2022-04-11, 20:40
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man kan även diskutera Ryssland i allmänhet och svensk-ryska relationer.

Jag tycker det är intressant hur svensk konservatism verkar ha svängt i sina sympatier bort från de klassiska vad gäller UK, USA och även Tyskland.

Vår historia finns ju där i våra relationer med dessa i typ 1000 år. Rysslands och Sveriges intressen har sällan sammanfallit, vi har kämpat om makten i östersjön i snart 400 år med dem. Just nu har vi litet medflyt och har lyckats få till konstruktiva relationer med Baltikum, Polen och övriga Centraleuropa och det har ju skett på ryssens bekostnad naturligtvis. Vår värld blev större, deras blev mindre.

Det är oundvikligt att det blir så, om vi inte får till vettiga relationer med Ryssland, men Putin har aldrig velat gå i den riktningen. Under fyllot Jeltsin fanns ett töväder, men Putin skramlar alltid med sina AK-47.

Jag medger att bilden ovan är grov och förenklad. Ni får gärna nyansera den.

Och om nu svenska konservativa börjar gilla Ryssland: bör statyn av Karl XII pekandes mot Moskva tas ner? Kanske vridas så den pekar mot DC i USA istället?

Är inte statyn över Karl XII en onödig provokation mot ryssen?

400 år?

Svearike erkändes som ett konungadöme genom påvebrev 1080 med Inge den Äldre som konung.

Svearike och Götarike blev ett enat rike och när Sigtuna brändes ned av hedniska slaver från andra sidan av Östersjön började sveakonungar med korståg för att kristna dem. Precis som anglosaxerna gjort med de nordiska rikena.

1240 stod slaget i Neva mellan Riket Novgorod och Svearna.
Ett slag svearna förlorade.

Så det som blev till Ryssland har i realiteten varit en arvsfiende sedan Svitjods tid.

Ontopic är att svenska konservativa vill se Ryssland uppstyckat i smånationer och helt demilitariserat för alltid.
Citera
2022-04-11, 20:43
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag bryr mig inte om pengafrågan.

Det gör jag.

Tyvärr är svenskarna bland de mest EU-positiva folken i EU, det är därför Afs aldrig kommer någon vart.
Citera
2022-04-11, 20:45
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det gör jag.

Tyvärr är svenskarna bland de mest EU-positiva folken i EU, det är därför Afs aldrig kommer någon vart.

Att svenskarna tvingas förlita på familjen istället för välfärden ser jag som positivt, liksom att det blir mindre över för Muhammed.

Bättre att skicka pengarna till polska infrastrukturprojekt.

Vi är så nära lafayettekurvan att skatten inte längre kan höjas ändå, därmed att även sossarna måste minska på välfärden.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-04-11 kl. 20:48.
Citera
2022-04-11, 20:47
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Att svenskarna tvingas förlita på familjen istället för välfärden ser jag som positivt, liksom att det blir mindre över för Muhammed.

Jeff Ahl i Afs påstod att vi fick många migranter 2015 på grund av att vi var med i EU:
Citera
2022-04-11, 22:01
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sverige var naturligtvis för allmän humanism men kunde ibland stödja UK mot en federalistisk riktning.

UK hoppade av EU i huvudsak på migrationsfrågan.

Sverige brukar nog övertrumfa EU i gröna frågor.

Hursomhelst kommer östblocket, om vi får kalla dem så, bromsa federala ambitioner.

Ja, och den migrationsfråga som fick många att rösta för Brexit var EU:s fria rörlighet. Att det genom EU-medlemskapet kom massa polacker och rumäner som jobbade billigt. Att UK sedan är fullt med indier, pakistanier, afrikaner, västindier, har UK fixat på egen hand.

Precis som Sverige bestämde sig bli mångkulturellt på den tiden S fortfarande var hårdnackade EU-motståndare.

Citat:
Sverige-UK var svaga när det gällde motstånd mot migration och allmän humanism-imperialism och grön galenskap, men visst...man ville minska lite på ekonomiska centralstyret som är kopplad till euron.

Hur kan Sverige varit svaga i sitt motstånd mot migration när Sverige ej är motståndare mot migration? Att ta emot massa asylanter från tredje världen är till syvende och sist något för nationell lagstiftning, ej EU-nivå.

Angående euron så kan jag ej påstå att den skötts sämre än den svenska kronan.
Citera
2022-04-11, 22:07
Medlem
Silvrets avatar
Citat:

Vi är så nära lafayettekurvan att skatten inte längre kan höjas ändå, därmed att även sossarna måste minska på välfärden.

Att Sverige är med i EU gör Sverige lite sundare. Politiker i övriga Europa är i snitt inte lika galna som svenska politiker. Att socialdemokraterna så länge var emot EU berodde på vänster-inskränkthet. Vi ville inte vara i union med massa konservativa tyskar, fransoser, italienare där de fortfarande håller sig med hemmafruar, barnaga, och andra hemskheter. DDR-Sverige.
Citera
2022-04-11, 22:24
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Att Sverige är med i EU gör Sverige lite sundare. Politiker i övriga Europa är i snitt inte lika galna som svenska politiker. Att socialdemokraterna så länge var emot EU berodde på vänster-inskränkthet. Vi ville inte vara i union med massa konservativa tyskar, fransoser, italienare där de fortfarande håller sig med hemmafruar, barnaga, och andra hemskheter. DDR-Sverige.

Gustav Kasselstrand håller inte med dig.
Citera
2022-04-11, 22:25
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja, och den migrationsfråga som fick många att rösta för Brexit var EU:s fria rörlighet. Att det genom EU-medlemskapet kom massa polacker och rumäner som jobbade billigt. Att UK sedan är fullt med indier, pakistanier, afrikaner, västindier, har UK fixat på egen hand.

Precis som Sverige bestämde sig bli mångkulturellt på den tiden S fortfarande var hårdnackade EU-motståndare.

Ja, migrationen av icke-vita till Storbritannien fortsätter i samma stora takt även efter Brexit. En del Brexit-väljare känner sig lurade.
Citera
2022-04-11, 22:53
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Gustav Kasselstrand håller inte med dig.

Vad spelar det för roll? Jag röstar inte på AfS.
Citera
2022-04-11, 22:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Jo, jag har kommit till den insikten. Skulle Löfven eller Reinfeldt utanför EU stängt dörrarna för migranter? Tror ej att så är fallet.

Sverige utanför EU skulle antagligen ha haft minst samma humanitära hybris, ifall inte ännu värre. Se på en sådan som Olof Palme som fick fri utrymme att leka hela världens moralpolis medan Sverige inte var med i EU, och Carl Bildts regering var senare inte mycket bättre.

Senast så klassade EU kärnkraft och naturgas som hållbart, något som svenska socialdemokraterna tyckte var oacceptabelt.

På 70-talet och 80-talet åkte svenska lärare till DDR för att lära sig hur man folkuppfostrar befolkningen från ung ålder. EU har inte varit roten till Sveriges problem, det är vi själva som bär skulden för våra problem.
Citera
2022-04-11, 22:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Vad spelar det för roll? Jag röstar inte på AfS.

Nähä, vad röstar du på då? Om du inte röstar på något alls måste det väl ändå finnas något parti du tycker bäst om?
Citera
2022-04-11, 22:58
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jo, jag har kommit till den insikten. Skulle Löfven eller Reinfeldt utanför EU stängt dörrarna för migranter? Tror ej att så är fallet.

Sverige utanför EU skulle antagligen ha haft minst samma humanitära hybris, ifall inte ännu värre. Se på en sådan som Olof Palme som fick fri utrymme att leka hela världens moralpolis medan Sverige inte var med i EU, och Carl Bildts regering var senare inte mycket bättre.

Senast så klassade EU kärnkraft och naturgas som hållbart, något som svenska socialdemokraterna tyckte var oacceptabelt.

På 70-talet och 80-talet åkte svenska lärare till DDR för att lära sig hur man folkuppfostrar befolkningen från ung ålder. EU har inte varit roten till Sveriges problem, det är vi själva som bär skulden för våra problem.

Ja, Norge är nästan lika illa som Sverige trots att de aldrig varit med i EU. Och den norska mångkulturen sägs ha startats av tidigare statsminister Gro Harlem Brundlandt som sa att "det är typiskt norskt att vara god".

Men varför är Afs och SD så mycket emot EU då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in