2022-05-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det gick en hel vecka, ganska bra, utan Haldol. Det har varit lite oroligt, men mycket beror på att jag fått ta katten till veterinären 2 ggr, men nu är han bra.

Men igår tog jag en medicin-cocktail på 5 mg Iktorivil, 10 mg Imovane, 40 mg Theralen, 300 mg Lyrica och... 4 mg Haldol. Jag var så rastlös o orolig så jag klarade inte mer. Men jag däckade helt av det. Visst hade det säkert däckat många andra också, men det där är vad jag har utskrivet, dock lite mer Iktorivil än förskriven dos. Men det har jag gjort förr utan att det hänt något mer än att jag går ner i varv. Men att jag däckade, kan det bero på att jag inte tagit Haldolen på en vecka, o fått bort tillvänjningen? Visst, det är inte likadan tillvänjning som vid t.ex Iktorivil, att man blir beroende av Haldol, men jag tycker det var lite märkligt...?

Somnade runt kl 14:00 o sov till 04:25, över 14 timmar, men som sagt vaknade jag då o då o tittade till katterna o tog en cigg. Men jag var helsnurrig de gånger jag vaknade!?

Men i morse var jag hos min psykiater, som föreslog Abilify, men då fick jag påminna honom om att ta en titt i journalen från 2018, att jag mådde skit av den. Alternativ nummer 2 var Invega, utan att jag behövde säga att jag helst ville ha den. Till att börja med, halvera Haldol till 2 mg o sätta in 3 mg Invega. Jag berättade att jag varit utan Haldol en vecka, men han tyckte att jag skulle ta det lite försiktigare med utsättning av medicin.

Nu var Invega slut på apoteket, men jag får den troligtvis imorgon, så jag kan utvärdera om jag känner nått direkt. Men det är väl en medicin som måste sättas in o så kommer effekten efter ett tag? Det är inte Haldol i.a.f, där kommer effekten direkt, o det finns ju Haldol-sprutor som man trycker in i folk som är aggressiva på psyket.

Så, är det någon som har erfarenhet av Invega/Paliperidon? Ska bli intressant att prova! Men, det jag är mest rädd för är vikten!

Hej!

Vad tyckte du om olanzapine och quetiapin? Hur upplevde du dem? Fick du någon form av biverkningar som gjorde att du inte kunde fortsätta med dessa?

De är för övrigt mina favoritneuroleptika.
Citera
2022-05-11, 19:02
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Hej!

Vad tyckte du om olanzapine och quetiapin? Hur upplevde du dem? Fick du någon form av biverkningar som gjorde att du inte kunde fortsätta med dessa?

De är för övrigt mina favoritneuroleptika.
Jag kände inte att de hjälpte ett dugg. Olanzapin gick jag dock upp i vikt av. Quetiaptin fick jag främst för att sova bättre, men kände inte av den heller.
Citera
2022-05-11, 19:45
Medlem
Citat:
Jag kände inte att de hjälpte ett dugg. Olanzapin gick jag dock upp i vikt av. Quetiaptin fick jag främst för att sova bättre, men kände inte av den heller.
Det är det som är det fina med dessa mediciner, dvs. man märker inte av dem. De jobbar i bakgrunden, i det fördolda. Jag fick konstiga drömmar när jag gick på 300mg Seroquel Depot och jag blir impotent av olanzapin pga. förhöjt prolaktin. Är det något som du märkte av?
Citera
2022-05-11, 21:56
Medlem
Citat:
Hallå!? Är du där, eller?
Citera
2022-05-11, 22:02
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Jag läkte mig från insomnia, depression, autism, adhd, bipolär sjukdom, OCD.

Har du funderat på att också försöka bli en bättre och mindre dyssocial människa? Menar detta på allvar.
Citera
2022-05-12, 06:45
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Det är det som är det fina med dessa mediciner, dvs. man märker inte av dem. De jobbar i bakgrunden, i det fördolda. Jag fick konstiga drömmar när jag gick på 300mg Seroquel Depot och jag blir impotent av olanzapin pga. förhöjt prolaktin. Är det något som du märkte av?

Citat:
Hallå!? Är du där, eller?
Ja, sorry! Loggade ut igår...

Jo, det är sant att man inte "ska känna" någon verkan. Men min rädsla o paranoia var kvar på både olanzapin o quetiaptin. Haldol stabiliserar o tar bort den känslan effektivt. Minns inte om drömmarna påverkades av de medicinerna.
Citera
2022-05-13, 20:47
Medlem
Citat:
Det gick en hel vecka, ganska bra, utan Haldol. Det har varit lite oroligt, men mycket beror på att jag fått ta katten till veterinären 2 ggr, men nu är han bra.

Men igår tog jag en medicin-cocktail på 5 mg Iktorivil, 10 mg Imovane, 40 mg Theralen, 300 mg Lyrica och... 4 mg Haldol. Jag var så rastlös o orolig så jag klarade inte mer. Men jag däckade helt av det. Visst hade det säkert däckat många andra också, men det där är vad jag har utskrivet, dock lite mer Iktorivil än förskriven dos. Men det har jag gjort förr utan att det hänt något mer än att jag går ner i varv. Men att jag däckade, kan det bero på att jag inte tagit Haldolen på en vecka, o fått bort tillvänjningen? Visst, det är inte likadan tillvänjning som vid t.ex Iktorivil, att man blir beroende av Haldol, men jag tycker det var lite märkligt...?

Somnade runt kl 14:00 o sov till 04:25, över 14 timmar, men som sagt vaknade jag då o då o tittade till katterna o tog en cigg. Men jag var helsnurrig de gånger jag vaknade!?

Men i morse var jag hos min psykiater, som föreslog Abilify, men då fick jag påminna honom om att ta en titt i journalen från 2018, att jag mådde skit av den. Alternativ nummer 2 var Invega, utan att jag behövde säga att jag helst ville ha den. Till att börja med, halvera Haldol till 2 mg o sätta in 3 mg Invega. Jag berättade att jag varit utan Haldol en vecka, men han tyckte att jag skulle ta det lite försiktigare med utsättning av medicin.

Nu var Invega slut på apoteket, men jag får den troligtvis imorgon, så jag kan utvärdera om jag känner nått direkt. Men det är väl en medicin som måste sättas in o så kommer effekten efter ett tag? Det är inte Haldol i.a.f, där kommer effekten direkt, o det finns ju Haldol-sprutor som man trycker in i folk som är aggressiva på psyket.

Så, är det någon som har erfarenhet av Invega/Paliperidon? Ska bli intressant att prova! Men, det jag är mest rädd för är vikten!

Jag hade Invega ett tag ( kommer inte ihåg hur länge, ett halvår kanske eller mer. Tror det var rätt nytt då. Kommer ihåg att jag blev väldigt trött av den. Det andra jag kommer ihåg är att jag fick ont i fötterna om jag gick i för tunna skor, det brändes liksom i fötterna. Kommer tyvärr inte ihåg vilken dos jag tog, Innan hade jag Zyprexa som jag så klart gick upp i vikt av och jag gick i alla fall ned i vikt när jag tog Invega och har för mig man inte blev lika hungrig som med Zyprexa. Men har så diffusa minnen av den tiden tyvärr. Har inte tagit Haldol så kan inte ge dig en jämförelse.
Citera
2022-05-17, 20:24
Bannlyst
Citat:
Jag har ätit Haldol, sen säkert 20 år tillbaka, 4 mg var kväll, annars blir jag typ "rädd" o paranoid. Det har funkat hur bra som helst o jag har knappt haft några biverkningar av den. Men eftersom de nyare preparaten är mer populära än de gamla, så har jag gått igenom några stycken.

En gång bytte jag från Haldol till Abilify/Aripirazol, men då blev jag så tillbakadragen o mådde kasst, även 3 månader efter jag tog sista tabletten o hade återinsatt Haldol.

Men mina anhöriga säger att jag har utvecklat typiska neuroleptika-symptom (de jobbar inom läkemedel, så de känner igen sånt). T.ex. är jag ibland o handlar på ICA Maxi o brukar titta in på apoteket där o hälsa på min syster som jobbar där. Men nu sa hon att jag alltid har öppen mun när jag kommer in o hälsar på. Det är inget man tänker på, att jag går med öppen mun, men kan nu kontrollera det delvis.

Sen sa min pappa att jag har en framåtlutande gång också. Det märker jag själv av när jag vaknar på morgonen, men det det går snabbt över med lite morgongymnastik. Men min pappa noterade det en gång jag var hos honom, men alltså inte på morgonen.

Så jag skrev det på 1177 o jag fick en tid hos min psykiater nästa onsdag. Nu funderar jag på om jag ska prova något annat neuroleptika. Jag har provat Zyprexa/Olanzapin, Risperdal/Risperidon, Zeldox/Ziprasidon, Seroquel/Quetiapin och som sagt Abilify/Aripiprazol.

Jag är beredd att prova de fyra första igen, men inte Abilify. Annars har jag en tanke på Invega/Paliperidon. Eftersom jag minns när jag hade Risperdal så hjälpte det lite, men blev trött av den, o Invega är en vidarebyggnad på Risperdal. O Risperdal är delvis baserat på Haldol.

Jag hade en medicin (t.o.m mildare än Haldol), som hette Esucos/Dixyrazin men den tog dom bort. Men den fungerade ganska bra. Kan man få den på licens? Annars är jag nyfiken på Invega.

Lite krav måste man väl i.a.f. få ställa på en medicin...
Den får inte ge depression som biverkan. Jag har haft en 24 år lång depression som äntligen släppte för ca ett år sen. Därför är jag lite rädd att mixtra med min medicin.

Samt, den får inte göra mig fet igen! Jag har nyss gått ned 26 kg, se jämförelse; https://i.imgur.com/WODJxko.jpg Jag tänker i fortsättningen mycket på min vikt, t.ex. här; (FB) Mupp vill se bra ut! Börjar på gym idag (2021-10-19) Aldrig att jag väger gå upp så mycket igen!

En notis till; Akineton går fetbort, den tar ju bort hela verkan av neuroleptika o jag blir "rädd" o paranoid. O så vill jag ju undvika att gå runt som en dreglande zombi.
Mitt råd är att sluta med detta gift snarast, Muppety. Tabletten kommer på lång sikt ta ifrån dig livslusten, det här är potent neuroleptika som kraftigt sänker glädjehormon i hjärnan

/Bille
Citera
2022-05-18, 07:01
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billeburgare
Mitt råd är att sluta med detta gift snarast, Muppety. Tabletten kommer på lång sikt ta ifrån dig livslusten, det här är potent neuroleptika som kraftigt sänker glädjehormon i hjärnan

/Bille
Jo, jag vet att den kan göra det.

Men förra året släppte äntligen en 24 år lång depression. Har varit utan livslust väldigt länge, o eftersom jag har mått ganska bra det senaste året vill jag helst inte mixtra med medicinerna.

Men nu går det ganska bra, har ätit Invega en vecka o känner mig relativt lugn. Har knappt tagit någon Haldol fast läkaren sa att jag skulle börja med att gå ner till 2 mg o inte sluta direkt.

Jag blir hungrigare, men motstår frestelsen. Äter knappt något om dagarna o väger mig varje dag. Har inte gått upp nått.
Citera
2022-05-18, 10:46
Bannlyst
Citat:
Jo, jag vet att den kan göra det.

Men förra året släppte äntligen en 24 år lång depression. Har varit utan livslust väldigt länge, o eftersom jag har mått ganska bra det senaste året vill jag helst inte mixtra med medicinerna.

Men nu går det ganska bra, har ätit Invega en vecka o känner mig relativt lugn. Har knappt tagit någon Haldol fast läkaren sa att jag skulle börja med att gå ner till 2 mg o inte sluta direkt.

Jag blir hungrigare, men motstår frestelsen. Äter knappt något om dagarna o väger mig varje dag. Har inte gått upp nått.
Skönt att det går bra för dig!

Ja Invega verkar ju till synes vara en ganska bra medicin, om man jämför med dom konventionella neuroleptikumen i varje fall.

Hoppas du fortsätter må bra på medicinen!

/Bille
Citera
2022-05-29, 08:55
Medlem
Muppetys avatar
Nu har det snart gått 3 veckor på 3 mg Invega. Jag ska egentligen ta 2 mg Haldol också, men har inte tagit den, då jag tycker att det funkar bra ändå. Men jag kommer nog att gå upp till 6 mg Invega, mer behövs nog inte.

Men jag undrar om man kan använda Haldol som behovsmedicin, då det har hänt ett par gånger under perioden att jag fått paranoida panikattacker. Otäcka o ångestframkallande tillstånd som gör att jag bara vill krypa under täcket. Men tar jag 4 Haldol o 4 Iktorivil, så är attacken borta på en halvtimme. Så jag kommer att spara o plocka ut de Haldol jag har kvar, då det kan vara bra att ha.

Men vet nån om Haldol används nån gång som vid behovsmedicin? Man har ju hört att man kan få en Haldol-spruta om man är våldsam på psyket...

O varför är Invega-depottabletterna en plastbit omsluten av själva medicinen? Vad har plastbiten för funktion? Märkte att jag sket ut små plastbitar...
Citera
2022-05-29, 14:56
Medlem
Det är lite underligt att varje individ har sin egen neuroleptika som fungerar just för denne. Jag har haft fyra olika, och för mig var det olanzapin som fungerade. Mitt råd är att ge varje medicin du prövar lite tid. Haldol och olanzapin fungerar nästan direkt, medan andra kan ta flera veckor eller månader. Du kommer att hitta ett alternativ till haldol.

En annan sak är mental hygien. Att hålla sig borta från sådant som triggar paranoia och konstiga tankar. För mig hjälper benzo att ta bort rädslan som gör att man snurrar in i sådana tankemönster. Problemet med psykos är förstås att man blir jätteintresserad av just sådant man inte bör bli intresserad av.

Jag kanske skriver något du redan vet, men det är mina tankar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in