2022-05-12, 11:31
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Boris johnson har ju erkänt att man inte ens har kapacitet att skydda sig själva ifrån ryssland så det där med att bli skyddade ifrån ryssland är bara bullshit.
Det enda en nato ansökan kommer att uppnå är en dyr räkning för sverige att betala...donald trump belyste ju också att fattigare länder inte ens betalar för sitt medlemskap

Då böjer vi på nacken och inleder en dialog med ryssen, eller lyssnar på en monolog av rabiat galenskap vilket är mer troligt.
Citera
2022-05-12, 11:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det är inte 'demokratiskt' att låta en rysspuling bestämma vad vi ska göra! Så, jo, det är att vika sig.
Att inte ansöka är inte att låta Ryssland bestämma, det förstår du väl? Det är fortfarande Sveriges fria val vad vi än beslutar, särskilt om vi håller en folkomröstning i frågan.
Citera
2022-05-12, 11:42
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Då böjer vi på nacken och inleder en dialog med ryssen, eller lyssnar på en monolog av rabiat galenskap vilket är mer troligt.
Jag tycker att det är sorgligt att finland och även sverige har hamnat i en fälla.
Finland har haft goda relationer till ryssland under en lång tid och dom delar en lång gräns.
Varför ska man eskalera situationen i ukraina till oss?
Citera
2022-05-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast vad jag menade var att Finland och Sverige inte ska skylla på att världen förändrades 24 februari 2022. Det är bara snack. Finlands och i synnerhet Sveriges agerande att skynda till NATO nu är bland de mest osolidariska beteenden jag sett. Varför har man inte varit beredda att tidigare fatta detta beslut med all den faktiska information som funnits till hands? Varför ska man locka in svenskar med argumentet att NATO ska rädda oss samtidigt som man pekar på att vi alls icke själva behöver delta i andra stridigheter om vi inte vill?

Jag har full förståelse för alla som sedan länge önskat ett NATO-medlemskap på mer underbyggda grunder än det paniska tillstånd som nu råder hos vissa. De nytillkomna NATO-anhängarna är pajasar som borde få stå utanför NATO som straff, alternativt plockas ut att gå i första ledet om det blir krig.

De så kallade "nytillkomna" kanske inte tidigare satt sig in i vad NATO är och hur det fungerar men har nu gjort det och tycker att NATO är ett bra alternativ. Behöver inte nödvändigtvis präglas av panik.
Så lång tid tar det inte att komma fram till om man tycker NATO är ett bra alternativ eller inte om man inte lider av något förstånds/inlärnings handikapp. Vissa här verkar tycka att man måste älta ett beslut i åratal innan man kan ha en åsikt. Det finns mycket info att hitta och läser man på ett par dagar och även då hinner fundera vad man tycker så skulle inte vilja kalla det panik,
Citera
2022-05-12, 11:45
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Har Boris Johnson preciserat med vad han menar med "skydda sig mot Ryssland" ?
Kan ju betyda lite olika saker.

Om du har någon länk läser jag gärna.
Naturligtvis finns det ingen länk. Bara ett annat påhitt från anti-Nato idioterna.
Citera
2022-05-12, 11:47
Medlem
Citat:
Naturligtvis finns det ingen länk. Bara ett annat påhitt från anti-Nato idioterna.

Ja den känslan fick jag också.

För om vi talar om att Storbritannien inte skulle kunna skydda sig mot ett ryskt invasionsförsök så gapskrattar jag tills jag får andnöd.
Citera
2022-05-12, 11:48
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Fast vad jag menade var att Finland och Sverige inte ska skylla på att världen förändrades 24 februari 2022. Det är bara snack.
Nej det är faktum.
Citat:
Jag har full förståelse för alla som sedan länge önskat ett NATO-medlemskap på mer underbyggda grunder än det paniska tillstånd som nu råder hos vissa. De nytillkomna NATO-anhängarna är pajasar som borde få stå utanför NATO som straff, alternativt plockas ut att gå i första ledet om det blir krig.
Bra! För jag har nämligen varit för Nato sen slutet på 60talet. Då fanns det inte många med införsikt.
Citera
2022-05-12, 11:49
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Jag tycker att det är sorgligt att finland och även sverige har hamnat i en fälla.
Finland har haft goda relationer till ryssland under en lång tid och dom delar en lång gräns.
Ja det får du fråga Putler om. Det var ju han som gjorde det.
Citera
2022-05-12, 11:50
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:

Finland har länge haft ett förhållande till Ryssland det är sant men det var alltid på Rysslands villkor. Kolla gärna på bifogad film en kväll för att få veta mer.

https://youtu.be/SS-ureTrSXA
Citera
2022-05-12, 11:51
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Att inte ansöka är inte att låta Ryssland bestämma, det förstår du väl? Det är fortfarande Sveriges fria val vad vi än beslutar, särskilt om vi håller en folkomröstning i frågan.

Det fattar du väl att om vi tar hänsyn till ryssarnas hot så låter vi ju dom bestämma. Och när vi en gång väl har gjort det så kommer dom att komma med nya krav hela tiden.
Det fattar ju en fem-åring.
Citera
2022-05-12, 11:53
Medlem
NATO vill att Sverige och Finland ska ansöka om medlemskap, och har velat detta under lång tid.

Lika mycket som jag vill ha/köpa Norrmalmstorg och Centrum i spelet Monopol, för då tar det inte lång tid innan det byggs hus och hotell där.
Vad tror ni kommer byggas i Sverige/Finland som ligger super strategiskt bra sätt iom Östersjön? Jo, militärbaser och kanske tom kärnvapensilo.

NATO medlemskap är ett lose-lose scenario för Sverige och kommer bli en mycket dyr historia, räkna med det.
Citera
2022-05-12, 11:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det fattar du väl att om vi tar hänsyn till ryssarnas hot så låter vi ju dom bestämma. Och när vi en gång väl har gjort det så kommer dom att komma med nya krav hela tiden.
Det fattar ju en fem-åring.
Nej, det är du som resonerar som en femåring. "Storebror säger att jag inte får äta glassen, alltså äter jag glassen, fast jag egentligen inte vill..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in