2022-05-10, 18:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Stympa, okej läste fel.

Det är Hanna som säger "mansgrisaktigt" synk, i avsnittet när Tommie ska välja deltagare första gången.
Ok. Hon har ju rätt, men det är ett dumt uttryck att använda, det finns bättre sätt att säga det på och det vet hon ju eftersom hon uttryckte sig bättre i samtalet med honom.

En fråga - varför lägger ni till ordet "synk" och pratar om "synk"? Vad betyder det? Är det samma sak som "klipp/frekvens"?

Citat:
Sluta säg att man inte kan tolka det Tommie säger på annat sätt. Du låter som en trasig skiva. Det går att tolka allt som händer och sägs på miljoner olika sätt. Du saknar lika mycket ödmjukhet som Hanna om du tror dig veta bäst vad Tommie menar och tycker. Det är som att du säger att det är bara din åsikt (tolkning) som gäller, ingen annans. Jag säger att både Tommie och Hanna har rätt att tycka som dom vill. Men det är bara en av dom som hävdar tolkningsföreträde.
Nej, det går inte att tolka Tommie annorlunda än det han säger och ger uttryck för.

Hur mycket ödmjukhet saknar då inte du som tror att du kan "känna" fram vad han känner istället för att lyssna på vad han säger?

I övrigt gör jag inte heller anspråk på att vara ödmjuk - varför skulle jag vilja det?

Citat:
Självklart påverkar ens värderingar hur man mår, eller så påverkar hur man mår ens värderingar. Man kan inte må dåligt och samtidigt kunna stå för alla sina värderingar. Hur kan man må dåligt och ha bra värderingar? Lever man med bra värderingar så mår man bra. Jag sitter inte och säger hur man ska leva för att må bra. Det enda jag säger är att enligt Hanna själv så mår hon inte bra.
Självklart kan man må dåligt och stå för sina värderingar - precis som människor som mår bra kan ha svårt för att stå för dem.

Detta är dock ännu ett konstigt sidospår från din sida -- det du skrev var att eftersom Tommie mår bra så har han bra värderingar, och eftersom Hanna mår dåligt (enligt dig) har hon dåliga ... vilket är en jäkligt konstig slutsats.
2022-05-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secretdesire
Nej det är fel ur ett jämställdhetsperspektiv
Nej, "fel" från DITT perspektiv. Feminister som Hanna vet inte ens vad jämställdhet är. Feminism handlar bara om kvinnors rättigheter, inte mäns. Det spelar ingen roll om 85% av alla i nöd är kvinnor. Ska man ignorera resten 15% män bara för det? Aldrig någonsin skulle en person som Hanna öppna munnen om Tommie nämnt en man istället för kvinna. Hade Tommie bara valt män hade hon såklart varit kritiskt mot det också. Ska man dra könskortet så fort man är missnöjd?
2022-05-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Riktiga anledningen till det ni är nyfikna på:

edit: spoiler
Senast redigerad av Korduner 2022-05-10 kl. 18:57.
2022-05-10, 18:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Avslutad
Citat:
Nej, "fel" från DITT perspektiv. Feminister som Hanna vet inte ens vad jämställdhet är. Feminism handlar bara om kvinnors rättigheter, inte mäns. Det spelar ingen roll om 85% av alla i nöd är kvinnor. Ska man ignorera resten 15% män bara för det? Aldrig någonsin skulle en person som Hanna öppna munnen om Tommie nämnt en man istället för kvinna. Hade Tommie bara valt män hade hon såklart varit kritiskt mot det också. Ska man dra könskortet så fort man är missnöjd?

Vem har sagt att man ska ignorera män? Hade någon uttalat sig förnedrande jämtemot män hade man brutit in där med. Men nu sker det ju betydligt mer sällan, då det är det feminina man ogillar och inte därmed kvinnor
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandmannen-vk
Då vet vi det. Tack. Blir mer spännande på Örådet på Robinson nu tycker jag.

2022-05-10, 19:05
Medlem
CS128s avatar
Citat:

2022-05-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secretdesire
Vem har sagt att man ska ignorera män? Hade någon uttalat sig förnedrande jämtemot män hade man brutit in där med. Men nu sker det ju betydligt mer sällan, då det är det feminina man ogillar och inte därmed kvinnor
Jag skiter i vad folk säger. Det är agerande och handling jag fokuserar på. Man kan föreläsa en hel dag om att man som feminist bryr sig lika mycket om mäns rättigheter som kvinnors. At the end of the day, it's bullshit. Titta på resultatet. Ingen man håller dessutom på som Hanna gör. Så länge man beter sig som ett offer som Hanna så kommer man förbli ett offer oavsett hur många människor som joinar feministklubben. Om feminism hade stått för jämställdhet hade det hetat "equalitism" eller något liknande, inte "feminism". I rest my case.
2022-05-10, 19:16
Medlem
Citat:
Jag skiter i vad folk säger. Det är agerande och handling jag fokuserar på. Man kan föreläsa en hel dag om att man som feminist bryr sig lika mycket om mäns rättigheter som kvinnors. At the end of the day, it's bullshit. Titta på resultatet. Ingen man håller dessutom på som Hanna gör. Så länge man beter sig som ett offer som Hanna så kommer man förbli ett offer oavsett hur många människor som joinar feministklubben. Om feminism hade stått för jämställdhet hade det hetat "equalitism" eller något liknande, inte "feminism". I rest my case.

Att heta "equlitism" är en bra idé den dagen som vi uppnår jämställdhet, innan dess - feminism. Det säger ganska mycket av att folk blir provocerade av ordet "feminism" och vad det står för. Bevisar bara att det är en lång bit kvar innan "equlitism" kan träda i kraft. Trist men en kan bara hoppas att det inte är de yngre generationerna som skriver bakom dessa konton.
2022-05-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoooth
Att heta "equlitism" är en bra idé den dagen som vi uppnår jämställdhet, innan dess - feminism. Det säger ganska mycket av att folk blir provocerade av ordet "feminism" och vad det står för. Bevisar bara att det är en lång bit kvar innan "equlitism" kan träda i kraft. Trist men en kan bara hoppas att det inte är de yngre generationerna som skriver bakom dessa konton.
Vilka konton?
Om Hanna (inkl. alla feminister) har som mål att uppnå jämställdhet så borde man byta namnet direkt. Varför vänta? Det är namnet som bromsar utvecklingen. Det är som att säga "Låt mig kalla mig offer så länge jag är ett offer, sen börjar jag kalla mig stark". Fail. Sträva efter något man aldrig kommer nå. Det är inte som att landa på månen. Allt är gråzoner.
2022-05-10, 19:36
Medlem
Yokosunas avatar
Fan ta tommie.. Varför ta med Hanna till högborgen?
2022-05-10, 19:39
Medlem
Enmansdemos avatar
Tommie måste varje morgon i Högborgen få ett blåsjobb..av en kvinna!!! eller så börjar han gråta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in