2022-05-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är nog andra än kristna som vill ha hädelselagar. Hädelselag finns i Finland ännu. Men den har aldrig använts mot någon som hädat kristendomen. Däremot var den väl på gång att användas mot någon som hädat islam.

Det finns inget kristet i att straffa någon som förnekar gud. Men kan man vara för hädelselagar fast man är kristen? Ja man kan ju ha korkade åsikter som kristen också.

Jag vet inte vad du menar med det sista. De finns väl ett juridiskt förbud mot mord?
Och många kristna har de korkade åsikterna att de vill införa förbud i kristendomens namn. Vilket gör dessa kristna lika farliga som islamisterna.

Om man var på väg att legalisera mord så skulle du som kristen inte protestera, eftersom du inte förespråkar jordliga straff?
2022-05-12, 00:42
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Och många kristna har de korkade åsikterna att de vill införa förbud i kristendomens namn. Vilket gör dessa kristna lika farliga som islamisterna.

Om man var på väg att legalisera mord så skulle du som kristen inte protestera, eftersom du inte förespråkar jordliga straff?

Din linje verkar vara. Kristna kan ha politiska åsikter -> kristna vill ha lagar i kristendomens namn -> kristna är lika farliga som islamister.

Alltså. Kristendomen i sig sporrar inte till lagar i kristendomens namn. Kristendomen uttalar ingen strävan efter världslig makt. Men det kan finnas vilsna prsoner som, trots att de är kristna , får för sig att göra något enligt sin religion, fastän det inte har stöd i religionen. Det kan förekomma ja. Men eftersom religionen i sig inte sporrar till det så kommer det att vara enstaka fall.

Islam däremot gör världsliga anspråk. De som söker världslig makt får stöd i sin religion. De blir sporrade och får folk med sig. Detta är skillnaden.

En kristen kan visst förspråka straff, men kristendomen ger inget stöd för det, ger ingen straffsats.
Den dom du dömer med är din egen, och du döms själv enligt samma måttstock. Du kan inte gömma dig bakom guds ord i något fall, för det finns inga detaljlagar från gud.

Ett problem med islam jämfört med kristendomen är att när islam har sina lagar om vad som är förbjudet, så blir allt annat tillåtet. Och när islam väger goda mot onda handlingar så kan muslimen leva rövare om de känner att de gjort lite goda gärningar. Jämför med kristendomen som säger, du är aldrig god nog. Du ligger aldrig på plus. Detaljlagar och viktande av gott och ont leder till kalkylerad ondska. Kristendomen håller sina följare hårdare genom sina färre detaljer.
Senast redigerad av Patrik2108 2022-05-12 kl. 00:47.
2022-05-12, 00:55
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Jag trycker bara till när någon förtjänar det. Både han och jag förstod att han blivit motbevisad, men istället för att bara acceptera det och sluta skriva så var han tvungen att slänga ur sig några sista förolämpningar.

Jag förstår resonemanget. Men eftersom jag aldrig upplevt att du gjort så mot mig, trots att vi skrivit en hel del med varandra, kan man då dra slutsatsen att du inte tycker att jag förtjänat dina tilltryckningar?
2022-05-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Din linje verkar vara. Kristna kan ha politiska åsikter -> kristna vill ha lagar i kristendomens namn -> kristna är lika farliga som islamister.

Alltså. Kristendomen i sig sporrar inte till lagar i kristendomens namn. Kristendomen uttalar ingen strävan efter världslig makt. Men det kan finnas vilsna prsoner som, trots att de är kristna , får för sig att göra något enligt sin religion, fastän det inte har stöd i religionen. Det kan förekomma ja. Men eftersom religionen i sig inte sporrar till det så kommer det att vara enstaka fall.

Islam däremot gör världsliga anspråk. De som söker världslig makt får stöd i sin religion. De blir sporrade och får folk med sig. Detta är skillnaden.

En kristen kan visst förspråka straff, men kristendomen ger inget stöd för det, ger ingen straffsats.
Den dom du dömer med är din egen, och du döms själv enligt samma måttstock. Du kan inte gömma dig bakom guds ord i något fall, för det finns inga detaljlagar från gud.

Ett problem med islam jämfört med kristendomen är att när islam har sina lagar om vad som är förbjudet, så blir allt annat tillåtet. Och när islam väger goda mot onda handlingar så kan muslimen leva rövare om de känner att de gjort lite goda gärningar. Jämför med kristendomen som säger, du är aldrig god nog. Du ligger aldrig på plus. Detaljlagar och viktande av gott och ont leder till kalkylerad ondska. Kristendomen håller sina följare hårdare genom sina färre detaljer.
Enstaka fall? Det spelar ingen roll om kristendomen förespråkar ett samhällssystem byggt på kristendomen eller inte, nästan alla starkt kristna människor gör det. Det är ytterst få kristna som anser att kristendomen inte ska blandas in i politiken och lagsystemet. Dessa kanske är okunniga om vad kristendomen verkligen står för, men det är irrelevant. Det kanske är skillnad på kristendomen och islam i det här avseendet, men inte på kristna och muslimer.

Vi frångick kristna lagar i takt med att folk blev mindre och mindre troende, annars hade det aldrig hänt. Och detta var enbart positivt, eftersom kristna värderingar är nog så skadliga.
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jag förstår resonemanget. Men eftersom jag aldrig upplevt att du gjort så mot mig, trots att vi skrivit en hel del med varandra, kan man då dra slutsatsen att du inte tycker att jag förtjänat dina tilltryckningar?
Ja.
2022-05-12, 01:22
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ja.

Det är många som vill hävda sina egon i dessa heta diskussioner märker jag och i längden upplever jag det lite tröttsamt faktiskt. Jag tror snarare att jag kommit till den punkt nu där jag genuint bara vill förstå personer som dig och Flashback Frodo bättre. Ni är intressanta case-studies. Vad nationalister och invandringskritiker tänker och känner är inte så mycket av ett mysterium för mig på samma sätt.
2022-05-12, 01:23
Medlem
-GGs avatar
Detta finns det bevis av i överflöd genom historien. Men svenskarna är naiva och etablissemanget lever genom sitt ego oavsett konsekvenser.

Det är inte heller islams tanke att integreras. Så är inte islam "skrivet".

Vänstern och historia och vetenskap går aldrig ihop, för om det inte berättar eller visar vad de vill ignorerar man det eller slätar över det och skyller på någon annan.

Islam måste avlägsnas med våld.
2022-05-12, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Detta finns det bevis av i överflöd genom historien. Men svenskarna är naiva och etablissemanget lever genom sitt ego oavsett konsekvenser.

Det är inte heller islams tanke att integreras. Så är inte islam "skrivet".

Vänstern och historia och vetenskap går aldrig ihop, för om det inte berättar eller visar vad de vill ignorerar man det eller slätar över det och skyller på någon annan.

Islam måste avlägsnas med våld.
Den svenska vänsterns invandringspolitik och islamvurmande baserar sig på den Sovjetiska "vetenskap" som kallas Lysenkoism, men i ännu extremare form.

Lysenkoism var anti-darwinism och gick ut på att inget ärftligt finns och att växter och djur anpassar sig själva till den miljö de placeras i. Svenska vänstern går ett steg till och menar att muslimer, negrer och araber blir "svenska" om de bara får gratis mat och logi på svenskarnas bekostnad i sverige, eller bara åker tunnelbana i Stockholm.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lysenkoism
2022-05-12, 03:33
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Den svenska vänsterns invandringspolitik och islamvurmande baserar sig på den Sovjetiska "vetenskap" som kallas Lysenkoism, men i ännu extremare form.

Lysenkoism var anti-darwinism och gick ut på att inget ärftligt finns och att växter och djur anpassar sig själva till den miljö de placeras i. Svenska vänstern går ett steg till och menar att muslimer, negrer och araber blir "svenska" om de bara får gratis mat och logi på svenskarnas bekostnad i sverige, eller bara åker tunnelbana i Stockholm.

Intressant!

Tack för ditt inlägg.

Men det sociala arvet finns? Lol på vänstern.
Hur mycket verklighetsflykt kan man få komma undan med?
2022-05-12, 03:54
Medlem
Citat:
Intressant!

Tack för ditt inlägg.

Men det sociala arvet finns? Lol på vänstern.
Hur mycket verklighetsflykt kan man få komma undan med?
I Sovjet var verklighetsflykt obligatorisk.

I sossesverige går man längre, man ska obligatoriskt förneka det egna folkets existens till förmån att bli utbytta mot muslimska negrer och araber, som snabbt blir "svenskar" när de kommit hit.

Detta i landet där sossarna grundade rasbiologiska institutet, och det svenska rasmedvetandet dominerade ända in på 1960-talet då judar på DN började manipulera folket till Lysenkoism.

Rolf Malm skrev om hur denna fundamentala transformation och bedrägeri startade på 60-talet, som är så oerhört känslig att tala om i sverige att till och med alternativmedia självcensurerar.

Ett exempel diskuteras här: (FB) Judiska avpixlat reviderar sin egen historia?
2022-05-12, 04:07
Medlem
-GGs avatar
Citat:
I Sovjet var verklighetsflykt obligatorisk.

I sossesverige går man längre, man ska obligatoriskt förneka det egna folkets existens till förmån att bli utbytta mot muslimska negrer och araber, som snabbt blir "svenskar" när de kommit hit.

Detta i landet där sossarna grundade rasbiologiska institutet, och det svenska rasmedvetandet dominerade ända in på 1960-talet då judar på DN började manipulera folket till Lysenkoism.

Rolf Malm skrev om hur denna fundamentala transformation och bedrägeri startade på 60-talet, som är så oerhört känslig att tala om i sverige att till och med alternativmedia självcensurerar.

Ett exempel diskuteras här: (FB) Judiska avpixlat reviderar sin egen historia?

Varför det är "alltid judar" och "alltid IQ", alltså två ting som går som en röd tråd i vad både vanliga och intellektuella har upplevt, diskuterat och funderat flera hundra år tillbaka, märkt av, är ju för att det inte är utan substans. Tvärtom.

Men i och med det har också självcensuren blivit en levande del kanske ju mer tydligt det blir.

Rolf Malm var modig som skrev texten. Jag har efter hans död slutat mer successivt att läsa Samnytt. För i det som han beskrev ligger mycket av skälet till varför efterblivna islam och negrer får det så lätt i Sverige och kan grisa fritt.
2022-05-12, 04:10
Avslutad
Citat:

Ska man tro på det så måste man tro på att det finns någon yttre kraft som bestämmer detta. Jag tror mer att det är ungefär som att fråga sig varför en myrstack ligger där den ligger.
Det är ingen enskild myra som bestämt det utan det är varje myra som i varje steg tagit ett litet litet steg, eller undvikit att ta en lika liten riktning åt andra hållet.

Skulle det finnas någon utanför myrstacken som bestämmer så motsvarar det att det finns exempelvis en hackspett som hackar i marken och stör kolonin. Det kan det finnas också men den bestämmer inte hur myrorna ska vandra.
2022-05-12, 04:12
Medlem
Citat:
Varför det är "alltid judar" och "alltid IQ", alltså två ting som går som en röd tråd i vad både vanliga och intellektuella har upplevt, diskuterat och funderat flera hundra år tillbaka, märkt av, är ju för att det inte är utan substans. Tvärtom.

Men i och med det har också självcensuren blivit en levande del kanske ju mer tydligt det blir.

Rolf Malm var modig som skrev texten. Jag har efter hans död slutat mer successivt att läsa Samnytt. För i det som han beskrev ligger mycket av skälet till varför efterblivna islam och negrer får det så lätt i Sverige och kan grisa fritt.
Självcensur bevisar i sig hur stort inflytandet är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in