2022-05-13, 18:49
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Turkiet har NATOs andra största arme, efter USA, och kommer ALDRIG sparkas ur NATO. Ingen slump NATO satt 50 atombomber i Turkiet.

Turkiet är geostrategist viktigt. Så är det!
Citera
2022-05-13, 18:50
Medlem
Zot^s avatar
Jahapp, då tycker jag vi tar och tillverkar våra egna kärnvapen så behöver vi inte NATO.

Avtalet med USA om skydd under deras kärnvapenparaply gäller ju inte längre enligt försvarsministern och som tur är så har vi inte skrivit under det meningslösa avtalet om förbud mot kärnvapen som vi var drivande att ta fram i FN.

Gotland har inget strategiskt värde som en radioaktiv krater.
Citera
2022-05-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Turkiets krav kanske blir att turkar fritt ska få resa till Europa. Han har ju velat det tidigare. Frågan är om han spelar ut det kortet nu igen och femtiotusenkronorsfrågan är vad NATO/EU gör då?

Det handlar inte om resande. Det handlar om något mycket viktigare.

Jag tar det på allvar när Erdoğan offentligt säger att Turkiet inte skall begå ett liknande misstag som NATO gjorde då Grekland släpptes in, ett beslut som kom att hota Turkiets nationella säkerhet.

Detta är den högsta prioriteringen för de flesta större stater: nationell säkerhet. USA har gjort den nationella säkerhetsdoktrinen till överideologi, Ryssland beaktar alltid den nationella säkerheten, vilket också Turkiet gör.

Att då med Turkiets stöd släppa in stater i NATO som öppet understöder terrorister i Turkiet och omkring de turkiska gränserna får anses vara uteslutet. Därför bör man nog tolka Erdoğans uttalande, som han vet kommer att bli internationellt sprängstoff, som väldigt allvarligt menat och ett uttalande som han inte kan backa från.

Man måste därför fråga sig, vad kan Sverige göra för att inte längre utgöra ett nationellt säkerhetshot mot Turkiet, vilket Sverige idag anses vara? Svaret är: inte mycket då den svenska regimen anser sig ha rätt att stöda vilka terrorister den vill.
Citera
2022-05-13, 18:51
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Får se hur sossarna ska slingra sig ur det här, det handlar inte bara om PKK, men även Sveriges stöd för bland annat SDF

https://twitter.com/annlinde/status/1469369722760314880

Utvisa dom till Turkiet. Win-win? 😆
Färre "terrorister" och blattar i Sverige, samtidigt som Erdogan blir nöjd.

Skämt åsido, det räcker nog med att Magda åker ner för att övertala och kompromissa resonligt med turkiets president.
Senast redigerad av undercover-racist 2022-05-13 kl. 18:56.
Citera
Medlem
Sverige ska alltså söka till Nato, göra Putin förbannad och vi vet inte ens om medlemskapet blir godkänt. Snyggt sen om det blir ett nej, då står vi där med en Putin som inte är nöjd med oss. Med vårt fina eftersatta försvar.
Man får tacka för underhållningen.

Förövrigt kommer Turkiet inte backa ett enda Nato land mot Ryssland. Det vet alla egentligen vilken sida Erdogan står på. Snygg medlemskap ansökan, mycket genomtänkt som vanligt, inte alls naivt igen.
Senast redigerad av SpaceBase 2022-05-13 kl. 18:58.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du framför strunt. Svenska män har inte Ukrainas folkmängd att stå emot en rysk invasion. Sen är försvarsviljan bland svenska män inte hedervärd. Det skulle till en kvinnlig statsminister för att inse, i stundens allvar bland alla hensor till karlar.

Calle och Margot har babblat bort vår neutralitet och alliansfrihet, med skador som inte kan repareras.
Calle och Margot är definitivt skyldiga, men även vår kvinnliga statsminister — om det skulle bli så att Sverige slår på stora trumman och sedan står där med rumpan bar. Inte bra, inte bra.

Att föredra hade givetvis varit att aldrig börja fippla med det här med Nato nu i vår, med så kort varsel.
Citera
2022-05-13, 18:54
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det handlar inte om resande. Det handlar om något mycket viktigare.

Jag tar det på allvar när Erdoğan offentligt säger att Turkiet inte skall begå ett liknande misstag som NATO gjorde då Grekland släpptes in, ett beslut som kom att hota Turkiets nationella säkerhet.

Detta är den högsta prioriteringen för de flesta större stater: nationell säkerhet. USA har gjort den nationella säkerhetsdoktrinen till överideologi, Ryssland beaktar alltid den nationella säkerheten, vilket också Turkiet gör.

Att då med Turkiets stöd släppa in stater i NATO som öppet understöder terrorister i Turkiet och omkring de turkiska gränserna får anses vara uteslutet. Därför bör man nog tolka Erdoğans uttalande, som han vet kommer att bli internationellt sprängstoff, som väldigt allvarligt menat och ett uttalande som han inte kan backa från.

Man måste därför fråga sig, vad kan Sverige göra för att inte längre utgöra ett nationellt säkerhetshot mot Turkiet, vilket Sverige idag anses vara? Svaret är: inte mycket då den svenska regimen anser sig ha rätt att stöda vilka terrorister den vill.

Precis som regimen i Nederländerna, Italien, Tyskland, Danmark osv. Det är så det fungerar i demokratier med yttrandefrihet, vilket Turkiet inte är.

Men låt Erdogan få som han vill. Låt han sköta sina försvarsfrågor inom den Ryska Federationen. Det går säkert jättebra att jobba med Putin.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Sverige ska alltså söka till Nato, göra Putin förbannad och vi vet inte ens om medlemskapet skulle bli godkänt. Man får tacka för underhållningen.
Förövrigt kommer Turkiet inte backa ett enda Nato land mot Ryssland. Det vet alla egentligen vilken sida Erdogan står på. Snygg medlemskap ansökan, mycket genomtänkt som vanligt, inte alls naivt igen.
Exakt. Att (eventuellt) säga nej nu är kanske även ett litet sätt för Erdogan att ge något tillbaka till Putin som plåster på såren för att Turkiet varit vagt pro-Ukraina under kriget, eller i alla fall inte på Rysslands sida. Bara en idé jag fick.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
Detta är ett fiasko för sossarna. De kommer meddela på söndag att de vill gå med i NATO och de har inte på förväg stämt av med medlemsländerna.

Denna skandal måste skada sossarna i valet. De äventyrar svensk säkerhet för att få makten.

Sossarna blir störst oavsett vad som händer.

Nästan alla röstberättigade blattar, alltså närmare typ 1,5 miljoner människor, röstar på S. Oavsett.

Möjligen att Nyans lyckas stjäla ett fåtal procent av dem.
Citera
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Utan att provocera, men har du källa på det? Vill minnas att jag läste det för några år sedan. Själv saknar jag källa. Jag har ingen täckning för kuppförsöket heller, utan det var sådant som passerade i flödet.

Dom har varit där länge, kan du inte ens kolla med wikipedia säger det allt om dig, och eftersom du tydligen inte verkar kunna det, eller ens vilja googla det så få jag väl hjälpa dig lite:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_states_with_nuclear_weapons
https://www.nti.org/countries/turkey/
https://armscontrolcenter.org/fact-sheet-u-s-nuclear-weapons-in-europe/
Senast redigerad av doncroce 2022-05-13 kl. 18:59.
Citera
2022-05-13, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Länka gärna källor.
Annars är de ren påverkansoperation ifrån kreml

Ja du. Om ni Natoanhängare ändå haft lite bättre argument än detta evinnerliga skrikande om Rysstroll. Så hade ni kanske lyckats övertyga fler tveksamma pragmatiker som mig.

Att Bulgarien och Kroatsien är tveksamma är väl inte konstigt utifrån deras position. Vilket inte betyder att de kommer säga nej.

Jomen visst rysk påverkansoperation är ju prick allt nuförtiden.
Citera
2022-05-13, 18:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Turkiet har NATOs andra största arme, efter USA, och kommer ALDRIG sparkas ur NATO. Ingen slump NATO satt 50 atombomber i Turkiet.

Måhända, men hur kompetent och effektiv är den? Är den prövad i skarpt läge senaste 25-50 åren? Utbildas de i modern krigskonst? Har de högteknologisk utrustning? Vill minnas att jag läst att skatteintäkterna till turkiska staten är löjeväckande låga.

Återigen, vill inte provocera, men har du ingen källa på att Turkiet har kvar NATO-kärnvapen så litar jag mer på det jag själv läst än ett anonymt inlägg på FB.

PS. Såg Elitstyrkans hemlighet i vintras och där var det en kvinna som genomgått 3 års värnplikt i IDF. Vek, klen, otränad, feg, dålig självinsikt. Bara för att något låter bra, behöver det inte vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in