2022-05-13, 14:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så, vem har förlorat 10 biljoner? Eller är hela siffran fake?

Varför tror du att folk köpt hela summan när den var på topp? Om du köpte bitcoin när den var på 1000 EUR så har du fortfarande tjänat 30 gånger pengarna om du säljer idag.
Citera
2022-05-13, 14:12
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför tror du att folk köpt hela summan när den var på topp? Om du köpte bitcoin när den var på 1000 EUR så har du fortfarande tjänat 30 gånger pengarna om du säljer idag.
Nja, du tänker snävt. Värdet 1 trillion FANNS verkligen, teoretiskt, och hur mycket av det som är vinst eller kanske tom förlust vet vi inte. Men beloppet är borta, det går inte att komma ifrån.

Mitt intresse är att se om något i världen påverkats av att ett så stort belopp försvunnit från jordens yta. Alternativt om beloppet aldrig funnits och vi är utsatta för en stor scam.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-05-13 kl. 14:20.
Citera
2022-05-13, 14:14
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Helt rätt. Dessa "pengar" finns inte med i några av mina kalkyler alls, utan är ren bonus. Går värdet ner till 1000 kr är det 1000 kr plus. (plus skatteavdrag på förlusten). Toppvärdet var 77000, men då hade jag inte koll på hur man fick ut dem i riktiga pengar, skatter mm, så vågade inte sälja så mycket.

Pengar som jag har i fonder däremot räknar jag mer som tillgångar, men rent krasst är de ju inte det förren man sålt dem och har pengar på kontot.

Men det finns ju de som lånat stora summor och köpt krypto för, då är det inte lika roligt.

Det funkar ju så med värderingarna på både krypto och aktier (förklarades bra i början på tråden). Säljs det bara en ända så sätts ju värdet efter det, men så fort fler börja säljas så ändras värdet.

Men det väljer på i princip allt i samhället, men i olika hög grad. En bil är värd så mycket som någon är beredd att betala för den, eller en tavla, ett hus eller ett ovanligt frimärke.
Men inte desto mindre så är man sur om ens bil sjunkit 10.000 kr i värde. Och det påverkar dessutom din ekonomi, för du hade antagligen köpt något annat för dessa pengar, så hela Sveriges BNP minskar med 10.000 kr.

På samma sätt hade krypto-biljonen varit en extrem boost för världen och hade ensamt stått för hela världens samlade BNP-uppgång om man hade kunnat handla för dem. I så fall är kraschen sorglig för världen.

Men i just ditt exempel fanns på ett sätt aldrig krypto-pengarna och det är ju intressant att veta. Det är ändå inte ett litet belopp 77k, det är några månader som du kunde tagit semester från jobbet.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-05-13 kl. 14:16.
Citera
2022-05-13, 14:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nja, du tänker snävt. Värdet 1 trillion FANNS verkligen, teoretiskt, och hur mycket av det som är vinst eller kanske tom förlust vet vi inte. Men beloppet är borta, det går inte att komma ifrån.

Men mitt intresse är att se om något i världen påverkats av att ett så stort belopp faktiskt försvunnit. Alternativt om beloppet aldrig funnits och vi är utsatta för en stor scam.

Ja men bitcoin är inte en valuta som dollar eller euro. Det är ett slags mellanting mellan en valuta och en kommoditet som guld och silver. Värdet är en komposit av funktionellt värde och spekulation. Hur mycket som är reellt resp. spekulation är en akademisk diskussion och bygger väldigt mycket på hypoteser och åsikter. Du verkar resonera som att det var en trillion av reellt värde vilket är fel.
Citera
2022-05-13, 14:25
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ja men bitcoin är inte en valuta som dollar eller euro. Det är ett slags mellanting mellan en valuta och en kommoditet som guld och silver. Värdet är en komposit av funktionellt värde och spekulation. Hur mycket som är reellt resp. spekulation är en akademisk diskussion och bygger väldigt mycket på hypoteser och åsikter. Du verkar resonera som att det var en trillion av reellt värde vilket är fel.
Kan bara säga att BTC handlas och registreras i en valuta som en valuta. Och om alla tänkte som du kanske de skulle vara lite försiktigare med att köpa BTC.

Den här tråden gäller dock alla krypto generellt, och flera andra, inte BTC, visade sig vara falska och fejk och det spiller rimligen över lite på BTC.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-05-13 kl. 14:57.
Citera
2022-05-13, 14:33
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Efterblivna småsparare som lagt alla ägg i en korg i tron om att de ska bli rika snabbt. Kolla subredditen terraluna om ni vill ha lite underhållande läsning. För er som inte vet gick den ned med över 99% igår.

Och nej jag har ingen empati för dessa idioter, är huvudet dumt får kroppen lida som man säger.
Citera
2022-05-13, 14:43
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Efterblivna småsparare som lagt alla ägg i en korg i tron om att de ska bli rika snabbt. Kolla subredditen terraluna om ni vill ha lite underhållande läsning. För er som inte vet gick den ned med över 99% igår.

Och nej jag har ingen empati för dessa idioter, är huvudet dumt får kroppen lida som man säger.
Tyvärr ingår det ju i samhällskänslan sedan några år att det är fint och bra att tjäna pengar, och mest tjänar alltid de som satsar hårdast, mest, och farligast. Nu kommer samma strategi att ge mest förluster. Kanske kan vi efter år 2022 gå tillbaka till lite normalare värderingar, och vara nöjda med 2% ränta på insatt kapital.

Så här går det för de som tjänade mest 2021:
https://www.aljazeera.com/economy/2022/4/29/boom-to-gloom-cathie-woods-ark-headed-for-its-worst-ever-month
Citera
2022-05-13, 14:44
Medlem
Citat:
Kan bara säga att BTC handlas och registreras i en en valuta som en valuta. Och om alla tänkte som du kanske de skulle vara lite försiktigare med att köpa BTC.

Den här tråden gäller dock alla krypto generellt, och flera andra, inte BTC, visade sig vara falska och fejk och det spiller rimligen över lite på BTC.

Kryptovalutor är inte att likställa med valutor i de flesta länders jurisdiktioner, trots namnet. De är mer lika en godtycklig värdetillgång såsom guld.

Jag tror du snöat in lite väl mycket i din egen världsbild om vad kryptovalutateknik och blockkedjor är, då du "aldrig känt någon som ägt krypto". Det du måste inse är att det finns företag i Sverige som jobbar med dylik teknik för värdefulla tillämpningar och redan omsätter hundratals miljoner kronor, riktiga kronor.

Det du dock har rätt i är att värdet är 100% spekulativt och inte "backas upp" av potatissäckar eller bostadsyta, eller statens våld om indrivning. Men spelar det någon roll? Vad är värde, egentligen?

Ang Luna-Terra, rent ohållbart, hade aldrig hört talats om den innan den kraschade. Garantier på 20% return i us-dollar per år inser man ju att det inte kommer funka.
Citera
2022-05-13, 14:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Kan bara säga att BTC handlas och registreras i en en valuta som en valuta. Och om alla tänkte som du kanske de skulle vara lite försiktigare med att köpa BTC.

Förstår inte vad du menar. Givetvis är inte BTC en valuta som alla andra. Det finns bara en begränsad mängd BTC vilket gör det automatiskt till en slags kommoditet. Sen finns det ALLTID ett spekulativt värde på allt som spekuleras. Det spelar ingen roll om det är BTC eller morötter.
Citera
2022-05-13, 14:47
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Kryptovalutor är inte att likställa med valutor i de flesta länders jurisdiktioner, trots namnet. De är mer lika en godtycklig värdetillgång såsom guld.

Jag tror du snöat in lite väl mycket i din egen världsbild om vad kryptovalutateknik och blockkedjor är, då du "aldrig känt någon som ägt krypto". Det du måste inse är att det finns företag i Sverige som jobbar med dylik teknik för värdefulla tillämpningar och redan omsätter hundratals miljoner kronor, riktiga kronor.

Det du dock har rätt i är att värdet är 100% spekulativt och inte "backas upp" av potatissäckar eller bostadsyta, eller statens våld om indrivning. Men spelar det någon roll? Vad är värde, egentligen?

Ang Luna-Terra, rent ohållbart, hade aldrig hört talats om den innan den kraschade. Garantier på 20% return i us-dollar per år inser man ju att det inte kommer funka.
Vilka företag i Sverige jobbar med BTC och omsätter 100-tals miljoner? Vilken slags bransch, vad använder de BTC till? Det är helt okänt för mig och låter helt vansinnigt.
Citera
2022-05-13, 14:49
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar. Givetvis är inte BTC en valuta som alla andra. Det finns bara en begränsad mängd BTC vilket gör det automatiskt till en slags kommoditet. Sen finns det ALLTID ett spekulativt värde på allt som spekuleras. Det spelar ingen roll om det är BTC eller morötter.
De flesta bryr sig inte om att USD trycks nya hela tiden, det är bara en sedel som man kan köpa saker för. Jag inbillade mig att något av detta fanns även i krypto, det blev ju värsta rusningen för BTC när du kunde köpa Tesla för dem. men du motsäger det och med tanke på rusningen motsäger du någon miljon spekulanter också.
Citera
2022-05-13, 14:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn

Nej det är inte 100% spekulativt eftersom man kan köpa och sälja varor och tjänster med bitcoin. Exakt hur stor del av kursen som är spekulativ är dock väldigt mycket åsikt. Det finns säkert ekonomiska modeller som räknar ut vad det reella värdet av bitcoin är, jag tror inte den är värd ens hälften av det spekulativa värdet men jag är medveten om att bitcoin har enorm funktionalitet i ex. länder som saknar en fungerande valuta som Venezuela och snart Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in