2022-05-09, 04:38
Bannlyst
Så går det när man bjuder in Islam utan att diskutera om det. Det är inte första tjejen det händer. Och inte den sista heller..

Hon behöver veta att hon kan dra sig ur det och att omgivningen kommer skydda henne. Det betyder hålla henne gömd. Gömma sig bakom polisen, och se till att hon kan få hemligt namn och nummer.
Har dom barn ihop? (Och det här låter grymt) SKIT I DOM.. Dumpa liken.
Han kommer använda dom som ursäkt till att ta reda på vart hon är. För enligt islam så tillhör barnen pappan. Och svenska myndigheter lyssnar på islam.

Största anledningen till att kvinnor inte lämnar det där. Är för att dom inte vet om dom kommer kunna ta sig ur det levande.

Därför är det viktigt att ni som familj. Visar att ni kommer se till o skydda henne jämnt. Hjälp med lagar, advokater och hela skiten.

Detta går om hon själv vill ha den hjälpen. Men risken finns att hon måste dumpa ungen. Helt.
Citera
2022-05-09, 07:08
Medlem
empoisonnes avatar
Det är väldigt svårt att hjälpa någon som är i en sådan där situation. En av mina bästa kompisar levde i en destruktiv relation i många år och även om jag har yrkesmässig erfarenhet av sådana så tog det ganska lång tid innan jag fattade att något inte stämde. Hon drog sig undan mer och mer och projicerade på ett väldigt märkligt sätt. Hon klagade på mitt dåvarande sällskap pga att han rökte mycket gräs. Sa att han var elak (det är han inte alls) och hemsk. Det var ju givetvis sin egen relation (med en alkoholiserad man) hon pratade om. Inte min. Men ibland är man för trög för att fatta.

Hursomhelst, jag försökte prata med henne när jag väl fattade men det gick liksom inte. Huvudsaken är ändå att man sår ett frö hos personen. Även om man bara vill ta tag i vederbörande och liksom bära med sig den därifrån. Tyvärr funkar det inte så.

Lever man i en destruktiv relation så kan normaliseringsprocessen gå jävligt fort. Den är applicerbar på så mycket, inte bara våld. Man flyttar gradvis sina gränser och till slut vet man inte vad som är normalt eller inte. Väldigt märkliga mekanismer.

Jag själv undkom ett psykfall med blotta förskräckelsen, men även där så flyttade jag mina gränser. Sjukt obehagligt.

Det folk inte heller riktigt tänker på är att människan är komplex och består av många lager. Så gör även relationer. Destruktiva relationer är inte dåliga 24/7. Inte ens de där det förekommer våld.

Det man kan göra för att hjälpa är att säga att man ser/förstår vad som händer och att om personen vill ha hjälp med något så finns man där. Det var vad som hände i min kompis fall. Till slut så fick hon nog och när hon lämnade relationen så bad hon om hjälp. Framförallt med praktiska saker.

I yrkesmässiga sammanhang har jag träffat kvinnor som upprepade gånger blivit totalt sönderslagna men som går tillbaka varje gång. Det är frustrerande att stå vid sidan av och se på. Men det finns liksom inte så mycket man kan göra, mer än att säga att det finns hjälp att få om personen vill.
Citera
2022-05-09, 08:01
Medlem
Problemet är att man som privatperson (vän, släkting) har väldigt liten möjlighet att påverka. Ända till det avgörande ögonblicket då den utsatta tjejen själv tar steget att lämna förhållandet kommer absolut ingenting att hända utom ett fortsatt långt elände i ett alltmer destruktivt förhållande.

Det kan dröja 1 år, 5 år eller 25 år. Omöjligt att veta i förhand.
Citera
2022-05-09, 08:10
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreachMode
Det tråden handlar om är hur han ska hjälpa sin vän ta sig ut ur en ohälsosam relation med en muslim man.

En svensk man har inte tio familjemedlemmar eller brorsor som gör precis samma sak som han, o försöker hjälpa han få tag i henne och sina barn.

Svaret är ja. Han du snackade om var ett enda svenskt psykfall...
Pröva tio psykfall som försöker ta henne till rätten, enbart för att kidnappa hennes barn eller ta reda på vart fan hon är.

"Ta henne till rätten"?

Det är fortfarande samma basic psykologiska mekanismer som ligger bakom att personer stannar i destruktiva och våldsamma relationer. Sedan finns det givetvis försvårande omständigheter som klanmentalitet etc.

Det som ska diskuteras är dock hur man kan hjälpa någon som lever i en destruktiv relation. Vad är det du inte fattar?
Citera
2022-05-09, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
"Ta henne till rätten"?

Det är fortfarande samma basic psykologiska mekanismer som ligger bakom att personer stannar i destruktiva och våldsamma relationer. Sedan finns det givetvis försvårande omständigheter som klanmentalitet etc.

Absolut är det samma basic principer i grunden. Och ditt tips fungerar jättebra att göra om det är mot ett enda psykfall.

Men Löfven har lovat att vi ska respektera islam.
Och enligt islam är det hon som är den dumma för att hon har lämnat han.
Det betyder att dom kommer försöka få henne att stanna i relationen igenom att hota henne med att ta ungarna utomlands.
Citera
2022-05-09, 08:23
Bannlyst
Citat:
"Ta henne till rätten"?

Det som ska diskuteras är dock hur man kan hjälpa någon som lever i en destruktiv relation. Vad är det du inte fattar?

Det är okej om du bara ville diskutera och förklara mekanismerna. Men det går inte o köra den gamla "lugna svenska metoden" när det kommer till det här. Den fungerar dock säkert skitbra mot ett enda psykfall.
Citera
2022-05-09, 09:30
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Det är okej om du bara ville diskutera och förklara mekanismerna. Men det går inte o köra den gamla "lugna svenska metoden" när det kommer till det här. Den fungerar dock säkert skitbra mot ett enda psykfall.

Jag har i korthet förklarat mekanismerna. Bl a den s.k. normaliseringsprocessen och att det inte funkar att säga till en person att den ska lämna en destruktiv relation. En grundregel är att det inte kommer funka att tala om för en person att den ska lämna. Det måste komma från personen själv. Det man däremot kan göra är att låta vederbörande förstå att man ser vad som händer och att man kan bistå med hjälp om och när det skulle vara aktuellt.

Eftersom det är samma psykologiska mekanismer som ligger bakom att personer stannar i s.k. destruktiva relationer, oavsett orsaken till destruktiviteten, så är det bästa tipset. Min yrkesmässiga och privata erfarenhet.

Vad har du själv för tips? Mer än att prata om Stefan Löfven (som inte varit relevant på flera år) och sossar?
Citera
2022-05-09, 10:01
Moderator
Hobbybondes avatar

Håll er till frågeställningen i trådstarten. Alltså hur man hjälper en person ur ett destruktivt förhållande.

Diskussioner om invandring, rymdödlor, sossar eller annat OT kommer ge varning hädanefter. Det finns drösvis med trådar i andra forum där ni kan framföra dessa åsikter.

/Mod.
Citera
2022-05-09, 10:03
Bannlyst
Citat:
Jag har i korthet förklarat mekanismerna. Bl a den s.k. normaliseringsprocessen och att det inte funkar att säga till en person att den ska lämna en destruktiv relation. En grundregel är att det inte kommer funka att tala om för en person att den ska lämna. Det måste komma från personen själv. Det man däremot kan göra är att låta vederbörande förstå att man ser vad som händer och att man kan bistå med hjälp om och när det skulle vara aktuellt.

Eftersom det är samma psykologiska mekanismer som ligger bakom att personer stannar i s.k. destruktiva relationer, oavsett orsaken till destruktiviteten, så är det bästa tipset. Min yrkesmässiga och privata erfarenhet.

Vad har du själv för tips? Mer än att prata om Stefan Löfven (som inte varit relevant på flera år) och sossar?

Fortsätter på det du senast skrev.

Flera år? Det är alltid flera år när man snackar med er "tvättare". Han slutade arbeta i vintras.. Det är 5 månader sedan.

Tror du att det här är offtopic så är du blondare än jag anade.

Och nej, jag kan inte skicka ett PM, mitt konto har tyvärr några dagar kvar.
Kontentan är iaf att vid tågolyckan så hade hon skyddat boende. Men dom kunde ta reda på vart hon bodde iaf. Han var hemma hos henne trotts hemlig adress så polisen fick komma dit och kasta ut han. Han åkte och hämtade barnen på dagis när det var hon som skulle hämta, o sen så vägrade familjen lämna tillbaka dom under dagen där.

Deras sätt. Islams sätt. Är rätt så jävla utstuderat på hur dom ska göra för o köra med henne när hon drar.
Som tex att sno hennes barn.

Därför blir såna här fall jävligt mycket svårare att lösa. För den här gången är det inte bara ett enda svenskt psykfall. Utan tio stycken som samarbetar för att hålla henne kvar.
Plus dåliga socialhanteringar utav fallet. Plus överseende med islamiseringen.

Lösningen är att ge henne en sommarstuga någonstans. Låtsas som att man inte vet vart hon är.
Senast redigerad av BreachMode 2022-05-09 kl. 10:39.
Citera
2022-05-09, 10:08
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det är väldigt svårt att hjälpa någon som är i en sådan där situation. En av mina bästa kompisar levde i en destruktiv relation i många år och även om jag har yrkesmässig erfarenhet av sådana så tog det ganska lång tid innan jag fattade att något inte stämde. Hon drog sig undan mer och mer och projicerade på ett väldigt märkligt sätt. Hon klagade på mitt dåvarande sällskap pga att han rökte mycket gräs. Sa att han var elak (det är han inte alls) och hemsk. Det var ju givetvis sin egen relation (med en alkoholiserad man) hon pratade om. Inte min. Men ibland är man för trög för att fatta.

Hursomhelst, jag försökte prata med henne när jag väl fattade men det gick liksom inte. Huvudsaken är ändå att man sår ett frö hos personen. Även om man bara vill ta tag i vederbörande och liksom bära med sig den därifrån. Tyvärr funkar det inte så.

Lever man i en destruktiv relation så kan normaliseringsprocessen gå jävligt fort. Den är applicerbar på så mycket, inte bara våld. Man flyttar gradvis sina gränser och till slut vet man inte vad som är normalt eller inte. Väldigt märkliga mekanismer.

Jag själv undkom ett psykfall med blotta förskräckelsen, men även där så flyttade jag mina gränser. Sjukt obehagligt.

Det folk inte heller riktigt tänker på är att människan är komplex och består av många lager. Så gör även relationer. Destruktiva relationer är inte dåliga 24/7. Inte ens de där det förekommer våld.

Det man kan göra för att hjälpa är att säga att man ser/förstår vad som händer och att om personen vill ha hjälp med något så finns man där. Det var vad som hände i min kompis fall. Till slut så fick hon nog och när hon lämnade relationen så bad hon om hjälp. Framförallt med praktiska saker.

I yrkesmässiga sammanhang har jag träffat kvinnor som upprepade gånger blivit totalt sönderslagna men som går tillbaka varje gång. Det är frustrerande att stå vid sidan av och se på. Men det finns liksom inte så mycket man kan göra, mer än att säga att det finns hjälp att få om personen vill.

Detta är precis så som det är. Jag har sett kvinnor i destruktiva relationer och själv varit i det.

Du flyttar dina gränser så snabbt att du inte kan se någon utväg, och du tror att du aldrig kommer att bli fri. Men allt vänner säger till dig sår ett frö och stannar med dig. Den dagen du sedan klarar av att ta ett steg så är det till hjälp.

Se till att hon vet att du ser. Att du finns. Det är allt du kan göra faktiskt. Det är oehört frustrerande att stå vid sidan om. Men det finns inget du kan göra. Förrän hon ber om hjälp.
Citera
2022-05-09, 13:41
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Fortsätter på det du senast skrev.

Flera år? Det är alltid flera år när man snackar med er "tvättare". Han slutade arbeta i vintras.. Det är 5 månader sedan.

Tror du att det här är offtopic så är du blondare än jag anade.

Och nej, jag kan inte skicka ett PM, mitt konto har tyvärr några dagar kvar.
Kontentan är iaf att vid tågolyckan så hade hon skyddat boende. Men dom kunde ta reda på vart hon bodde iaf. Han var hemma hos henne trotts hemlig adress så polisen fick komma dit och kasta ut han. Han åkte och hämtade barnen på dagis när det var hon som skulle hämta, o sen så vägrade familjen lämna tillbaka dom under dagen där.

Deras sätt. Islams sätt. Är rätt så jävla utstuderat på hur dom ska göra för o köra med henne när hon drar.
Som tex att sno hennes barn.

Därför blir såna här fall jävligt mycket svårare att lösa. För den här gången är det inte bara ett enda svenskt psykfall. Utan tio stycken som samarbetar för att hålla henne kvar.
Plus dåliga socialhanteringar utav fallet. Plus överseende med islamiseringen.

Lösningen är att ge henne en sommarstuga någonstans. Låtsas som att man inte vet vart hon är.

Det stora problemet är att ens få med sig personen till sommarstugan. Och det är där man måste börja.

Såvitt jag kan se så är det ingen som påstår att klanmentalitet inte är en försvårande omständighet. Däremot är den där kränktheten inte unik för muslimer, den är applicerbar på i stort sett alla som svinar med och förföljer en (f.d.) partner. Men ja, givetvis är det än svårare när en hel släkt kollektivt blir kränkt för att en person vill lämna en relation. Det är däremot samma psykologiska mekanismer som verkar. Särskilt i initialskedet. När vi pratar den utsatta parten that is.

Man behöver heller inte ta på sig några intersektionalitetsglasögon från Södertörns högskola för att fatta att kvinnor från patriarkala klansamhällen och som dessutom knappt kan språket här har ett betydligt mindre privat skyddsnät än andra kvinnor. Det är ingen som motsäger det. Många av dem känner dessutom ens inte till sina rättigheter enligt svensk rättsordning. Det har jag sett många gånger i jobbsammanhang.

Ett annat stort problem är att Sverige är ett s.k. kontantlöst samhälle. Det är till och med ett jävla hustle att ens köpa en bussbiljett utan bank-ID och att lämna elektroniska spår. Att gömma undan någon i en sommarstuga är inte så lätt som du tror. Jag vet inte vilken insikt du har, men jag får nog lov att säga att jag vet en hel del. Det finns många skyddade boenden, men det är svårt att ens få dit en nedbruten person. Och när vederbörande väl är där är det inte så lätt att gå upp i rök som du tror.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Detta är precis så som det är. Jag har sett kvinnor i destruktiva relationer och själv varit i det.

Du flyttar dina gränser så snabbt att du inte kan se någon utväg, och du tror att du aldrig kommer att bli fri. Men allt vänner säger till dig sår ett frö och stannar med dig. Den dagen du sedan klarar av att ta ett steg så är det till hjälp.

Se till att hon vet att du ser. Att du finns. Det är allt du kan göra faktiskt. Det är oehört frustrerande att stå vid sidan om. Men det finns inget du kan göra. Förrän hon ber om hjälp.

Jo. Det är det enda man kan göra när man står vid sidan av. Försöka så ett frö. Att säga att man kommer att hjälpa till om och när det blir aktuellt. Att man ser hur det är fatt och att man vill hjälpa till den dagen det är dags.

Man kan liksom inte tvinga någon att bryta upp. Även om man som åskådare tycker att det bara är att packa ihop och dra så är det inte så enkelt.

Jag personligen är inget större fan av personerna i sfären där man först började prata om våldets normaliseringsprocess. Det hände mycket knas där. Men även blinda hönor kan finna korn. Så att säga. Och jag köper resonemanget om gradvis anpassning till en kontrollerande/destruktiv/våldsam relation. Och som tidigare sagt är den processen applicerbar på så mycket annat än bara destruktiva relationer.
Senast redigerad av empoisonne 2022-05-09 kl. 13:48.
Citera
2022-05-09, 16:01
Bannlyst
Citat:
Det stora problemet är att ens få med sig personen till sommarstugan. Och det är där man måste börja.

Absolut!

Citat:
Såvitt jag kan se så är det ingen som påstår att klanmentalitet inte är en försvårande omständighet. Däremot är den där kränktheten inte unik för muslimer, den är applicerbar på i stort sett alla som svinar med och förföljer en (f.d.) partner.

Poängen är att om du tycker att Svenska psykfall är dåliga, så föreställ dig dom gånger 10..
Dels så har dom alla typer av gen fel, men sen så har dom en bok som förklarar att dom ska slåss för sin tro tills den andra är död. Dom kommer inte lyssna alls på polisen eller bry sig om alla våra svenska lagar.
Hon ska vara hans. Och det anser hela hans familj med.
Senast redigerad av BreachMode 2022-05-09 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in