2022-05-10, 19:10
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
I vårt luftrum är det OK i krigstider som denna. Men Ryssland attacker har varit på internationellt område.
Sverige brukar dock bara fotografera inkräktarna från Ryssland när de är här. Jag tror problemet försvinner när vi gått med i försvarsalliansen NATO.

Ja jag tror också att det problemet försvinner när Sverige blir en radioaktiv öken. Då lär det bli farligare att flyga över Sverige än det är nu.
Citera
2022-05-10, 19:11
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
om du är så säker borde du försöka betta på det och tjäna pengar,
Har du några speciella förberedelser att rekommendera för söndag kväll när Magdalena ska meddela att det är aktuellt med medlemskap i Nato

Var kan man göra det? Jag tror inte att något kommer hända samma dag, men de kommande veckorna någon gång.
Citera
2022-05-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Var kan man göra det? Jag tror inte att något kommer hända samma dag, men de kommande veckorna någon gång.
Ingen aning jag bettar inte och så, men om jag var du skulle jag försöka satsa pengar på det eftersom att oddsen borde vara till din fördel.
Citera
2022-05-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Strålande ju!

Varför skulle vi dölja att svenska vapen används för att bekämpa diktaturens kreatur i Ukraina? Det är ju inget hemlighet att vi skickat 10 000 pansarskott till Ukraina för just det syftet.

Var inte så harig, vi är en suverän nation som gör vad vi behagar för att hjälpa en annan suverän nation som är under angrepp från en diktatur. Diktaturen vet att i princip ALLA länder i väst förser Ukraina med vapen.

Se det som en bonus - vi kanske får möjligheten att sälja lite vapen till andra länder också!

Nej inte alla. Sverige är det enda icke NATO land som förser Ukraina med vapen. Häften av NATO länderna förser inte någon vapen till Ukraina, som Polen, baltländerna, Danmark, Norge. Finland skickar ingen vapen. Typisk sossesverige som vill leka duktig inför USA.
Senast redigerad av Hs187 2022-05-10 kl. 19:20.
Citera
2022-05-10, 19:15
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Självklart är det inte, även om det förekom. DC-3:an var begriplig, att skjuta ned Catalinan som sökte efter överlevande var dock rätt grovt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Air-to-air_combat_losses_between_the_Soviet_Union_and_the _United_States

Ja det var lite grovt, men knappast en attack mot Sverige. Det mest obegripliga är hur det svenska folket kan ha accepterat att vi är USA:s hundar som ska dö för deras spionerande ända sedan 50-talet.
Citera
2022-05-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jag tror inte att du till hör oss. Och vari skulle denna rätt komma från?

Export av krigsmateriel till krig leder till att människor dödas, skadas, hotas och/eller tvingas på flykt..Export till konfliktområden kan öka risken för att krig bryter ut eller att en väpnad konflikt förvärras eller förlängs.
Citera
2022-05-10, 19:20
Medlem
PC-Dators avatar
Faktum är att sverige på detta sätt med stor export av vapen till ukraina faktiskt för ett proxykrig mot ryssland. Jag skulle inte bli förvånad om ryssen attackerar sverige pga sveriges aggressioner.

Och om sverige är så här kaxigt utan NATO-medlemskap, hur äckligt blir sverige med NATO i ryggen? Lilla skabbiga tandlösa chihuahuan.
Citera
2022-05-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det var lite grovt, men knappast en attack mot Sverige. Det mest obegripliga är hur det svenska folket kan ha accepterat att vi är USA:s hundar som ska dö för deras spionerande ända sedan 50-talet.
USA är en fungerande demokrati och vi har en gemensam fiende. Ett mycket enkelt val för ett litet land.
Citera
2022-05-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Kung Carl Gustaf kommer att röna samma öde som Musk för detta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOzLe4/elon-musk-i-brak-med-roskosmos-topp
Ja. Blir ryssarna riktigt arga så får man akta sig. De blir så arga att deras egna skepp spontant självantänder och sjunker.
Citera
2022-05-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Nej inte alla. Sverige är det enda icke NATO land som förser Ukraina med vapen. Häften av NATO länderna förser inte någon vapen till Ukraina, som Polen, baltländerna, Danmark, Norge. Finland skickar ingen vapen. Typisk sossesverige som vill leka duktig inför USA.
https://www.nyteknik.se/samhalle/danmark-skickar-vapen-till-ukraina-for-827-miljoner-7031964
https://www.nyteknik.se/samhalle/norge-skanker-luftvarnsrobotar-till-ukraina-kan-vara-till-stor-nytta-7031871
https://www.realtid.se/telegram/norge-och-finland-skickar-vapen-och-ammunition-till-ukraina/
Australien levererar pansarfordon. Polen, Slovakien och Bulgarien har gamla sovjetiska stridsflygplan som NATO fortfarande funderar på de ska ge bort.
Citera
2022-05-10, 19:40
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Sverige har, i Putins ögon, vilket han har sagt, gjort sig till fiender av Ryssland. Så är det.

Tillsammans med resten av världen. ”Stackars” Ryssland mot hela den nazistiska världen. Ren propaganda och inget Sverige behöver bry sig mer om än andra länder.
Citera
2022-05-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Enligt Ukraina så har svenska vapnet Carl Gustav oskadliggjort ryska moderna T-90M.

Ukraina tackar Sveriges kung.

https://twitter.com/DefenceU/status/1523979659544834057?t=vmLYUUdOrLRqZN5pioxwYQ&s=19

Kommer ryska björnen vilja straffa oss på något sätt nu? Är det så klokt att Ukraina talar om vilka vapen som används i vilka attacker?

det var ryska björnen som fick kuk på filmen du precis postat, vad tror du dom ska kunna göra mot sverige tror du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in