2022-05-10, 10:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säger SE att han skulle åka t-bana ända till hans hem i Täby?

Det var väl inte centralen han var på väg till först...

Är inte den påstådda rutten Hötorget -- Centralen -- Mörby -- Täby? Utifrån förhören, vill säga ...
Citera
2022-05-10, 10:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokattkylskop
Vet du varför pappa PH fick kicken både från polisen och Skandia?

Vet du varför PH bara struntade i sin olagliga husrannsakan på Skandiamannens arbetsrum där han skulle leta efter ”krutrester och grejer”?

Att PH inte lyckades entusiasmera medarbetare på Skandia eller polisen kanske inte är så jävla ”obegripligt” trots allt.

Nej, de var väl inte lika bra på att lägga pussel, helt enkelt.

Men ett par av poliserna var uppenbarligen taggade på SE-spåret.
Citera
2022-05-10, 10:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vem såg Skandiamannen skjuta Palme på nära håll?

Inte dessa vittnen i alla fall:

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

Han såg LJ i ögonvrån när han passerade Luntmakargatan. Inte rusar man över en korsning utan att titta vänster och höger? Sedan såg han honom igen en eller ett par gånger när han tittade bakåt i trappen. Han blev stressad av detta. Beslöt sig för att återvända och skapa ett alibi.

En hypotes, som det mesta annat i detta fall. Men hypotesen har för en gångs skull något konkret att gå på: En handledsväska. En jacka eller rock med blått inslag ... Vevande underarmar, bred ryggtavla och keps.
Citera
2022-05-10, 11:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Breven har alltså DNA på flera ställen från samma person, en person som inte är SE. En forensisk skrivstilsexpert sa att SE inte skrivit breven.

Finns noll koppling mellan SE och breven. Ren fantasiprodukt. Finns alltså samma koppling mellan SE och breven som mellan Palme och aidsdiagnosen. Hittepå.

I de blindas rike är den enögde kung. Ja, men det är väl roligt om jag ser nåt som inte andra ser.

Du tror väl inte att jag avfyrar alla ess från rockärmen i en offentlig diskussion.

Den forensiska experten utgick från fel jämförelse-material.

DNA kan ha hamnat där av den som hanterade de blanka breven, och frimärkena, på postkontoret?
Citera
2022-05-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, de var väl inte lika bra på att lägga pussel, helt enkelt.

Men ett par av poliserna var uppenbarligen taggade på SE-spåret.

Så nu försöker du skämts bort att dina idoler, PH och RB som du ideligen hänvisar till, inte ens genomförde sin husrannsakan på Skandiamannens tjänsterum utan plötsligt helt tappade intresset för Skandiamannen?

Vilka var de taggade poliserna och vad ledde deras taggning till?
Citera
2022-05-10, 11:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Starka papper.

Du glömde att Skandiamannen självklar även var ensam om att kunna stämpla ut genom att dra korten i dörröppnaren på Sveavägen.

Snaran dras åt.

(Alla dessa fria fantasier trumfar naturligtvis verkligheten.)

Här på min arbetsplats drar siste man ut sitt kort och larmar på. På utsidan ...

Hur den tidens anordningar fungerade har jag ingen aning om. Därför vill jag inte utesluta nåt.

Klart är i varje fall att SE inte drog sitt kort så som det var tänkt, det visade internutredningen.

Men även om han "stämplade ut" vid de inre dörrarna, kan det mycket väl finnas 90-120 s. att agera på. Inga av dessa, fortfarande osäkra, tider har väl jämförts med ett atomur i sin relativa biúbbla?

Om han kunde nå fram till kroppen 5-10 sekunder efter skotten, som han själv påstår ...

Nog tusan kan han då vara 5-10 sekunder snabbare, för att hinna med att vara GM?
Citera
2022-05-10, 11:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så nu försöker du skämts bort att dina idoler, PH och RB som du ideligen hänvisar till, inte ens genomförde sin husrannsakan på Skandiamannens tjänsterum utan plötsligt helt tappade intresset för Skandiamannen?

Vilka var de taggade poliserna och vad ledde deras taggning till?

Såg ett namn och en hänvisning till ett dokument i ett annat dokument, som jag ska leta efter. Tyvärr får jag ju ägna all tid här åt att korrigera den hoppande gramofonskivan, som alltid spelar samma skrän.

Skoglund och Linder tror jag är två namn, till exempel.

PH undersökte väl rummet? Han tappade heller inte intresset för SE förrän möjligen efter feb 1987.
Citera
2022-05-10, 11:09
Medlem
Citat:
Här på min arbetsplats drar siste man ut sitt kort och larmar på. På utsidan ...

Hur den tidens anordningar fungerade har jag ingen aning om. Därför vill jag inte utesluta nåt.

Klart är i varje fall att SE inte drog sitt kort så som det var tänkt, det visade internutredningen.

Men även om han "stämplade ut" vid de inre dörrarna, kan det mycket väl finnas 90-120 s. att agera på. Inga av dessa, fortfarande osäkra, tider har väl jämförts med ett atomur i sin relativa biúbbla?

Om han kunde nå fram till kroppen 5-10 sekunder efter skotten, som han själv påstår ...

Nog tusan kan han då vara 5-10 sekunder snabbare, för att hinna med att vara GM?

Du har tappat det helt.
Citera
2022-05-10, 11:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han såg LJ i ögonvrån när han passerade Luntmakargatan. Inte rusar man över en korsning utan att titta vänster och höger? Sedan såg han honom igen en eller ett par gånger när han tittade bakåt i trappen. Han blev stressad av detta. Beslöt sig för att återvända och skapa ett alibi.

En hypotes, som det mesta annat i detta fall. Men hypotesen har för en gångs skull något konkret att gå på: En handledsväska. En jacka eller rock med blått inslag ... Vevande underarmar, bred ryggtavla och keps.

Probelemet är att LJ inte står på Luntmakargatan. LJ står bakom baracken.

Sen när GM är över Luntmakargatan så blir det också svårt vrida på huvudet och se LJ. Pga den täckta byggställningen.

LJ säger gör enbart en observation att mördaren virdier på sig. Och det är en snabb titt över axeln på toppen av trappan.

Finns ingen som ser mördaren med väska. YN säger att det är en väska. Den som säger handledsväska är Hans Holmér efter att han 2 mars plockat in en kurd som råkade ha på sig rock, keps och väska runt handleden.
Citera
2022-05-10, 11:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
I de blindas rike är den enögde kung. Ja, men det är väl roligt om jag ser nåt som inte andra ser.

Du tror väl inte att jag avfyrar alla ess från rockärmen i en offentlig diskussion.

Den forensiska experten utgick från fel jämförelse-material.

DNA kan ha hamnat där av den som hanterade de blanka breven, och frimärkena, på postkontoret?

Hon utgick från rätt material. Material skrivet av SE, då är det rätt material, för så fungerar forensisk handstilsanalys. Det spelar liksom ingen roll om det är en anteckning eller ett vältextat brev.

Det finns inget som tyder på att brevet har en konstgjord handstil, den är äkta.

Ok, så du menar alltså att SE gått in och bett en kassör om frankerade kuvert. Och gett kassören pappren med ett erkännande av palmemordet för att kassören ska stoppa ner det i kuvert?

Han lyckas alltså skriva pappren utan att lämna DNA, han lyckas frakta pappren i sina ägodelar till posten utan att lämna DNA, han räcker fram pappren till kassören utan att lämna DNA.

I en tid då DNA inte var känt... Mer än på sin höjd att man via DNA i blodfläck kan knyta en person till ett brott.

Det roliga är att du inte ser det absurda i att hävda breven är skrivna av SE för att du själv, en lekman, tycker det finns några liknande drag. Något en expert inte såg. Alla handstilar har några detaljer gemensamt med andra handstilar. Sverige bestod av 6 miljoner personer utbildade i att skriva enligt samma skolplan och standard, det finns 29 bokstäver. Små likheter finns ALLTID. Men experterna ser inte det DU ser, det tyder väl på att du har fel?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-10 kl. 11:36.
Citera
2022-05-10, 11:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hon utgick från rätt material. Material skrivet av SE, då är det rätt material, för så fungerar forensisk handstilsanalys. Det spelar liksom ingen roll om det är en anteckning eller ett vältextat brev.

Det finns inget som tyder på att brevet har en konstgjord handstil, den är äkta.

Ok, så du menar alltså att SE gått in och bett en kassör om frankerade kuvert. Och gett kassören pappren med ett erkännande av palmemordet för att kassören ska stoppa ner det i kuvert?

Han lyckas alltså skriva pappren utan att lämna DNA, han lyckas frakta pappren i sina ägodelar till posten utan att lämna DNA, han räcker fram pappren till kassören utan att lämna DNA.

I en tid då DNA inte var känt... Mer än på sin höjd att man via DNA i blodfläck kan knyta en person till ett brott.

Det roliga är att du inte ser det absurda i att hävda breven är skrivna av SE för att du själv, en lekman, tycker det finns några liknande drag. Något en expert inte såg. Alla handstilar har några detaljer gemensamt med andra handstilar. Sverige bestod av 6 miljoner personer utbildade i att skriva enligt samma skolplan och standard, det finns 29 bokstäver. Små likheter finns ALLTID. Men experterna ser inte det DU ser, det tyder väl på att du har fel?

Ja, du har upprepat detta en herrans massa gånger nu. Men hans kalligrafi från 80-talet och hans skrivstil från mitten på 60-talet har inga likheter alls. Den senare har dock ett par små likheter med Norrtälje-breven.

För egen del vill jag se ett längre sjok av hur han skrev på 80-talet innan jag släpper detta och går vidare. Något sådant dokument har såvitt jag vet inte framkommit ännu.

Ja, visst lärde sig alla att skriva på samma sätt, men en del har egna, personliga krumelurer.

Experter kan ha fel. Hur rätt hade Tegnell vad gäller munskydden, till exempel?

P.S. Vad gäller DNA så kan han ha fått blanka brev och papper av någon annan. Men oavsett om det är SE eller ej så hade det varit intressant att se vem DNA pekar mot. Det kan vara avgörande information.
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-10 kl. 11:55.
Citera
2022-05-10, 12:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Två brev från Norrtälje skickade vid olika tidpunkter påvisar spår av samma DNA men ingen träff med SE.
Ska alltså förklaras med att postpersonal ska ha slickat på frimärket.... samma person vid två tillfällen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in