propaganda i statsmedia , det enda tillåtna mediet.
Citera
2022-05-11, 14:10
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om inte ryssarna förstod det kontraproduktiva med att först hota och sedan anfalla ett europeiskt land för att hindra övriga att gå med i Nato så är de rätt korkade, eller hur? Jag tror faktiskt inte att landet som förser välden med schackspelare är fullt så obegåvade strategiskt.

Oavsett intelligensen bakom deras strategi så borde detta snarlika scenario väcka en del oro.

Vad du än tycker om Ryssland och Putin så behöver man förstå hur de tänker. Ett medlemsskap i NATO innebär en rejäl säkerhetsrisk för Ryssland. Givetvis kommer Ryssland att agera.
Citera
2022-05-11, 14:11
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Börjar media i Sverige bli mer objektiva? Jag trodde TV4 nyheterna skulle klippa ut Putin tal ur kontext och ger oss en fel bild. Icke.
Putin berättar bland annat om NATO.

https://youtu.be/H_KU941dnbA

Jag förstår inte, kan du förklara varför putin orerar om Nato,vad tycker du han har med det att göra?
Om putin och Uzbekiapstan skulle starta en försvarspakt, ska vi kriga då?
Citera
2022-05-11, 14:13
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ett medlemsskap i NATO innebär en rejäl säkerhetsrisk för Ryssland. Givetvis kommer Ryssland att agera.

Exakt hur är det en säkerhetsrisk för Ryssland?

Inget rysstroll har lyckats förklara det tidigare. Kanske du kan bli den första?

Vad dock de facto är en säkerhetsrisk för Ryssland är om de faktiskt ”agerade” på en ansökan.
Citera
2022-05-11, 14:17
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag förstår inte, kan du förklara varför putin orerar om Nato,vad tycker du han har med det att göra?
Om putin och Uzbekiapstan skulle starta en försvarspakt, ska vi kriga då?

NATO är USA redskap för att förstöra Ryssland och behålla sin position som ensam stormakt här i världen. Jag tycker Putin har all rätt att förhindra det
Citera
2022-05-11, 14:21
Medlem
RealTides avatar
Citat:
NATO är USA redskap för att förstöra Ryssland och behålla sin position som ensam stormakt här i världen. Jag tycker Putin har all rätt att förhindra det

Nej han har såklart inga såna rättigheter vare sig moraliskt eller folkrättsligt.
Varför tror du det?
Citera
2022-05-11, 14:29
Avslutad
Citat:

Du är alltså för en rysk invasion av Sverige om Sverige går med i NATO, är det så vi ska tolka dig?
Citera
2022-05-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du är alltså för en rysk invasion av Sverige om Sverige går med i NATO, är det så vi ska tolka dig?
Men alltså, vad spelar det för roll om man är för eller emot?
Lite som att fråga om man är för eller emot att äta mat. Det som måste göras, måste göras. Så tänker jag iaf.
Vad man är för eller emot, det kan man skriva ner i personliga dagboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in