2022-05-11, 12:43
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Då tror jag vi tar mod till oss och fimpar den ryska gasen till Europa.
För övrigt så ska det vara en gränskonflikt som behövs för att stoppa en ansökan, lite terrorbombningar är inte en gränskonflikt.

Ja då är det väl bara att landsätta några VDV-trupper på Gotland och döda det typ 4 svenska soldater som sitter där.
Citera
2022-05-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här har alltså Kanada och Ukraina varit inblandade. Kanada är NATO-land och Ukraina vill gå med i NATO.

Kanada har skickat våra vapen till kriget i Ukraina. Ukrainas regering publicerar video där man gör stort nummer av hur svenska vapen dödar ryssar. Det ökar naturligtvis hotet mot Sverige. Så arbetar NATO för att försöka dra in oberoende länder i krig.

Men jag hinner inte upprepa detta mer. Diskussionen verkar tappa ämnet. En del verkar ha lämnat den, förhoppningsvis tillfälligt. Måste själv ta paus en stund från detta. Ha en bra dag.
Men det är inte våra vapen. Om ett svenskt företag säljer något till ett annat land då är det inte Sverige utan det landet som köpt varan som skänker det. Det är som att påstå att Scania skänkt lastbilar till ryska armen för att lastbilar från Scania används vid transport av material. Eller som att påstå att Toyota skänker bilar till is när det är privatpersoner som köpt bilar och sedan skeppat dom vidare till is
Citera
2022-05-11, 12:45
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Inget av detta om det vore sant är tillräckligt för att Ryssland ska få någon rätt att invadera.

Rätt enligt vem? Det finns ingen universell casus belli, men terrorbomning på ens egna befolkning brukar anses tillräckligt. Och uppenbarligen anser det ryska folket det eftersom Putins stöd har ökat under kriget.
Citera
2022-05-11, 12:53
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ryssland är redan så sanktionerat det kan bli, så det skiter de nog högaktligen i.
Ryssland och Ukraina producerar 30% av all världens vete, så de kommer definitivt inte svälta. Det kommer däremot väst göra. Lycka till i höst när jag en limpa bröd kostar 250kr.

Har du extremt dålig koll på att Sverige faktiskt är NETTO-exportör av spannmål?
Dvs vi odla mer spannmål än vi själva exporterar?

30% av all mat kastas dessutom redan idag och vi producerar 50-60% av vad vi gör av med samtidigt som vi äter för mycket.
Sverige skulle aldrig svälta även om gränserna vad stängda under 1-2år.
Kan vi dessutom köpa konstgödning av norsk-hydro så klarar vi oss i all framtid.
Det tar 2-3år innan jordarna på riktigt börjar utarmas på näringsämnen så att skärdarna drastiskt minskar.
Citera
2022-05-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialnationalism.
...hur ska ett efterblivet U-land som just nu får stryk av den halvfattiga öststaten Ukraina kunna "straffa" Sverige?

Att ryssarnas "allra senaste och mest avancerade" pansarvagn slås ut av ~80 år gamla svenska granatgevär är deras problem, inte vårt.

Nu är det väl så att den kommit i massor med uppdateringar sedan dess.

Blir lite som att säga att nya Volvo är samma bil som en gammal Amazon annars...
Citera
2022-05-11, 13:17
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Men det är inte våra vapen. Om ett svenskt företag säljer något till ett annat land då är det inte Sverige utan det landet som köpt varan som skänker det. Det är som att påstå att Scania skänkt lastbilar till ryska armen för att lastbilar från Scania används vid transport av material. Eller som att påstå att Toyota skänker bilar till is när det är privatpersoner som köpt bilar och sedan skeppat dom vidare till is

Det var väl ändå en dålig liknelse? Nu har ju Maggan slagit sig för bröstet och basunerat ut att Sverige skickar vapen till ett land som är i krig, och detta land har nu dödat ryssar för att senare basunera ut det och som lök på laxen tackar personligen kung Carl Gustav.

Det är väl en jävla skillnad?
Citera
2022-05-11, 13:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det var väl ändå en dålig liknelse? Nu har ju Maggan slagit sig för bröstet och basunerat ut att Sverige skickar vapen till ett land som är i krig, och detta land har nu dödat ryssar för att senare basunera ut det och som lök på laxen tackar personligen kung Carl Gustav.

Det är väl en jävla skillnad?

Carl-Gustav-granatgevären skänktes tydligen av Kanada, inte Sverige.
(Enligt uppgifter i media).

I vilket fall mycket trevligt att de är effektiva ryss-dödare!
Citera
2022-05-11, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Tack för att du jobbar i tillverkningsindustrin! Det är bra att vi har duktigt folk där!
Ja det är sådana som mig som bär upp ekonomin, och bringar in välstånd till landet.
I andra hörnan har vi sådana som dig som sitter och gör låtsasjobb som ingen egentligen behöver, men som får kapital från staten och får verksamheten att hålla sig över ytan, konstgjord andning kan man säga.

jag uppskattar inte när överskottet av all export, går till skattefinansierade tekniska lösningar på sociala medier och sexuellt avvikande hobbys som Cuckotello.

Nu så kan också wallenberg få nya kontrakt på lite vapentillverkning som skattebetalarna får stå för.
Först var det Flyktingindustrin sen läkemedelsindustrin och nu vapenindustrin.
Så går det runt i cykler. Stora pengar i mänskligt lidande.

Sånt hurrar du över?

Jag undrar vilken traumatisk händelse som ledde dig in i dessa tvångstankar?
Citera
2022-05-11, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Har du extremt dålig koll på att Sverige faktiskt är NETTO-exportör av spannmål?
Dvs vi odla mer spannmål än vi själva exporterar?

30% av all mat kastas dessutom redan idag och vi producerar 50-60% av vad vi gör av med samtidigt som vi äter för mycket.
Sverige skulle aldrig svälta även om gränserna vad stängda under 1-2år.
Kan vi dessutom köpa konstgödning av norsk-hydro så klarar vi oss i all framtid.
Det tar 2-3år innan jordarna på riktigt börjar utarmas på näringsämnen så att skärdarna drastiskt minskar.
Ändå så skickar man ut "om krisen/kriget kommer" foldern på nytt.
Vem kastar 30% av all mat? Och vem äter för mycket? sluta dra påhittade siffror ur röven.

Dessutom så undviker du att ta med bränslekostnader för bonden i din beräkning.
Detta är great reset agendan.
Citera
2022-05-11, 13:41
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
Ändå så skickar man ut "om krisen/kriget kommer" foldern på nytt.
Vem kastar 30% av all mat? Och vem äter för mycket? sluta dra påhittade siffror ur röven.

Dessutom så undviker du att ta med bränslekostnader för bonden i din beräkning.
Detta är great reset agendan.

"Fakta om matsvinn
En tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp"

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/matsvinn
Såklart att man skickar ut den! De vill ju att folk har mat etc hemma innan alternativa betalningssätt hinner sättas i bruk när betalkorten slutar att fungera.

Det är ganska ökänt att man i västvärlden och även Sverige äter alldeles för mycket. Många har någon grad av övervikt.
Citera
2022-05-11, 13:51
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
Ja det är sådana som mig som bär upp ekonomin, och bringar in välstånd till landet.
I andra hörnan har vi sådana som dig som sitter och gör låtsasjobb som ingen egentligen behöver, men som får kapital från staten och får verksamheten att hålla sig över ytan, konstgjord andning kan man säga.
Bra att du vet vad jag gör, fast du inte har en minsta aning. Jag är tämligen övertygad om att den verksamhet jag håller på med inbringar proportionellt mer till vårt land än den tillverkningsindustri du arbetar inom. Det betyder dock inte att det du gör inte är viktigt.

Citat:
jag uppskattar inte när överskottet av all export, går till skattefinansierade tekniska lösningar på sociala medier och sexuellt avvikande hobbys som Cuckotello.
Vad ska pengarna gå till enligt dig då? ;-)

Citat:
Nu så kan också wallenberg få nya kontrakt på lite vapentillverkning som skattebetalarna får stå för.
Först var det Flyktingindustrin sen läkemedelsindustrin och nu vapenindustrin.
Så går det runt i cykler. Stora pengar i mänskligt lidande.
Wallenberg...? Vilken av dem? Mänskligt lidande kan vi undvika om vi slipper t.ex. krig, men för att undvika det så behöver vi trots allt kunna försvara oss.

Citat:
Sånt hurrar du över?

Jag undrar vilken traumatisk händelse som ledde dig in i dessa tvångstankar?
Hurrar ej över mänskligt lidande. Trauma kan leda till mycket, inklusive framgång, men det finns inget trauma bakom mina ställningstaganden. I alla fall inget personligt upplevt sådant.
Citera
2022-05-11, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
"Fakta om matsvinn
En tredjedel av all mat som produceras i världen äts inte upp"

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/matsvinn
Såklart att man skickar ut den! De vill ju att folk har mat etc hemma innan alternativa betalningssätt hinner sättas i bruk när betalkorten slutar att fungera.

Det är ganska ökänt att man i västvärlden och även Sverige äter alldeles för mycket. Många har någon grad av övervikt.
Det är ganska ökänt att eu förstör mat för att hålla priser uppe.

Vad var anledningen att de skickar ut om kriget kommer sade du?
Vad är det för alternativt betalsätt du svammlar om?
E-kronan? Som kommer efter wef cyberpandemi och borttagandet av kontanter?

Så man vill att folk ska ha konserver för två veckor, så att de kan införa egen kryptovaluta? Och samtidigt ta bort kontanter? Är det rätt uppfattat?

Våra politiker ser rätt så överviktiga ut, de är väl de du ser mest utav?

Jag lutar nog mest åt att det hela är en teater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in