2022-05-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Självklart har inte Turkiet eller något annat land förutom USA, möjligtvis UK någon egentlig makt att säga nej, det handlar bara om förhandlingar, turkiet vill ha någonting i utbyte. Frågan är hur smart det är av Turkiet att köra det kortet nu...

Erdoğan har varit på kollisionskurs med USA sedan CIA med hjälp av Gulen-anhängarna försökte sig på en statskupp. USA skyddar denna Gulen. Turkiet har inlett samarbete med Ryssland och Putin var den första att ringa Erdoğan för att stöda honom under statskuppen.

Turkiet har inget intresse av att det blir eskalerande konflikt i norra Europa med natoländer inblandade, då Turkiet riskeras att dras in i ett krig mot Ryssland som Turkiet förstås inte har nått intresse av att bli inblandat i.

Ej heller önskar Erdoğan ha fler terrorsitsympatisörer i NATO.

Inget talar för att Erdoğan kommer att ändra sig och släppa in Sverige.
Citera
2022-05-13, 17:06
Medlem
Turkiet har ju förvägrats av bl.a Sverige att komma med i EU, så kanske Erdogan ser sin chans till detta nu.
Citera
2022-05-13, 17:08
Medlem
Tuors avatar
Detta var väntat.

Även Bulgarien säger nej till Sverige. Kroatien och Ungern är tveksamma.

Även om Sverige får gå med i NATO till slut så kommer detta att bli en mycket långdragen process.

Vi snackar många år av förhandlingar. Jag är övertygad om att detta kommer att skita sig.
Vi blottar oss därmed för ingenting. Bra jobbat
Senast redigerad av Tuor 2022-05-13 kl. 17:10.
Citera
2022-05-13, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
De räcker väl att ett NATO land säger nej, säger Turkiet nej då skickar vi ut alla Turkar från Sverige

Hahaha jo tjena. Vi kan ju helt plötsligt försöka spela tuffa och konsekventa. Så kanske nån går på det.

Hur många av de 100 000 skäggbarnen utvisades som dvärgmorgan lovade? Under 100?!

Svenska politiker är världskända för att vara pussies. När de ställer motkrav skrattar alla.
Citera
2022-05-13, 17:09
Medlem
Kanske det blir en ny sorts ”baltutlämning”.

I synnerhet kurd- och PKK-frågan skaver i den turkiska regeringens relation till Sverige, enligt Levin. Han tror att svenska utvisningar av PKK-knutna personer, och generellt hårdare tag mot PKK, kan finnas på Erdogans önskelista.

Levin har svårt att se att Erdogan går så långt som att lägga in ett veto – men tillägger att ”man ska aldrig säga aldrig”.

Baltutlämningen handlade om återförandet av baltiska soldater från Sverige till Sovjetunionen 1946. I andra världskrigets slutskede flydde 2 700 tyska och 167 baltiska soldater som deltagit i striderna på den tyska sidan från de baltiska staterna till Sverige.
Citera
2022-05-13, 17:10
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Detta var väntat.

Även Bulgarien säger nej till Sverige. Kroatien och Ungern är tveksamma.

Även om Sverige får gå med i NATO till slut så kommer detta att bli en mycket långdragen process.

Vi snackar många år av förhandlingar. Detta kommer att skita sig.

Bara bra enligt mig vilket fall som helst, klarar oss bra utan att vara med i NATO.

Dock tycker jag att Turkiet är riktiga IS vurmare och köpte olja av dem.

Ett riktigt skitland och de som åker på charter dit borde få stanna där för evigt.
Citera
2022-05-13, 17:11
Bannlyst
Kan vi skicka hem alla Turker med.
Hej hej!.
Citera
2022-05-13, 17:11
Medlem
Kan vara det första och enda vettiga jag hört komma från Erdogans mun.

Den största orsaken till att jag är emot ett NATO-medlemskap är just för att ett land som Turkiet är med i alliansen. Lustigt hur Turkarna själva försöker rädda oss.
Citera
2022-05-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag kommer kissa på mig av skratt om Sverige inte får bli NATO-medlemmar.

Här går högfärdiga svennar omkring och dividerar OM dom skall bli medlemmar utan att ens ställa sig frågan om dom KAN eller ens är välkomna...

Humor på hög nivå. Dags att detta landet inser att "Sverigebilden (TM)" inte delas av övriga världen.
Erdogans uttalande att skandinavien är vandrarhem för terroristorganisationer stämmer ju...
Dessutom lever Sverige inte upp till NATO:s krav på beredskapslager.
Myndigheten för Psykologiskt Försvar invigdes för bara 3 dagar sedan, kan lova att de redan arbetar 24/7 på en propagandaplan för att bortförklara ett eventuellt NATO-avslag. Typ: "Därför är Sverige för bra för NATO", "Fem punkter där Sverige slår NATO ✔", "Experterna: Sverige hade tagit över NATO inifrån, därför får vi inte gå med ✔", "NATO fruktar svenska Gripen ✔" och en bild på en kraschad F-35:a med en självgod, scarfbärande journalist inklistrad.
Citera
2022-05-13, 17:12
Medlem
MasterBaits avatar
Det är bra. Glädjer mig enorm om vårt NATO stoppas, vilken lättnad i sådana fall.

Vi är redan allierade med NATO, men om vi står utanför officiellt så irriterar vi inte Ryssland lika mycket. Det är bättre så.
Citera
2022-05-13, 17:14
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Tänk om Erdogan ändrar sig och tex lovar godkänna Finland men inte Sverige eller tvärt om.Hur blir det då?
Då sitter vi på fisens mosse
Citera
2022-05-13, 17:16
Medlem
Guy Verhofstadt är upprörd. Han känner inte till spelreglerna för NATO? Sorry, Guy, Turkiet har veto och det kan Bryssel inget göra nått åt.

Men Guy har lösningen, gör om EU till en militärallians!

"Scandalous… but don’t let Erdogan’s veto stop us…

EU needs to move forward in defending itself asap, with Finland & Sweden (& hopefully Denmark soon) as key parts !"
https://twitter.com/guyverhofstadt/status/1525093571417751554?cxt=HHwWhICy2buhnKoqAAAA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in