Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Jag antar att det inte är en helt orimlig tolkning av Nya testamentet. Det är dock en tolkning som mycket få kristna delar med dig. Att kristna slutade utforma lagen efter kristendomen berodde inte på att de började förstå kristendomen bättre, utan på att de sekulariserades ifrån den. Muslimerna kommer att göra samma sak.
Det är ingen tolkning. Det är citat från bibeln. Här kommer ett tiil. "Mitt rike är inte av denna världen". Kristendomen har inga världsliga anspråk.
Alla kristna delar denna "tolkning". Om kristna ändå formar lagen kommer de givetvis att påverkas av kristendomen. Men det finns bara buden egentligen att utgå ifrån. Kristna har inte slutat med att ha buden som grund.
När kristendomen blev statsreligion så var det inte kristna som tog makten, det var makten som tog över kristendomen. I takt med att bibel- och kristendomskunskap spred sig pga av utbredd läskunnighet blev kristendomen ett allt sämre verktyg för makten. Kristendom och makt är oförenliga. Det är därför makten och kristendomen splittrats.
Kristendomen är altså oförenlig med makt. Men kristna återfinns ibland ändå i maktens korridorer. Men då är de makthavare trots att de är kristna, inte för att kristna eftersträvar makt.
Jag är själv kluven till detta. Men är det kanske bättre att ha kristna makthavare än feministiska makthavare. Jag känner vissa "hårt" kristna som inte röstar på kd. Det finns ingen strävan efter teokrati bland kristna. Det finns det bland muslimer.