2022-04-16, 18:25
Medlem
SmutsigSockas avatar
Behöver ersätta min nuvarande router, vågar ej köpa märken som asus/tp-link/d-link/netgear med mera, tittar på Edgerouter 12 eller 12p.

Någon här som har erfarenhet från dessa?

Kommer ha två datorer uppkopplade med nätverkskabel från den, en AP via PoE samt ett uttag som går till philips hue.
Under min AP kommer 2 smart-tv och 2 mobiler ligga.

På de stationära datorerna kommer det spelas onlinespel, där är egentligen mitt största frågetecken, är routern tillräckligt vass för det? Borde väl inte vara några problem? Har 250/250 fiber från Bahnhof
Citera
2022-04-28, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigSocka
Behöver ersätta min nuvarande router, vågar ej köpa märken som asus/tp-link/d-link/netgear med mera, tittar på Edgerouter 12 eller 12p.

Någon här som har erfarenhet från dessa?

Kommer ha två datorer uppkopplade med nätverkskabel från den, en AP via PoE samt ett uttag som går till philips hue.
Under min AP kommer 2 smart-tv och 2 mobiler ligga.

På de stationära datorerna kommer det spelas onlinespel, där är egentligen mitt största frågetecken, är routern tillräckligt vass för det? Borde väl inte vara några problem? Har 250/250 fiber från Bahnhof

Som direkt svar på din fråga, har edgeroutern 100Mbitportar eller 1Gbitsportar?

Jag rekommenderar någon av linksys AC-routrar med utbytt firmware till förslagsvis openwrt eller dd-wrt, där kan du ändra precis allt, logga allt, sätta upp diverse servrar, auth - kontroller mm och båda är open source och uppdateras ständigt. Lätt att komma igång med och få att fungera.
Citera
2022-04-28, 06:58
Avslutad
Bytte ju till OpenWrt i min Linksys-router och nu har den tuffat på i nästan 37 dagar.

Betydligt trevligare än original firmware.

Mycket nöjd men har knappast hunnit sätta mig in i alla funktioner då jag inte är någon nätverksexpert
Citera
2022-05-02, 10:38
Medlem
jesussugers avatar
Behöver tips på en bra router för spel och surfa, just nu har jag en kass jävla router somnjag haft i 10år. Det som är uppkopplad är: 2st spelkonsoller ( xbox,ps5)dator, 2 mobiler samt tv max priset får ligga runt 0-1200
Citera
2022-05-03, 12:49
Medlem
oväns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Behöver tips på en bra router för spel och surfa, just nu har jag en kass jävla router somnjag haft i 10år. Det som är uppkopplad är: 2st spelkonsoller ( xbox,ps5)dator, 2 mobiler samt tv max priset får ligga runt 0-1200

Oklart på vilket sätt din är kass, men prova att installera OpenWrt!?
Annars tror jag att de flesta halvgamla AC-routers med OpenWrt duger, ifall signalvägen för det trådlösa är ok.
Citera
2022-05-03, 14:14
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovän
Oklart på vilket sätt din är kass, men prova att installera OpenWrt!?
Annars tror jag att de flesta halvgamla AC-routers med OpenWrt duger, ifall signalvägen för det trådlösa är ok.
Kan inte ens ändra till 5ghz på min nuvarande router, tydligen ska man ha 5ghz om man spelar. Kör med en gammal netgear
Citera
2022-05-03, 16:54
Medlem
Citat:
Kan inte ens ändra till 5ghz på min nuvarande router, tydligen ska man ha 5ghz om man spelar. Kör med en gammal netgear

Själv kör jag en Asus RT-AC66U, vilket jag ha direkt flashat till fresh tomato, eftersom den mjukvaran uppdateras kontinuerligt. Dock man få uppdatera själva uppdateringen själva, men eftersom den original frimwaren är rätt så keff om man få själv säga. Den ha både 2.4 och 5 ghz och 5 ghz funka preffa.
Citera
2022-05-09, 07:36
Medlem
oväns avatar
Citat:

Eftersom den saknar 5GHz så är det dags att uppgradera.
Citera
2022-05-09, 07:56
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovän
Eftersom den saknar 5GHz så är det dags att uppgradera.
Blir nog en ny till helgen
Citera
2022-05-10, 06:42
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Själv kör jag en Asus RT-AC66U, vilket jag ha direkt flashat till fresh tomato, eftersom den mjukvaran uppdateras kontinuerligt. Dock man få uppdatera själva uppdateringen själva, men eftersom den original frimwaren är rätt så keff om man få själv säga. Den ha både 2.4 och 5 ghz och 5 ghz funka preffa.
Vad tror du om denna Netgear Router WiFi 6, AX1800, RAX10? Bra priss 899 på clas ohlson
Citera
2022-05-10, 08:09
Medlem
jesussugers avatar
Hittade även denna TP-link Archer C7 Trådlös router AC1750 inom min prisklass
Citera
2022-05-10, 17:58
Medlem
Citat:
Hittade även denna TP-link Archer C7 Trådlös router AC1750 inom min prisklass

TP link är ingen vidare. Hade sån, opålitligt WIFI signal. Plus jag lita ej deras mjukvara, på grund du är helt begränsad.

Här är listan vilka router du kan flasha till freshtomato: https://wiki.freshtomato.org/doku.php/hardware_compatibility

Om du ha inte råd, kolla efter begagnad. Hade en gammal Asus router och den fortfarande håller sig stark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in