Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
För att Anders ställde frågan typ "Hur känns det att bli vald bara för man är bra på att laga mat?"
Vad fan ska hon svara på det "Ja, det är jättekul att bli vald BARA för jag kan laga mat"
Man hade svarat som Angela gjorde även om man inte hade blivit kränkt. Så ditt argument håller inte. Vi har alla sett hur Angela reagerar när hon blir upprörd. Det har vi sett med Gorm, Joel och Linn. Men du påstår alltså att när det gäller Tommie så visar hon det endast med dom orden hon väljer när hon besvarar Anders stängda fråga?
DU hade svarat lika oavsett. Knappast Angela - hon är inte den typen att hon skulle låta någon skriva på henne en kränkthet hon inte upplevde.
Hade du kramat Hanna och tackat också - oavsett?
Citat:
Att strypa barn är olagligt. Att tycka att kvinnor ska laga mat är inte olagligt. Har du fler korkade jämförelser?
Strypa barn?????
Jag skrev
stympa barn - vilket faktiskt är lagligt i Sverige. Det stympas småpojkar i massor varje år med myndigheternas godkännande.
Citat:
När jag säger att Hanna verkar må dåligt utgår jag inte från hennes värderingar. Jag utgår från hur hon verkar se på sig själv. Med tanke på att hon haft ätstörningar, varit deprimerad och konstant pratar nedsättande om sig själv så kan jag inte tänka mig att hon mår speciellt bra. Det har hon uttryckligen sagt att hon inte gör.
Du tog upp det som ett bevis på att hon hade dåliga värderingar - och att Tommie som mådde bättre har bättre värderingar.
Detta skrev du
Hannas reaktion handlar inte om sexism. Hannas reaktion handlar om att hon har ett stort behov att sprida sina "värderingar" till resten av världen. Du kan kalla det va du vill. Tommie skulle kunna komma och säga samma sak fast använda nån annan ursäkt. Hanna skadar sig själv och mår uppenbarligen sämre än Tommie. Antingen har Tommie bättre värderingar (eftersom han mår bättre) eller så är Hanna bara en hycklare som inte kan stå för sina värderingar.
Citat:
Tommies värderingar om att leva fritt i naturen, naken, vara fokuserad, leva i nuet, vara naturlig, resa, meditera etc tyder på att han mår bättre och har sundare livsstil. Då spelar det ingen roll hur hans ord tolkas av en sån som Hanna (eller dig). Det enda det visar är att han inte passar in i Stockholm bland ytliga människor som lever under konstant stress och press att prestera utåt. 2000-talet normer passar inte Tommie och det är inget fel med det.
Det är hans sexism som kritiseras - inte resten.
Citat:
Det är en sak att säga till Tommie att man tolkade det han sa på ett annat sätt. Det är en helt annan sak att attackera honom, kalla honom "mansgris" och i princip försöka ändra hans värderingar för att matcha hennes.
Det är väl inte Hanna utan Desire som använder epitetet "mansgris"
Och nej, man kan inte tolka Tommie på annat sätt än han har framställt det själv - upprepat dessutom.
Nej, när någon har kassa värderingar i ens närhet är det helt okej att säga ifrån eftersom omgivningen påverkas av det.
Citat:
Och det var ju också hans oförmåga att hålla inne med sina kassa värderingar som gjorde att han fick åka hem - fast det sannolikt handlade om rasism och inte sexism.