2022-05-10, 13:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om vi ska ha det på det sättet så måste vi ju anta att alla kallade vittnen är trovärdig och skulle säga exakt vad som beskrivs att de ska säg. Vänta nu, vad sägs att Esbjörns vittnen skulle tala om nu igen. Var det inte att Ebba tjatat på Esbjörn på ett otillbörligt sätt. Eller minns jag fel nu? Måste kolla.

Glöm inte att kolla aktbilaga 74, där framgår tydligt att värderingen var gjord i augusti.
2022-05-10, 13:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Vad då? Var det två gamla gubbar hon lurade 3 gånger vid två tillfällen? Och en av gångerna var av misstag.

Majkgård lurade av två gubbar var sitt hus.
2022-05-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mja den enda som blivit anmäld och utretts om något fel begåtts är inte mäklare som värderat.
Den som däremot fått flera anonyma anmälningar har endast haft skrivuppdrag enligt parternas vilja.
Inte mäklat fastigheten eller varit värderande mäklare utan kontaktades efter att köpet gjordes upp.
Ingen har anmärkt på värdering eller anmält mäklare som värderat fastigheten innan och efter försäljningen.
Alla värderingar som gjorts har visat sig vara korrekta.
Även den förenklade utan aktuella uppgifter och endast enligt ortprismetoden Riksmäklarna gjorde i okt.
Du har rätt. Det var skrivkontrakterade mäklaren som granskades utan upptäckta fel.
I övrigt har inga bekräftade synpunkter på värderande mäklare såväl som skrivuppdragskontrakterade mäklare kommit fram i någon inlaga till rätten.

Bra att förtydliga detta.

Det är enbart ett par signaturer här som inte fattat att detta inte är ett problem.
2022-05-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Jag visste inte att KB var synsk och att hon därigenom visste vad Notars mäklare egentligen skulle sagt under ed!
Hon behöver väl inte vara synsk? Du tror väl inte att vittnen i en tvist går till förhandlingen utan att berätta för någon om vad de tänker säga? Du har nog sett för många avsnitt av LA Law och Suits.

KB har givetvis pratat med mäklaren för att få uppgiften att värderingen skedde i augusti och har anfört det i inlagorna. Mäklaren är kallad för att under ed styrka uppgifterna.
2022-05-10, 13:38
Avslutad
Citat:
Om vi ska ha det på det sättet så måste vi ju anta att alla kallade vittnen är trovärdig och skulle säga exakt vad som beskrivs att de ska säg. Vänta nu, vad sägs att Esbjörns vittnen skulle tala om nu igen. Var det inte att Ebba tjatat på Esbjörn på ett otillbörligt sätt. Eller minns jag fel nu? Måste kolla.

Ebligt Ebbaskribenten skulle detta underlätta alla rättegångar, man behöver inte längre ha vittnen med, för det finns inlagor om deras vittnesmål.
2022-05-10, 13:41
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Då måste man ju ändå fråga Esbjörn som sålde sin fastighet säger att han sålde av fri vilja utan påtryvkningar och ett vittne som säger emot fastighetsägarens egna ord?
Oavsett om hon har frågat ex 3 gg om han vill sälja är det i så fall olagligt då han själv satte ett pris han ville ha och godtog hon det utan tjat från honom?
Åter igen, utifrån vilka förutsättningar satte han priset. Ebba hade lovat att fixa allt praktiskt med försäljningen. Jag har säkerhetställt att allt gick rätt till säger hon. Visst med facit i handen borde självklart inte Esbjörn litat på henne. Men jag tror att han gjorde det för att hon är hon. Vem tänker att det en kristen partiledare ska blåsa en.
Då blir såledens frågan om vilken information Ebba tillhandahöll Esbjörn för att som du säger själv sätta priset. Om hon på grund av sin ställning fick Esbjörns att tro att hon gav adekvata värderingar på huset, men i själva verket gav Esbjörn alldeles för låga siffror. Förhandlingen tyder ju på att han inte hade riktiga värderingar att luta sig på. Handlade hon inte i ond tro då? Jag tror Ebba gjorde en tavla när hon blåste Esbjörn, det står inte på innan till och med hennes eget parti inser det. Då kommer hon att bli utlåst från värmen.
2022-05-10, 13:49
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Kollar man i bilaga 104, så skulle

Esbjörn vittna om påtryckningar

Barry om Esbjörns bristande förmåga och att Ebba visste om hans tillkortakommanden

Majkgård om Esbjörns hälsa före och efter kontraktsskrivningen och "hur Esbjörn Bolins kognitiva status och mående tar sig uttryck vid kontakt med Esbjörn Bolin" (ja, det står så, jättemärkligt). Hon ska också vittna om vad som hänt när hon inte varit med.

Ulf ska vittna om ett samtal med Esbjörn efter påskrift och om 3-september-brevet.

Monica ska vittna om Esbjörn.

Så nej, det står faktiskt inget om att Esbjörns vittnen ska vittna om att Ebba tjatat på Esbjörn. Varken på tillbörligt, eller otillbörligt sätt.

Det är väl ganska troligt att man kallar vittnen som stödjer sin sida av historien, eller hur? Att man inte vet exakt vad de ska säga är en sak, men andemeningen hos vittnet är förutsägbart. Hur många vittnen gör en 180-sväng i vittnesbåset?
2022-05-10, 13:52
Medlem
Citat:
Om det är ett brott att "tjata på ett otillbörligt sätt" vet jag en del som ligger illa till.

Mäklaren är kallad för att styrka uppgifter, fakta som är relevanta för målet och som har presenterats. Det finns inte så mycket att invända förutom att påstå "du ljuger!" vilket jag inte tror Esbjörns ombud hade gjort.

Esbjörns vittnen är väl mer kallade för att berätta sina historier om hur de upplevt att Ebba har tjatat och tjatat. Vi vet inte exakt vad de skulle ha sagt. En gissning är att Esbjörns ombud bedömt dem som väldigt svaga vittnen som inte tillfört något. Snarare innebar de risker då det kunde komma otrevliga motfrågor. Esbjörns egna uttalande vid den muntliga förberedelsen, att han sålt av egen fri vilja utan något tvång, är mycket starkt. Ombudet hade behövt argumentera mot det vilket hade verkat mycket märkligt.
2022-05-10, 14:03
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Om det är ett brott att "tjata på ett otillbörligt sätt" vet jag en del som ligger illa till.

Mäklaren är kallad för att styrka uppgifter, fakta som är relevanta för målet och som har presenterats. Det finns inte så mycket att invända förutom att påstå "du ljuger!" vilket jag inte tror Esbjörns ombud hade gjort.

Esbjörns vittnen är väl mer kallade för att berätta sina historier om hur de upplevt att Ebba har tjatat och tjatat. Vi vet inte exakt vad de skulle ha sagt. En gissning är att Esbjörns ombud bedömt dem som väldigt svaga vittnen som inte tillfört något. Snarare innebar de risker då det kunde komma otrevliga motfrågor. Esbjörns egna uttalande vid den muntliga förberedelsen, att han sålt av egen fri vilja utan något tvång, är mycket starkt. Ombudet hade behövt argumentera mot det vilket hade verkat mycket märkligt.
Esbjörns vittnen hade nog inte en samstämmighet i sina vittnesmål vilket är en svaghet.
2022-05-10, 14:03
Avslutad
Citat:
Åter igen, utifrån vilka förutsättningar satte han priset. Ebba hade lovat att fixa allt praktiskt med försäljningen. Jag har säkerhetställt att allt gick rätt till säger hon. Visst med facit i handen borde självklart inte Esbjörn litat på henne. Men jag tror att han gjorde det för att hon är hon. Vem tänker att det en kristen partiledare ska blåsa en.
Då blir såledens frågan om vilken information Ebba tillhandahöll Esbjörn för att som du säger själv sätta priset. Om hon på grund av sin ställning fick Esbjörns att tro att hon gav adekvata värderingar på huset, men i själva verket gav Esbjörn alldeles för låga siffror. Förhandlingen tyder ju på att han inte hade riktiga värderingar att luta sig på. Handlade hon inte i ond tro då? Jag tror Ebba gjorde en tavla när hon blåste Esbjörn, det står inte på innan till och med hennes eget parti inser det. Då kommer hon att bli utlåst från värmen.

Som du har påpekat så är det just detta man borde lyfta upp, hur gick allt till när Ebba la priset av släktgården (med strandläge) i munnen på Esbjörn?
Inga vittnen, inga papper på värderingen, utan ett muntligt pris till Esbjörn en äldre man, 80 plus, vilken Ebba dessutom direkt sej se vara mycket EGEN. Att tilläggas bör att denna man med ev kognitiva störningar dessutom kände sej lite starstruck av Ebba.
2022-05-10, 14:14
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Det är upp till rätten att bedöma trovärdigheten i vittnesmålen samt att avgöra om vittnesmålen är relevanta för ärendet.

Esbjörn hade chansen att bekräfta dina fantasier om tjatandet men den tog han aldrig och hade heller aldrig någon tanke på att göra det.
Det är kanske så att tjatandet bara är en fantasi i ditt huvud som har växt sig större för varje dag så att du helt plötsligt är övertygad om att det är sant?
2022-05-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Som du har påpekat så är det just detta man borde lyfta upp, hur gick allt till när Ebba la priset av släktgården (med strandläge) i munnen på Esbjörn?
Inga vittnen, inga papper på värderingen, utan ett muntligt pris till Esbjörn en äldre man, 80 plus, vilken Ebba dessutom direkt sej se vara mycket EGEN. Att tilläggas bör att denna man med ev kognitiva störningar dessutom kände sej lite starstruck av Ebba.
Jag tycker att man borde lyfta upp att det pågår en Tingsförhandling om att ta ifrån Esbjörn Bolin sitt självbestämmande och utse en förvaltare åt honom.

Hans ombud Sture Tersaeus driver frågan och lämnar in handlingar till rätten trots att Esbjörn Bolin egenhändigt har skrivit ett tydligt brev till domstolen där han förklarar att han inte behöver någon förvaltare, han vill bestämma över sitt liv själv.

https://delafil.se/605fb235b8872917/Uppsala_TR_Ä_1747-22_Dagboksblad_2022-05-09.pdf?download_token=fb5fb74de8d9081976d87be02ef8 a325f6dca 2a7c240a43f5c70b256d3e9e8e6

Med en fullmakt från Esbjörn Bolin har någon lämnat in en ansökan att Tingsrätten ska utse en förvaltare åt honom. Trots att han själv skriver ett brev och ber att få slippa så fortsätter hans ombud att skicka in handlingar till rätten för att driva processen vidare.

Det är en ren rättsskandal som pågår. Någon försöker kapa Esbjörn Bolins liv och hans tillgångar mot hans vilja!

Men du tycker att det är viktigare att diskutera mäklare. Konstigt, du verkar inte bry dig alls om Esbjörn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in