2022-05-12, 11:54
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Håller med. Jag ser inte riktigt logiken i att gå med i NATO just nu. För att öka vår trygghet? Frågan är hur det ökar vår trygghet att gå med i NATO när det uppenbarligen är något som ryssarna har varnat för, se hur det gick för Ukraina. Sverige och Finland bör ligga lågt och eventuellt lämna in en ansökan vid ett senare tillfälle. Det är ett ologiskt och emotionellt beslut att gå med i NATO just nu. Jag kan garantera att det är USA som pressat naiva Sverige och Finland att lämna in en ansökan så fort som möjligt. Hoppas våra politiker kan hålla huvudet kallt och skippa NATO for now.
Ja det är helt klart USA som ligger bakom och mer eller mindre tvingar Sverige och Finland att gå med i NATO. Antagligen har dom hotat med kraftiga sanktioner om vi inte går med.
Citera
2022-05-12, 11:55
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Mer ryska kommentarer. Det är USA som "övertalat" Finland och Sverige att gå med i NATO. Det visste ni väl?!

https://www.vesti.ru/article/2735425

Där kommer också beskyllningarna om hur Finland och Sverige "föredrar att inte minnas" hur vi "aktivt hjälpte" Hitler, hur nazisterna (originellt att detta ord allt oftare tycks synas vid sidan av det traditionella "fascisterna") "tack vare Finland" kunde belägra Leningrad, med mera. Naturligtvis blir det också en "analys" av den "oberoende militärexperten Scott Ritter".
Vi bör påminna deras selektiva minne om Molotov-Ribbentrop pakten och hur Nazityskland utvecklade flyg och stidsvagnar i Ryssland.
Citera
2022-05-12, 11:56
Medlem
llundberg57s avatar
Jag har märkt att anti-Nato idioterna har intensifierat sina inlägg nu de sista 2-3 dagarna. Jag antar att det är för att dom äntligen börjar fatta att vi kommer att gå med.
Man märker ju den desperata förtvivlade tonen om hur Sverige kommer att bli attackerat, kärnvapenkrig, vi måste skicka soldater till Turkiet, etc, etc.

Lite lustigt att läsa hur blåsta en del är.
Citera
2022-05-12, 11:58
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det är du som resonerar som en femåring. "Storebror säger att jag inte får äta glassen, alltså äter jag glassen, fast jag egentligen inte vill..."

Du har alltså inte fattat hur Sovj....jag menar Ryssland agerar och vilket tankesätt dom har.
Hur jävla naiv får man vara och samtidigt ha rösträtt?
Citera
2022-05-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja det är helt klart USA som ligger bakom och mer eller mindre tvingar Sverige och Finland att gå med i NATO. Antagligen har dom hotat med kraftiga sanktioner om vi inte går med.

"Antagligen har dom hotat med kraftiga sanktioner om vi inte går med"

Antagligen vet du ingenting om den saken utan gissar hejvilt.
Citera
2022-05-12, 11:59
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag har märkt att anti-Nato idioterna har intensifierat sina inlägg nu de sista 2-3 dagarna. Jag antar att det är för att dom äntligen börjar fatta att vi kommer att gå med.
Man märker ju den desperata förtvivlade tonen om hur Sverige kommer att bli attackerat, kärnvapenkrig, vi måste skicka soldater till Turkiet, etc, etc.

De har väl fått uppmaningar att skriva även om det inte finns argument så då blir det som det blir.
Citera
2022-05-12, 12:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Du har alltså inte fattat hur Sovj....jag menar Ryssland agerar och vilket tankesätt dom har.
Hur jävla naiv får man vara och samtidigt ha rösträtt?
Det fetade borde du faktiskt fråga dig själv i stället! Men jag misstänker att du inte klarar av det mentalt...
Citera
2022-05-12, 12:09
Medlem
COV-NL63s avatar
Kul kommentar av Harri Ohra-aho, fd militär underrättelsechef i Finland, på ryska till ryska ambassaden i Finland:
Om ni absolut måste vidta fientliga åtgärder mot Finland och Sverige för att de lämnat in sina ansökningar till Nato, så har ni den tandlösa mannen på bilden. Han jobbade hårdare än alla andra tillsammans.
https://twitter.com/Ohra_aho/status/1524679708847263745
se bilden
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Kul för att komma från en som i princip bor i tråden? Och som inte har just mer att komma med än att kalla folk idioter.
Nej vi måste inte skicka soldater till Turkiet men vi kommer stå på samma sida som dem i en konflikt. Ett angrepp på Turkiet kommer ses som ett angrepp på Sverige. Det blåsta är att tro att det inte finns en risk med att stå på samma sida som 30 andra.
Om du tog och kollade in vad NATO-experter säger så varnar de ofta för vad som kommer hända, ingen säger bestämt att det KOMMER bli kärnvapenkrig men många säger att risken ökar.

Jag tror alla kritiska till NATO har fattat att vi redan är med, det bestämdes antagligen före kriget i Ukraina men utan att medborgarna fick veta så mycket. Om diskussionen intensifierats här beror det väl på att många är frustrerade över den odemokratiska processen.
Har fattat att du är rätt gammal gubbe och har hatat ryssar sen Sovjettiden. Vi som är yngre har inte lika stor lust att skjuta skallen av "orcherna".
Citera
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det fetade borde du faktiskt fråga dig själv i stället! Men jag misstänker att du inte klarar av det mentalt...

Det är tydligt att du sov på historielektionerna när läraren avhandlade Sovjet/Ryssland. Men inte bara det, även du borde vid det här laget ha fattat hur Putin och det ryska ledarskapet tänker. Hur många exempel behöver du innan du förstår att det går inte att lita på eller resonera med en gangster?

Förgifta några oppositionella här, oprovocerat attackera några andra länder där, mörda en del civila, bomba några sjukhus, barnhem och skolor här, skjut ner ett civilt passagerarplan där, utveckla biologiska och kemiska vapen här, etc, etc.
Citera
2022-05-12, 12:11
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Finland har länge haft ett förhållande till Ryssland det är sant men det var alltid på Rysslands villkor. Kolla gärna på bifogad film en kväll för att få veta mer.

https://youtu.be/SS-ureTrSXA
Fnland har faktiskt haft ett rätt normalt och bra förhållande till Ryssland under 2000-talet. Både Halonen och Niinistö har fungerat bra med Putin. Det verkar aldrig ha funnits någon spänning. Bara glada miner. Det är synd att detta nu är över. Men det är som Niinistö säger, Ryssland har orsakat det. I någon mån har ändå både Finland och Sverige bidragit till sämre relationer genom vapenleveranser och högt tonläge. Vi skulle kunna hjälpa Ukraina med mindre väsen.
Citera
2022-05-12, 12:11
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Jag tycker att det är sorgligt att finland och även sverige har hamnat i en fälla.
Finland har haft goda relationer till ryssland under en lång tid och dom delar en lång gräns.
Varför ska man eskalera situationen i ukraina till oss?
Går Sverige och Finland med i NATO så kommer vi aldrig mer att kunna ha goda relationer med Ryssland igen och det kommer alltid finnas spänningar mellan länderna på en helt annan nivå. Det är USA som ligger bakom eftersom att dom vill isolera Ryssland ännu mer och på sikt placera kärnvapen här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in