2022-05-10, 17:47
  #32581
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Fysiken säger också att ju närmare Sveavägen han skulle stått, ju mer skulle han sett åt höger. Vi kan således placera LJ ganska exakt vid skotten utifrån hans egna synintryck, du verkar ju hålla med om det trots allt.

(FB) Skandiamannen

Du slåss mot halmgubbar, jag sa att man inte kan flytta LJ 10 meter österut (det som diskuterades), för då ser han inte Palme. Västerut är en helt annan femma, det var därför jag just pratade om ena hållet - till skillnad från att prata om alla håll...
Citera
2022-05-10, 18:43
  #32582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Här på min arbetsplats drar siste man ut sitt kort och larmar på. På utsidan ...

Hur den tidens anordningar fungerade har jag ingen aning om. Därför vill jag inte utesluta nåt.

Klart är i varje fall att SE inte drog sitt kort så som det var tänkt, det visade internutredningen.

Men även om han "stämplade ut" vid de inre dörrarna, kan det mycket väl finnas 90-120 s. att agera på. Inga av dessa, fortfarande osäkra, tider har väl jämförts med ett atomur i sin relativa biúbbla?

Om han kunde nå fram till kroppen 5-10 sekunder efter skotten, som han själv påstår ...

Nog tusan kan han då vara 5-10 sekunder snabbare, för att hinna med att vara GM?

”Här på min arbetsplats drar siste man ut sitt kort och larmar på. På utsidan ...

Hur den tidens anordningar fungerade har jag ingen aning om. Därför vill jag inte utesluta nåt.”

Det gjorde nog inte Tvillingdeckarna RB och PH som ville leka snutar men plötsligt gav upp.

Har du som håller dessa privatspanare så högt någon koll på varför?
Citera
2022-05-10, 18:53
  #32583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Såg ett namn och en hänvisning till ett dokument i ett annat dokument, som jag ska leta efter. Tyvärr får jag ju ägna all tid här åt att korrigera den hoppande gramofonskivan, som alltid spelar samma skrän.

Skoglund och Linder tror jag är två namn, till exempel.

PH undersökte väl rummet? Han tappade heller inte intresset för SE förrän möjligen efter feb 1987.

Har du några tankar om varför poliserna och privatspararna på Skandia plötsligt gav upp?

Skriver Filter något om varför Thomas Petterssons vän PH fick gå från polisen och därefter Skandia?

Tydligen florerar det olika uppgifter om den oetiska och troligen olagliga ”husrannsakan” i Skandiamannens arbetsrum skedde.

Tydligen hittade man i så fall nada.

Du kan ju ändå ta det lugnt vid skivspelaren.

Du är den enda i världen som tror att Skandiamannen lyckats manipulera DNA på breven åratal innan begreppet blev känt samt tjuvkopplat utämpligsproceduren.
Citera
2022-05-10, 19:00
  #32584
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Varför trodde man att det tredje skrevs av en kvinna? Det är ju samma stil och personlighet i alla tre.

Hur många av kuverten sparades? Ser bara ett

Så de två första, som skrevs med någon veckas mellanrum kort efter mordet, hanterades av en expedit? Det tredje, tre år senare, av en annan?

Vet ej varför, det var inget som polisen redogjorde för. Handstilen möjligen?
Jag misstänker att det är denna "kvinna" LGWP har refererat till med sina teorier om att GM sprang söderut och ned på Kungsgatan och krockade då med detta vittne.

Det är din teori att en expedit skulle hanterat breven(slickat på frimärket) och inget som utredningen på något sätt stödjer.

Nej, 86 och 89 är åren då de två Norrtäljebreven skickades, vilka gav DNA från samma person.
D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10)

Det tredje skickades i april 86.

Sedan fanns även ett ytterligare brev, men som inte gav någon träff alls på DNA.
En försiktig person som använde frimärksdyna kanske?

Du är förresten ingen "fårskalle", men möjligen en Ulv i fårakläder..
Citera
2022-05-10, 19:09
  #32585
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
”Här på min arbetsplats drar siste man ut sitt kort och larmar på. På utsidan ...

Hur den tidens anordningar fungerade har jag ingen aning om. Därför vill jag inte utesluta nåt.”

Det gjorde nog inte Tvillingdeckarna RB och PH som ville leka snutar men plötsligt gav upp.

Har du som håller dessa privatspanare så högt någon koll på varför?

RB ser ut att ha varit involverad inledningsvis, när PH snickrade ihop sitt första PM. PH gav inte upp utan fortsatte undersöka. Resultatet blev ett PM i februari 1987. Men i samma veva avfördes SE genom Ströms olycksaliga PM. Allt hamnade i limbo?

Nej, jag känner inte till vad som hände efter det

PH skulle kunna bli en bra bok eller film.

Tyvärr fick han inte njuta frukterna av sitt arbete.
Citera
2022-05-10, 19:10
  #32586
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Har du några tankar om varför poliserna och privatspararna på Skandia plötsligt gav upp?

Skriver Filter något om varför Thomas Petterssons vän PH fick gå från polisen och därefter Skandia?

Tydligen florerar det olika uppgifter om den oetiska och troligen olagliga ”husrannsakan” i Skandiamannens arbetsrum skedde.

Tydligen hittade man i så fall nada.

Du kan ju ändå ta det lugnt vid skivspelaren.

Du är den enda i världen som tror att Skandiamannen lyckats manipulera DNA på breven åratal innan begreppet blev känt samt tjuvkopplat utämpligsproceduren.

Tror inte att han manipulerade något. Däremot var han säkert extra försiktig för att inte lämna fingeravtryck.
Citera
2022-05-10, 19:13
  #32587
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vet ej varför, det var inget som polisen redogjorde för. Handstilen möjligen?
Jag misstänker att det är denna "kvinna" LGWP har refererat till med sina teorier om att GM sprang söderut och ned på Kungsgatan och krockade då med detta vittne.

Det är din teori att en expedit skulle hanterat breven(slickat på frimärket) och inget som utredningen på något sätt stödjer.

Nej, 86 och 89 är åren då de två Norrtäljebreven skickades, vilka gav DNA från samma person.
D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10)

Det tredje skickades i april 86.

Sedan fanns även ett ytterligare brev, men som inte gav någon träff alls på DNA.
En försiktig person som använde frimärksdyna kanske?

Du är förresten ingen "fårskalle", men möjligen en Ulv i fårakläder..

Ok. Tack för infon! Snällt sagt, det sista.

Ett fjärde brev från samma "personlighet"?

Finns det publicerat? *gnuggar händerna*
Citera
2022-05-10, 19:17
  #32588
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. Tack för infon! Snällt sagt, det sista.

Ett fjärde brev från samma "personlighet"?

Finns det publicerat? *gnuggar händerna*

Tror jag bara har uppslaget till detta (som framkom i NFC's slutrapport)
E 5412-1 (där man alltså inte fann något DNA-spår alls)

Har faktiskt inte kollat upp om detta är utbegärt nu.

Jo här är det nog:
https://wpu.nu/images/6/6f/Pol-1986-05-12_EBE5412-00_Ser_tv%C3%A5_m%C3%A4n_byta_jackor.pdf
__________________
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-05-10 kl. 20:08.
Citera
2022-05-10, 19:49
  #32589
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
”Här på min arbetsplats drar siste man ut sitt kort och larmar på. På utsidan ...

Hur den tidens anordningar fungerade har jag ingen aning om. Därför vill jag inte utesluta nåt.”

Det gjorde nog inte Tvillingdeckarna RB och PH som ville leka snutar men plötsligt gav upp.

Har du som håller dessa privatspanare så högt någon koll på varför?
Enligt TP och hans bok var det var på grund av Ström och hans olycksaliga promemoria. Ström blev förhörd av den senaste PU 2017/18 och blev konfronterad med bristerna i PM:et och att dagens åklagare och utredare inte får slutsatserna i den att gå ihop. KP redogjorde för det där på ett förtjänstfullt sätt på pressträffen. Ström hade inte en aning om varför promemorian skrevs eller på vems uppdrag. "Han mindes inte ens den promemoria han själv författat i februari 1987" skriver TP.

Det här påminner obehagligt mycket om Rolf Sandberg (spaningsledare i Kevinfallet) som svarade på liknande när han blev förhörd och konfronterad av den nya utredningen i fallet. Där var det också tomt i minnet.
Citera
2022-05-10, 20:13
  #32590
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tror jag bara har uppslaget till detta (som framkom i NFC's slutrapport)
E 5412-1 (där man alltså inte fann något DNA-spår alls)

Har faktiskt inte kollat upp om detta är utbegärt nu.

Jo här det nog:
https://wpu.nu/images/6/6f/Pol-1986-05-12_EBE5412-00_Ser_tv%C3%A5_m%C3%A4n_byta_jackor.pdf

Vänta nu! Det var ett brev den 7/3 1986, ett den 18/3 1986 och ett den 15/3 1989.

Och så detta vykort i maj 1986?

Det är från samma person, fast betydligt mer oförsiktigt skrivet.

Väldigt hånfullt! "Polisen 350 år" och så frimärket ... är det en bild på OP?

Hittar genast en stilistisk likhet med Skandiamannens sätt att formulera sig.

Synd att texten delvis är maskad ...
Citera
2022-05-10, 20:23
  #32591
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vänta nu! Det var ett brev den 7/3 1986, ett den 18/3 1986 och ett den 15/3 1989.

Och så detta vykort i maj 1986?

Det är från samma person, fast betydligt mer oförsiktigt skrivet.

Väldigt hånfullt! "Polisen 350 år" och så frimärket ... är det en bild på OP?

Hittar genast en stilistisk likhet med Skandiamannens sätt att formulera sig.

Synd att texten delvis är maskad ...

Ja, tro vad vill, se det du vill. Är inte förvånad över att du genast ser likheter med Skandimannen.
Men DNA-spåren pekar ändå åt helt motsatt håll.
Förutom vykortet som faktiskt inte fick någon träff alls då.
Citera
2022-05-10, 20:26
  #32592
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, tro vad vill, se det du vill. Är inte förvånad över att du genast ser likheter med Skandimannen.
Men DNA-spåren pekar ändå åt helt motsatt håll.
Förutom vykortet som faktiskt inte fick någon träff alls då.

Vad innebär motsatt håll? Vad pekar DNA-spåren mot? Någon speciell person eller plats?

Går det inte att köra dem i något sån där genealogi-databas?

Har du någon aning om varför vykortet är maskat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in