2022-05-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Att man vet att till exempel OCD beror på obalans eller brist av ämnet serotonin gör inte psykiatrin onödig. Det finns människor som är så illa däran att de inte är i stånd att hjälpa sig själv.
Jag tror att du tänker alldeles för svart och vitt. Om det bara vore att "göra rätt" hade fler gjort det.
Det finns ju även de mer allvarliga tillstånden som schizofreni, paranoia och akut psykotiska tillstånd.
Att påstå att det bara är att leva rätt är en grov förenkling och personligen tror jag inte att det stämmer heller. Inte för alla människor och inte för alla sjukdomar.
De som bara kan "leva rätt" kanske inte hade ett så allvarligt problem till att börja med.

Kemisk obalans i hjärnan är en myt skapad av läkemedelsbolagen. Det finns ingenting som har bekräftat att det stämmer.
OCD problematik är mer komplex och har i regel orsaker. Jag hade kraftig OCD förr i tiden som försvann. All OCD grundar sig egentligen i rädsla och ju mer man göder rädslan desto större blir problemen. Man har sett att KBT är mycket mer effektivt än någon form av läkemedelsbehandling. Psykofarmaka kan dämpa symptomen genom att göra patienten trött och avtrubbad men det är inte rätt väg att gå.

Angående psykostillstånd och manier är de nästan alltid tillfälligt utlösta episoder och har ett underliggande problem som måste åtgärdas.

Käre Peter förklarar detta bra:
https://youtu.be/jtqmaFpryQs

Psykofarmaka kan i vissa fall behövas en kort tid om det används rätt men grejen är den att samhället är skadat och människor gör sig själva sjuka. Det är ett absolut faktum. Detta är för invecklat att gå in på nu och det är även off topic.

Hursomhelst så skadar psykofarmaka mer i längden än vad de gör nytta hos majoriteten av patienterna. När man väl börjat kan man bli fast livet ut med allvarliga bestående konsekvenser i onödan.
Citera
2022-05-05, 23:17
Medlem
Finns ju även de mer allvarliga tillstånden som schizofreni, paranoia och akut psykotiska tillstånd.

Jag är diagnosterad med allt det där. 😂
Inte schizo iof, bara när jag dricker.
Men annars är jag trevlig och lugn, väl värd en dejt! 😂
Citera
2022-05-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Kemisk obalans i hjärnan är en myt skapad av läkemedelsbolagen. Det finns ingenting som har bekräftat att det stämmer.
OCD problematik är mer komplex och har i regel orsaker. Jag hade kraftig OCD förr i tiden som försvann. All OCD grundar sig egentligen i rädsla och ju mer man göder rädslan desto större blir problemen. Man har sett att KBT är mycket mer effektivt än någon form av läkemedelsbehandling. Psykofarmaka kan dämpa symptomen genom att göra patienten trött och avtrubbad men det är inte rätt väg att gå.

Angående psykostillstånd och manier är de nästan alltid tillfälligt utlösta episoder och har ett underliggande problem som måste åtgärdas.

Psykofarmaka kan i vissa fall behövas en kort tid om det används rätt men grejen är den att samhället är skadat och människor gör sig själva sjuka. Det är ett absolut faktum. Detta är för invecklat att gå in på nu och det är även off topic.

Hursomhelst så skadar psykofarmaka mer i längden än vad de gör nytta hos majoriteten av patienterna. När man väl börjat kan man bli fast livet ut med allvarliga bestående konsekvenser i onödan.
Såg först nu det här inlägget. Det var väldigt bra! Ja mycket av våra psykiska problem beror på rädsla tror jag. Och att få prata av sig med någon är också bra.
Citera
2022-05-06, 06:18
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Som sagt, du förenklar verkligheten å det grövsta.
Att det handlar om kemisk obalans råder det ingen tvekan om. Däremot finns det olika sätt att behandla kemisk obalans på, och medicin är en snabbare och enklare lösning än vad det är att minutiöst lägga om hela sin livsstil och sin kost. Att det enbart skulle handla om att tänka rätt är rent nonsens, jag skulle vilja påstå att det är direkt oseriöst att förbise signalsubstansernas påverkan på olika psykiatriska tillstånd. Det handlar givetvis även om tankesätt och om rädslor, och självklart kan man jobba med detta, men det är inte hela bilden.

KBT är bra, det är jag den första att bekräfta, däremot betyder det inte att kemisk obalans är ett hittepå, det finns gott om vetenskapliga belägg där man studerat hjärnor, och det finns gott om människor som testat medicin mot till exempel ADHD som vittnat om förbättrad koncentration efter intag av medicin.
Din argumentation här är helt enkelt för dåligt underbyggd.
Citera
2022-05-06, 07:01
Medlem
Citat:
Allt är egentligen symptom på skador eller beteende och tankemönster.
Det är ur balans och kan försvinna om man gör rätt vilket majoriteten inte gör.

Jag läkte mig från insomnia, depression, autism, adhd, bipolär sjukdom, OCD. Eftersom jag och många andra har lyckats bli helt friska och fria så rasar ju egentligen all typ av ”vetenskap” kring detta ihop fullständigt. Man kan ju inte ha en permanent diagnos och sedan har man den inte eller hur?
Gör man rätt svarar kroppens celler och gener och återställer sig.
Jag använde mig av Joe dispenzas tekniker och forskningsunderlag och blev helt frisk. Med andra ord rasar som sagt hela psykiatrin ihop och allt vi känner till om den har ingen funktion egentligen. Möjligtvis som akut medicinsk hjälp tillfälligt om man är riktigt illa däran. Det gäller att inte hamna där från början och det är det som är problemet. Vi gör oss själva sjuka i onödan.
Håller med dig delvis men du får inte glömma att allt inte beror på saker som händer. Mycket beror också på sjukdomar. Fysiska menar jag då, som ställer till det.
Citera
2022-05-06, 12:03
Medlem
Citat:
Som sagt, du förenklar verkligheten å det grövsta.
Att det handlar om kemisk obalans råder det ingen tvekan om. Däremot finns det olika sätt att behandla kemisk obalans på, och medicin är en snabbare och enklare lösning än vad det är att minutiöst lägga om hela sin livsstil och sin kost. Att det enbart skulle handla om att tänka rätt är rent nonsens, jag skulle vilja påstå att det är direkt oseriöst att förbise signalsubstansernas påverkan på olika psykiatriska tillstånd. Det handlar givetvis även om tankesätt och om rädslor, och självklart kan man jobba med detta, men det är inte hela bilden.

KBT är bra, det är jag den första att bekräfta, däremot betyder det inte att kemisk obalans är ett hittepå, det finns gott om vetenskapliga belägg där man studerat hjärnor, och det finns gott om människor som testat medicin mot till exempel ADHD som vittnat om förbättrad koncentration efter intag av medicin.
Din argumentation här är helt enkelt för dåligt underbyggd.

Kroppen och hjärnkemin är som ett välstämt piano (homeostasis). När något slår ut denna balans blir vi sjuka och mår dåligt.
Givetvis kan vissa droger som påverkar signalsubstanser ge effekt men det är inte grundorsaken. Med tiden utvecklar man istället en bestående obalans i kropp och hjärna på ett problem man kunde åtgärdat från början. ADHD är ingen kemisk obalans utan ett annat sätt att fungera på. Finns inga evidens alls på att det råder en dopaminbrist i hjärnan bara för att man får vissa effekter av att sätta in CS. CS har samma effekt hos de flesta individer.

Det är ungefär som att sätta in ett morfinpreparat på en smärtpatient. Eftersom det fungerar, skall man då konstatera att det föreligger en brist eller störning i smärtcentrat och involverade signalsubstanser? Nej värken har en orsak.

Psykiatri och dess diagnoser är ren trams skapade av läkemedelsbolag för att skapa rädsla och desperation hos människor. Man skapar istället bestående problem på oftast tillfälliga problem.
Citera
2022-05-06, 12:06
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:

Du har ju aldrig varit sjuk,du har ju bara inbillat dig det,och då är det ju inte så svårt att bli frisk ? Eftersom bipolär sjukdom inte finns säger du?då är det ju inte speciellt imponerande ,din resa menar jag
Citera
2022-05-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Du har ju aldrig varit sjuk,du har ju bara inbillat dig det,och då är det ju inte så svårt att bli frisk ? Eftersom bipolär sjukdom inte finns säger du?då är det ju inte speciellt imponerande ,din resa menar jag

Aldrig varit sjuk?
Har varit extremt sjuk. Vaken flera dagar i sträck, snudd på psykos ett par ggr pga det. Kraftigt deprimerad och suicidal.
Läkare ville utreda för bipolär men där stoppade jag efter att jag redan var stämplad med aspergers, OCD samt ADD. Hade även utbrändhet och PTSD problematik men ej diagnos på det då bestämde mig för att läka mig själv och gå min egna väg utan gifter.
Jag har alltid vetat inom mig att de här diagnoserna inte existerar utan är namn på symptom som vetenskap och psykiatri inte kan förklara.
Det tog många år innan jag sakta blev bättre och bättre. Har skrivit en hel tråd om hur man skall gå tillväga för att läka sig själv.
Eftersom jag är helt frisk idag och inte äter några mediciner eller har några problem alls så betyder det ju att psykiatrin och ”vetenskap” kring psykofarmaka inte har rätt om något eller hur?
Hela grunden rasar ju eftersom människor läker sig själva så att diagnoserna helt plötsligt försvinner.
Du behöver vidga dina vyer och din perception av verkligheten. Kroppen vill läka till varje pris och om man gör rätt och har tålamod så gör den det.

Jag spenderade timmar ute i naturen. I början kunde jag knappt andas pga konstant panikångest men jag kämpade vidare. Jag satte ut medicin efter medicin sakta. Tog kalla bad, visualiserade mig frisk, semen retention, sade dagligen till mig att jag läker hela tiden att jag älskar mig själv. Jag tvingade mig till gymmet och tränade styrketräning, jag åt ekologisk ren mat. Detta krävde lång sjukskrivning och full fokus i 2 års tid sedan vände allt.

Jag tror att universum hjälper till när man verkligen har bestämt sig. Det finns ingenting att vara rädd för. Jag är inte rädd för döden eftersom jag vet att alla är på jorden av en anledning. Vi är spirituella varelser som är här för att lära oss kärlek. Allt består av energi. När man väl släpper rädslan så kan man läka och våra fysiska kroppar är programmerade till att läka.
Senast redigerad av Sockerflickan 2022-05-06 kl. 12:42.
Citera
2022-05-06, 16:22
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Kroppen och hjärnkemin är som ett välstämt piano (homeostasis). När något slår ut denna balans blir vi sjuka och mår dåligt.
Givetvis kan vissa droger som påverkar signalsubstanser ge effekt men det är inte grundorsaken. Med tiden utvecklar man istället en bestående obalans i kropp och hjärna på ett problem man kunde åtgärdat från början. ADHD är ingen kemisk obalans utan ett annat sätt att fungera på. Finns inga evidens alls på att det råder en dopaminbrist i hjärnan bara för att man får vissa effekter av att sätta in CS. CS har samma effekt hos de flesta individer.

Det är ungefär som att sätta in ett morfinpreparat på en smärtpatient. Eftersom det fungerar, skall man då konstatera att det föreligger en brist eller störning i smärtcentrat och involverade signalsubstanser? Nej värken har en orsak.

Psykiatri och dess diagnoser är ren trams skapade av läkemedelsbolag för att skapa rädsla och desperation hos människor. Man skapar istället bestående problem på oftast tillfälliga problem.

Du har fel gällande att det inte finns bevis för att dopamin hänger ihop med ADHD. Det finns det vetenskapliga studier på, det får du nog bara acceptera.
Sedan har vi ärftlighetskomponenten gällande psykiatriska tillstånd. Att det ofta finns en ärftlig gen talar emot din teori.
Om vi tar något mer "konkret " som Tourettes syndrom, så handlar det om motoriska och verbala tics. Ofta finns en samsjuklighet med OCD. Tourettes har man också konstaterat har att göra med obalans i signalsystemet, särskilt gällande dopamin. Vissa behandlar tics med neuroleptika då vissa av dem blockerar dopamin. Tourettes har 50% ärftlighet om en förälder har det.
Hur går det ihop med att det egentligen inte existerar några kemiska obalanser?
Citera
2022-05-06, 18:46
Medlem
Citat:
Du har fel gällande att det inte finns bevis för att dopamin hänger ihop med ADHD. Det finns det vetenskapliga studier på, det får du nog bara acceptera.
Sedan har vi ärftlighetskomponenten gällande psykiatriska tillstånd. Att det ofta finns en ärftlig gen talar emot din teori.
Om vi tar något mer "konkret " som Tourettes syndrom, så handlar det om motoriska och verbala tics. Ofta finns en samsjuklighet med OCD. Tourettes har man också konstaterat har att göra med obalans i signalsystemet, särskilt gällande dopamin. Vissa behandlar tics med neuroleptika då vissa av dem blockerar dopamin. Tourettes har 50% ärftlighet om en förälder har det.
Hur går det ihop med att det egentligen inte existerar några kemiska obalanser?

Nej det finns inte några underlag för att det råder dopaminbrist i ADHD-problematik överhuvudtaget. Det är återigen en myt och en hypotes som pushats fram av big pharma precis som serotoninhypotesen med serotoninbrist och marknadsföring av SSRI.

Att neuroleptika dämpar tics är inte så konstigt. Neuroleptika dämpar hela jäkla nervsystemet och gör människor till zombies. Som sagt, bara för att en substans ger en viss reaktion hos individer så betyder det inte att det korrigerar en signalsubstansstörning. Och även om det föreligger en störning så behandlar man ändå inte orsaken till den.

Jag märker att du är alldeles för instängd i ditt sätt att tänka och är inte kritisk överhuvudtaget. Det finns inte några som helst tydliga underlag för att många av dessa diagnoser existerar som isolerade bestående skador/sjukdomar i hjärnan. Genetik kan inte förklara det heller. Hade ju varit perfekt att göra ett simpelt gentest eller hur?
Epigenetik och hjärnans nervbanor förändras hela tiden.
Citera
2022-05-07, 06:48
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nej det finns inte några underlag för att det råder dopaminbrist i ADHD-problematik överhuvudtaget. Det är återigen en myt och en hypotes som pushats fram av big pharma precis som serotoninhypotesen med serotoninbrist och marknadsföring av SSRI.

Att neuroleptika dämpar tics är inte så konstigt. Neuroleptika dämpar hela jäkla nervsystemet och gör människor till zombies. Som sagt, bara för att en substans ger en viss reaktion hos individer så betyder det inte att det korrigerar en signalsubstansstörning. Och även om det föreligger en störning så behandlar man ändå inte orsaken till den.

Jag märker att du är alldeles för instängd i ditt sätt att tänka och är inte kritisk överhuvudtaget. Det finns inte några som helst tydliga underlag för att många av dessa diagnoser existerar som isolerade bestående skador/sjukdomar i hjärnan. Genetik kan inte förklara det heller. Hade ju varit perfekt att göra ett simpelt gentest eller hur?
Epigenetik och hjärnans nervbanor förändras hela tiden.

Jag har inte påstått att neuroleptika eller någon annan medicinsk behandling botar själva orsaken, däremot dämpar symptomen. Och eftersom att medicin dämpar symptomen är det direkt felaktigt att hävda att tillstånden inte skulle ha med signalsubstanser att göra. Att det sedan finns andra sätt att dämpa symptomen ändrar inte det faktum att en del människor kan vara i behov av medicin.

Att du har haft en del tillstånd du påstår, och blivit "frisk" genom egenvård, det talar inte för alla som har olika psykiatriska tillstånd. Det måste du väl ändå förstå?

Ditt argument angående att genetik inte kan förklara uppkomsten av vissa psykiatriska tillstånd är obefintligt. Det är alltså ställt utom allt tvivel att iallafall Tourettes har en hög ärftlighet och man har forskat på vilka gener som är med i förekomsten av Tourettes. Följ länken nedan.
https://www.uu.se/press/pressmeddelande/?id=4448&typ=pm

Om du har något belägg för vad du påstår (eftersom en del av det går rakt emot vetenskapliga bevis) kan du återkomma. I annat fall bör du nog göra en viss research av forskningsläget innan du fortsätter att hävda att psykiatriska tillstånd inte existerar.
Senast redigerad av Moment22x22 2022-05-07 kl. 06:53.
Citera
2022-05-11, 16:50
Medlem
Muppetys avatar
Det gick en hel vecka, ganska bra, utan Haldol. Det har varit lite oroligt, men mycket beror på att jag fått ta katten till veterinären 2 ggr, men nu är han bra.

Men igår tog jag en medicin-cocktail på 5 mg Iktorivil, 10 mg Imovane, 40 mg Theralen, 300 mg Lyrica och... 4 mg Haldol. Jag var så rastlös o orolig så jag klarade inte mer. Men jag däckade helt av det. Visst hade det säkert däckat många andra också, men det där är vad jag har utskrivet, dock lite mer Iktorivil än förskriven dos. Men det har jag gjort förr utan att det hänt något mer än att jag går ner i varv. Men att jag däckade, kan det bero på att jag inte tagit Haldolen på en vecka, o fått bort tillvänjningen? Visst, det är inte likadan tillvänjning som vid t.ex Iktorivil, att man blir beroende av Haldol, men jag tycker det var lite märkligt...?

Somnade runt kl 14:00 o sov till 04:25, över 14 timmar, men som sagt vaknade jag då o då o tittade till katterna o tog en cigg. Men jag var helsnurrig de gånger jag vaknade!?

Men i morse var jag hos min psykiater, som föreslog Abilify, men då fick jag påminna honom om att ta en titt i journalen från 2018, att jag mådde skit av den. Alternativ nummer 2 var Invega, utan att jag behövde säga att jag helst ville ha den. Till att börja med, halvera Haldol till 2 mg o sätta in 3 mg Invega. Jag berättade att jag varit utan Haldol en vecka, men han tyckte att jag skulle ta det lite försiktigare med utsättning av medicin.

Nu var Invega slut på apoteket, men jag får den troligtvis imorgon, så jag kan utvärdera om jag känner nått direkt. Men det är väl en medicin som måste sättas in o så kommer effekten efter ett tag? Det är inte Haldol i.a.f, där kommer effekten direkt, o det finns ju Haldol-sprutor som man trycker in i folk som är aggressiva på psyket.

Så, är det någon som har erfarenhet av Invega/Paliperidon? Ska bli intressant att prova! Men, det jag är mest rädd för är vikten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in