2022-05-11, 10:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
USA byggde om sin försvarsmakt i grunden efter Vietnam. Det vi såg i Irak var resultatet, en fruktansvärd krigsmaskin för symmetriska krig.

Frågan är väl om Ryssland har förmågan att sätta sig ner och göra motsvarande förbättringar, eller om de kanske inser att de skall ha en försvarande militärmakt fortsättningsvis. Valet av den doktrinen avgör väldigt mycket framtiden. Det är lättare att bygga för försvar trots allt. Man har kvar sin värnpliktsarmé och man behöver inte satsa lika enorma pengar på logistiken (hangarfartyg, tunga transportplan med mera.)

Jag tror nog att röda armén är förödmjukad. Rysslands armé var illa förberedd för anfallskrig trots allt. Men kanske de förstår att de behöver förändras och anpassa sig i en modern tid. Det är anmärkningsvärt att deras taktik är i stort samma som under VK2. Och hur lik specialoperationen var Bresjnevdoktrinens kupper mot Budapest och Prag. Även där gick de in via huvudstadens flygplats och slog direkt mot regeringen.

Vi för väl se... Putin har sin idol i Valdimir den Store, imperiebyggaren och ursprunget.

Bättre hade varit Peter den Store som vänd mot Europa moderniserade Ryssland. Jag hoppas de tar honom till heders igen, han var förgrundsgestalten på 90-talet. Putin verkar avsky gamle Peter.

De borde ju ha infanteri och prickskyttar som går förre pansarvagnen för att undanröja slagfältet innan pansarvagnen kan rulla in.

De är som får som leds in till slakthuset som det ser ut idag:

https://www.youtube.com/watch?v=w9Bi-WPC5sk
Citera
2022-05-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
De borde ju ha infanteri och prickskyttar som går förre pansarvagnen för att undanröja slagfältet innan pansarvagnen kan rulla in.

De är som får som leds in till slakthuset som det ser ut idag:

https://www.youtube.com/watch?v=w9Bi-WPC5sk

Jo, och de saknar förmåga att utnyttja sitt luftherravälde. De kan inte ta ut LV och är dåliga på att skydda sig mot det.

De behärskar inte e-krig alls och har inga motsvarigheter till F-18 Growler eller Tornado E eller vad den heter.

Så de kan inte använda sig av attackhelikoptrar och har ju inget som liknar A-10.

De verkar inte kunna samverka mark och luft alls.

När USA anfaller är där dagar och veckor av strategiska bombningar där man slår ut flygvapnet och luftvärnet. För USA verkar Air Superiority vara nödvändigt.
Citera
2022-05-12, 13:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jo, och de saknar förmåga att utnyttja sitt luftherravälde. De kan inte ta ut LV och är dåliga på att skydda sig mot det.

De behärskar inte e-krig alls och har inga motsvarigheter till F-18 Growler eller Tornado E eller vad den heter.

Så de kan inte använda sig av attackhelikoptrar och har ju inget som liknar A-10.

De verkar inte kunna samverka mark och luft alls.

När USA anfaller är där dagar och veckor av strategiska bombningar där man slår ut flygvapnet och luftvärnet. För USA verkar Air Superiority vara nödvändigt.

Till och med rysk tv pratar nu om dessa problem öppet:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kritiken-mot-putin-i-rysk-stats-tv-en-forbannad-skam/
https://www.youtube.com/watch?v=dUlgd7HZtYU

Men det är underhållande att det finns några ryska dubbelagenter i västerländska tv-kanaler och alternativ media som skämmer ut sig och påstår saker som att "Ryssland har krossat ukrainska militären" och annan oseriös trams som helt saknar förankring i verkligheten.

Det jag är verkligen rädd för är att Ukrainas militär är så pass framgångsrik att man bestämmer sig att försöka återta hela Donbass eller rentav Krim, och det skulle kunna få förödande konsekvenser.

Man måste låta Ryssland komma ut med åtminstone något som kan tydas vara en slags oavgjort resultat, för annars så riskerar man kärnvapenskrig. Så ser läget ut:

https://www.youtube.com/watch?v=afe9XWKN5Rs

Jag vet inte varför dessa ryska mäktiga mediepersonligheter är så villiga att pra om att begå kollektiv självmord...
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-05-12 kl. 13:31.
Citera
2022-05-12, 16:37
Medlem
Citat:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kritiken-mot-putin-i-rysk-stats-tv-en-forbannad-skam/

Men det är underhållande att det finns några ryska dubbelagenter i västerländska tv-kanaler och alternativ media som skämmer ut sig och påstår saker som att "Ryssland har krossat ukrainska militären" och annan oseriös trams som helt saknar förankring i verkligheten.

Det jag är verkligen rädd för är att Ukrainas militär är så pass framgångsrik att man bestämmer sig att försöka återta hela Donbass eller rentav Krim, och det skulle kunna få förödande konsekvenser.

Man måste låta Ryssland komma ut med åtminstone något som kan tydas vara en slags oavgjort resultat, för annars så riskerar man kärnvapenskrig. Så ser läget ut:

Jag vet inte varför dessa ryska mäktiga mediepersonligheter är så villiga att pra om att begå kollektiv självmord...

Situationen är nästan lite värre om man lyssnar till vad som händer. Ett krigsslut som liknar versaillefreden för Tyskland, kan komma att skapa ett mycket obehagligt Ryssland. Jag tror inte på att de sätter in kärnvapen. Men okej, man vet aldrig.

Däremot kan ett revanchistiskt Ryssland skapas som beväpnar sig med kinesiska vapen och teknologier. Kanske i ett samrbete som förr, men där kineserna är överlägsna på elektroniken.

Kanske Putin stänger gaskranarna först, men de kommer inte att återöppnas. Europa kommer inte att tigga Putin om att öppna dem igen (vilket jag misstänker är hans barnsliga dröm). Europa kommer inte köpa rysk olja på långa kontrakt, och förmodligen om ens alls, på tillfälliga korta kontrakt.

Det är Rysslands viktigaste marknad, för deras viktigaste råvaror.

De kommer att bli ekonomiskt isolerade, med skenande inflation, hög arbetslöshet och brist på IT och kvalitetsvaror av andra slag. De kör sina Lada. Kanske de slipper matransonering i alla fall, som under Sovjet.

Det påminner alldeles för mycket om Tyskland på 20-talet....
Citera
2022-05-12, 16:52
Bannlyst
Det här kanske är lite icke-pk att säga just nu. Men jag tycker Ryssland med Putin som president har skärpt till sig rejält efter haveriet med Jeltsin och sånt. Åsikten rör inte alls deras krig i andras länder som Ukraina, det är ju ont. Det är det konservativa där som jag tycker är bra. Men hur mycket dimridåer det är vet jag inte, det är ju många oligarker som köpte upp deras olja och så där fortfarande och blev miljardärer, och köper fotbolls-klubbar, media-bolag, yachter och hus på rivieran, med folkets pengar.

Men det konservativa, om det finns där... är ju bra.
Senast redigerad av vackrahav100 2022-05-12 kl. 17:04.
Citera
2022-05-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Det här kanske är lite icke-pk att säga just nu. Men jag tycker Ryssland med Putin som president har skärpt till sig rejält efter haveriet med Jeltsin och sånt. Åsikten rör inte alls deras krig i andras länder som Ukraina, det är ju ont. Det är det konservativa där som jag tycker är bra. Men hur mycket dimridåer det är vet jag inte, det är ju många oligarker som köpte upp deras olja och så där fortfarande och blev miljardärer, och köper fotbolls-klubbar, media-bolag, yachter och hus på rivieran, med folkets pengar.

Men det konservativa, om det finns där... är ju bra.

Försöken att få till en medelklass och en demokratisk marknadsekonomi havererade totalt under Jeltsin. Det som funkade i Estland m fl länder inkl länder från Warzawapakten, funkade inte alls i Ryssland.

Man kan fråga sig varför, men så var det.

Ett land som Sverige behöver inte toppridas på samma sätt.

Men visst, lite mer rökelse och pompa och ståt i SvK hade inte skadat.
Citera
2022-05-13, 10:08
Medlem
Citat:

Förnedringen blir ju inte bättre av att man så uppenbart är inkompetenta. Av många militärer torde det upplevas som skamligt, de är ju trots allt ett folk vars största stolthet är seger i andra världskriget. Ett folk som uppenbart är militaristiska. Nu är de inte ens bra på det.

Jag syftar på gårdagen massaker vid pontonbron. Det är ofattbart hur de kör i kolonner, ibland tätt packade. Nu samlade de ihop sig i en klump vid brohuvudet.

Tidigare hade inte Ukraina det långskjutande artilleri som de har nu, så ryssarna kom lite grann undan. Den där 6 mil långa konvojen var ju ett fantastiskt mål för haubitsar.

Att klumpa ihop sig sådär funkade inte ens under andra världskriget. De borde veta det, och det är en drillövning under gröntjänsten att alltid sprida ut sig.

Hur fasen kan de bete sig som de gör???
Citera
2022-05-13, 16:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Förnedringen blir ju inte bättre av att man så uppenbart är inkompetenta. Av många militärer torde det upplevas som skamligt, de är ju trots allt ett folk vars största stolthet är seger i andra världskriget. Ett folk som uppenbart är militaristiska. Nu är de inte ens bra på det.

Jag syftar på gårdagen massaker vid pontonbron. Det är ofattbart hur de kör i kolonner, ibland tätt packade. Nu samlade de ihop sig i en klump vid brohuvudet.

Tidigare hade inte Ukraina det långskjutande artilleri som de har nu, så ryssarna kom lite grann undan. Den där 6 mil långa konvojen var ju ett fantastiskt mål för haubitsar.

Att klumpa ihop sig sådär funkade inte ens under andra världskriget. De borde veta det, och det är en drillövning under gröntjänsten att alltid sprida ut sig.

Hur fasen kan de bete sig som de gör???

Det är mycket märklig strategi ryssarna använder sig av, och det enda jag kan tänka mig är att ingen riktigt vet vad de gett sig in i, och ledningen i militären är lika förvirrade som soldaterna (som tycks vara helt vilsna och utan någon aning om vad som är målet med operationerna).

Ryssland är ett korrupt land, och är antagligen inte en meritokrati inom militären lika lite som de är det i privata sektorn. Soldaterna vet om hur lite de kan lita på sina befällhavare och struntar ofta i order, lojalitetskänslan är låg och ingen soldat vet varför de offrar sina liv, så det är fullkomlig kaos därute, vilket man kan höra i telefonsamtalen:

https://www.youtube.com/watch?v=OjWaJKtdpgA
https://www.youtube.com/watch?v=Kzi7iznxqTM

Ukrainarna å andra sidan vet precis vad de kämpar för.

Jag tvekar inte att ryssarna skulle vara modiga ifall de kände att de försvarade sitt moderland också, för det har varit ryssarnas repetitiva cykel genom historien. De kanske rentav skulle trolla fram bra, respekterade generaler som Zhukov i en tid av nöd.

Nu har de korrupta, feta arslen som styr militären och antagligen varit med att sälja massa militärutrustning till ryska maffian eller utlandet. Soldaterna ser deras befällhavares beteende och ser inget som är värd att respektera. Soldater offras som om de inte är värda mer än slaktdjur i slagfältet medan befällhavare är först att fly från stridens heta.
Citera
2022-05-13, 17:11
Medlem
Citat:
Det är mycket märklig strategi ryssarna använder sig av, och det enda jag kan tänka mig är att ingen riktigt vet vad de gett sig in i, och ledningen i militären är lika förvirrade som soldaterna (som tycks vara helt vilsna och utan någon aning om vad som är målet med operationerna).

Ryssland är ett korrupt land, och är antagligen inte en meritokrati inom militären lika lite som de är det i privata sektorn. Soldaterna vet om hur lite de kan lita på sina befällhavare och struntar ofta i order, lojalitetskänslan är låg och ingen soldat vet varför de offrar sina liv, så det är fullkomlig kaos därute, vilket man kan höra i telefonsamtalen:

https://www.youtube.com/watch?v=OjWaJKtdpgA
https://www.youtube.com/watch?v=Kzi7iznxqTM

Ukrainarna å andra sidan vet precis vad de kämpar för.

Jag tvekar inte att ryssarna skulle vara modiga ifall de kände att de försvarade sitt moderland också, för det har varit ryssarnas repetitiva cykel genom historien. De kanske rentav skulle trolla fram bra, respekterade generaler som Zhukov i en tid av nöd.

Nu har de korrupta, feta arslen som styr militären och antagligen varit med att sälja massa militärutrustning till ryska maffian eller utlandet. Soldaterna ser deras befällhavares beteende och ser inget som är värd att respektera. Soldater offras som om de inte är värda mer än slaktdjur i slagfältet medan befällhavare är först att fly från stridens heta.

Om man tittar på bilderna stod många fordon i klunga när de träffades. Samma sak i kolonnen där de ligger bumper-by-bumper... det är 50 meter minimum mellan fordon i kolonner. Samma sak när man är vid träffplats, man klumpar inte ihop sig.

Det är ren inkompetens de uppvisar, som om det är Etiopien - Eritrea som krigar. Det är på den nivån, och det är faktiskt chockerande.

Ukraina har tränats av Nato och även svenska instruktörer i 8 år. De beter sig inte som gröngölingar.

Det är inte motivation det handlar om. Du kan titta på ISIS soldater eller andra där nere. De är jädrigt motiverande när de hoppar fram som en guttaperkaboll, vrålar Allah, och pepprar utan att sikta. De träffar inget och utsätter sig själva för fara... men de är jävligt motiverade.
Citera
2022-05-13, 17:16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Om man tittar på bilderna stod många fordon i klunga när de träffades. Samma sak i kolonnen där de ligger bumper-by-bumper... det är 50 meter minimum mellan fordon i kolonner. Samma sak när man är vid träffplats, man klumpar inte ihop sig.

Det är ren inkompetens de uppvisar, som om det är Etiopien - Eritrea som krigar. Det är på den nivån, och det är faktiskt chockerande.

Ukraina har tränats av Nato och även svenska instruktörer i 8 år. De beter sig inte som gröngölingar.

Det är inte motivation det handlar om. Du kan titta på ISIS soldater eller andra där nere. De är jädrigt motiverande när de hoppar fram som en guttaperkaboll, vrålar Allah, och pepprar utan att sikta. De träffar inget och utsätter sig själva för fara... men de är jävligt motiverade.

Jo, du har rätt om att man måste särskilja på taktik och motivation. Jag fasthåller ändå att det är korruptionen som har fått många feta inkompetenta arslen att ansvara för både militärens taktik och soldaternas tränig.
Citera
2022-05-13, 18:26
Medlem
Citat:
Jo, du har rätt om att man måste särskilja på taktik och motivation. Jag fasthåller ändå att det är korruptionen som har fått många feta inkompetenta arslen att ansvara för både militärens taktik och soldaternas tränig.

Soldaters träning ja... jag gick högvakten och vi la nog två veckor på det av lumpen. Det är inte jättelätt att få snits på det. Plus mjölksyraträning av armmuskler för att hålla bössan i obekvämt läge...

Kollar man på 9:e maj i Moskva verkar det vara hela syftet med deras soldatträning. Jösses vilka resurser de lägger på drillexercis och paraduniformer.

Men lära sig köra i konvoj tycks inte vara prioriterat.

Lite samma problem som Italien hade under fascismen... snygga plymer i hattarna hade de dock utan tvekan.
Citera
2022-05-13, 23:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag konstaterar att i det förhandenvarande kriget i Ukraina har Ryssland visat att man har en dysfunktionell politik, en helt oanvändbar strategi och man är klart underlägsna operativt och taktiskt. Även om Ryssland (potentiellt) har betydligt fler stridsvagnar, artilleripjäser osv än Ukraina, så lyckas man aldrig växla ut någon militär nytta på marken av detta. Ukraina har förstås på flera nivåer nytta av att slåss på hemmaplan.

Mest frånstötande är emellertid hur Ryssland beter sig mot civilbefolkningen med massmord, våldtäkter, folkfördrivningar och kidnappningar. Detta är uppenbarligen en moralisk kollaps och därtill ytterst dysfunktionellt rent krigsmässigt. Detta får också strategiska och politiska effekter, när nu stora delar av världen vänder sig emot Ryssland och det kommer att dröja minst en generation innan någon vågar lita på Ryssland igen. Sannolikt kommer Putin nu få rätt i att omvärlden är ett hot - han har själv producerat detta hot. Putin kommer att uppnå precis tvärtemot vad han strävade efter. Ryssland förlorar nu på alla plan, och snart finns enbart åtgärder kvar som drar in Nato i kriget, och då är det klippt på riktigt.

Som konservativ finns det verkligen inget att imponeras av i vår tids Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in