2012-08-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det spelar ingen roll.

Paolo Roberto kan detta som ett rinnande vatten. Kolla där kanske...

Enligt honom är det enorm skillnad på olja och olja.
Citera
2012-08-16, 20:09
Medlem
Mättade och omättade fettsyror är uppbyggda av en kedja av kolatomer som har olika längd och de innehåller väte och syre. De mättade fettsyrorna innehåller mycket väte och har maximalt antal väteatomer. Produkter som innehåller mättade fettsyror är fetter som har fast konsistens i rumstemperatur, t.ex. smör, kokosfett och kakaofett.

De enkelomättade fettsyrorna saknar några väteatomer och har istället dubbelbindningar, några exempel på produkter som innehåller detta är olivolja, rapsolja, nötter och avokado.

De fleromättade fettsyrorna har alltid två eller flera dubbelbindningar mellan sina kolatomer, vilket har en betydelse för hur fettsyran reagerar i kroppen, några exempel på fleromättade fettsyror är fet fisk, valnötter och linfrö.

Den mest hälsosamma fettsyran är fleromättade fettsyror. Detta eftersom det finns flera essentiella fettsyror inom de fleromättade fettsyrorna som förbättrar ens hälsa. Genom att ha ett regelbundet intag av fleromättade fettsyror, så minskar kolesterolhalten, minskar höga blodfettsvärden och därmed är risken för åderförkalkning samt hjärtinfarkt mindre. Enkelomättade fettsyror är också hälsosamt då det lyckas sortera bort det dåliga kolesterolet och behålla det goda. Mättade fettsyror är inte hälsosamt, eftersom det kan höja blodets fetthalt och kolesterol, vilket ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

En enkel sammanfattning utan att verka för avancerat.
Citera
2012-08-17, 07:19
Medlem
9980s avatar
Jag kör färdigblandad Raps&Olivolja. Finns på bla ICA.
Har "hört" att både raps och olivoljan har sina för- och nackdelar, så varför inte blanda
Citera
2012-08-17, 14:34
Medlem
kruxifluxdeluxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Hoppar in i tråden...

Brukade få i mig 600 kcal (bulkar) per dag genom 1 l standard mjölk, men dessvärre har detta börjat ge mig finnar i ansiktet.

Har ni något alternativ till dessa "enkla" 600 kcal? 0,5 dl rapsolja? Eller något annat tips förutom just "mat".

Prova Basiron? Eller använd face scrub varje dag
Citera
2012-08-18, 11:42
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen_84
Paolo Roberto kan detta som ett rinnande vatten. Kolla där kanske...

Enligt honom är det enorm skillnad på olja och olja.

Visst är det skillnad på t.ex. rapsolja och olivolja, det har jag inte sagt emot. Däremot var inte det vad jag svarade på.
Citera
2022-05-08, 16:45
Medlem
Bumpar gammal tråd för att jag ställt frågan i en annan tråd men inte fått svar.

Brukar hälla 1-2 matskedar rapsolja över maten för att få i mig lite extra kalorier. Vissa säger att rapsolja är onyttigt och att olivolja är bättre.

Min fråga är vad är nyttigast nu, rapsolja eller olivolja?
Citera
2022-05-08, 16:48
Medlem
Avsiktarens avatar
Rapsolja för att det är billigare.

Matolja och margarin har man ändå bara för att maten inte skall fastna i stekpannan.
Citera
2022-05-09, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Bumpar gammal tråd för att jag ställt frågan i en annan tråd men inte fått svar.

Brukar hälla 1-2 matskedar rapsolja över maten för att få i mig lite extra kalorier. Vissa säger att rapsolja är onyttigt och att olivolja är bättre.

Min fråga är vad är nyttigast nu, rapsolja eller olivolja?

Jungfru Olivolja är det som anses nyttigast eftersom vitaminerna är bevarade. Fontana Extra Virgin Oliv Olja är en av få som klarat livsmedelsverkets test år efter år om du vill ha ett säkert kort på en som är bra. De flesta innehåller en annan olja, mögliga oliver osv. Den finns på ICA och andra butiker.
Citera
2022-05-09, 10:51
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Jungfru Olivolja är det som anses nyttigast eftersom vitaminerna är bevarade. Fontana Extra Virgin Oliv Olja är en av få som klarat livsmedelsverkets test år efter år om du vill ha ett säkert kort på en som är bra. De flesta innehåller en annan olja, mögliga oliver osv. Den finns på ICA och andra butiker.

Ica Basics olivolja är den som innehåller högst halt polyfenoler.

https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-06/Tittbild-Grafik%28180613%29.pdf

FAKTA OM POLYFENOLER
* Polyfenoler är en stor grupp av ämnen och de som finns i olivolja är bara en liten del. 

* Polyfenoler är inte livsviktiga för oss människor men kopplas ihop med en rad olika hälsofördelar. Det finns starka vetenskapliga belägg för att polyfenoler motverkar hjärt-kärl-sjukdomar och detta får användas som hälsopåstående på olivolja och choklad så länge produkten innehåller en viss mängd av ämnet.

* För att få använda hälsopåståendet ”Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetterna mot oxidativ stress” måste halten i oljan överstiga 25 milligram per 100 gram olja.

* Det finns även studier som kopplar ihop ämnena med minskad risk för cancer, bättre immunförsvar och förbättrad bakterieflora. 

* Polyfenoler finns i vegetabiliska livsmedel, framför allt sådana som har kvar alla ätliga delar, som fullkorn, bär och frukt som innehåller mer än exempelvis vitt mjöl och juice där grodd, skal och cellväggar tagits bort. Svenska blåbär innehåller till exempel mycket polyfenoler.
Citera
2022-05-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Ica Basics olivolja är den som innehåller högst halt polyfenoler.

https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-06/Tittbild-Grafik%28180613%29.pdf

FAKTA OM POLYFENOLER
* Polyfenoler är en stor grupp av ämnen och de som finns i olivolja är bara en liten del. 

* Polyfenoler är inte livsviktiga för oss människor men kopplas ihop med en rad olika hälsofördelar. Det finns starka vetenskapliga belägg för att polyfenoler motverkar hjärt-kärl-sjukdomar och detta får användas som hälsopåstående på olivolja och choklad så länge produkten innehåller en viss mängd av ämnet.

* För att få använda hälsopåståendet ”Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetterna mot oxidativ stress” måste halten i oljan överstiga 25 milligram per 100 gram olja.

* Det finns även studier som kopplar ihop ämnena med minskad risk för cancer, bättre immunförsvar och förbättrad bakterieflora. 

* Polyfenoler finns i vegetabiliska livsmedel, framför allt sådana som har kvar alla ätliga delar, som fullkorn, bär och frukt som innehåller mer än exempelvis vitt mjöl och juice där grodd, skal och cellväggar tagits bort. Svenska blåbär innehåller till exempel mycket polyfenoler.

Olivolja eller Jungfru Olivolja? Stor skillnad på dessa. Köp inte Olivolja om du vill ha en näringsrik produkt.
Det var bara 3st jungfru oljor av 21 testade som innehöll jungfru olja om jag minns rätt. Fontana har klarat testet 3 år irad så den tycker jag känns klockren personligen.
Citera
2022-05-09, 16:39
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Olivolja eller Jungfru Olivolja? Stor skillnad på dessa. Köp inte Olivolja om du vill ha en näringsrik produkt.
Det var bara 3st jungfru oljor av 21 testade som innehöll jungfru olja om jag minns rätt. Fontana har klarat testet 3 år irad så den tycker jag känns klockren personligen.

Du kanske kan länka till testet du pratar om? Du har ju inte kommit med någon källa förutom ditt minne vilket inte verkar vara alltför säkert.
Citera
2022-05-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Du kanske kan länka till testet du pratar om? Du har ju inte kommit med någon källa förutom ditt minne vilket inte verkar vara alltför säkert.

Tror du hittar det om du googlar "jungfru olja livsmedelsverket". De gör det testet varje år verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in