• 1
  • 2
2022-05-02, 16:51
Medlem
Muppetys avatar
Jag har ätit Haldol, sen säkert 20 år tillbaka, 4 mg var kväll, annars blir jag typ "rädd" o paranoid. Det har funkat hur bra som helst o jag har knappt haft några biverkningar av den. Men eftersom de nyare preparaten är mer populära än de gamla, så har jag gått igenom några stycken.

En gång bytte jag från Haldol till Abilify/Aripirazol, men då blev jag så tillbakadragen o mådde kasst, även 3 månader efter jag tog sista tabletten o hade återinsatt Haldol.

Men mina anhöriga säger att jag har utvecklat typiska neuroleptika-symptom (de jobbar inom läkemedel, så de känner igen sånt). T.ex. är jag ibland o handlar på ICA Maxi o brukar titta in på apoteket där o hälsa på min syster som jobbar där. Men nu sa hon att jag alltid har öppen mun när jag kommer in o hälsar på. Det är inget man tänker på, att jag går med öppen mun, men kan nu kontrollera det delvis.

Sen sa min pappa att jag har en framåtlutande gång också. Det märker jag själv av när jag vaknar på morgonen, men det det går snabbt över med lite morgongymnastik. Men min pappa noterade det en gång jag var hos honom, men alltså inte på morgonen.

Så jag skrev det på 1177 o jag fick en tid hos min psykiater nästa onsdag. Nu funderar jag på om jag ska prova något annat neuroleptika. Jag har provat Zyprexa/Olanzapin, Risperdal/Risperidon, Zeldox/Ziprasidon, Seroquel/Quetiapin och som sagt Abilify/Aripiprazol.

Jag är beredd att prova de fyra första igen, men inte Abilify. Annars har jag en tanke på Invega/Paliperidon. Eftersom jag minns när jag hade Risperdal så hjälpte det lite, men blev trött av den, o Invega är en vidarebyggnad på Risperdal. O Risperdal är delvis baserat på Haldol.

Jag hade en medicin (t.o.m mildare än Haldol), som hette Esucos/Dixyrazin men den tog dom bort. Men den fungerade ganska bra. Kan man få den på licens? Annars är jag nyfiken på Invega.

Lite krav måste man väl i.a.f. få ställa på en medicin...
Den får inte ge depression som biverkan. Jag har haft en 24 år lång depression som äntligen släppte för ca ett år sen. Därför är jag lite rädd att mixtra med min medicin.

Samt, den får inte göra mig fet igen! Jag har nyss gått ned 26 kg, se jämförelse; https://i.imgur.com/WODJxko.jpg Jag tänker i fortsättningen mycket på min vikt, t.ex. här; (FB) Mupp vill se bra ut! Börjar på gym idag (2021-10-19) Aldrig att jag väger gå upp så mycket igen!

En notis till; Akineton går fetbort, den tar ju bort hela verkan av neuroleptika o jag blir "rädd" o paranoid. O så vill jag ju undvika att gå runt som en dreglande zombi.
Citera
2022-05-02, 18:09
Medlem
KlappMungons avatar
En spontan tanke är att kanske pröva Fluanxol i låg dos. Det är ett neuroleptikum med antidepressiv effekt också.

Eller så får du helt enkelt äga din "Thorazine shuffle" och spela den här låten: https://www.youtube.com/watch?v=TlfoIphZPJY
Citera
2022-05-03, 07:05
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
En spontan tanke är att kanske pröva Fluanxol i låg dos. Det är ett neuroleptikum med antidepressiv effekt också.

Eller så får du helt enkelt äga din "Thorazine shuffle" och spela den här låten: https://www.youtube.com/watch?v=TlfoIphZPJY
Det var ju en bra låt!

Tack, Fluanxol lägger jag till alternativen.
Citera
2022-05-03, 07:21
Medlem
BoHanssons avatar
Har också noterat att du ser lite smådarrig ut, i videon med teslaspolen och när du öppnar nåt paket.
Citera
2022-05-03, 07:38
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoHansson
Har också noterat att du ser lite smådarrig ut, i videon med teslaspolen och när du öppnar nåt paket.
Ja (kul att du tittar i.a.f.), jag har också märkt, särskilt när jag gör nått som kräver fina rörelser, att jag skakar också. Även det är en typisk neuroleptikabiverkning.
Citera
2022-05-03, 14:24
Medlem
De neuroleptikabiverkningar som du beskriver kommer av dopaminblockaden i Haldol. I och med detta så går nog alla första generationens neuroleptika bort - de verkar generellt genom dopaminblockad. Alltså Haldol, Fluanxol, Cisordinol, Trilafon m.fl. Risperiron/paliperidon får inte ges i för hög dos.

Olanzapin kan funka. Men då har vi viktuppgångsproblemet... Ziprasidon är ju bra ur just den synvinkeln om du får tillräcklig effekt av läkemedlet.

Jag blir lite bekymrad när jag hör om biverkningarna. Skakningar vid fina rörelser låter eventuellt som en begynnande tardiv dyskinesi. I det läget kan man börja fundera på klozapin. Oavsett vad så är det bra att du har läkarbesök på gång. Lycka till.
Citera
2022-05-03, 14:56
Medlem
Det tragiska är att du inte är sjuk och behöver antipsykotiska läkemedel som skadar kropp och hjärna egentligen. Du blev sjuk av någon anledning sedan gjorde psykiatrin dig ännu sjukare med tiden och förblindade ditt sinne och hjärntvättade dig att du har en permanent sjukdom. Dags att vakna upp nu.
Citera
2022-05-03, 15:35
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Det tragiska är att du inte är sjuk och behöver antipsykotiska läkemedel som skadar kropp och hjärna egentligen. Du blev sjuk av någon anledning sedan gjorde psykiatrin dig ännu sjukare med tiden och förblindade ditt sinne och hjärntvättade dig att du har en permanent sjukdom. Dags att vakna upp nu.
Ja precis ,rymdskeppet kommer snart,det gäller att vara "clear"
Citera
2022-05-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte

Det ironiska är att det han skriver är sant, iaf när det kommer till många patienter inom psykiatrin. De här "läkemedlen" skrivs ut slentrianmässigt för allting.
Senast redigerad av abuabu 2022-05-03 kl. 15:53.
Citera
2022-05-03, 15:56
Medlem
Citat:

Lägg ner. Vi har en kropp och en hjärna som blir sjuk av en anledning. Det går att åtgärda om man tar itu med problemen vilket är smärtsamt och kräver energi. Psykiatrin förstör människors förmåga att läka. Den dagen man inser att kroppen aldrig jobbar mot sig själv utan faktiskt svarar direkt och läker till sitt grundtillstånd rent naturligt så förändras allt. Gör man rätt jobbar celler och genetisk uttryck för att upprätthålla och skapa en perfekt balans. Problemet är att människor idag INTE GÖR RÄTT!! och att stoppa i sig gifter som inte hör hemma i kroppen är inte heller rätt. Man skapar en obalans i kroppen, samt skador ibland irreversibla sådana.

Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
Det ironiska är att det han säger är sant, iaf när det kommer det många patienter inom psykiatrin. De här "läkemedlen" skrivs ut slentrianmässigt för allting.

Alldeles riktigt. Ett läkemedel orsakar sedan biverkningar och man lägger till ännu fler läkemedel. Till slut har man orsakar så stor skada att man får diagnos efter diagnos och omfattande problem som kan bli permanenta om man har otur. Det är inte läkemedel, det är i praktiken nervgifter som absolut inte hör hemma i våra kroppar.
Senast redigerad av Sockerflickan 2022-05-03 kl. 16:05.
Citera
2022-05-03, 21:30
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Lägg ner. Vi har en kropp och en hjärna som blir sjuk av en anledning. Det går att åtgärda om man tar itu med problemen vilket är smärtsamt och kräver energi. Psykiatrin förstör människors förmåga att läka. Den dagen man inser att kroppen aldrig jobbar mot sig själv utan faktiskt svarar direkt och läker till sitt grundtillstånd rent naturligt så förändras allt. Gör man rätt jobbar celler och genetisk uttryck för att upprätthålla och skapa en perfekt balans. Problemet är att människor idag INTE GÖR RÄTT!! och att stoppa i sig gifter som inte hör hemma i kroppen är inte heller rätt. Man skapar en obalans i kroppen, samt skador ibland irreversibla sådana.

Alldeles riktigt. Ett läkemedel orsakar sedan biverkningar och man lägger till ännu fler läkemedel. Till slut har man orsakar så stor skada att man får diagnos efter diagnos och omfattande problem som kan bli permanenta om man har otur. Det är inte läkemedel, det är i praktiken nervgifter som absolut inte hör hemma i våra kroppar.
Haha du är ju helt sjuk i huvudet,jag är bipolär,försökte klara mig utan medicin,gick på yoga retreats ,käkade örter,brände säkert 50tusen kom i kontakt med mitt spirituella inre barn .slutade med att jag blev manisk igen och satt uppe i fem dygn utan en gnutta sömn, fick en spruta på psyket sedan insatt på litium ,har idag inte haft en episod på fem år .
Citera
2022-05-03, 21:53
Medlem
Citat:
Haha du är ju helt sjuk i huvudet,jag är bipolär,försökte klara mig utan medicin,gick på yoga retreats ,käkade örter,brände säkert 50tusen kom i kontakt med mitt spirituella inre barn .slutade med att jag blev manisk igen och satt uppe i fem dygn utan en gnutta sömn, fick en spruta på psyket sedan insatt på litium ,har idag inte haft en episod på fem år .

Bipolär sjukdom existerar inte. Du har gjort/gör något fel. Bara du själv vet vad och innerst inne vet du egentligen. Enkla saker som sömnbrist, stress, porr (PMO) och koffein kan trigga en full mani/psykos och dra igång allt. När man väl har hamnat på psyk en gång kan allt vara kört.
Senast redigerad av Sockerflickan 2022-05-03 kl. 21:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in