Citat:
Ursprungligen postat av
WatchItNow
Skulle du säga att kraschen påverkar din privata ekonomi på något sätt? Verkar inte så?
Men det verkar också som om du inte ser detta som pengar? Du sparar inte till en bil eller annat med detta. Det är en slags lottopeng du satt in i hopp om att få alla rätt på lotto.
Jag känner igen mig lite från aktier. Det är en slags låtsaspengar, och hade jag förlorat 10mkr på mina aktier så hade jag gått vidare. men om en tröja jag köpt för 250 kr går sönder nog går jag tillbaka till butiken och begär pengarna tillbaka.
Denna skillnad i känsla på pengar i plånboken och pengar på en bildskärm är vad som göder bubbel-skurkar på nätet.
Helt rätt. Dessa "pengar" finns inte med i några av mina kalkyler alls, utan är ren bonus. Går värdet ner till 1000 kr är det 1000 kr plus. (plus skatteavdrag på förlusten). Toppvärdet var 77000, men då hade jag inte koll på hur man fick ut dem i riktiga pengar, skatter mm, så vågade inte sälja så mycket.
Pengar som jag har i fonder däremot räknar jag mer som tillgångar, men rent krasst är de ju inte det förren man sålt dem och har pengar på kontot.
Men det finns ju de som lånat stora summor och köpt krypto för, då är det inte lika roligt.
Det funkar ju så med värderingarna på både krypto och aktier (förklarades bra i början på tråden). Säljs det bara en ända så sätts ju värdet efter det, men så fort fler börja säljas så ändras värdet.
Men det väljer på i princip allt i samhället, men i olika hög grad. En bil är värd så mycket som någon är beredd att betala för den, eller en tavla, ett hus eller ett ovanligt frimärke.