2022-05-09, 16:56
Medlem
Jaha blir det nån krasch eller🧐 lär bli en 10 procentig nedgång ett tag sen upp igen så småningom. Köp för att bo så klarar ni er.
2022-05-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Jaha blir det nån krasch eller🧐 lär bli en 10 procentig nedgång ett tag sen upp igen så småningom. Köp för att bo så klarar ni er.
Det tar tid innan det finns ett statistiskt underlag. Ställ samma fråga om 6 månader.
2022-05-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Lägg ner. Sverige måste vara typ världens mest centraliserade land. Jag tror lätt att 9/10 av varenda högskoleelev som tar examen tvingas att flytta till Stockholm om de vill göra karriär. Har du ens bott i småstad? Det har jag under många år och det finns fan inte ett jota många gånger förutom inom äldreomsorg eller administrativa tjänster på kommuner. Jag tycker det är en extremt tråkig utveckling och jag tycker absolut att vi borde reglera detta så att fler företag tvingas flytta sina huvudkontor till mindre orter och inte bara begränsar det till myndigheter. Klart vi ska ha en levande landsbygd men det behövs såväl folk som arbete för att få det.

Jobba 1 år på företaget och bo dyrt i andra hand sen ber man om att få jobba på distans. Känner en som rakt ut sa till chefen att hon aldrig kommer ha råd med ett hus i Stockholm och har nu jobbat på distans i 5 år med samma lön, bor i nån håla där hon och killen köpte hus för en halv miljon.

Finns många företag som är baserade i Stockholm men har kontor i princip över hela landet som Ernst and Young.

Jag skulle själv aldrig vilja anställa någon som är skuldsatt över öronen, man vill ju att de ska må bra och inte behöva sno toapappret på kontoret när räntan stiger
2022-05-09, 18:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jobba 1 år på företaget och bo dyrt i andra hand sen ber man om att få jobba på distans. Känner en som rakt ut sa till chefen att hon aldrig kommer ha råd med ett hus i Stockholm och har nu jobbat på distans i 5 år med samma lön, bor i nån håla där hon och killen köpte hus för en halv miljon.

Finns många företag som är baserade i Stockholm men har kontor i princip över hela landet som Ernst and Young.

Jag skulle själv aldrig vilja anställa någon som är skuldsatt över öronen, man vill ju att de ska må bra och inte behöva sno toapappret på kontoret när räntan stiger

Din anekdot säger nog mer om bostadsmarknaden och den eventuella bubblan som vi diskuterar, än om hur arbetsmarknaden och dess centralisering ser ut i landet.
2022-05-09, 19:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är synd om dem eftersom de gått på ett pyramidspel där det saknas fundamenta i de objekt de lockats till att köpa. De lever i villfarelsen att de är en del av den marknad som starka aktörer och professionella investerare köper. Den fastighetsmarknad vi har i dag appellerar till vanligt folks girighet där bostaden blir en investering, där undantagen från en säker investering är det som kommer få marknaden att pysa.

Att det gått bra för en del köpare under en viss tid, säger inget om hur det kommer att gå i framtiden om man tvingas sälja när många andra också måste göra det.
Känns fint på något sätt att ni tycker synd om de som ägt villa / BR i 30 år.

Bjärt kontrast mot den som beskrev de som feta svin som var okänsliga för ränta.
2022-05-09, 20:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Var ungefär så på 90-talet också.

Har haft kollegor som köpte någon villa långt utanför Sthlm och pendlade. Det var vad dom hade råd med. Sedan fick dom barn och var fast där i 25-30 år till.
Nu kan dom väl flytta men jag tror dom bor kvar. Har man pendlat i 30 år orkar man nog med det några år till fram till pensionen. (Det är ju inte alla som vill bo i en stenskrubb i centrala Stockholm. Det är nog mest de som vill det, som är här och jämrar sig).
2022-05-09, 20:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vore lite intressant med en double dip. Då köper bubbelpladdrarna i första dippen. I andra får dom panik och säljer. Och så när det går upp mot 200 kr/kvm så sitter dom där i sina tält och skriver arga inlägg om bubblor.
2022-05-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Känns fint på något sätt att ni tycker synd om de som ägt villa / BR i 30 år.

Bjärt kontrast mot den som beskrev de som feta svin som var okänsliga för ränta.

Jag har noterar att du läser slarvigt. Hur kan du tolka att de lägenheter och fastigheter jag ser vara riskabla, är de innehav som personer köpte för 30 år sedan???

Enda risken för de som ägt sin bostad länge, är om de använt sin bostad som bankomat. Eller att de av andra skäl inte klarar av kostnader som beror på olika omständigheter, som inte har med bostadsbubbla att göra.
2022-05-09, 22:54
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Det som kanske kommer att märkas av är att bostäderna tar lite längre tid att sälja. Men någon krasch är det inte tal utan mer en dipp som du säger som kommer återhämta sig snabbt.
2022-05-09, 23:03
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Anekdotiskt varit på 2 husvisningar idag i Stockholm 15-20 sällskap på bägge. Fick parkera flera kvarter bort.
Så länge vi har bostadsbrist finns det ingen bubbla.
2022-05-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Så länge vi har bostadsbrist finns det ingen bubbla.

Hur kommer du till denna slutsats?
2022-05-09, 23:21
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Hur kommer du till denna slutsats?
Folk behöver någonstans att bo och kommer prioritera bort annat för att kunna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in