2022-05-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralZod
Hon hade det gamla legget kvar, dock utgånget.
Då brukar det väl inte va några problem? Lite osäker då jag tenderar att tappa bort mitt innan det går ut.
Citera
2022-05-13, 13:05
Medlem
Bajskolvens avatar
Men skaffa ett pass eller annan alternativt legg vafan.
Citera
2022-05-13, 13:12
Medlem
Är inte kravet att man måste en giltig godkänd ID-handling för att få ansöka om pass eller nationellt ID-kort ?

Har man inte det så kan nära anhöriga,vissa myndighetspersoner som har relation till den sökande och arbetsgivaren intyga personens identitet.

Men utifrån det har jag funderat en del på vad som händer om man inte har några nära släktingar i livet, inga kontakter med myndighetspersoner och inte har någon anställning ?
Tex. om man är pensionär och inte har någon giltig ID-handling.
( Enligt en utredning skall dessutom inte körkort räknas som godkänd ID-handling i framtiden )
Citera
2022-05-13, 13:26
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralZod
Hon hade det gamla legget kvar, dock utgånget.

Du får nog snäppa upp läsförståelsen innan du gör bort dig igen. TS har tappat sitt sitt ID-kort. Att komma med två utgångna pass hjälper naturligtvis inte, står också klart och tydligt på polisens hemsida.
Det är liksom hela poängen med att en intygare medföljer.
Citera
2022-05-13, 14:42
Medlem
-Andreas-s avatar
Du blev bemött på ett misstänksamt vis av två (kvinnliga) poliser för att du inte kunde styrka din identitet på polisstationen i syfte att du just skulle skaffa ett intyg kring din ovissa identitet o upplever dig kränkt över detta? Nämen för fan..
Det är ingen lekstuga där o poliserna agerade helt korrekt.
Citera
2022-05-13, 15:52
Bannlyst
Det suger verkligen. Det är som det är med tiderna, nog om dom, men att dom har brist på beslutsfattare var nåt nytt, brist på allt i detta landet
Citera
2022-05-13, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
Hur förväntas de göra då när du kommer in och säger dig vara nån, utan papper, utan nån som kan identifiera dig?
De ser ju mitt en månad gamla foto.
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Se till att ha framförhållning nästa gång. Ha alltid en giltig legitimation när du ansöker om en ny.
Jag ska förnya passet i september; bokade tid i mars.
Då hade jag väl inte haft detta problem? Saker händer, man tappar, det stjäls osv.
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Nej, du ska inte behöva få det bemötandet du fått. Polisen ska vara proffsigare än så.

Att det beror på att det är kvinnor tror jag inte. Finns många rövhål inom polisen av både könen.
Tack, ETT vettigt svar av alla här. Vad gör man då? De satt liksom och riktigt gottade sig åt att de kunde jäklas med en och för de som tror jag är arab och säljer mina handlingar får ni ge er. Jag är en svensk kvinna. Känns som fel forum att fråga när man direkt misstänkliggörs. Är folk så paranoida här? Jag har legat sjuk under många år, inte orkat ta tag i det innan de gått ut och därför har legen gått ut, inget konstigt med det.

Ditt svar var ju fint men resten här... Wow.
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
lärde du dig inte från första gången o var lite mer rädd om din legitimation?
Så du antar att jag är slarvig? Ofint antagande, försök bli mer empatisk. Finns skäl till allt.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Trolltråd. Polisen ger inte ut ID-kort utan medföljande intygare.
Finns ingen familjemedlem som kan medfölja så är det kommunens socialtjänst eller vissa andra myndigheter som kan tillhandahålla den tjänsten, står klart och tydligt på polisens hemsida.
Och för de som inte har någon då? Det finns 50% ensamhushåll i kandet. Ska de gå utan leg då? Du vet ingenting, det finns beslutsfattare för detta inom polisen. Svara ordentligt eller inte alls, tack!
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Hur ofta tappar (säljer) du bort dina ID-handlingar?

Enklast är annars att se till att ha både ID-kort och pass samt förnya dem med olika intervall så ifall du tappar bort det ena så har du alltid det andra kvar att använda när du skaffar ny ID-handling.
800kronor. Jag har inte den möjligheten. Förutsätt inte att alla kan lägga nödtan 1000kr på identifikationshandlingar. Jag har två utgångna pass, det borde väl räcka?
Citera
2022-05-13, 16:37
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
....

Och för de som inte har någon då? Det finns 50% ensamhushåll i kandet. Ska de gå utan leg då? Du vet ingenting, det finns beslutsfattare för detta inom polisen. Svara ordentligt eller inte alls, tack!

....

Det här är inget forum för dig att spy ut din uppenbara psykiska ohälsa. Jag kan betydligt mer än dig om det här och du har fått ditt svar. Det är inte mitt problem att du är för korkad för att förstå det.
Du ska vända dig till socialtjänsten i din kommun, de kan hjälpa dig med intygande av din identitet. Vad är det du inte förstår?
Citera
2022-05-13, 17:29
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Jag håller med TS. Myndigheterna har en löjlig övertro på att människor är uppriktiga och att ta med någon som intygar din identitet skulle ha en högre validitet än ett utgånget pass eller uppgifter som redan finns i datorsystemet. Vad hindrar någon från att plocka en främling från gatan och betala denne för att hänga med till polisen och låtsas vara kollegor?
Citera
2022-05-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
800kronor. Jag har inte den möjligheten. Förutsätt inte att alla kan lägga nödtan 1000kr på identifikationshandlingar. Jag har två utgångna pass, det borde väl räcka?

Uppenbart har du ju det eftersom du fixar nytt ID en gång i månaden.

Och nej, utgångna pass räknas inte som giltig ID-handling så det räcker inte.
Citera
2022-05-13, 17:34
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det här är inget forum för dig att spy ut din uppenbara psykiska ohälsa. Jag kan betydligt mer än dig om det här och du har fått ditt svar. Det är inte mitt problem att du är för korkad för att förstå det.
Du ska vända dig till socialtjänsten i din kommun, de kan hjälpa dig med intygande av din identitet. Vad är det du inte förstår?
Om TS inte har någon relation till en anställd vid exempelvis socialtjänsten i TS kommun kan socialtjänsten naturligtvis inte hjälpa TS med att intyga dennes identitet, vilket framgår klart och tydligt av informationen polisens hemsida.
Anställd vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder dig.
Det händer ibland att (framförallt äldre) personer inte har någon giltig ID-handling och inte heller någon godkänd intygsgivare, se bl. a. här och här.

Mitt tips till TS, om det nu inte löser sig med polisen på något vis, är att ansöka om det ID-kort som Skatteverket ger ut. Om TS inte har någon godkänd intygsgivare kan nämligen Skatteverket genom en sammanvägd bedömning sannolikt komma att anse att TS styrkt sin identitet, om denne visar upp sina utgångna identitetshandlingar. Mer information om detta här.

Utfärdar Skatteverket ett sådant ID-kort kan TS därefter legitimera sig med den handlingen vid en passansökan.
Citera
2022-05-13, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Uppenbart har du ju det eftersom du fixar nytt ID en gång i månaden.

Och nej, utgångna pass räknas inte som giltig ID-handling så det räcker inte.
EN gång har jag tappat det på 6 år och det kostar nu 100kr att få ett fram till september men den informationen hade du inte ens, ändå låtsas du veta bättre. Kommer bortse från dina svar, vill enbart prata med de som kan det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in