Citat:
Ursprungligen postat av
Bajskolven
Hur förväntas de göra då när du kommer in och säger dig vara nån, utan papper, utan nån som kan identifiera dig?
De ser ju mitt en månad gamla foto.
Citat:
Ursprungligen postat av
Imagoo
Se till att ha framförhållning nästa gång. Ha alltid en giltig legitimation när du ansöker om en ny.
Jag ska förnya passet i september; bokade tid i mars.

Då hade jag väl inte haft detta problem? Saker händer, man tappar, det stjäls osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
HBStoffel
Nej, du ska inte behöva få det bemötandet du fått. Polisen ska vara proffsigare än så.
Att det beror på att det är kvinnor tror jag inte. Finns många rövhål inom polisen av både könen.
Tack, ETT vettigt svar av alla här. Vad gör man då? De satt liksom och riktigt gottade sig åt att de kunde jäklas med en och för de som tror jag är arab och säljer mina handlingar får ni ge er. Jag är en svensk kvinna. Känns som fel forum att fråga när man direkt misstänkliggörs. Är folk så paranoida här? Jag har legat sjuk under många år, inte orkat ta tag i det innan de gått ut och därför har legen gått ut, inget konstigt med det.
Ditt svar var ju fint men resten här... Wow.
Citat:
Ursprungligen postat av
BadGinger
lärde du dig inte från första gången o var lite mer rädd om din legitimation?
Så du antar att jag är slarvig? Ofint antagande, försök bli mer empatisk. Finns skäl till allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Trolltråd. Polisen ger inte ut ID-kort utan medföljande intygare.
Finns ingen familjemedlem som kan medfölja så är det kommunens socialtjänst eller vissa andra myndigheter som kan tillhandahålla den tjänsten, står klart och tydligt på polisens hemsida.
Och för de som inte har någon då? Det finns 50% ensamhushåll i kandet. Ska de gå utan leg då? Du vet ingenting, det finns beslutsfattare för detta inom polisen. Svara ordentligt eller inte alls, tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
pajas357
Hur ofta tappar (säljer) du bort dina ID-handlingar?
Enklast är annars att se till att ha både ID-kort och pass samt förnya dem med olika intervall så ifall du tappar bort det ena så har du alltid det andra kvar att använda när du skaffar ny ID-handling.
800kronor. Jag har inte den möjligheten. Förutsätt inte att alla kan lägga nödtan 1000kr på identifikationshandlingar. Jag har två utgångna pass, det borde väl räcka?