2022-05-11, 22:39
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det är ologiskt eftersom det inte finns något som stoppar en från att bara tro på vissa utvalda delar av Koranen. Bokstavstroende muslimer säger att det bara finns en sorts islam, att de som inte tror på allt som står i Koranen inte är muslimer. Men de bokstavstroende kristna säger samma sak, att om du inte tror på allt som står i Bibeln så är du ingen riktig kristen.

Det stämmer, de allra flesta människor som kommer till Sverige från muslimska länder och kallar sig för muslimer är uppenbart inte sant troende. Precis som de allra flesta kristna i Sverige uppenbart inte är sant troende. De är bara troende när det passar dem själva. Det är upp till dig om du ändå vill se dessa personer som muslimer och kristna eller inte.

Du verkar ha en grandios självbild när du försöker övertyga folk om dina skeva åsikter som inte har förankring öht i verkligheten. Texten ovan är felaktig rakt igenom.
2022-05-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orosmoln
Och du har missat att Sverige är ett mångkulturellt land. Muslimer måste få leva enligt profetens ord annars är dom inte muslimer. Så. Lösningen är parallelsamhällen där sharia råder, se bara hur polisen pushar i den riktningen genom att flytta paludans valmöten från "utsatta" Områden till mer centrala delar. Dom tillåter således inte blasfemi av den ende profetens ord i muslimernas områden. Det råder således sharia. Grattis 🎉🎊

Du verkar mer än lovligt korkad. Varför vill du överhuvudtaget bo i Sverige? Det kan väl inte bara vara för bidragen? Om nu islam är så viktigt, varför flyttar du inte till annat lämpligt land? Jag ser det som ett win/win koncept.
2022-05-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Du verkar ha en grandios självbild när du försöker övertyga folk om dina skeva åsikter som inte har förankring öht i verkligheten. Texten ovan är felaktig rakt igenom.
Blev det jobbigt nu när allt jag sa visade sig vara så självklart?
2022-05-11, 23:09
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Jag antar att det inte är en helt orimlig tolkning av Nya testamentet. Det är dock en tolkning som mycket få kristna delar med dig. Att kristna slutade utforma lagen efter kristendomen berodde inte på att de började förstå kristendomen bättre, utan på att de sekulariserades ifrån den. Muslimerna kommer att göra samma sak.

Det är ingen tolkning. Det är citat från bibeln. Här kommer ett tiil. "Mitt rike är inte av denna världen". Kristendomen har inga världsliga anspråk.

Alla kristna delar denna "tolkning". Om kristna ändå formar lagen kommer de givetvis att påverkas av kristendomen. Men det finns bara buden egentligen att utgå ifrån. Kristna har inte slutat med att ha buden som grund.

När kristendomen blev statsreligion så var det inte kristna som tog makten, det var makten som tog över kristendomen. I takt med att bibel- och kristendomskunskap spred sig pga av utbredd läskunnighet blev kristendomen ett allt sämre verktyg för makten. Kristendom och makt är oförenliga. Det är därför makten och kristendomen splittrats.

Kristendomen är altså oförenlig med makt. Men kristna återfinns ibland ändå i maktens korridorer. Men då är de makthavare trots att de är kristna, inte för att kristna eftersträvar makt.

Jag är själv kluven till detta. Men är det kanske bättre att ha kristna makthavare än feministiska makthavare. Jag känner vissa "hårt" kristna som inte röstar på kd. Det finns ingen strävan efter teokrati bland kristna. Det finns det bland muslimer.
Senast redigerad av Patrik2108 2022-05-11 kl. 23:15.
2022-05-11, 23:15
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:

Intressant. Såna här spydiga kommentarer ifrån dig där du liksom ”trycker till” har jag inget minne av att du skrivit till mig någon gång faktiskt, men ser nu att du skriver det till andra användare. Min upplevelse är att du bara försöker hålla dig lugn och respektabel i våra konversationer och vi har ju skrivit en hel del till varandra. Nu när jag uppmärksammat detta, vad är din reflektion till att du har en annan ton mot mig än exempelvis han du skrivit med här?
2022-05-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är ingen tolkning. Det är citat från bibeln. Här kommer ett tiil. "Mitt rike är inte av denna världen". Kristendomen har inga världsliga anspråk.

Alla kristna delar denna "tolkning". Om kristna ändå formar lagen kommer de givetvis att påverkas av kristendomen. Men det finns bara buden egentligen att utgå ifrån. Kristna har inte slutat med att ha buden som grund.

När kristendomen blev statsreligion så var det inte kristna som tog makten, det var makten som tog över kristendomen. I takt med att bibel- och kristendomskunskap spred sig pga av utbredd läskunnighet blev kristendomen ett allt sämre verktyg för makten. Kristendom och makt är oförenliga. Det är därför makten och kristendomen splittrats.

Kristendomen är egentligen oförenlig med makt. Men kristna återfinns ibland ändå i maktens korridorer. Men då är de makthavare trots att de är kristna, inte för att kristna eftersträvar makt.

Jag är själv kluven till detta. Det är egentligen oförenligt. Men är det kanske bättre att ändå ha kristna makthavare än feministiska makthavare. Jag känner vissa "hårt" kristna som inte röstar på kd. Det finns ingen strävan efter teokrati bland kristna. Det finns det bland muslimer.
Fast att det inte skulle finnas någon sådan strävan hos kristna stämmer uppenbarligen inte. Det finns massor av kristna som förespråkar lagändringar i enlighet med deras religion. Två ämnen som nyligen diskuterats här på Flashback är införandet av hädelselagar och förbud mot abort. Två saker som flera kristna var för och för vilka de angav religiösa argument.
2022-05-11, 23:23
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:

Vissa människor vill leva i sina lögner och fantasier. Faktum kvarstår: Dödssekten islam är ointegrerbar, muslimer är ointegrerbara.

Livet är nog mest jobbigt för dig.
2022-05-11, 23:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Fast att det inte skulle finnas någon sådan strävan hos kristna stämmer uppenbarligen inte. Det finns massor av kristna som förespråkar lagändringar i enlighet med deras religion. Två ämnen som nyligen diskuterats här på Flashback är införandet av hädelselagar och förbud mot abort. Två saker som flera kristna var för och för vilka de angav religiösa argument.

Ingen kristen vill ha hädelselagar. Jesus ville inte ha det. Då kan ingen kristen vilja ha det heller.

Förbud mot abort är svårt. Om man räknar det som mord vill man ha förbud. Kristna ser det oftast som mord. Det gör dock många icke kristna också.
2022-05-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Intressant. Såna här spydiga kommentarer ifrån dig där du liksom ”trycker till” har jag inget minne av att du skrivit till mig någon gång faktiskt, men ser nu att du skriver det till andra användare. Min upplevelse är att du bara försöker hålla dig lugn och respektabel i våra konversationer och vi har ju skrivit en hel del till varandra. Nu när jag uppmärksammat detta, vad är din reflektion till att du har en annan ton mot mig än exempelvis han du skrivit med här?
Jag trycker bara till när någon förtjänar det. Både han och jag förstod att han blivit motbevisad, men istället för att bara acceptera det och sluta skriva så var han tvungen att slänga ur sig några sista förolämpningar.
2022-05-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Vissa människor vill leva i sina lögner och fantasier. Faktum kvarstår: Dödssekten islam är ointegrerbar, muslimer är ointegrerbara.

Livet är nog mest jobbigt för dig.
Svara på den här frågan: Om en person bara tror på det som känns bra i Koranen (det som är förenligt med moderna västerländska värderingar) och ignorerar allt det andra, är han enligt dig då en muslim?
2022-05-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ingen kristen vill ha hädelselagar. Jesus ville inte ha det. Då kan ingen kristen vilja ha det heller.

Förbud mot abort är svårt. Om man räknar det som mord vill man ha förbud. Kristna ser det oftast som mord. Det gör dock många icke kristna också.
Så om man vill ha hädelselagar så är man enligt dig inte kristen, även om man tror på Gud och Jesus?

Vänta lite? Så kristna förespråkar ett juridiskt förbud mot mord?
2022-05-11, 23:51
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Så om man vill ha hädelselagar så är man enligt dig inte kristen, även om man tror på Gud och Jesus?

Vänta lite? Så kristna förespråkar ett juridiskt förbud mot mord?

Det är nog andra än kristna som vill ha hädelselagar. Hädelselag finns i Finland ännu. Men den har aldrig använts mot någon som hädat kristendomen. Däremot var den väl på gång att användas mot någon som hädat islam.

Det finns inget kristet i att straffa någon som förnekar gud. Men kan man vara för hädelselagar fast man är kristen? Ja man kan ju ha korkade åsikter som kristen också.

Jag vet inte vad du menar med det sista. De finns väl ett juridiskt förbud mot mord?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in