Citat:
Du hoppar fram och tillbaka, dels säger du att Rysslands införande av guldmyntfot omöhliggör derivatmanipulation av guldpriset, sedan säger du att guldpriset stått still sedan Rysslands invasion av Ukraina pga Feds manipulation av guldpriset. Bestäm dig...
Sedan är det idiotiskt att klumpa ihop Kina och Ryssland och hur bra rustade de är inför en finansiell kris. Kina är en massproducerande supermakt, och handelssupermakt som må ha en tillverkningsindustri som helt beror på västerländsk teknologi och infrastruktursprojekt som helt beror på att fortsätta få in australiensk järnmalm, men den har möjligen samma kapacitet att få världen att blöda som kapaciteten åt den motsatta riktningen.
Ryssland är en bananrepublik som säljer olja och gas, och ifall deras ganska begränsade tillverkningsindustri återvänder till närmast Kuba-nivå ifall de inte får in västerländska maskiner och komponenter.
Till och med Brasilien har mer avancerad industriell kapacitet än Ryssland, och Embraer ska också upphöra att skicka komponenter till den redan primitiva ryska flygindustrin:
https://www.airport-technology.com/news/embraer-stops-parts-supply/
En pinsam jämförelse för Ryssland:
Låt oss jämföra det med USA:
Ryssland är alltså ett skämt som industrination, du sitter och funderar kring fiatvalutor och spekulationer om värdet på artificiella konstruktioner, men du har inte funderat närmare kring att USA producerar varor av enorm värde åt marknaden i rent objektiva mått, du skriver ju från en dator med amerikanska mikrochip....
När USA tvingar skära ner på social security eller höja skatten till europeiska nivåer pga dyr ränta på sina statsobligationer (vilket förr eller senare kommer ske), så skulle det vara extremt dåligt för amerikanska ekonomin, men det skulle inte upphöra vara en industriell supermakt, världsledare i high-tech eller en supermakt i matproduktion och energi bara för den sakens skull.
När det gäller Kina tror jag att de går mest vinnande ur hela Rysslandkrisen, så jag vet inte varför du ska klumpa ihop Ryssland och Kina i samma båt. Skulle inte Kina vara helt och hållet sinnessjuka i sitt hanterande av corona med eviga lockdowns (som får västs restriktioner att verka vara rena barnleken) så borde de växa förbi USA inom Bidens tid i makten, men nu är Kina ett land med en befolkning/kultur som har otrolig potential (som kan bevittnas av Singapore, Honh Kong och Taiwan) men en galen kommunistisk parti som på alla sätt försöker bromsa sin befolknings potential.
Givetvis så är det Ryssland som däremot kommer förlora mest på sanktionerna, de kan säkert hålla uppe sin rubel, men tillverkningsindustrin kommer skickas till medeltiden och ekonomin kommer falla pladask det här året.
Nog med alla ord, när resultat kommer om ett år så uppdateras sidan och du kommer se att Rysslands ekonomi kommer ha fallit 10% medan Västeuropa och USAs tillväxt kommer ligga över 0%.
Inflationen i Ryssland kommer också överträffa västs med råge, trots 20% styrränta.
Blanda inte in Kina i det hela, de kommer troligen gå in med kinesiska företag i Ryssland för att likt hyenor äta av det skadade bytesdjuret, Dugins "multipolära dröm" betyder ju att Kina och Ryssland har helt skilda mål...Kina tågar mot framtiden medan Ryssland håller sig fast i ett sjunkande skepp från det förflutna, ett skepp där det brukade stå: "Ryssland är en supermakt, så du bör visa mig respekt!"
Sedan är det idiotiskt att klumpa ihop Kina och Ryssland och hur bra rustade de är inför en finansiell kris. Kina är en massproducerande supermakt, och handelssupermakt som må ha en tillverkningsindustri som helt beror på västerländsk teknologi och infrastruktursprojekt som helt beror på att fortsätta få in australiensk järnmalm, men den har möjligen samma kapacitet att få världen att blöda som kapaciteten åt den motsatta riktningen.
Ryssland är en bananrepublik som säljer olja och gas, och ifall deras ganska begränsade tillverkningsindustri återvänder till närmast Kuba-nivå ifall de inte får in västerländska maskiner och komponenter.
Till och med Brasilien har mer avancerad industriell kapacitet än Ryssland, och Embraer ska också upphöra att skicka komponenter till den redan primitiva ryska flygindustrin:
https://www.airport-technology.com/news/embraer-stops-parts-supply/
En pinsam jämförelse för Ryssland:
Låt oss jämföra det med USA:
Ryssland är alltså ett skämt som industrination, du sitter och funderar kring fiatvalutor och spekulationer om värdet på artificiella konstruktioner, men du har inte funderat närmare kring att USA producerar varor av enorm värde åt marknaden i rent objektiva mått, du skriver ju från en dator med amerikanska mikrochip....
När USA tvingar skära ner på social security eller höja skatten till europeiska nivåer pga dyr ränta på sina statsobligationer (vilket förr eller senare kommer ske), så skulle det vara extremt dåligt för amerikanska ekonomin, men det skulle inte upphöra vara en industriell supermakt, världsledare i high-tech eller en supermakt i matproduktion och energi bara för den sakens skull.
När det gäller Kina tror jag att de går mest vinnande ur hela Rysslandkrisen, så jag vet inte varför du ska klumpa ihop Ryssland och Kina i samma båt. Skulle inte Kina vara helt och hållet sinnessjuka i sitt hanterande av corona med eviga lockdowns (som får västs restriktioner att verka vara rena barnleken) så borde de växa förbi USA inom Bidens tid i makten, men nu är Kina ett land med en befolkning/kultur som har otrolig potential (som kan bevittnas av Singapore, Honh Kong och Taiwan) men en galen kommunistisk parti som på alla sätt försöker bromsa sin befolknings potential.
Givetvis så är det Ryssland som däremot kommer förlora mest på sanktionerna, de kan säkert hålla uppe sin rubel, men tillverkningsindustrin kommer skickas till medeltiden och ekonomin kommer falla pladask det här året.
Nog med alla ord, när resultat kommer om ett år så uppdateras sidan och du kommer se att Rysslands ekonomi kommer ha fallit 10% medan Västeuropa och USAs tillväxt kommer ligga över 0%.
Inflationen i Ryssland kommer också överträffa västs med råge, trots 20% styrränta.
Blanda inte in Kina i det hela, de kommer troligen gå in med kinesiska företag i Ryssland för att likt hyenor äta av det skadade bytesdjuret, Dugins "multipolära dröm" betyder ju att Kina och Ryssland har helt skilda mål...Kina tågar mot framtiden medan Ryssland håller sig fast i ett sjunkande skepp från det förflutna, ett skepp där det brukade stå: "Ryssland är en supermakt, så du bör visa mig respekt!"
Är du inte ens läskunnig eller vad är problemet? Jag har inte skrivit något om hur guldpriset utvecklats sen Ukrainakrigets inledning. Jag talar om de mekanismer som nu är verksamma och som du uppenbarligen inte beaktar.
Du ordbajsar bara istället för att bemöta det jag skriver. Och att jag blandar in Kina är tämligen självklart utom för dig tydligen. Kina backar upp Ryssland så den axeln är synnerligen relevant. Egentligen bör man beakta med alla BRICS-länder och varför inte U-länder också. För du fantiserar bara när du tror att sanktionerna kommer att slå hårdare mot Ryssland än mot väst. När man bedömer hur hårt sanktioner slår så måste man dels titta på hur väl man lyckats isolera Ryssland. Väldigt dåligt måste konstateras eftersom länder motsvarande halva världens BNP inte deltar i sanktionerna. Vilket inkluderar de snabbast växande ekonomierna i världen. Sen måste man titta på vilken nivå väst ligger på relativt Ryssland. Det är ingen fördel i sammanhanget som du inbillar dig att väst har en mycket högre levnadsstandard och mer teknologiskt avancerade samhällen. Ryssland är självförsörjande på energi och livsmedel vilket inte ett enda land i väst är.
Jag antar förresten att du med ”mikrochips” avser semiconductors och integrerade kretsar. Såvitt jag vet är Kina världens största producent av sånt. Asien står för ca 75% av den totala globala produktionen av mikrocips medan USA endast står för 12%.
https://www.businessinsider.com/why-us-doesnt-make-chips-semiconductor-shortage-2021-4?op=1&r=US&IR=T