2022-05-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Om det nu är Carl Gustav så finns det i en stor mängd länder, inklusive USA. "Charlie G" Jag är inte helt uppdaterad på vilka granater som finns idag. Även om det är ett något äldre vapen så har man gjort omfattande förbättringar men överlag har det sagts att modernt pansar inte är något den rår på. Men det beror kanske lite på vad man menar. Möjligtvis går det att på riktigt nära håll eller med en lyckoträff etc.

Som jag har förstått det använder man primärt "Charlie G" som en form av lätt artilleri där man kan skjuta en stor mängd granater mot en position där fienden är nedgrävd eller gömmer sig i byggnader etc. Även rök kan användas.

Svårt att säga mycket utifrån videon.

Avståndet spelar ingen roll för rsv så länge man träffar. Det finns tvåstegsgranater som åtminstone i teorin rår på aktivt pansar.
Citera
2022-05-10, 18:41
Medlem
Ni tror väl inte att Ryssland blundar för det här?
Blundar för vår vapenexport?

Om Finland går med i NATO är vi enda landet som står utanför.
Om några månader/år så får vi ta konsekvenserna, och står vi då utanför NATO blir det riktigt farligt.

Idag jobbar vi för en allians med Finland rent försvarsmässigt, om de går med i NATO får vi börja om på noll för de kommer inte satsa på sitt samarbete med oss när de är NATO medlemmar.

Jag är 100% att om Finland går med så kommer vi också göra det.
Jag har inget emot det.
Citera
2022-05-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det är inte en attack mot Sverige nej.
För övrigt sköt de väl ner ett spaningsplan som spionerade på dem åt USA? Det är väl självklart att de gör det?
Om man har en granne som tycker att de kan skjuta ner ens flygplan så behöver man se till att man kan försvara sig, med eller utan hjälp. NATO är den hjälp som finns att tillgå.
Citera
2022-05-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Enligt Ukraina så har svenska vapnet Carl Gustav oskadliggjort ryska moderna T-90M.

Ukraina tackar Sveriges kung.

https://twitter.com/DefenceU/status/1523979659544834057?t=vmLYUUdOrLRqZN5pioxwYQ&s=19

Kommer ryska björnen vilja straffa oss på något sätt nu? Är det så klokt att Ukraina talar om vilka vapen som används i vilka attacker?
Hur kan det vara möjligt att ryssarna är så underlägsna, är inte carl gustav ett gammalt primitivt vapen?
HUr mycket kostar en T90M??

Jag ville inte säga nånting om det förut men Putin ser helt knäckt ut från bilderna på hans parad hans ögon är helt döda.
Tror ni att han har insett hur omfattande korruption det är i Ryssland och att pengarna har blivit stulna?
Citera
2022-05-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp

Om några månader/år så får vi ta konsekvenserna, och står vi då utanför NATO blir det riktigt farligt.

Idag jobbar vi för en allians med Finland rent försvarsmässigt, om de går med i NATO får vi börja om på noll för de kommer inte satsa på sitt samarbete med oss när de är NATO medlemmar.

Jag har inget emot det.
Nej. ingen tror att Ryssland blundar. Vi blundar inte heller för de övergreppen Ryssland utför och vi kommer ställa de ansvariga inför rätta. Och vi det här fallet är inte lilla Sverige utan resten av världen.
Om Finland går med i NATO men Sverige inte går med i NATO så kommer vi förmodligen ha fortsatt gott samarbete med Finland. Precis som vi idag har med övriga NATO.
Citera
2022-05-10, 18:48
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Om man har en granne som tycker att de kan skjuta ner ens flygplan så behöver man se till att man kan försvara sig, med eller utan hjälp. NATO är den hjälp som finns att tillgå.

Ja jag tycker också att vi kan skjuta ner våra grannars flygplan om de inkräktar på vårt luftrum.
Nato kommer inte vara till hjälp, de kommer bara se till så att vi blir atombombade eller indragna i tredje världskriget. Nato är en terrororganisation.
Citera
2022-05-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp

Jag har inget emot det.
men inse att hoten bara är lögner precis som allt annat Lavrov har sagt.
1. det är bara raketgevär
2. förakt för människoliv allmänt inom ryska militären
3. alla världens terrorister är beväpnade med ryska vapen så Ryssland förstår mycket väl skillnaden på att exportera vapen och att kriga
Citera
2022-05-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ja jag tycker också att vi kan skjuta ner våra grannars flygplan om de inkräktar på vårt luftrum.
Nato kommer inte vara till hjälp, de kommer bara se till så att vi blir atombombade eller indragna i tredje världskriget. Nato är en terrororganisation.
I vårt luftrum är det OK i krigstider som denna. Men Ryssland attacker har varit på internationellt område.
Sverige brukar dock bara fotografera inkräktarna från Ryssland när de är här. Jag tror problemet försvinner när vi gått med i försvarsalliansen NATO.
Citera
2022-05-10, 18:59
Medlem
Citat:
om du är så säker borde du försöka betta på det och tjäna pengar,
Har du några speciella förberedelser att rekommendera för söndag kväll när Magdalena ska meddela att det är aktuellt med medlemskap i Nato
Citera
2022-05-10, 19:00
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
Jag hoppas bara att Ryssland kan jämna Ukraina med marken snart så att omvärlden kan jämna Ryssland med marken. Så jävla trött på Ryssland men ännu mer trött är jag på Ukraina och dom som på allvar stöttar den regimen...
+9000

Däremot ser jag inte det stora problemet att någon tjomme tweetar att Sveriges vapenindustri är excellens. Fast vi kanske inte krävt betalt för dessa materiell? Otroligt dålig affär i så fall.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-05-10 kl. 19:04.
Citera
2022-05-10, 19:05
Medlem
Citat:
För övrigt sköt de väl ner ett spaningsplan som spionerade på dem åt USA? Det är väl självklart att de gör det?
Självklart är det inte, även om det förekom. DC-3:an var begriplig, att skjuta ned Catalinan som sökte efter överlevande var dock rätt grovt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Air-to-air_combat_losses_between_the_Soviet_Union_and_the _United_States
Citera
2022-05-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialnationalism.
...hur ska ett efterblivet U-land som just nu får stryk av den halvfattiga öststaten Ukraina kunna "straffa" Sverige?

Att ryssarnas "allra senaste och mest avancerade" pansarvagn slås ut av ~80 år gamla svenska granatgevär är deras problem, inte vårt.
Mycket osanningar och rena överdrifter sprids här. Om vi lever om sådär 3-4 år vet vi nog sanningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in