Citat:
Att man vet att till exempel OCD beror på obalans eller brist av ämnet serotonin gör inte psykiatrin onödig. Det finns människor som är så illa däran att de inte är i stånd att hjälpa sig själv.
Jag tror att du tänker alldeles för svart och vitt. Om det bara vore att "göra rätt" hade fler gjort det.
Det finns ju även de mer allvarliga tillstånden som schizofreni, paranoia och akut psykotiska tillstånd.
Att påstå att det bara är att leva rätt är en grov förenkling och personligen tror jag inte att det stämmer heller. Inte för alla människor och inte för alla sjukdomar.
De som bara kan "leva rätt" kanske inte hade ett så allvarligt problem till att börja med.
Jag tror att du tänker alldeles för svart och vitt. Om det bara vore att "göra rätt" hade fler gjort det.
Det finns ju även de mer allvarliga tillstånden som schizofreni, paranoia och akut psykotiska tillstånd.
Att påstå att det bara är att leva rätt är en grov förenkling och personligen tror jag inte att det stämmer heller. Inte för alla människor och inte för alla sjukdomar.
De som bara kan "leva rätt" kanske inte hade ett så allvarligt problem till att börja med.
Kemisk obalans i hjärnan är en myt skapad av läkemedelsbolagen. Det finns ingenting som har bekräftat att det stämmer.
OCD problematik är mer komplex och har i regel orsaker. Jag hade kraftig OCD förr i tiden som försvann. All OCD grundar sig egentligen i rädsla och ju mer man göder rädslan desto större blir problemen. Man har sett att KBT är mycket mer effektivt än någon form av läkemedelsbehandling. Psykofarmaka kan dämpa symptomen genom att göra patienten trött och avtrubbad men det är inte rätt väg att gå.
Angående psykostillstånd och manier är de nästan alltid tillfälligt utlösta episoder och har ett underliggande problem som måste åtgärdas.
Käre Peter förklarar detta bra:
https://youtu.be/jtqmaFpryQs
Psykofarmaka kan i vissa fall behövas en kort tid om det används rätt men grejen är den att samhället är skadat och människor gör sig själva sjuka. Det är ett absolut faktum. Detta är för invecklat att gå in på nu och det är även off topic.
Hursomhelst så skadar psykofarmaka mer i längden än vad de gör nytta hos majoriteten av patienterna. När man väl börjat kan man bli fast livet ut med allvarliga bestående konsekvenser i onödan.